Levend voer kweken


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Ik heb me weer eens flink verkeerd laten voorlichten door verschillende lfs. Voel me toch wel een beetje bedrogen door ze. Recht in mn gezicht word er gelogen over het feit dat levend voer niet te kweken is thuis!

Ik dacht vandaag laat ik eens kijken wat wel en niet kan.
Heb op de website van een random aquariumzaak gekeken naar wat voor aanbod er zoal te vinden is. De muggenlarven en slakken heb ik maar overgeslagen...

Ik kwam 4 verschillende beestje tegen die me wel interessant lijken.

de bekenste zal waarschijnlijk artemia oftewel brine shrimp zijn. Deze zullen dan met eitjes moeten gekweekt worden dat is wel een constante investering die gedaan moet worden. Ook is een luchtpompje aanbevolen dus daar is wat meer voor nodig dan de rest.

Ook ben ik watervlooien aka daphnia tegengekomen. Deze eten alg, en een balkje water met voedingstoffen voor de alg is al genoeg om een zakje daphnia van de lfs uit te laten groeien naar een stabiele kolonie. Super makkelijk, staat dus zeker op me lijst.

Dan zijn er nog wormpjes
Tubiflex en blackworm ook deze zijn heel makkelijk op te kweken.

Blackworms zijn erg interessant voor bijvoorbeeld vissen die moeilijk eten, blackworms zijn blijkbaar geliefd bij veel vissen. Het zijn als lekkere snoepjes voor ze. Zieke vissen hebben daar dus erg veel voordeel aan!
Ze vermeerderen zich door zichzelf af te breken in delen, en elk deel groeit weer tot een nieuwe worm. Om dit breekproces te bevorderen, kan je het beste grind als bodem gebruiken. De hebben namelijk een bodem nodig om in te leven. Wat visvoer is voldoende om ze de voeden.

Tubiflex heeft ook een bodem nodig, maar laten ze nou perfect in de vieze bruine vissen poep drap uit je filter leven! Dat is hun woonplaats en voedselbron. Hoe makkelijk kan je het willen! Ik baal nu wel dat ik me filterzooi een paar dagen geleden heb weg gegooit. Ik zat nog een functie te bedenken maarja troep is troep. Nu weet ik gelijk wat ik daar mee kan doen de volgende keer.

Als ik hier aan zou beginnen kijk ik gelijk op marktplaats of mensen interesse hebben in wat betaalbaar aanbod want dit zal me zelf amper wat moeite of geld kosten. Ben benieuwd of ik mn vissen blij zal maken met een levendvoer cocktailtje zo op zn tijd 😄

Zie hier de informatiebronnen van mn gezever

Mocht iemand opmerkingen of toevoegingen hebben dan bent u heel welkom 😁







 
Het is mij allemaal teveel werk maar ja het wekelijks kopen is ook best duur.
 
Het is mij allemaal teveel werk maar ja het wekelijks kopen is ook best duur.
Je filterspons zo nu en dan uitknijpen in een bak tubiflex is een eitje natuurlijk 😄 artemia kan je voeden doormiddel van melk dacht ik, en blackworm een beetje visvoer. Meer is het niet aan eigenlijk 😄 ben vooral benieuwd of dit goed kleinschalig te doen is 😂
 
artemia is makkelijk met een kweeksetje te kweken, watervlooien met een eetlepel melk ook goed te kweken. De andere nog nooit gedaan maar ziet er ook niet moeilijk uit, kunnen die bakken ook buiten blijven of hebben die wormen nog een bepaalde temperatuur nodig? Het idee van het risico om bloedzuigers te introduceren per ongeluk mmm...
 
artemia is makkelijk met een kweeksetje te kweken, watervlooien met een eetlepel melk ook goed te kweken. De andere nog nooit gedaan maar ziet er ook niet moeilijk uit, kunnen die bakken ook buiten blijven of hebben die wormen nog een bepaalde temperatuur nodig? Het idee van het risico om bloedzuigers te introduceren per ongeluk mmm...
Zag je de bloedzuigers in dat filmpje? Die kan je er dus heel makkelijk uit krijgen! Ik zou goed beginnen en echt zorgen dat die er niet bij zitten. Maarja dit is het buitenland he, ik kan me niet voorstellen dat wij bloedzuigers er in hebben.

