Levend voer kweken


Springstaarten. Ik heb ze ooit spontaan in de Rio 125 gehad, liepen zelfs over het "water". Zal wel op heen dun kaamlaagje zijn geweest.
Of ze plantten zich als een malle voort, of de vissen aten er niets van. Want de populatie bleef stabiel.

Daarnaast zie ik ook mosselkreeftjes die me ook leuk lijken om in het aquarium te hebben

Met vissen in je bak maken die geen kans. Zijn zo opgesnoept.
Heb er flink wat van gehad in een bakje, zoveel dat het zelfs storend was op de ruiten. Eenmaal vis in het bakje waren ze zo verdwenen.
 
Ik loop al met een klein emmertje met kraanwater naar de sloot dan worden ze schoner en dan zo in scheutjes de bakken in.
Bekijk bijlage 361913
Bekijk bijlage 361915
Makkelijk in mum van tijd
Leuke vorm van de kom is het wel ja zo iets is wel de perfecte maat en precies diep genoeg. Wat is de voor een ding precies?

Dr zwemt inderdaad veel rond daar bij jou! Heb je dat er uit geschept? Of waar komt het vandaan?

Leuk die baby corydoras! Misschien dat die van mij ook ooit zin gaan krijgen. Dat ze maar even wachten tot mn 300l draait 😄

Dat witte lijkt op melk maar is wat anders haha wat heb jij met je water gedaan 😜
Lijkt een beetje op bacterie bloei niet? Vruchtzaam is het zeker daar 😜
 
Springstaarten. Ik heb ze ooit spontaan in de Rio 125 gehad, liepen zelfs over het "water". Zal wel op heen dun kaamlaagje zijn geweest.
Dat is oppervlakte spanning 😄 ik heb ze bij mij ook al over de bak lopen maar ik zou er wel wat willen kweken

Net zoals de mosselkreeftjes die doe ik dan gewoon kweken. Dan heb ik altijd wat bij de hand en kan ik van alles wat geven aan me vissen.

De rest geef ik gewoon weg of zet ik op marktplaats 😜
 
Kraantje tussen het slangetje van je luchtpompje? (aliexpress: air splitter of lucht kraantje.... )

Die doppen heb ik ook ooit bij ali besteld (officieel volgens mij voor CO2 systeem). Had ook de intentie om zelf een fles op de kop te hangen maar zag bij Ali buisjes voor weinig om artemia te kweken, werken in mijn ogen wat prettiger dan de hobby kweekschaal (ook gehad maar weer verkocht via mp).
Ja het is en blijft zonde van de stroom natuurlijk. Maar als ik straks verschillende dingen kweek dan kan ik 1 luchtpompje gebruiken voor meerdere bakjes natuurlijk 😄
 
Er zijn ook fruitvliegjes te krijgen met gekrulde vleugels. Die kun je dan zelf verder kweken, hoe precies weet ik ook zo niet meer, maar ik ben ze wel eens tegengekomen op mijn zoektocht naar levend voer.
 
Er zijn ook fruitvliegjes te krijgen met gekrulde vleugels. Die kun je dan zelf verder kweken, hoe precies weet ik ook zo niet meer, maar ik ben ze wel eens tegengekomen op mijn zoektocht naar levend voer.

Dit 😄 deze kunnen niet vliegen inderdaad die zijn anders dan de wilde. Grappig! Ik zal hm ook onthouden 😁

Ik zit nogsteeds na te denken hoe ik dit vorm ga geven 😂 veel opties zijn er he?
 
Ik heb ook even gegoogled en ik zag op een Nederlands zeewaterforum dat sommige mensen een emmer zeewater in de tuin hebben. Een tijdje laten staan tot er algen in zitten en dan kan je er artemia bij doen. Blijkbaar heeft een van de emmers twee jaar buiten gestaan, ook ‘s winters. In het voorjaar gaat de artemia gewoon weer groeien.
 
Ik kan een regenton aanbevelen. In de zomer heb je dan super veel levend voer zonder er iets voor te hoeven doen. Ik vang nu elke dag zwarte en rode muggenlarven. Zelfs watervlooien. Voor mij een raadsel hoe die laatsten erin komen overigens.
 
Ik heb ook even gegoogled en ik zag op een Nederlands zeewaterforum dat sommige mensen een emmer zeewater in de tuin hebben. Een tijdje laten staan tot er algen in zitten en dan kan je er artemia bij doen. Blijkbaar heeft een van de emmers twee jaar buiten gestaan, ook ‘s winters. In het voorjaar gaat de artemia gewoon weer groeien.
Je zal dan wel door verdamping je zoutgehalte op peil moeten houden denk ik. Je zal dan moeten bijvullen met osmosewater.
 
Ik begreep dat ze het door regenwater bij laten vullen en evt een glasplaat tegen verdamping
 
Ja dat kan ook maar ja in de zomer valt er weinig neerslag en dan zul je het wel moeten bijvullen want anders verdampt er water en loopt het zoutgehalte rap op denk ik.
 
