Leuke plantjes voor mij?


M

Marrie98

Guest
Het gaat al ene stuk beter met mijn aquarium en durf het weer aan er ene mooie plantenbak van te maken.
Alleen weet niet zo goed welke planten geschrikt zijn
Mijn aquarium is 60bij30bij30 cm.
Er zit een zelfgemaakte voedingsbodem in (voor de mensen die interesse hebben wil ik wel uitleggen hoe ik dat gedaan heb)
Alleen weet ik niet echt wat ik qua planten moet nemen.

Ik ben zo ie zo opzoek naar ene bodembedekker maar hij moet stevig zijn en ook andere stevige plantjes die niet al te moeilijk zijn, want ik heb ene paar brokaatbarbelen (moeten weg worden te groot, maar heb nog geen baasje gevonden:s ) die alles slopen wat niet stevig is.

Weet iemand leuke plantjes??
 
In mijn 60 cm doen Crypto s het prima met het licht.
Ook de Vallisneria doet het prima.
Je moet er rekening mee houden dat je geen planten neemt die veel licht behoeven.
 
Ik ga eens kijken of ze die hebben bij de discus.
Hoe kan je zien of een plant veel licht nodig heeft?
 
Zal wel op kaartje staan.
En, pas op dat je geen kamerplanten of terrariumplant neemt.
 
Marrie98 zei:
Ik ga eens kijken of ze die hebben bij de discus.
Eerst gaan kijken. Schrijf namen op van wat je leuk vindt. Check hier wat wel/niet geschikt zou zijn. Voorkomt teleurstellingen :)
 
Bertus zei:
Zal wel op kaartje staan.
En, pas op dat je geen kamerplanten of terrariumplant neemt.

Ik ben wel benieuwd hoe een cactus in het aquarium zal staan hoor :D.
 
Marrie98 zei:
Ik ga eens kijken of ze die hebben bij de discus.
Hoe kan je zien of een plant veel licht nodig heeft?

Je kunt ook eens kijken bij bv Aquaplantsonline.nl
Daar hebben ze veel planten en dan kun je ook zien hoeveel licht ze nodig hebben.
 
Maar als je online planten koopt.
Hoe worden ze dan vervoerd, en krijg je wel gezonde planten en mooie planten?
Omdat je niet kan zien wat je koopt, alleen een foto....
 
Bij Aquaplantonline.nl krijg je prima jonge planten welke er erg goed uitzien, soms beter dan bij de gemiddelde LFS.
ik heb er prima ervaringen mee :)
 
Nou veel planten krijg je in emerse vorm en die komen goed aan hoor.
Ik heb al bij div. internet winkels plantjes gekocht en komen perfect aan hoor.
 
Ik ga mijn vader om hulp vragen voor het bestellen etc, ben daar zelf nog niet zo handig in:)
Ga nu even een kijkje nemen op de site en opschrijven wat mij leuk lijkt. Zal zo plaatsen wat ik leuk vind, kunnen jullie dan helpen beslissen of ze geschrikt zijn??:)
 
Wat mij leuke plantjes lijken:

Micranthemum monte carlo
Alternanthera rosanervig
Echinodorus latifolius
Echinodorus vesuvius
Hydrocotyle leucocephala
Ludwigia sp "Mesacana"
Mayaca fluviatilis
Vallisneria asiatica
Shinnersia rivularis "Weis Grun"

Oke een beetje erg lange lijst, maar zotter er planten bij die geschrikt zijn voor mijn aquarium? :)
 
Ik heb even contact opgenomen met aquaplantsonline met wat zij mij aanraden.
Echter raden ze alleen Anubias soorten aan.
Ik vind dit wel leuke plantjes maar wil daar geen aquarium vol mee.
Maar wat ik hier in het topic heb geplaatst kan toch ook gewoon? Of toch niet?
 
Micranthemum monte carlo > toch wat meer licht nodig voor een mooie compacte groei
Alternanthera rosanervig > vraagt meer licht
Echinodorus latifolius > moet kunnen
Echinodorus vesuvius > moet kunnen
Hydrocotyle leucocephala > moet kunnen
Ludwigia sp "Mesacana" > geen idee
Mayaca fluviatilis > geen makkelijk plantje
Vallisneria asiatica > moet kunnen
Shinnersia rivularis "Weis Grun" > weet ik niet

Je hebt ook niet veel soortjes nodig hoor om een 60 cm leuk te vullen. Met bv. de Vallisneria, de Hydrocotyle, de vesuvius en een leuke Anubias ben je er al snel, uitbreiden kan altijd nog :)
 
Bedankt :D
Ik ben een beetje ene persoon die maximaal 2 dezelfde plantjes koopt.
Dus heel veel verschillende nodig heb...
Maar denk dat ik nu inderdaad grotere bossen van dezelfde soort ga nemen.
Ik ga wel even op papier tekenen wat ik dan hier laat zien, en kunnen jullie dan advies geven?
 
Dit is wat ik bedacht heb:
1RR2C2oOt9bJOW-reCPdfQOTuTUFjxdh.jpeg

Is het een beetje leesbaar?
En zijn het geschrikte plantjes en plekken voor de plantjes?
 
Voor jou formaat zijn dit veel te veel soorten planten, zeker als je geen CO2 gebruikt.
Hou rekening met je hoogte, je houd maar iets van een 20cm over. Dus planten als Vallisneria gaan je oppervlakte vullen zodat andere planten geen licht meer krijgen.
Kijk ook eens naar wat kleinere makkelijke soorten:
Alternanthera reineckii 'Mini'
Marsilea hirsuta
Bucephalandra soorten (liefst gekweekt)
Microsorum pteropus "Mini" of "Windelov"
Staurogyne Porto Velho
Rotala indica
Mossen:
Monosolenium tenerum
Lomariopsis lineata
Riccardia chamedryfolia
Taxiphyllum sp. "Flame"
 
En als je toch wat roods in je bak wilt, dan zou ik dat nep plantje wegdoen en daar in plaats een ludwigia sp mini super red nemen. Wordt ook mooi rood.

En als ik jou was zou ik gewoon niet direct meerdere plantjes van ��n soort nemen.
Eerst kijken hoe die het in je bak doet. Als hij goed aanslaat kun je altijd stekjes opnieuw planten.
 
Bedankt allemaal :)
Ik ga in de zomervakantie bezig dus heb nog wel eventjes tijd om rustig rond te kijken.
Backplay: ik gebruik wel CO2 hoor;)
 
Ook als je wel CO2 gebruikt zijn het erg veel soorten. Zo aan je tekening te zien onderschat je ook fors hoe veel plek een groepje van een bepaalde plant in gaat nemen.
Een richtlijn (richtlijn, geen harde regel) is om maximaal 1 plantensoort te gebruiken per 10 cm voorruit. Jij hebt 60 cm voorruit, dus maximaal 6 soorten planten volgens de richtlijn.
 
Het is al een hele kunst denk ik om op 60 cm 6 soorten te plaatsen. Dan is het wel een erg groene bak denk ik ;) .
ik kom daar echt niet aan toe hier.
 
Dat is dan wel verdeeld over voor - midden - achter ;)

Voorbeeldje:
Hydrocotyle leucocephala achter
Vallisneria ... langs zijruit
grote Crypto midden
vesuvius midden
kleine Crypto voor
grasje/bodembedekker voor

Waarbij 'voor' in het even geval zo'n beetje tot tegen de voorruit kan zijn en in het andere geval 5 cm erachter.
Waarbij 'midden' in het ene geval strak achter het ver naar voren geplante soortje is en in het andere geval verder naar achter zonder iets erachter behalve de achterruit (dieptewerking)
 
Haha, dat had ik niet uit je post begrepen hoor :stom:.
Ach dat komt vast omdat het nog vroeg is ;).
 
Marrie98 zei:
Maar als je online planten koopt.
Hoe worden ze dan vervoerd, en krijg je wel gezonde planten en mooie planten?
Omdat je niet kan zien wat je koopt, alleen een foto....

Hier kun je echt met een gerust hart kopen hoor :).
 
Mascha&Ivo zei:
Micranthemum monte carlo > toch wat meer licht nodig voor een mooie compacte groei
Niet mee eens. Dit plantje deed het fantastisch bij mij in een 60 cm. bak met een oude 15W lamp. Het kan wel even duren voor het plantje goed aanslaat.
 
Crypto s zullen het vast ook wel goed doen in de 60cm omdat ze weinig eisend zijn.
 
Dus er passen maar 6 soorten planten in een 60 cm bak?
Hoe kan het dan dat ik nu zelf ruim 8 plantjes heb staan met eentje die erg breed is en dan nog ruimte over heb?....

Ik vind volgeplakte aquariums heel mooi, wil dit zelf ook maken, vandaar zo vele verschillende soorten op die tekening.
Het is nog ene snelle schets, ga een stuk papier pakken dat precies even groot is als mijn aquarium en dan alles precies in verhouding tekenen.

Ik ga me straks nog meer verdiepen in de plantjes die jullie allemaal aanraden.
Heb echt heel veel zin om echt bezig te gaan met planten en dan alles ene mooi geheel te zien vormen. Maar eerst even verdiepen in welke plantjes, de eisen van die plantjes etc.

Kan je ook ergens zien hoe breed een plantje ongeveer wordt?
 
Jones zei:
Mascha&Ivo zei:
Micranthemum monte carlo > toch wat meer licht nodig voor een mooie compacte groei
Niet mee eens. Dit plantje deed het fantastisch bij mij in een 60 cm. bak met een oude 15W lamp. Het kan wel even duren voor het plantje goed aanslaat.
Verschil is wel dat jij geen drijfplanten in die bak had als ik het me goed herinner en hier vanwege de Betta die Marrie heeft dat wel aan te raden is. Scheelt een pak in het licht. Wij hebben hem hier ook gehad en ondanks dat 'ie inderdaad niet bijster veel licht vraagt is het goed te merken dat drijfplanten niet ten goede komen aan de ontwikkeling ervan.

Marrie98 zei:
Dus er passen maar 6 soorten planten in een 60 cm bak?
Dat zegt niemand. Het is een richtlijn. Niet meer. Niet minder.
 
Eea zal ook afhangen van de grote van de planten die je hebt.
Als je wat grotere planten hebt dan zal de bak natuurlijk veel voller zijn dan wanneer je kleine plantjes hebt.
Dus niet alleen het aantal is bepalend. Maar zelf vind ik 6 soorten in een 60 cm best al heel wat hoor. Maar ja, zoals ik al zei hangt dit ook van het formaat plant af.
 
Komt Marrie eruit?
 
Heb al een lijstje met plantjes die ik erg graag wil: (zijn ze geschikt of weet iemand betere/of misschien zelfs leukere?)

Eleocharis vivipara (rechtsachter bij de pomp)
Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras) (links vooraan, niet in de hoek)
Lobelia cardinalis Mini (linksvoor in de hoek)
Utricularia graminifolia (rechts voor)

Eigenlijk wil ik graag twee rode plantjes om een beetje kleur toe te voegen.
Naast de vivipara en rechts in het midden.

Zijn er leuke plantjes geschikt voor mijn bakje?
Ik ben bereid extra voeding zoals ijzer etc te kopen :)
 
Je hebt een klein bakje met vrij weinig licht dus rode plantjes zou ik zelf niet gaan proberen. De meeste redden dat niet.
Naaldgras heb ik ook gehad en gister in een ander topic las ik ook dat deze het soms ook moeilijk doen hoor.
Normaal tot veel is de lichtbehoefte en daar kom je niet aan toe in een 60cm bakje.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/114/el ... naaldgras/

Waarom neem je niet 2 leuke Crypto s in je bak?? Die verlangen niet veel licht en oen het vast goed erin. Lobelia zou nog willen.
Ook de Vallisneria doet het vaak wel goed.
 
Jammer geen rode plantjes dus.
Ik ga een beetje rond kijken voor crypto's :)
 
Whaha kom er net achter dat ik al 2 crypto's heb xD oke echt slecht van me, wist de naam van die plantjes niet, maar vind ze super leuk en zag er eentje met ene beetje paars die lijkt me wel erg leuk :)
 

Terug
Bovenaan