En heb je die zakjes van hun gezien vergeleken met die van ons. Wij krijgen maar 5 wurmpies 😂 als daar zn bloedzuiger in zit dan zie je dat waarschijnlijk al snel. Ik zou natuurlijk zelf nooit het zekere voor het onzekere nemen. De bloedzuigers kunnen bij al het levendvoer voor komen natuurlijk alleen bij zn hele klont wormen zie je het niet.

Zoals ik heb begrepen kan het vooral in de zomer buiten en boven de 30 graden leven ze niet meer. Ik zou het zelf binnen doen denk ik. Ben er nog niet over uit hoe ik het doe. Wellicht dat ik 1 bak maak met 4 ruimtes, waar het water met elkaar mixt, met 1 pompje die de 4 bakken laat stromen en een luchtpompje. Moet alleen een manier vinden dat ze niet mixen.

De watervlooien leven goed samen met de wormen in iedergeval!
Denk dat de artemia het beste toch appart kan in een fles op zn kop. Heb al een dopje met 2 openingen voor 2 slangetjes dus dat komt goed uit
 
1x Artemia schaal van Hobby kopen. Ik betaal voor eitjes iets van 15eu dacht ik. Daar doe je als je dagelijks er mee voert misschien wel bijna half jaar mee. Weinig gedoe en moeite. En weinig kosten dus.
 
1x Artemia schaal van Hobby kopen. Ik betaal voor eitjes iets van 15eu dacht ik. Daar doe je als je dagelijks er mee voert misschien wel bijna half jaar mee. Weinig gedoe en moeite. En weinig kosten dus.
Ik betwijfel of dat voor mij de meest passende manier is. Het liefst zou ik een passieve kweek hebben waarbij ik het liefst geen zeefjes voor hoef te gebruiken 😄 de artemia is heel goed te scheiden met zn diy fles. Heb het gevoel dat ik het me een schaal moeilijker zou maken.
Ik knutsel ook gewoon graag. Maar ik kan nog wel even een keer kijken hoe dat allemaal zit!
 
1x Artemia schaal van Hobby kopen. Ik betaal voor eitjes iets van 15eu dacht ik. Daar doe je als je dagelijks er mee voert misschien wel bijna half jaar mee. Weinig gedoe en moeite. En weinig kosten dus.

Hoe groot zijn artemia wanneer ze pas uitkomen? Dan weet ik of dat iets voor mijn vissen zou zijn. Ik heb glasbaarsjes 2/3 cm) die dol zijn op de artemia uit de zakjes in de winkel.
 
Ik betwijfel of dat voor mij de meest passende manier is. Het liefst zou ik een passieve kweek hebben waarbij ik het liefst geen zeefjes voor hoef te gebruiken 😄 de artemia is heel goed te scheiden met zn diy fles. Heb het gevoel dat ik het me een schaal moeilijker zou maken.
Ik knutsel ook gewoon graag. Maar ik kan nog wel even een keer kijken hoe dat allemaal zit!

Misschien heb je hier iets aan?

Dit is het eind van het artikel🤣
 

Bijlagen

  • IMG_0517.jpeg
    IMG_0517.jpeg
    51.7 KB · Weergaven: 55
Hoe groot zijn artemia wanneer ze pas uitkomen? Dan weet ik of dat iets voor mijn vissen zou zijn. Ik heb glasbaarsjes 2/3 cm) die dol zijn op de artemia uit de zakjes in de winkel.
De net uitgekomen zijn heel erg klein en meer voor kleine visjes bedoeld en de grote volwassen artemia kunnen prima voor gemiddelde en grotere vissen.
Die uit de kweekschaal kunnen denk ik prima voor die kleine visjes van 2-3 cm.
 
Dat is mooi! Dan ga ik zo’n kweekschaal proberen, dat scheelt geld. Gebruik jij die ook @jessicapilon? En zo ja, ben je er tevreden over?

Edit: o nee, waarschijnlijk niet. Jij hebt grote maanvissen
 
Ja dat heb ik gedaan maar de Manen geef ik nu volgroeide artemia want dat laat jachtgedrag beter zien en het vult wat meer. Maar als je geen vrachten nodig hebt dan werkt zo n schaal prima hoor.
 
Misschien heb je hier iets aan?

