Leuk nanoaquarium? Welke?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
Ik overweeg om in mijn Rio125 dwergcichlides of een betta te zetten en ik wil mijn garnalen niet demoveren tot snacks, dus ik ben aan het kijken naar een nano aquarium waar deze fantastische beestjes een veilig onderkomen kunnen hebben. 30x30 cm grondoppervlak is wel genoeg. Bij voorkeur 2ehands, zonde om nieuw te kopen als er al zoveel is.
Het wordt dan (net als de succesvol draaiende rio125) low maintance, low tech: zwakke of gedimde verlichting en géén CO2.

De Dennerle bakjes zijn wel chique.. Maar graag zoek ik iets breder; welke bakken zou ik ook naar kunnen kijken? Liefst dus met low light optie. En een garnalen-proof filter natuurlijk.

Groeten
Robert
 
Laatst bewerkt:
Onlineaquariumspullen verkoopt leuke lege bakjes en dan kun je zelf led en de filter erbij kopen.
 
Superfish scaper. Dan wel een dimmer erbij kopen voor de lamp, die is andere veelste fel voor low tech.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
  • Leuk
Waarderingen: Miro

De Blau bakjes zijn ook prima kwaliteit inderdaad
 
40x40x40 is leuk maar ook 60x30x30 dat is even nano nog kleiner kan natuurlijk wel.
Met deze maten kun je wat misschien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bedankt allemaal voor de tips.
Uit oogpunt van gebruikgemak zou ik het liefst een kopen met alles erop en eraan: passend (intern) garnalenproof filter; verlichting; verwarming.
Is er een merk dat op dit punt uitblinkt boven de anderen?
Groetjes
 
Denk dat de meeste wel complete setjes hebben, volgens mij Dennerle ook bijvoorbeeld
 
Gewoon een bakje van 30 cm bij de lokale bouwmarkt, een Dennerle hoekfiltertje met schrimpguard en een Twinstar B-Line 30B II.
Dan heb je alle techniek die je nodig hebt voor een prima garnalenbakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bedankt allemaal voor de tips.
Uit oogpunt van gebruikgemak zou ik het liefst een kopen met alles erop en eraan: passend (intern) garnalenproof filter; verlichting; verwarming.
Is er een merk dat op dit punt uitblinkt boven de anderen?
Groetjes
De scapers van Superfish hebben verlichting en filter, geen thermostaat incl
 
Het superfish en dennerle filter zijn dus prima. Bedankt allen.
 
Ik heb nog een paar vragen:
1. Is zo'n gebogen glasrand (ipv gelijmd) mooi om te zien in het echt?
2. Dezelfde vraag voor "white glass" / ijzerarm glas, is dat een meerwaarde?
3. En zouden jullie bij een garnalenaquarium van zo'n 35L gaan voor een HOB-filter, sponsfilter of een klein bijbehorend internfiltertje?

Met mijn RIO125 kan ik inmiddels lezen en schrijven, maar nu ik over een ander soort aquarium nadenk, ben ik weer helemaal een noob!
Bedankt voor jullie tips!
 
Optic white heeft in mijn ogen zeker meerwaarde. Sommige vinden dat het sneller krast, ik heb die ervaring niet, vind het voordeel van veel helderder beeld opwegen tegen het feit om wat extra voorzichtig te zijn. Gebogen randen vind ik minder mooi, vertekent wat, maar dat is echt persoonlijke smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik zou eigenlijk altijd voor een sponsfilter gaan, een Bob sponsfilter heb je al compleet voor onder de 20 euro, en de garnalen vinden het heerlijk om op de sponsen te grazen naar eten.
De bijgeleverde filters, die interne filtertjes zijn niet altijd geheel garnalen-proef.
Ook kunnen de neo caridina garnalen als je die gaat houden op huiskamer temp en is een verwarming overbodig.
 
De Aquaell mini pat is dan ook een geschikt filter voor garnalen.
Klopt en als je daar zo'n dubbele sponzen set opzet heb je 2x zoveel volume en het past precies kwa aansluiting.
Alleen mijn er ervaring is als je de Aquael op vol vermogen zet je heel snel de sponsen vacuüm zuigt en dan mindere werking hebt.
 
dubbel sponsfilter (lucht), kun je ze om en om uitspoelen -> blijft stabieler. (kijk wel voor die met dubbele zuignappen, die blijven beter zitten)
Gebogen randen aan de voorkant vind ik persoonlijk mooier, zie je niet een kitrand die na een x aantal jaar toch wat minder mooi word.