Ik kan een regenton aanbevelen. In de zomer heb je dan super veel levend voer zonder er iets voor te hoeven doen. Ik vang nu elke dag zwarte en rode muggenlarven. Zelfs watervlooien. Voor mij een raadsel hoe die laatsten erin komen overigens.
Hoe vang je die muggenlarven dan? mijn ervaring is dat die beesten onderin gaan zitten. En als je van onderuit de ton water pakt, krijg je er een hoop troep bij.
 
Hoe vang je die muggenlarven dan? mijn ervaring is dat die beesten onderin gaan zitten. En als je van onderuit de ton water pakt, krijg je er een hoop troep bij.
Dat was in de emmer hier ook zo en toen heb ik alles zo de tuin in geflikkerd:DD
 
Zover ik me herinner waren het rode maar ja het is al jaren geleden. Toch krijg je ook bovenop denk ik vrij snel verontreiniging bij iets wat open is en buiten staat.
Voor je het weet zit er een lekkere libellelarve bij:eek:
 
Die herken je (ik in ieder geval wel inmiddels, er zitten er genoeg in alle maten in de vijver....)
 
Hoe vang je die muggenlarven dan? mijn ervaring is dat die beesten onderin gaan zitten. En als je van onderuit de ton water pakt, krijg je er een hoop troep bij.
Nee, ze komen juist aan het oppervlak. En dan vang ik ze een voor een met een theezeefje. Niks geen troep. Overigens onderin valt het met de troep ook mee. Er zit immers een deksel op de regenton.
 
Maar hoe komen die dan in de regenton als die is afgesloten? Witte mug dreef destijds bovenop inderdaad maar de rode op de bodem van de emmer.
 
Nee, ze komen juist aan het oppervlak. En dan vang ik ze een voor een met een theezeefje. Niks geen troep. Overigens onderin valt het met de troep ook mee. Er zit immers een deksel op de regenton.
mmm... dan is dat het probleem: ik heb het geduld niet om ze één voor één te gaan vangen. Ik wil in één of misschien twee keer een net vol.
 
Hoe vang je die muggenlarven dan? mijn ervaring is dat die beesten onderin gaan zitten. En als je van onderuit de ton water pakt, krijg je er een hoop troep bij.
Gewoon een groot biervat met zn tuutje van ondere 😁 sommige organismes komen op licht af zoals je kan zien in de artemia video die ik heb gedeeld 😄 misschien werkt dat met die muggenlarven ook wel
 
Zou zomaar een goed idee kunnen zijn, een campingjerrycan met zo'n kraantje onderaan bijv.. Alleen is die dan weer niet open aan de bovenkant.
 
Zou zomaar een goed idee kunnen zijn, een campingjerrycan met zo'n kraantje onderaan bijv.. Alleen is die dan weer niet open aan de bovenkant.
Dat is zo opgelost ;)
 
Lichtpuntje van vandaag. Heb deze weten te verzamelen. Er stond blijkbaar al water in mn tuin. Het was alleen heel vies dus heb ze 100 keer er tussenuit moeten zeeven met veel geduld maar heb ze in schoon water!
 

Bijlagen

  • VID_20230628_201615.mp4
    7.2 MB
Lichtpuntje van vandaag. Heb deze weten te verzamelen. Er stond blijkbaar al water in mn tuin. Het was alleen heel vies dus heb ze 100 keer er tussenuit moeten zeeven met veel geduld maar heb ze in schoon water!
Ok, dit is al een antwoord op mn vraag in je andere topic:thumbs:
 

Dit 😄 deze kunnen niet vliegen inderdaad die zijn anders dan de wilde. Grappig! Ik zal hm ook onthouden 😁

Ik zit nogsteeds na te denken hoe ik dit vorm ga geven 😂 veel opties zijn er he?

Ik voerde vroeger zelf fruitvliegen en artemia als hoofdmoot voor mijn killivissen. Artemia in de bekende omgekeerde fles.

Fruitvliegen is nog makkelijker. Je koopt de kleinste vleugellamme soort. Dit laat je een poos staan tot het bakje vol zit met larven/poppen. De volwassen vliegjes voeren. Op tijd een nieuwe pot opstarten (meestal om de week). Voedsel voor fruitvliegen maakte ik door een papje te maken door een banaan met brinta te prakken, en wat vitamine AD druppels toe te voegen. Als het te dik is kan je het verdunnen met water, of siroop. Goede laag op de bodem klappen, wat stukken stro met poppen, larven, en wat vliegen in de nieuwe pot en je bent er wel.
 
Ik voerde vroeger zelf fruitvliegen en artemia als hoofdmoot voor mijn killivissen. Artemia in de bekende omgekeerde fles.

Fruitvliegen is nog makkelijker. Je koopt de kleinste vleugellamme soort. Dit laat je een poos staan tot het bakje vol zit met larven/poppen. De volwassen vliegjes voeren. Op tijd een nieuwe pot opstarten (meestal om de week). Voedsel voor fruitvliegen maakte ik door een papje te maken door een banaan met brinta te prakken, en wat vitamine AD druppels toe te voegen. Als het te dik is kan je het verdunnen met water, of siroop. Goede laag op de bodem klappen, wat stukken stro met poppen, larven, en wat vliegen in de nieuwe pot en je bent er wel.
En hoe krijg je de volwassenen van de kleintjes gescheiden? 😄
 

Terug
Bovenaan