Lekstroom in aquariumwater, en daardoor defecte PH-elektrodes


Niels_

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
45
Leeftijd
37
Locatie
De Meern
Hallo allen,

Sinds een paar maanden heb ik twee Dennerle PH-controllers op mijn twee aquariums, en in het begin ging dit erg goed. Maar nu de laatste tijd merk ik dat de ph-elektrodes erg snel stuk gaan. Telkens kan ik weer nieuwe elektrodes bestellen.
Vooral tijdens het verversen van water of na het kalibreren gaan ze ineens stuk. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat ik deze elektrodes erg goedkoop online bestel, en dat het dus een te maken had met een mindere kwaliteit van de electrodes. Ook valt mij op dat bij de elektrodes die het nog wel lijken te doen het kalibreren niet meer goed gaat. Met de ph ijkvloeistof van 7 geeft de controller 7,2 aan, dus dit is niet goed.

Maar nu kwam ik er afgelopen week achter dat er ook een spanning staat op het aquariumwater. Ik heb deze lekspanning gemeten met een multimeter tussen de aardpen in het stopcontact en het aquariumwater, en als alle stekkers van alle aquariumapparaten in de stekkerdoos zitten meet ik een lekspanning van ±90V. Ook bij het meten van ieder apparaat afzonderlijk meet ik een lekspanning van tussen de 10V en 20V, ofwel elk apparaat lekt dus spanning naar water, en alles bij elkaar is ±90V.
Daarentegen meet ik nauwelijks stroom (ik meet 0,01 mA). Deze lekspanning/lekstroom is dus nauwelijks voelbaar, en de aardlekschakelaar schakelt hierdoor niet uit. Ofwel, alle aquariumapparaten lekken spanning (Volt) naar het aquariumwater, maar nauwelijks stroom (ampère).

Zodra ik het aquariumwater verbind met aarde door middel van het verwarmingselement in de filterpot, dan wordt de spanningslek afgevoerd naar aarde, en daarna meet ik geen lekspanning meer met de multimeter. Dit verwarmingselement in de filterpot is van metaal, en is ook verbonden met aarde d.m.v. de stekker. In één van mijn aquariums gebruik ik dit verwarmingselement maar weinig, en vandaar dat ik in dit aquarium een lekspanning meet.

Nu denk ik dat deze lekspanning er de oorzaak van is dat de ph-elektrodes steeds stuk gaan. Ook vermoed ik dat mijn PH-controller erdoor van slag is geraakt. Verder lees ik ook een waarschuwing terug in de handleiding van Dennerle dat de PH-elektrode niet in het aquarium gestoken mag worden als de elektrotechnische apparatuur in het aquarium ingeschakeld staat (ofwel onder spanning staat). Ik dacht eigenlijk dat deze waarschuwing gegeven werd voor de veiligheid van de gebruiker zelf, maar ik denk dat dit niet juist is en dat dit alleen maar met mijn bovenstaande verhaal te maken heeft.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Dit is voor mij een dure les, dus vandaar leek het mij ook goed om dit hier te delen.
Alvast bedankt.
 
Ik had een automatisch bijvul systeem met infrarood wat ook van slag raakte zodra ik mijn uvc apparaat aan deed.
Bleek dus dat dit apparaat wat lekspanning af gaf aan het water ( stond ook in handleiding maar niet gelezen).
Een aardings pen voor aquarium heeft het probleem opgelost.
 

Bijlagen

  • IMG_1917.jpeg
    IMG_1917.jpeg
    22.1 KB · Weergaven: 19
Als je nog apparatuur hebt met een geaarde stekker dan heb je wel ook een geaarde contactdoos nodig. Dat soort apparaten hebben vaak een filter dat zonder aarde niet goed werkt en zo kan er een beetje spanning op het chassis komen.

Een van die dingen zou een voeding voor de verlichting kunnen zijn. Deze hebben vaak een aarde aansluiting.
 
Hier is al eens het e.e.a. over geschreven.
https://aquaforum.nl/threads/aquarium-aansluiten-op-randaarde-wel-of-niet.166282/

Voor de veiligheid is het zowieso aan te bevelen je aquarium te aarden. Bijna alle apparatuur is dubbel geïsoleerd en dus niet op aarde aangesloten, echter kan dit ook falen.
Door je aquarium te aarden krijg je geen spanningsopbouw en vloeit dit af naar aarde. Wordt dit teveel zal je aardlek erdoor gaan.
Overigens is het ook geen overbodige luxe om je aardlek te testen op het wcd dmv een duspol ipv het met het testknopje (wat overigens ook niemand doet).

Lekstroom, zwevende spanning en slechte aarding is overigens een veel voorkomend probleem, ook in de industrie, waardoor vreemde storingen voorkomen.
 
Hier is al eens het e.e.a. over geschreven.
https://aquaforum.nl/threads/aquarium-aansluiten-op-randaarde-wel-of-niet.166282/

Voor de veiligheid is het zowieso aan te bevelen je aquarium te aarden. Bijna alle apparatuur is dubbel geïsoleerd en dus niet op aarde aangesloten, echter kan dit ook falen.
Door je aquarium te aarden krijg je geen spanningsopbouw en vloeit dit af naar aarde. Wordt dit teveel zal je aardlek erdoor gaan.
Overigens is het ook geen overbodige luxe om je aardlek te testen op het wcd dmv een duspol ipv het met het testknopje (wat overigens ook niemand doet).

Lekstroom, zwevende spanning en slechte aarding is overigens een veel voorkomend probleem, ook in de industrie, waardoor vreemde storingen voorkomen.
Bedankt voor jullie reacties. Wat je schrijft is juist. Het aquariumwater aarden met een aardpen is inderdaad een goed idee.
Ik vermoed dat de zwevende spanning de reden is dat mijn ph-elektrodes zo snel kapot gaan....
 
Titanium wordt vooral toegepast omdat dit ook in zee aquaria kan.
Gewoon een rvs pen kan ook aan aarde gelegd worden. Hoeft geen 20,- te kosten.
Ongetwijfeld …. Plaatje was gewoon als voorbeeld .🤷‍♂️
Ps. Kost maar 12,50😉
 
Van het lekstroom verhaal heb ik geen fromage gegeten wel weet ik dat en ik citeer je even:
“In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat ik deze elektrodes erg goedkoop online bestel, en dat het dus een te maken had met een mindere kwaliteit van de electrodes.”
Goedkoop is nu eenmaal duurkoop waarbij ik dus niet in jouw portemonnee kan/wil kijken.
Maar als het lekstroom verhaal onder controle is spaar je door voor een echte.
Succes!
 
Die dingen van Dennerle zijn duur zoals overigens alle (aquarium-)merkartikelen. En die prijzen komen vaak niet overeen met de kwaliteit. Zelf koos ik daarom voor deze ph electrodes die ik kocht bij Tante Ali. Speciaal deze die van een zware kwaliteit zijn en zeer lang meer gaan. Ze zijn er overigens ook met een 3 mtr. kabel.

 
Van het lekstroom verhaal heb ik geen fromage gegeten wel weet ik dat en ik citeer je even:
“In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat ik deze elektrodes erg goedkoop online bestel, en dat het dus een te maken had met een mindere kwaliteit van de electrodes.”
Goedkoop is nu eenmaal duurkoop waarbij ik dus niet in jouw portemonnee kan/wil kijken.
Maar als het lekstroom verhaal onder controle is spaar je door voor een echte.
Succes!
Dat is lang niet altijd zo, zie hiervoor het bovenstaande van mijn hand.
 
Die dingen van Dennerle zijn duur zoals overigens alle (aquarium-)merkartikelen. En die prijzen komen vaak niet overeen met de kwaliteit. Zelf koos ik daarom voor deze ph electrodes die ik kocht bij Tante Ali. Speciaal deze die van een zware kwaliteit zijn en zeer lang meer gaan. Ze zijn er overigens ook met een 3 mtr. kabel.

Ook ik bestel mijn ph-electrodes bij Ali Express, en deze doen het zeer goed.
Maar ik heb er ook nog twee van Conrad. Afgelopen weekend heb ik een nieuwe electrode van conrad in het water gedaan, en deze sneuvelde direct bij contact met het water, waarschijnlijk door de zwerfspanning in het water.
 
Ik ben er dit weekend achter gekomen dat het erg van belang is om de spanning van alle aquariumapparatuur uit te schakelen op het moment dat de ph-electrode in het aquariumwater gestoken wordt of eruit gehaald wordt. Dit staat overigens ook in de handleiding van de Dennerle PH-controller. Kleine zwerfspanningen in het water beïnvloeden de ph-electrode dan minder (of niet).

Verder helpt het ook om de PH-electrode een tijdje in bewaarvloeistof te doen, hierdoor wordt de electrode gereinigd, en daarna werkt hij weer beter. Ook ben ik erg goed geholpen doorn de helpdesk van Dennerle die mij een uitleg gaven over hoe de PH-controller te resetten op de fabrieksinstellingen. Na een hoop gedoe lukt het mij nu eindelijk om de PH-controllers/ph-electrodes echt goed te kalibreren.
 

Terug
Bovenaan