Hier 6x nano van Dennerle en ben er blij mee en nee geen aandelen :DD
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb nog wat vragen over de aquael.
Klopt en als je daar zo'n dubbele sponzen set opzet heb je 2x zoveel volume en het past precies kwa aansluiting.
Alleen mijn er ervaring is als je de Aquael op vol vermogen zet je heel snel de sponsen vacuüm zuigt en dan mindere werking hebt.
1. Pers je simpelweg 2 sets sponzen op de "steel" van het filter? Dus 10 van die dingen ipv 5? (zie plaatje: https://www.aquael.com/en/products/aquaristics/internal-filters/pat-mini/)
2. De spons ziet er nog best grof uit voor babygarnalen, lijkt mij dat die daar makkelijk in passen. Hoe is dit in jouw ervaring? Ik zie trouwens dat er ook een fijnere uitvoering verkrijgbaar is: https://www.gdaquarium.nl/a-8160665...-aquael-pat-mini-aquariumfilters/#description

3. Gaan die sponzen wel een jaartje mee of moet je die steeds vervangen?
In mij Rio maak ik nooit meer dan 50% van de filtersponzen tegelijk schoon; met een klein sponsfilter is het natuurlijk gewoon de hele spons. Geeft dat geen gedoe, met name in een klein aquarium?

4. En de flow-regelaar op de aquael, die bepaalt alleen de grootte van de uitstroomopening toch? Niet hoe hard het pompje draait?

5. Tot slot: de PAT Mini zuigt ook lucht aan en brengt dat het water in. Is dat een toegevoegde waarde? Doet me denken aan het luchtsteentjes-verhaal.
En aangezien het om een beplante bak zal gaan is het O2 gehalte prima.
 
Tot slot: de PAT Mini zuigt ook lucht aan en brengt dat het water in. Is dat een toegevoegde waarde? Doet me denken aan het luchtsteentjes-verhaal.
En aangezien het om een beplante bak zal gaan is het O2 gehalte prima.
Ik heb dat slangetje er nooit opgedaan waardoor hij geen lucht aanzuigt.
 
Ik heb nog wat vragen over de aquael.

1. Pers je simpelweg 2 sets sponzen op de "steel" van het filter? Dus 10 van die dingen ipv 5? (zie plaatje: https://www.aquael.com/en/products/aquaristics/internal-filters/pat-mini/)
2. De spons ziet er nog best grof uit voor babygarnalen, lijkt mij dat die daar makkelijk in passen. Hoe is dit in jouw ervaring? Ik zie trouwens dat er ook een fijnere uitvoering verkrijgbaar is: https://www.gdaquarium.nl/a-8160665...-aquael-pat-mini-aquariumfilters/#description

3. Gaan die sponzen wel een jaartje mee of moet je die steeds vervangen?
In mij Rio maak ik nooit meer dan 50% van de filtersponzen tegelijk schoon; met een klein sponsfilter is het natuurlijk gewoon de hele spons. Geeft dat geen gedoe, met name in een klein aquarium?

4. En de flow-regelaar op de aquael, die bepaalt alleen de grootte van de uitstroomopening toch? Niet hoe hard het pompje draait?

5. Tot slot: de PAT Mini zuigt ook lucht aan en brengt dat het water in. Is dat een toegevoegde waarde? Doet me denken aan het luchtsteentjes-verhaal.
En aangezien het om een beplante bak zal gaan is het O2 gehalte prima.
1 Op de aquael pijpje kan je ook een universeel pijpje schuiven, deze bv.:
2 Ik gebruik deze sponzen die zijn fijner dan die grove die miss. niet garnalen-proof zijn.
3 Die gaan zo een jaar mee, om de2 a3 week ff uitspoelen dan zijn ze weer goed.
4 Die flow regelaar regelt hoe hard de uitstroom is.
5 Dat luchtaanzuig slangetje hier ook nooit gebruikt.
 
1 Op de aquael pijpje kan je ook een universeel pijpje schuiven, deze bv.:
2 Ik gebruik deze sponzen die zijn fijner dan die grove die miss. niet garnalen-proof zijn.
3 Die gaan zo een jaar mee, om de2 a3 week ff uitspoelen dan zijn ze weer goed.
4 Die flow regelaar regelt hoe hard de uitstroom is.
5 Dat luchtaanzuig slangetje hier ook nooit gebruikt.
Bedankt Lex!
 
Ja duidelijke krasjes en ik reinig de ramen alleen met filterfleece 2x per week net als in de Fusion maar in de laatste krijg ik geen krasjes. In dit glas zit ik dacht minder lood en ijzer en dan is het zachter en dat is duidelijk te zien.
Ik lees er dan vaak ook wel wisselende ervaringen over.
 