Dit is het eind van het artikel🤣
Over artemia heb ik een voor mijn gevoel betrouwbare en populaire youtuber uitgekozen om me voor te lichten. Ik zag in zn comments staan dat mensen na verschillende falende pogingen in eens succes hadden met zijn instructies. Dus ik ben benieuwd 😄

artemia heeft mn laatste voorkeur omdat deze dus waat meer aandacht vraagt dan de rest. De rest zo ik in principe in 1 bak kunnen houden geloof ik. Ik weet nog niet precies hoe ik het vorm wil geven.

Heb in iedergeval al een bakje met aquaruim water en een dopje melk buiten gelegd waar morgen de zon schijnt 😄 daarna gaat hij achter het raam want het werd frisser begreep ik. Achter me raam is ook veel licht en lekker warm. Dat is dus voor de algen. Daarna kunnen er watervlooitjes in 😄
 
Watervlooien gaan dood boven de 30C, zorg dus dat ze 't niet té warm krijgen.
 
Watervlooien gaan dood boven de 30C, zorg dus dat ze 't niet té warm krijgen.
Zou dat boven de 30 graden komen? Misschien wel ja 😅 achter me raam zal het misschien wel te doen zijn. Eerst de alg aan de beurt 😄
 
Met de zon erop: ja. Dat had ik namelijk ook al geprobeerd...
 
Met de zon erop: ja. Dat had ik namelijk ook al geprobeerd...
Ik doe er wel een zonnebril op 😁 misschien kan ik wel iets maken waardoor vooral blauw licht doorheen komt. Dat schijnen algen fijn te vinden 😄
 
Pas uitgekomen artemia is het meest voedzaam. Hoe sneller je het als voeding aanbiedt aan je vissen, hoe beter dus.. Aangezien ze dan nog een dooierzak met voeding voor zichzelf meedragen. Neem dat wel mee in je evt. beslissing. ;)
 
Pas uitgekomen artemia is het meest voedzaam. Hoe sneller je het als voeding aanbiedt aan je vissen, hoe beter dus.. Aangezien ze dan nog een dooierzak met voeding voor zichzelf meedragen. Neem dat wel mee in je evt. beslissing. ;)
Ja inderdaad dat blijft een belangrijke factor, ik kan moeilijk zn literfles ophangen voor mn 40 vissen. Artemia heeft mn laatste voorkeur in iedergeval 😄
 
Ja inderdaad dat blijft een belangrijke factor, ik kan moeilijk zn literfles ophangen voor mn 40 vissen. Artemia heeft mn laatste voorkeur in iedergeval 😄
Voor veel vissen zijn nauplien ook te klein
 
azijnaaltjes kun je ook nog doen, 1 1/2 liter fles vullen met stukje appel, helft water en helft natuurazijn en entportie aaltjes en je hebt de komende maanden geen omkijken meer.
Via een micronzeefje giet je af , vocht kun je opvangen en weer terug in de fles stoppen. aaltjes keertje spoelen en voeren maar. Zeer geschikt voor jonge visjes.
Niet vergeten om een stukje panty over flessengat te doen met b.v. een elastiekje i.vm. fruitvliegjes die je anders krijgt.
 
Micro-aaltjes ook nog een optie. Ik had er niet zo'n succes mee en vond het best stinken.
Micro-aaltjes ook nog een optie. Ik had er niet zo'n succes mee en vond het best stinken.
De aaltjes natuurlijk! Nog meer mogelijkheden. Die zal ik ook aan nn lijstje toevoegen 😀

Stinken dat is wat minder geweldig..


Tijdens het opzoeken vind ik een hele goeie website met super duidelijke fotos!
Blijkbaar zijn de witte wormpjes in mn aquarium nematoden!
Daarnaast hebben ze super duidelijke fotos van hoe planaria er uit ziet, identificeren lijkt wel een eitje na het zien van deze fotos.

Daarnaast zie ik ook mosselkreeftjes die me ook leuk lijken om in het aquarium te hebben

En mosdiertjes! Super schattig zien die er uit. Zouden die te houden zijn?

