Leem, soil, voedingsbodem, zand, kleibolletjes?


Het is niet zo dat fosfaat de "oorzaak" van alg is. Maar door fosfaat zo laag mogelijk te houden voorkom je dat het explosief groeit. Je kunt met fosfaat bemesting en ook veel fosfaat bemesting prima een mooie algvrije bak hebben.

Het is gewoon een mengesel van tuinturf, met zand en klei. Een groot deel van de vijverplanten heeft de meeste groene delen boven water en zal in veel gevallen zuurstof uit de lucht naar de wortels kunnen transporteren. Ondergedoken planten (verreweg de meeste planten in het aquarium dus) kunnen dat niet of in veel mindere mate. Voor het aquarium heb je naar mijn idee dan ook beter een meer doorlatende bodem. Natuurlijk kun je extra zand of ander vulmiddel door de vijveraarde mengen. Zelf gebruik ik liever gewoon puur turf, klei etc, geeft meer vrijheid kwa verhoudingen.


De rhizosfeer is daar waar de wortels zitten, topsoil is de bovenste laag aarde waar de meeste biologische processen plaatsvinden. Daar zit een grote overlap idd. Dat daar het meeste organische stof zit klopt maar bedenk wel dat dat relatief is, het gaat maar om enkele procenten. Je hebt dus echt niet veel nodig.
Naar mijn idee is in het aquarium vooral belangrijk dat water gemakkelijk door de bodem kan stromen. het meeste leven heeft zuurstof nodig.



Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Experimenteren met verschillende samenstellingen kan geen kwaad. Het is ook afhankelijk van wat je wilt kwa inrichting en planten.
Een dunne bodemlaag of oplopend naar tientallen cm's dik achterin, fijne voorgrond plantjes met kleine worteltjes, veel stengelplanten, veel rozetplanten of veel knol/bol planten. Je kunt zelfs verschillen in je bodem aanbrengen afhankelijk van welke planten je er wil.

cryptocorynes houden van wat meer turf, lotussen van wat meer klei.
Wat voor turf of klei gebruik je dan het beste als je zelf de samenstellingen wilt maken? Ik kom daar niet zo goed in uit. 😂 Het zand heb ik nu wel bedacht. Ik wil filterzand gebruiken omdat dat verre weg de meeste zuurstof door laat en geen scherpe randjes heeft voor mn corys, van boven naar beneden word het: filterzand, dikke grindlaag (voor de bacteriën en zuurstof doorlating) ik geef er niet om dat het filterzand tussen het grind gaat zitten dan vul ik bij indien mogelijk maar ik wil in iedergeval een mm of 2 aan zand hebben liggen boven op voor mn corys.

En daar onder komt de beaarde bodem. Dan zit ik dus heel erg te worstelen wat moet ik nou. 1 of andere youtuber komt met top en pondsoil aanzetten dat ik denk waar heb jij het nou weer over dus dat heb ik nu een beetje duidelijk dankzei jou ook. Maar ik wil een lekker mixje maken het liefst zelf samen stellen 😀

In mn beaarde bodem wil ik misschien gewoon speelzand gaan gebruiken dat heb ik toch nog liggen. Daar komen me corys toch niet bij.

Nu heb ik een uitprobeersel in een bak zitten, een mix met speelzand en tuinaarde 50/50 daar overheen een dunlaagje stro, vallesneria er tussen en daarboven op weer een 50/50 mix tuinaarde speelzand. Met wat kiezels er boven op om de boel bij elkaar te houden. Dat heb ik in een klein bakje gedaan en mn aquarium ingetild.

Ben erg benieuwd of die vallesneria wilt groeien daarin. Heb er niet echt een goeie lamp boven hangen. Erg wit licht is het...
 
En daar onder komt de beaarde bodem. Dan zit ik dus heel erg te worstelen wat moet ik nou. 1 of andere youtuber komt met top en pondsoil aanzetten dat ik denk waar heb jij het nou weer over dus dat heb ik nu een beetje duidelijk dankzei jou ook. Maar ik wil een lekker mixje maken het liefst zelf samen stellen 😀
Zou het niet eerder komen doordat deze vijver bodem uit zichzelf al veel leven bevat (of ineens tot leven komt als het nat wordt)
 
Zou het niet eerder komen doordat deze vijver bodem uit zichzelf al veel leven bevat (of ineens tot leven komt als het nat wordt)
Ik weet wel dat de ene aarde de andere aarde niet is en hoe een verschil van merk werelden van verschil kan betekenen. Daarom wil ik het liefste ook onderzoek gaan doen naar het zelf samenstellen want als pondsoil en topsoil maar gewoon samenstellingen zijn van producten die ik zelf kan aanschaffen gaat daar mn voorkeur naar uit (al zou dat duurder gaan) groentesoep maken heb ik ook goed gevoel voor dus waarom zn aquariumbodem samenstellen niet ook niet 😂 1 pot nat 😄
 
Wat voor turf of klei gebruik je dan het beste als je zelf de samenstellingen wilt maken? Ik kom daar niet zo goed in uit. 😂 Het zand heb ik nu wel bedacht. Ik wil filterzand gebruiken omdat dat verre weg de meeste zuurstof door laat en geen scherpe randjes heeft voor mn corys, van boven naar beneden word het: filterzand, dikke grindlaag (voor de bacteriën en zuurstof doorlating) ik geef er niet om dat het filterzand tussen het grind gaat zitten dan vul ik bij indien mogelijk maar ik wil in iedergeval een mm of 2 aan zand hebben liggen boven op voor mn corys.
voor turf gebruik ik turfstrooisel, koop je gewoon bij het tuincentrum. Tuinturf gaat ook prima, zolang het maar onbemest is. of turfgranulaat voor het aquarium.
Als klei bentoniet in de vorm van kattenbakkorrels. Maar iedere soort natuurlijke klei kan.