Ik heb een superfish home 40 en een dennerle van 55 liter. 15 liter verschil doet wel heel wat : stabielere waterkwaliteit , meer diepte , meer mogelijkheden. Dennerle is naar mijn mening toch ook kwalitatiever dan superfish. Bij de superfish heb ik de ledverlichting al vervangen en ik hoor geregeld dat de heaters het durven begeven en zo de garnaaltjes koken :6 (zelf nog niet meegemaakt). Filter en heater zijn in de SF wel netjes weggewerkt in een intern bakje waar bij de Dennerle alles zichtbaar is maar waardoor je wel vrijer bent met je opstelling. De hoekfilter en platte heater van Dennerle vallen niet hard op en lijken van goede kwaliteit te zijn. Ik heb wel de verlichting van Dennerle vervangen door 2 fluval lampen die volledig instelbaar zijn. Persoonlijk vind ik de afgeronde hoeken van Dennerle mooi. De dekplaat van Dennerle is van glas en die van SF is van plastic. Omdat ik waaierhandgarnalen mooie garnalen vind, heb ik in de Dennerle 2 aqua pat mini sponsfilters gezet om meer stroming te creëren ; er zitten nu een 10-tal diverse soorten waaierhandjes in. De SF was eerst ook een garnalenbak maar is nu ingedraaid om een betta te ontvangen (kuhli, dario dario, chinese ruitenkuisers, neritina slak en een amano zitten er intussen al in).
Dit zijn mijn eigen ervaringen en opinies. Smaken verschillen maar ik merk meestal wel dat je krijgt waar je voor betaalt ; iets duurder geeft wel betere kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ben benieuwd of de TS al wat heeft aangeschaft.

Hoi!
In plaats van me bezighouden met belangrijke zaken zoals nano-aquaria, ben ik op vakantie geweest. En binnenkort verwachten we een baby, dus op korte termijn zie ik het nog niet gebeuren helaas.

Het huidige plan is een Blau Cubic Panoramic (13 L. 31x18x24 cm). Normaal glas, geen ijzerarm wit glas, omdat het toch maar 5 mm dik is. Waarschijnlijk een enkel Aquael sponsfilter.
Omdat het low tech zal worden, moet ik nog wel op zoek naar passende verlichting die gedempt kan worden. Misschien wel de Fluval die Cloudmaker gebruikt.

Bodem: organische potgrond met top-laag zand (Walstadt dus)
Qua planten heb ik de volgende plannen (vooral grasachtige planten): https://aquaforum.nl/threads/nano-riparium.182134/

Qua dieren: al mn vuurgarnalen uit de Rio125.

Zodra ik aan de slag ga laat ik het hier weten!
Dank voor je interesse.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een superfish home 40 en een dennerle van 55 liter. 15 liter verschil doet wel heel wat : stabielere waterkwaliteit , meer diepte , meer mogelijkheden. Dennerle is naar mijn mening toch ook kwalitatiever dan superfish. Bij de superfish heb ik de ledverlichting al vervangen en ik hoor geregeld dat de heaters het durven begeven en zo de garnaaltjes koken :6 (zelf nog niet meegemaakt). Filter en heater zijn in de SF wel netjes weggewerkt in een intern bakje waar bij de Dennerle alles zichtbaar is maar waardoor je wel vrijer bent met je opstelling. De hoekfilter en platte heater van Dennerle vallen niet hard op en lijken van goede kwaliteit te zijn. Ik heb wel de verlichting van Dennerle vervangen door 2 fluval lampen die volledig instelbaar zijn. Persoonlijk vind ik de afgeronde hoeken van Dennerle mooi. De dekplaat van Dennerle is van glas en die van SF is van plastic. Omdat ik waaierhandgarnalen mooie garnalen vind, heb ik in de Dennerle 2 aqua pat mini sponsfilters gezet om meer stroming te creëren ; er zitten nu een 10-tal diverse soorten waaierhandjes in. De SF was eerst ook een garnalenbak maar is nu ingedraaid om een betta te ontvangen (kuhli, dario dario, chinese ruitenkuisers, neritina slak en een amano zitten er intussen al in).
Dit zijn mijn eigen ervaringen en opinies. Smaken verschillen maar ik merk meestal wel dat je krijgt waar je voor betaalt ; iets duurder geeft wel betere kwaliteit.
Bedankt voor het delen van je ervaringen!
 

Terug
Bovenaan