Lelijke oxidator die erg opvalt wegwerken. Wie heeft tips?


S

skibedie

Guest
Hoihoi!
Ik heb een grote oxidator in mijn aquarium zitten, maar hij is foeilelijk; knaloranje bovenop, daardoor valt hij enorm lelijk op (wie verzint nou die kleur)
... Wie heeft tips om hem weg te werken, zodat hij niet zo opvalt? Ik wil hem er wel graag in houden, maar iets minder opvallens zou fijn zijn: het oranje schijnt dwars door beplanting heen, die ik er al wat voor probeerde te plaatsen...

Dankjewel voor het meedenken alvast!!
 

Bijlagen

  • oxidator.jpeg
    oxidator.jpeg
    43.3 KB · Weergaven: 140
serieus??? geeft dat hetzelfde effect? Heb ik me weer iets laten aansmeren dus.. grrr hoe dom kan ik zijn he?
cats falling GIF
Ja de winkel verdient meer aan iedere maand oxydatorvloeistof verkopen dan 1-malig een bosje planten, dus ja als mensen dan nog vrij onbekend zijn in de aquariawerled maken winkels daar danig misbruik van.

Toevallig ook zgn waterverbeteraar aan laten smeren door de winkel en andere middeltjes die je volgens d ewinkel wekelijks moet toevoegen (goed verdienmodel dat wel)? Want ook al die middeltjes kun je zo op marktplaats zetten, het water in NL is de schoonste in de hele EU en middeltjes voegen dus niks toe, enige wat helpt is regelmatig water verversen met gewoon leidingwater zonder toevoegingen
 
Zorg ook voor een lichte rimpeling aan het oppervlakte water, dat geeft voldoende gasuitwisseling om zat zuurstof door het water te laten opnemen.
 
540 liter bak; andere waren allemaal voor kleine bakjes... dus heb ik me die laten aansmeren...
 
Niet wegknikkeren, wel bewaren: een oxidator is handig in de zomer als het bloedheet is. Dan zorgt dat echt voor meer zuurstof en val je vanwege de noodzaak niet zo over dat oranje :). De rest van het jaar gewoon lekker in de kast.
 
Zelf ben ik een voorstander om een oxidator te gebruiken maar A model tot zelfs mini voor jou aquarium is voldoende met 12% of 19% h2o2
 
Ondanks dat ik (zuurstof)planten/ snelgroeiende planten hebt gebruik ik óók oxydators. Het voordeel van oxydators is onder andere dat ze snachts ook zuurstof afgeven (planten nemen dan juist zuurstof op).

Ik gebruik mini oxydators, deze zijn makkelijker te verstoppen dan grote. Een mini oxydator is voldoende voor 100 liter, daarom heb ik er drie :)


trouwens.. die grote oranje is wel echt heel lelijk inderdaad 🙈
 
Je kan ook handmatig h2o2 doseren.
Oxidator doet hetzelfde namelijk.

Kan zelf de calculator niet meer vinden, maar als je onder de 18ppm H2O2 blijft zou het veilig moeten zijn voor lagere dieren maar nog voldoende om algen te doden
 
Maar heb je ze echt nodig of geven ze jou een veilig gevoel? Serieuze vraag en niet lullig bedoelt ofzo.
Goede vraag! Sowieso geven ze me een veilig gevoel.

Het schijnt dat het goed is voor de planten. Ik voeg ook CO2 toe, dus ik heb liever dit dan heel veel oppervlakte beweging (heb alsnog wel genoeg).

Volgens de geleerden is het ook goed voor de planten en werkt het preventief tegen algen. Maar echt zeker weten kan ik dat niet omdat ik niet weet hoe het is zonder oxydators.
 
Je kan ook handmatig h2o2 doseren.
Oxidator doet hetzelfde namelijk.

Kan zelf de calculator niet meer vinden, maar als je onder de 18ppm H2O2 blijft zou het veilig moeten zijn voor lagere dieren maar nog voldoende om algen te doden
Als ik handmatig dosseer, bijvoorbeeld op een stukje baardalg te behandelen hou ik altijd rekening met het volgende:
Max. 5ml 3% oplossing op 100 liter water.

Dat gaat dus om direct toe te voegen in het water.

In een oxydator wordt het natuurlijk langzaam omgezet in zuurstof en water. Dan hoef ik maar 1x in de 1,5 week de flesjes bij te vullen :)
 
de tip van de kleintjes vind ik wel een goeie.. Ik zag dat er zelfs kleintjes waren waar je ook spul voor je planten in kon doen (of is dat ook weer een verkooptrucje, kan ook) Maar die kleintjes zijn inderdaad minder afzichtelijk.. Ook goeie tip voor de zomer! Want een lelijk ding in je bak terwijl je het grootste deel van de dag buiten zit, maakt het minder erg. Helemáál als je weet dat het op dat moment een goed doel heeft én tijdelijk is...
Ik had ook ergens gelezen dat zo'n bellenpompje niet veel meerwaarde zou hebben, vandaar dat ik voor die oxidator wou gaan...
 
de tip van de kleintjes vind ik wel een goeie.. Ik zag dat er zelfs kleintjes waren waar je ook spul voor je planten in kon doen (of is dat ook weer een verkooptrucje, kan ook) Maar die kleintjes zijn inderdaad minder afzichtelijk.. Ook goeie tip voor de zomer! Want een lelijk ding in je bak terwijl je het grootste deel van de dag buiten zit, maakt het minder erg. Helemáál als je weet dat het op dat moment een goed doel heeft én tijdelijk is...
Ik had ook ergens gelezen dat zo'n bellenpompje niet veel meerwaarde zou hebben, vandaar dat ik voor die oxidator wou gaan...
Volgens mij zijn die dingen voor de planten CO2 bruistabletten ofzo? Ik heb daar geen ervaring mee.