1 deel turf op 2 delen klei (in volume) is mijn standaard verhouding ongeveer. laagje van een cm afgedekt met minimaal 3-4 cm filterzand of fijn grind is genoeg.
bij dikke bodems meng ik de voedingsbodem met puimsteen (90% puim 10% voedingsbodem) en stop het het liefst in filterzakken. op deze manier mengt het niet met de toplaag.

grindlaag zou ik weglaten, puur filterzand is beter water doorlatend dan een mengsel van grind en filterzand.

En daar onder komt de beaarde bodem. Dan zit ik dus heel erg te worstelen wat moet ik nou. 1 of andere youtuber komt met top en pondsoil aanzetten dat ik denk waar heb jij het nou weer over dus dat heb ik nu een beetje duidelijk dankzei jou ook. Maar ik wil een lekker mixje maken het liefst zelf samen stellen 😀

In mn beaarde bodem wil ik misschien gewoon speelzand gaan gebruiken dat heb ik toch nog liggen. Daar komen me corys toch niet bij.

speelzand is erg fijn en imo niet zo geschikt, Maar uiteindelijk kom je het beste achter wat voor jouw werkt door het gewoon te proberen.

Nu heb ik een uitprobeersel in een bak zitten, een mix met speelzand en tuinaarde 50/50 daar overheen een dunlaagje stro, vallesneria er tussen en daarboven op weer een 50/50 mix tuinaarde speelzand. Met wat kiezels er boven op om de boel bij elkaar te houden. Dat heb ik in een klein bakje gedaan en mn aquarium ingetild.

Ben erg benieuwd of die vallesneria wilt groeien daarin. Heb er niet echt een goeie lamp boven hangen. Erg wit licht is het...
stro?
 
speelzand is erg fijn en imo niet zo geschikt, Maar uiteindelijk kom je het beste achter wat voor jouw werkt door het gewoon te proberen.
Ja das waar ook dat kan ik het beste helemaal vermijden en filterzand is ook niet zo duur..
grindlaag zou ik weglaten, puur filterzand is beter water doorlatend dan een mengsel van grind en filterzand.
Ja ik dacht stro houd de wortels lekker warm. Ik heb geen flauw iedee waarom, grapje natuurlijk he. Ik denk dat stro (of nouja flasvezel) vooral andere structuur heeft. Maar waarom ik het toevoegde joost mag het weten. Het dreef er alleen maar uit 😂

Dus het zou geen toegevoegde waarde hebben om wat grind onder de filterzand te hebben zodat de wortels wat meer ruimste hebben?
(Niet dat ik ooit een plant moeite heb zien hebben met wortelen)
bij dikke bodems meng ik de voedingsbodem met puimsteen
Bij dunne bodems gebruik je helemaal geen puimsteen? Of gewoon minder. Dat van die filterzakken is ook een goed iedee dat heb ik. Ooit ook eerder terug gezien! Erg handige tip😄


Heel erg bedankt ik denk dat je me echt goed vooruit heb geholpen nu heb ik een stuk beter inzicht wat bedoelt is met klei en zand en aarde haha binnenkort zal het aan de test gaan 😄 misschien dat ik vooralsnog een beetje lateriet toevoeg (beetje gestrooid ergens tussen de lagen in in het midden) dan kan het lekker fosfaat op slaan voor de wortelplantjes 😄

Heb al wel steeds meer gemerkt hoe precies je te werk je kan gaan in de bodem en met planten.
Wat je al zei, elke plant heeft zn eigen voorkeuren daar zou je op in kunnen spelen maar het kan zelfs een belangrijke rol gaan spelen. Stel je hebt een wortelende plant die heel snel groeid. Als je die weer op armere grond zet haalt hij ook voedingstoffen uit het water dat is prima, maar groeit minder snel (lean dosis) terwijl andere planten misschien weer traag groeien en je meer aan richdose kan doen (veel voeding in de grond) alleen rode planten zijn juist weer gebaad bij leandose omdat de rode kleur dan weer het mooiste uit komt.


