Lekkage?


D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,
Ik heb nu een paar uur mijn filter voor het eerst draaien alleen merkte ik net een plasje water op. Ik heb even gekeken en het komt heel langzaam hier uit (zie foto’s), onder de ‘grijze aansluiting’.
394B06A2-A6E7-4F16-A39A-73488735A47B.jpeg
7E7A9C68-6CB1-4E4D-9068-363DCE6E7ACB.jpeg
heb ik iets fout gedaan met het aansluiten of is dit een fout in de filter en moet ik hem ruilen?
 
Dat bochtje moet je er toch zelf inschroeven?

Misschien een slag te weinig erin gedraaid?
 
Klopt en ik heb dat ook gehad en je kan dat bochtje inderdaad aandraaien.
 
Ah oke, dat bochtje zat er bij mij al in... zal eens even kijken
 
Of ff teflon tape erop als aandraaien niet werkt.

Heb het zelf ook al eens gehad, best hinderlijk dan het ook gwn na onderhoud zou kunnen gebeuren
 
Heb hem aangedraaid, ik hou het ff in de gaten tot dusver niets te zien! Bedankt voor de snelle reacties :D
 
Eens met Tuinkabouter. Bij hard plastic draadkoppelingen altijd wat teflon tape gebruiken, tenzij er een rubber ring tussen zit.

Mijn aan- en afvoer is zelf gemaakt van PVC met diverse schroefkoppelingen. Overal zit teflon op en nooit lekkage gehad.

Althans... niet bij de koppelingen :D
 
AEABC995-1759-45D5-A18F-A7252C367BAD.jpeg
Update. Helaas weer een plasje water gevonden.
Ben er achter dat het niet rechtsreeksuit de aansluiting met het grijze buisje komt denk ik.
Het komt uit de onderkant van het filter (zie foto, uit dat ‘vierkantje’ dus) wel precies daar waar het grijze pijpje erin gaat. Alleen dus lekt het aan de onderkant en ik heb geen idee hoe dat kan aangezien dat gewoon de filter zelf is lijkt mij... begint vooral te lekken als de pomp aan gaat (dus heb hem nu afgekoppeld, scheelt dat het aquarium nog in opstart staat)
 
Is een scheurtje te zien inderdaad,zonde.
Je zou kunnen proberen om het dicht te kitten maar vrees dat je beter af bent met een nieuwe pot.
 
Ga er morgen dan maar meteen mee naar de lfs...
 
Kan ik nu dus het water uit mijn kapotte filter weg doen, en de filter sponzen bewaren en die hebruiken in de nieuwe filter omdat daar dan dus de bacterien in zitten?
 
Of zijn de bacterien al dood nu de filter al losgekoppeld is? (En er straks dus geen water meer in de filter zit, omdat ik ermee naar de lfs ga) en moet ik dus gewoon de opstart weken opnieuw doen met de nieuwe filter
 
Ik weet niet hoelang je al hebt ingedraaid, maar als je de watten en sponsen in het vuile water uit je filter in een emmer doet kan dat wel een tijdje goed blijven of anders in aquariumwater.
 
Ton was me net voor en dat is een prima oplossing. Voor enkele uren moet dat geen probleem zijn hoor.

Of zijn de bacterien al dood nu de filter al losgekoppeld is?

Hoelang is hij al losgekoppeld want na lange tijd is de zuurstof op en zullen ze afsterven in je pot.
 
In dat geval is een veilig antwoord, begin maar opnieuw in te draaien, maar gebruik het oude filtermedium wel weer, alles wat helpt dat helpt.
 
oke ga ik doen, bedankt voor de tips!

die dode bacteriën 'verdwijnen' dan vanzelf gewoon of niet?
 
Kan zelfs voeding zijn voor de levenden.
Je kan een kaamlaag, wat bacteriebloei of dergelijke krijgen, maar dat hoort bij de opstart en trekt vanzelf weg.
 
Die worden wel weer omgezet door de nieuwe maar het is de vraag hoeveel er dood is. Je kunt ze ook uitspoelen maar ja dan ben je eventuele levende ook kwijt.
Ik verwacht dat na 1 nacht een deel nog wel leeft namelijk.

Edit: Ton was me weer eens net voor:D
 
lfs deed er gelukkig niet moeilijk over, kreeg meteen een nieuwe pot mee :D
hij had het eigenlijk nog nooit zo meegemaakt dus had gewoon pech denk ik...
 

Terug
Bovenaan