Ik had ze in eerste instantie ook gekocht voor de zomer als het wat warmer is. Warm water bevat wat minder zuurstof, dus dan is 'pure zuurstof' toevoegen altijd meegenomen.
Als het echt heel warm wordt deed ik alsnog wel een luchtpomp aan. Voordeel daarvan is dat het de onderste waterlaag naar boven dwingt. Waarschijnlijk heeft dat in een klein ervaring meer effect. In m'n nieuwe bak heb ik veel meer oppervlakte beweging, dus is een luchtpomp niet echt meer nodig.

Enige nadeel van een oxydator die ik kan bedenken (behalve lelijk, dus eigenlijk twee nadelen😋) is dat wanneer die lek gaat je een overdosering H2O2 in je bak hebt. Dat vinden o.a. de filterbacterien niet zo leuk..
Nog een reden waarom ik liever meerdere kleintjes heb. De kans dat ze lek gaan valt mee en allemaal tegelijk is wel heel klein.
 
Als ik uitga van 25 graden gemiddeld dan zal bij warm weer met 30 graden de hoeveelheid zuurstof wat minder zijn maar dat scheelt maar weinig dus ik weet niet of een oxidator dan veel meerwaarde heeft.


 
Kan je melden: ik heb geen oxidator & ik heb geen planten in mijn bakken, en geen zuurstoftekort :))
belangrijkste zuurstofvoorziening die je m.i. kan hebben is een goede oppervlaktebeweging van t water.
Zover ik weet heeft Richard ook geen plantenbak en toch geen tekort. Ik ben het dan ook eens met zijn post en het zuurstof gehalte moet wel laag worden voordat je problemen krijgt maar met de waarden in de tabel zal dat met zelfs 30 graden niet het geval zijn.
 
Als ik uitga van 25 graden gemiddeld dan zal bij warm weer met 30 graden de hoeveelheid zuurstof wat minder zijn maar dat scheelt maar weinig dus ik weet niet of een oxidator dan veel meerwaarde heeft.


Een daling van 8,4 naar 7,6 is toch een daling van ruim 9%. Maar goed, ik heb geen idee hoeveel zuurstof vissen überhaupt nodig hebben.

Dan zijn er nog de andere voordelen. Als ik de verhalen moet geloven dan 😜
Ik zie er regelmatig hele fijne belletjes afkomen en meegevoerd worden met de stroming. Baadt het niet, schaadt het niet. (Zolang de oxydator niet lek gaat).
 
Maar goed, ik heb geen idee hoeveel zuurstof vissen überhaupt nodig hebben.
Ik ook niet hoor en voor de bacterien wordt het pas lastig als het rond of onder de 2mg komt dacht ik.
Ik heb ze zelf ook vaak gebruikt in de nano s maar ben er enkele jaren geleden mee gestopt en zag achteraf weinig verschil.
 
Zelf ben en blijf ik voorstander van h2o2 toedienen via een oxidator en in lange periodes dat ik deze niet gebruik lijk ik toch verschillen te merken.
Of dit komt door 24/24 uur door steeds tegen of over verzadigingspunt zuurstof te zitten of het oxiderend effect op organische belasting.
Ook sommige metalen/sporenelementen/chelaten ondergaan een verandering waardoor ze ( misschien )makkelijker opneembaar zijn.
 
Zuurstof tekorten in een aquarium? Ik heb het nog nooit opgemerkt.
De meeste merken het pas wanneer de vissen apegapen of in kritieke toestand zijn.
5 mg/l zie ik reeds als ondergrens aan zuurstof en geeft bij sommige vissen al verschijnselen.
Zeer zwaar beplante bakken hebben daar soms last van een gaat men dan toeschrijven aan te hoog co2 gehalte ondanks die heerlijk parelen op het einde van de lichtperiode.
 
De meeste merken het pas wanneer de vissen apegapen of in kritieke toestand zijn.
5 mg/l zie ik reeds als ondergrens aan zuurstof en geeft bij sommige vissen al verschijnselen.
Zeer zwaar beplante bakken hebben daar soms last van een gaat men dan toeschrijven aan te hoog co2 gehalte ondanks die heerlijk parelen op het einde van de lichtperiode.
Nou ja, ik doe dit nog maar zo'n 50 jaar, niet constant, maar heb nog nooit zuurstof tekorten opgemerkt.
 
Zeer zwaar beplante bakken hebben daar soms last van een gaat men dan toeschrijven aan te hoog co2 gehalte ondanks die heerlijk parelen op het einde van de lichtperiode.
Co2 en zuurstof zullen elkaar niet snel in de weg zitten dus dat is inderdaad een fabel maar wat heeft een zwaar beplantte bak er dan mee van doen? Planten geven toch juist zuurstof af dus ik zou het eerder verwachten in bakken met geen of weinig planten.
 
Dit is overigens geen kritiek. Maar gewoon bedoelt als een ervaring. Wellicht hierdoor zie ik het nut van zuurstof toevoeging niet .
Dit zie ik ook niet als kritiek hoor (y)
Net als jij deel ik mijn ervaring.
Ik heb zelf meer dan 10 jaar zonder h2o2 toevoeging en was in mijn ogen ook een perfect draaiend aquarium .
Ik experimenteer graag en heb nu al verschillende malen over langere periodes ( +3maanden) met en zonder oxidator gedraaid .
 

Terug
Bovenaan