Deze dieren staan onder het mom van ongedierte en ik zit helemaal enthousiast te zijn over het introduceren van deze dieren in mn aquarium maargoed 😂
 
Kun je als veel fruitvliegjes op iets afkomen, je ze bevriezen in een zak en ze dan voeren.
En in een drinkschaal voor me katten zit het vol met muggenlarven om de haverklap een stuk of100.
Vandaag probeer ik ze direkt als eipakketje in een baby visjes bakje, te laten worden als voer.
Aanvliegvoer heet dat😀
Ik heb wel ook foto van je tuin gezien en denk ik dat als je daar maar wat waterbakken laat staan je er de komende maanden nog van alles uit gaan kunnen scheppen qua voer, en als je de temperatuur goed meet voor mijn dus halfschaduw heb je leuk voer🤗
 
En als je ergens in je omgeving flink veel watervlooien, cyclops etc. uitvangen kunt dan kun je daar ook zelf een bevroren plak van maken. Voor in de winter bv.
Met veel van deze manier van je vissen voeren veranderd de CNratio in je aquarium maar dat kun je zelf nazoeken.
Het is gunstig
 

Bijlagen

  • 1687786888022113610344.jpg
    1687786888022113610344.jpg
    51.3 KB · Weergaven: 44
Well ik heb dit op mn lijstje staan nu. Hier wil ik me graag in gaan verdiepen. Kijken of er wat te kweken valt (alles zou moeten gaan)😁

- Artemia. (Zout en kraanwater, luchtpompje)
- Watervlooien. (Aquariumwater, melk, alg)
- Blackworms. (Filterprut en aquariumwater)
- Tubiflex. (Grind, visvoer, filterprut? Kraanwater, stromingspompje)
- Micro aaltjes (havermout, kraanwater)
- Azijn aaltjes. ( Appel, azijn, kraanwater)
- Enchytreeen. (Zure grond, turf, zuurblad)
- Copepode. (Aquarium water, mosballetje, zuurstofpompje)
- Waterezeltjes. (Rottendblad, aquariumwater)
- Springstaarten (gips en gist)
- mosselkreeftje (algen en biologische materiaal)
- Muggenlarven (bak water buiten)
- Alg. (Melk aquariumwater en licht)

Dan heb ik vervolgens dus voor sommige een mix nodig van:

havermout
Melk
Aquariumwater
Turf en zuur blad
Voor de artemia zout
Regenwater?
Alg
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, heb ze ook gehad op havermout, zodra dekseltje eraf ging ging ik zelf ook bijna over m'n nek :sick:
Ik denk dat het het zelfde zal ruiken als met meelwormen... Lekker zuur en gistig 😂
 
Ik heb de Hobby kweekschaal, werkt op zich, maar ik heb het idee dat ik er meer artemia uit zou kunnen halen dan ik doe. Ik overweeg ook om iets permanents neer te zetten hiervoor, omdat de Dario eigenlijk alleen maar artemia eten bij mij. Muggenlarven natuurlijk ook, maar die heb ik natuurlijk alleen 's zomers. Misschien dat ik na de vakantie toch de kleine scaper's tank hiervoor neerzet ergens in het zonnetje.
 
Ik heb de Hobby kweekschaal, werkt op zich, maar ik heb het idee dat ik er meer artemia uit zou kunnen halen dan ik doe. Ik overweeg ook om iets permanents neer te zetten hiervoor, omdat de Dario eigenlijk alleen maar artemia eten bij mij. Muggenlarven natuurlijk ook, maar die heb ik natuurlijk alleen 's zomers. Misschien dat ik na de vakantie toch de kleine scaper's tank hiervoor neerzet ergens in het zonnetje.
Ik heb zelf ditz misschien kan ik maken wat die jongen in de video heeft met een bubbeler enzo, alleen dan in het klein 😄 gewoon een klein flesje. Het is zo jammer dat mn luchtpompje niet zachter kan.
 

Bijlagen

  • IMG_20230626_162057.jpg
    IMG_20230626_162057.jpg
    31 KB · Weergaven: 43
Ik loop al met een klein emmertje met kraanwater naar de sloot dan worden ze schoner en dan zo in scheutjes de bakken in.


Makkelijk in mum van tijd
 
Ik heb zelf ditz misschien kan ik maken wat die jongen in de video heeft met een bubbeler enzo, alleen dan in het klein 😄 gewoon een klein flesje. Het is zo jammer dat mn luchtpompje niet zachter kan.
Kraantje tussen het slangetje van je luchtpompje? (aliexpress: air splitter of lucht kraantje.... )

Die doppen heb ik ook ooit bij ali besteld (officieel volgens mij voor CO2 systeem). Had ook de intentie om zelf een fles op de kop te hangen maar zag bij Ali buisjes voor weinig om artemia te kweken, werken in mijn ogen wat prettiger dan de hobby kweekschaal (ook gehad maar weer verkocht via mp).
 

Terug
Bovenaan