Maar dan moet de verhouding voeding in de grond met voeding in water ook weer kloppen. Planten die weer goed naast andere groeien in tegenstelling tot andere planten. Dr kunnen zo veel rollen spelen in het stabiliseren van de planten. Het is niet gek dat we soms algen krijgen 😆

Planten staan in uppie te balanseren terwijl ze met de bodem en het water en andere planten zitten te balanseren terwijl de bodem ook weer zn eigen balans moet hebben op zichzelf maar ook in tegenstelling op het water en de vissen. Alles staat in balans met elkaar en trek je 1 touwtje los dan kan de hele stapel uit balans vallen 😆 leuk 😆
 
Ja bevorderen is iets anders dan veroorzaken denk ik. Maar dat geld voor alle voeding denk ik want met veel voeding hebben algen meer te eten en dat geldt dan dus niet alleen voor fosfaat.
Echter kunnen algen toe met heel weinig voeding dus zelfs zonder toevoegingen doen ze het vaak nog erg goed tot overmaat van ramp. Ik denk dat het dan weinig uitmaakt of er 0,5 of 5 mg in het water zit.
Juist tekorten geven algen dus wat teveel kan geen probleem zijn tenzij het toxisch wordt.
Of met meer voeding de algen meer te eten hebben? Dat betwijfel ik. Overvoeding zou kunnen bederven wat weer tot andere problemen zou kunnen leiden zoals ammonium vorming en dus indirect ook algengroei zou kunnen bevorden. Direct worden algen getriggerd juist door tekorten. Dat teveel fosfaat hier een rol in speelt werd vroeger veel gedacht en sommigen menen nog steeds dat fosfaat die rol toegedicht moet worden. Maar zoals je eerder ook al aangaf wordt er soms behoorlijk fosfaat toegediend zonder dat dit tot een alg probleem leidt.
 
wordt er soms behoorlijk fosfaat toegediend zonder dat dit tot een alg probleem leidt.
Als je maar genoeg planten hebt die er gebruik van maken is er geen probleem, als je weinig planten of slechte kwaliteit planten hebt die misschien niet alles krijgen wat ze moeten krijgen. Dan is fosfaat waarschijnlijk het lievelings kostje van de alg. Dus als je met hoge fosfaatwaardes werkt dan is het risico op algen misschien gewoon groter. Maar zolang je planten sterk genoeg zijn zouden algen gewoon geen probleem moeten worden.

Dat is wat ik zelf als conclussie ben gaan trekken in iedergeval door alles wat iedereen zegt. Als alles dan net op randje zit in je bak en je gaat dan hoge fosfaat waardes creeren dan zou dat dé druppel kunnen zijn voor alg om te beginnen. Dan lijkt het als of fosfaat de oorzaak is. Al begon het probleem al bij de planten. Of niet?
 
Als je maar genoeg planten hebt die er gebruik van maken is er geen probleem, als je weinig planten of slechte kwaliteit planten hebt die misschien niet alles krijgen wat ze moeten krijgen. Dan is fosfaat waarschijnlijk het lievelings kostje van de alg. Dus als je met hoge fosfaatwaardes werkt dan is het risico op algen misschien gewoon groter. Maar zolang je planten sterk genoeg zijn zouden algen gewoon geen probleem moeten worden.

Dat is wat ik zelf als conclussie ben gaan trekken in iedergeval door alles wat iedereen zegt. Als alles dan net op randje zit in je bak en je gaat dan hoge fosfaat waardes creeren dan zou dat dé druppel kunnen zijn voor alg om te beginnen. Dan lijkt het als of fosfaat de oorzaak is. Al begon het probleem al bij de planten. Of niet?
Ik denk niet dat fosfaat leidt tot een alg probleem.

 
Ik denk niet dat fosfaat leidt tot een alg probleem.

Dus als je 0 fosfaat in het water hebt, kunnen algen ook blijven bestaan. En algen hebben geen voorkeur naar een hoge fosfaat? Stel ik heb een bak met 0 fosfaat, geen planten geen alg en ik voeg fosfaat toe, dan zouden er uiteindelijk geen algen gaan ontstaan, doordat je de fosfaat hebt toegevoegd?

In de blog die je me door stuurt gebruikt diegene al een bak vol met planten als voorbeeld dat er geen algen ontstaan. Het is een feit dat een evenwichtig beplante bak met de juiste voedingsstoffen algen tegen gaat. Dat staat los van het fosfaat zelf. Het gaat daarin om balans. Dus in het voorbeeld van de blog is geen enkel bewijs te zien dat fosfaat geen enkele rol speelt in algengroei
 
Wat ik uit de documentatue haal is dat algen zo goed als niets nodig hebben. Ze doen het altijd wel goed. Je hebt geen hoge dosis van het een of ander nodig. Het enige wat echt helpt is genoeg gezonde planten.
Ik zie het bij mij ook altijd meteen als er iets misgaat bij een plant. Dat is dan de enige waar de algen op groeien.
 
Eerst moet je onderscheid maken tussen toegevoegde fosfaat zoals met de EI methode en natuurlijk oplopende fosfaat waarde door vervuiling.
De EI methode bewijst dat hoge fosfaatgehalte geen alg veroorzaakt.
Natuurlijk oplopende fosfaat waarde toont eerder aan dat er te grote vervuilingsgraad is en/of dat er andere plantenvoeding in te beperkte vorm aanwezig is en zo plantengroei stagneert en de algengroei begint.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan