Leem, soil, voedingsbodem, zand, kleibolletjes?


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedemorgen,

Ik heb gisteren mijn aquarium opgehaald bij de verkoper en deze heeft ondertussen een mooi plekje in de woonkamer toegekend gekregen. Het is een Juwel Rio 180 geworden (met juwel helialux spectrum + timer, Eheim professional 4+ 250 filter en Eheim CO2 installatie en nog andere toebehoren) . Ik ben nog steeds in dubio over wat te doen met de bodem. Mogelijk dat ik daar nog wat aanvullend advies over kan krijgen. Ik heb ondertussen al van meerdere mensen gehoord dat een speciale voedingsbodem af te raden is. Maar ik twijfel nu nog over de volgende opties:
1. Een dun laagje leem of lateriet (welke is aan te raden?) van aquariumbemesting.nl en daar bovenop zwart aquariumzand van de Hornbach
2. Alleen het zwarte aquariumzand met kleibolletjes en voedingscapsules voor de planten die dit nodig hebben. Ik weet niet of deze optie voldoende houvast geeft voor de wortels.
3. Een aquasoil, bijvoorbeeld Tropica aquasoil powder.

Ik weet ondertussen al welke planten ik wil gaan gebruiken:
- Anubias barteri 'nana' (op meerdere plekken in het aquarium, ook op hout en stenen)
- Hygrophila Pinnatifida (links midden)
- Alternanthera Reineckii 'rosanervig' (linksvoor)
- Ranuculis Inundatus (rechts midden)
- Limnophila Hippuridoides (links achter)
- Cryptocoryne Wendtii 'flamingo' (rechtsvoor)

Ik heb tekening bijgevoegd van hoe ik de indeling ongeveer wil hebben, ter informatie.
 

Bijlagen

  • Aquarium layout.jpeg
    Aquarium layout.jpeg
    161.4 KB · Weergaven: 98
Je kan een laagje lateriet of leem onder het grind doen maar ik werk gewoon met grind en kleibolletjes. In die bolletjes zit ook al de benodigde voeding.
 
De Aquasand van de Hornbach is al aardig fijn met een korrel van 0,4-0,8 mm volgens mij. Ik heb daar ook panda s op gehad.
 
Een nederlandse aquarium youtuber, zijn naam ontschiet me even, heeft een langdurig experiment gedaan met verschillende bodems.

Waterleliegrond afgetopt met de fijne korrel aquasoil had voor hem de beste plantengroei en minste algenvorming.

Maar deze test was zonder bewoners, dus of dit wel kan met levende have is een vraag.

Grind met worteltabletten deed het ook prima, maar veduidend minder dan de leliegrond.
 
Ik zou voor een zandbodem gaan, daar hebben je plantjes genoeg houvast aan, en is het makkelijkste bij te mesten en dus ook het duurzaamste.
 
Goedemorgen,

Ik heb gisteren mijn aquarium opgehaald bij de verkoper en deze heeft ondertussen een mooi plekje in de woonkamer toegekend gekregen. Het is een Juwel Rio 180 geworden (met juwel helialux spectrum + timer, Eheim professional 4+ 250 filter en Eheim CO2 installatie en nog andere toebehoren) . Ik ben nog steeds in dubio over wat te doen met de bodem. Mogelijk dat ik daar nog wat aanvullend advies over kan krijgen. Ik heb ondertussen al van meerdere mensen gehoord dat een speciale voedingsbodem af te raden is. Maar ik twijfel nu nog over de volgende opties:
1. Een dun laagje leem of lateriet (welke is aan te raden?) van aquariumbemesting.nl en daar bovenop zwart aquariumzand van de Hornbach
2. Alleen het zwarte aquariumzand met kleibolletjes en voedingscapsules voor de planten die dit nodig hebben. Ik weet niet of deze optie voldoende houvast geeft voor de wortels.
3. Een aquasoil, bijvoorbeeld Tropica aquasoil powder.

Ik weet ondertussen al welke planten ik wil gaan gebruiken:
- Anubias barteri 'nana' (op meerdere plekken in het aquarium, ook op hout en stenen)
- Hygrophila Pinnatifida (links midden)
- Alternanthera Reineckii 'rosanervig' (linksvoor)
- Ranuculis Inundatus (rechts midden)
- Limnophila Hippuridoides (links achter)
- Cryptocoryne Wendtii 'flamingo' (rechtsvoor)

Ik heb tekening bijgevoegd van hoe ik de indeling ongeveer wil hebben, ter informatie.
Een laagje van de kleibolletjes poeder gemixt met lateriet poeder kwam er altijd gestrooid op mijn aquariumbodem. Een zeer dun laagje want het was alleen bedoelt als een eerste start voor mijn planten. Bovenop dat laagje, wanneer je dit idee wilt volgen, kan je een te kiezen topbodem doen. Deze eerste bodemlaag kan later wanneer nodig aangevuld worden met zeer kleine kleibolletjes weer gemixt met lateriet. Zeer klein omdat dat voorkomt dat bij verplantingen er leemproppen naar bovengehaald worden.
 
Een nederlandse aquarium youtuber, zijn naam ontschiet me even, heeft een langdurig experiment gedaan met verschillende bodems.

Waterleliegrond afgetopt met de fijne korrel aquasoil had voor hem de beste plantengroei en minste algenvorming.

Maar deze test was zonder bewoners, dus of dit wel kan met levende have is een vraag.

Grind met worteltabletten deed het ook prima, maar veduidend minder dan de leliegrond.
Gaat om deze video denk ik?
 
Goedemiddag,

Bedankt voor iedereen zijn reactie. Ik denk dat ik dan voor een dun laagje leem ga (de website zegt 200g/250 liter, dus voor mij dan 144g op 180 liter) en ook een kleibolletjesmix erbij koop om bij sommige planten erbij te steken.

Er bovenop dacht ik dus een 5 cm laag van het Hornbach zwarte aquariumzand te doen, deze is 0,4-0,8 mm. Ik was in de veronderstelling dat dit geschikt zou zijn voor bodembewoners als corydorassen?
(https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/)
Ik zou anders ook het beige aquariumzand kunnen kopen, die heeft een korrelgrootte van 0,2-0,6 mm. Al moet ik zeggen dat ik dat minder mooi vind en bang ben dat een lichte kleur sneller verkleurt. https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-beige-5-kg/4066719/
Dan zou ik de witte toch mooier vinden, maar dat heeft dan weer een korrelgrootte van 0,4-1,4 mm. https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-wit-5-kg/4066916/
 
0,4 - 0,8 mm is prima voor cory's, al te fijn slaat snel dicht en dat wil je ook niet.
 
Dan ga ik gewoon voor het 0,4-0,8 mm zwarte zand van de Hornbach (die zit bij mij in de buurt).
 
Je kunt ook meerdere soorten bodems mengen om tot een zgn natuurlijk resultaat te komen, dat ligt hier nog immer in me plan de laatste keer heb ik 20 kg maas/rivierzand hier bij
16708516008051714494950.jpg
er zaten al poreuse steenjes in, die houden heel wat vast qua voedindstoffen voor de planten beschikbaar te houden
1670851653753741953940.jpg
dit is met gekleurdgrind corydorasvriendelijk maar saai!
16708517304301442618867.jpg
nog 2 a 3 mm grind ook te uniform als je het langer bekijkt
1670851782150668049932.jpg
en op zwart basaltsplit zie ik helemaal alles.
 
Mengen wordt altijd afgeraden want als het formaat teveel afwijkt dan kan de bodem dichtslibben.
Maar dat zijn aannamen , anders zou ik dat hier in de praktijk natuurlijk niet gaan uitvoeren.
Heus wel dat kiezeltjes niet met zand gaan mengen.
Maar de dichtslip is heus geen standaard hoor .
Verschillende korrelgroottes in een veelheid moeten tot een gerelateerde grotere biodiversiteit lijden kunnen wat overigens logisch is natuurlijk.
Filterzand aanbevelen voor aquaria vind ik al net zo een drama overigens, dat spul is er helemaal niet voor gemaakt.
Wel vind ik het leuk om afentoe een verdwaalde knikker ertussen te laten.
 
Ik denk ook een logische redenatie dat grind/zand van diverse maten dichtslibben kunnen veroorzaken maar dat zal zoals je zegt niet altijd het geval hoeven te zijn.
Zelf neem ik liever geen risico en gebruik 1 soort bodem.
 
Verschillende korrelgroottes in een veelheid moeten tot een gerelateerde grotere biodiversiteit lijden kunnen wat overigens logisch is natuurlijk.
Op welke manier leiden verschillende korrelgroottes tot een grotere biodiversiteit?

Filterzand aanbevelen voor aquaria vind ik al net zo een drama overigens, dat spul is er helemaal niet voor gemaakt.
Wat is er erg aan filterzand gebruiken dan? Ook tussen korrels van filterzand zitten nog best wat verschillen in vorm en grootte, al zijn deze waarschijnlijk wat minder dan bij de meeste soorten natuurlijk zand. Voor aquariumdoeleinden gaat het om de functie als substraat. Ik zie niet in hoe een meer "natuurlijke" korrel in positieve zin verschil zou uitmaken voor je planten of vissen. Maar wellicht heb jij daar een mooie uitleg voor paraat.
 
Je zou eigenlijk denken dat de ruimte tussen de steentjes nooit kleiner kan worden dan bij het fijnste zand dat je erin hebt. Als dat fijnste zand zou werken dan zou elke andere combinatie ook moeten werken.
Al zou het nog kunnen dat de grotere stenen de stroming tussen de kleinere stenen in de weg zit.
 
Lateriet wordt blijkbaar vaak gebruikt voor planten, maar het schijnt dat het ijzer daarin helemaal niet een biologisch beschikbare vorm heeft. Oftewel het kan er niet uitgehaald worden. Dan vraag ik me af wat het verdere nut ervan is in een aquarium, anders dan ter decoratie dienen of zo.
 
Lateriet wordt blijkbaar vaak gebruikt voor planten, maar het schijnt dat het ijzer daarin helemaal niet een biologisch beschikbare vorm heeft. Oftewel het kan er niet uitgehaald worden. Dan vraag ik me af wat het verdere nut ervan is in een aquarium, anders dan ter decoratie dienen of zo.
Lateriet heeft goede CEC eigenschappen. Maar het bevat in vergelijking met andere soorten bodems veel Fe. Opzich niet erg, maar Fe bind ook fosfaat.
De Fe in lateriet is Ferri (Fe3+) en niet opneembaarv door de plant. Maar icm met een zandbodem is er in de regel weinig zuurstof aanwezig. En juist daardoor kan Fe3+ via de natuurlijke weg worden omgezet naar Fe2+ wat goed door de wortels kan worden opgenomen.
Dus lateriet is een prima voedingsbron, zeker bij inherente bodems waar een zuurstofloze omgeving kan ontstaan
 
Lateriet heeft goede CEC eigenschappen. Maar het bevat in vergelijking met andere soorten bodems veel Fe. Opzich niet erg, maar Fe bind ook fosfaat.
De Fe in lateriet is Ferri (Fe3+) en niet opneembaarv door de plant. Maar icm met een zandbodem is er in de regel weinig zuurstof aanwezig. En juist daardoor kan Fe3+ via de natuurlijke weg worden omgezet naar Fe2+ wat goed door de wortels kan worden opgenomen.
Dus lateriet is een prima voedingsbron, zeker bij inherente bodems waar een zuurstofloze omgeving kan ontstaan
Nice, Cornelius! Leer ik weer wat bij. ^^
 
Ik wil hier even op inhaken , zou een test met bentoniet icm lavameel een poging waard zijn ? In de tuin is dat in elk geval een succes .
Heb beide voor de moestuin , en dan denk ik , waarom niet een laagje op het bodemglas strooien en afdekken met filterzand , lava zit boordevol nuttige elementen (tis alleen de vraag of de planten eraan kunnen , ik denk van wel met de tijd) En bentoniet (bentoclay) gaat zowel afgeven als opslaan .
 
Ik wil hier even op inhaken , zou een test met bentoniet icm lavameel een poging waard zijn ? In de tuin is dat in elk geval een succes .
Heb beide voor de moestuin , en dan denk ik , waarom niet een laagje op het bodemglas strooien en afdekken met filterzand , lava zit boordevol nuttige elementen (tis alleen de vraag of de planten eraan kunnen , ik denk van wel met de tijd) En bentoniet (bentoclay) gaat zowel afgeven als opslaan .
Bentoniet en lavameel worden in de tuin/natuur gebruikt om de bodemverzuring tegen te gaan. Vooral de arme zandgronden hebben zwaar te leiden van de verzuring, deze gronden hebben van nature een lagere Ph hebben dan bijvoorbeeld klei, leem of löss.
De Ph van de bodem gaat door het gebruik van bentoniet en lavameel omhoog, voegt veel extra minerealen toe en daardoor wordt het bodemleven gestimuleerd.
Ik denk dat het in een aquarium vaak niet wenselijk is om de Ph te verhogen met bentoniet of lavameel.
Om je waterplanten een boost te geven kan je beter kleibolletjes (en lateriet) bij de wortels toevoegen.
 
Bentoniet en lavameel worden in de tuin/natuur gebruikt om de bodemverzuring tegen te gaan. Vooral de arme zandgronden hebben zwaar te leiden van de verzuring, deze gronden hebben van nature een lagere Ph hebben dan bijvoorbeeld klei, leem of löss.
De Ph van de bodem gaat door het gebruik van bentoniet en lavameel omhoog, voegt veel extra minerealen toe en daardoor wordt het bodemleven gestimuleerd.
Ik denk dat het in een aquarium vaak niet wenselijk is om de Ph te verhogen met bentoniet of lavameel.
Om je waterplanten een boost te geven kan je beter kleibolletjes (en lateriet) bij de wortels toevoegen.
Is niet echt tegen verzuring volgens mij (daar strooi ik schelpen voor, trage constante bron ipv maerl oid ) , eerder om tekorten tegen te gaan , lava voegt alle nodige mineralen toe (bodems zijn tegenwoordig totaal uitgeput) en de bentoniet zorgt ervoor dat de voeding niet zo snel uitspoelt in zandgronden .
Als ik zie hoe voedingsrijk onze groenten zijn tov in de beste groentewinkel , dat is echt een wereld van verschil , en tenminste eens echt , echt lekker 😊
Meesten weten niet eens meer hoe iets moet smaken 🤔 ik ken er die een tomaat met een brix van 3-4 lekker vinden ............dat moet 10+ zijn (of toch ten minste boven de 8), test maar eens eens , als ie drijft , deugd ie niet 😉
 
Laatst bewerkt:
Is niet echt tegen verzuring volgens mij (daar strooi ik schelpen voor, trage constante bron ipv maerl oid ) , eerder om tekorten tegen te gaan , lava voegt alle nodige mineralen toe (bodems zijn tegenwoordig totaal uitgeput) en de bentoniet zorgt ervoor dat de voeding niet zo snel uitspoelt in zandgronden .
Als ik zie hoe voedingsrijk onze groenten zijn tov in de beste groentewinkel , dat is echt een wereld van verschil , en tenminste eens echt , echt lekker 😊
Meesten weten niet eens meer hoe iets moet smaken 🤔 ik ken er die een tomaat met een brix van 3-4 lekker vinden ............dat moet 10+ zijn (of toch ten minste boven de 8), test maar eens eens , als ie drijft , deugd ie niet 😉
Lavameel wordt in natuurgebieden gestrooid om de verzuring en uitspoeling van mineralen tegen te gaan.
Lavameel zorgt ervoor dat de Ph waarde omhoog gaat, en toegevoegde mineralen kunnen beter door de bodem worden gebonden zodat de uitspoeling stop.
Ik ben het helemaal met je eens dat het voor de (moes)tuin op zandgrond een must is. Voor het aquarium denk ik dat het niet wenselijk is. Wellicht kan het wel iets betekenen voor waterplanten die van nature voorkomen in kwelrijke wateren. Een vijver met daarin waterplanten die gebufferd water (kwelrijk water) nodig hebben zoals waterviolier of glanzend fontijnkruid, kan lavameel misschien wel een gunstig effect hebben. Als je het toch wil gaan proberen in een aquarium, dan ben ik benieuwd naar je bevindingen.
 
ik ben enorm voorstander van voedingsbodems en soils. Die laatste misschien nog wel het meest maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Terwijl een voedingsbodem maar een fractie kost.
Of er "de ideale bodem" bestaat weet ik niet, elke eigenschap en elk materiaal heeft voor- en nadelen. Het is een kwestie van voorkeur van jezelf en je planten, aquarium bewoners etc:

  1. Hechting. Eerste en meeste basale functie van een bodem is dat planten zich er in kunnen verankeren met hun wortels. Planten met fijne kleine worteltjes hebben daarvoor een wat fijner substraat nodig dan planten met grotere wortels. Wil je een veldje Hemianthus callitrichoides "cuba" dan is een grof grind niet meteen aan te raden.
  2. Doorlaatbaarheid. Een tweede punt kwa beworteling is dat voor de meeste planten geld dat ze hun wortels niet of minder goed groeien onder zuurstofarme omstandigheden. Een te fijne bodem waardoor zuurstofrijk water moeilijk doordringt is dus af te raden. Denk aan heel fijn zand of klei. Want hoewel klei veel positieve eigenschappen heeft is een negatieve eigenschap dat het water slecht doorlaat. Hetzelfde geld eigenlijk voor organisch materiaal: veel goede eigenschappen maar de afbraak van organsich materiaal verbruikt veel zuurstof. Te veel is dus ook niet goed.
  3. Voedingsreservoir. Waar veel mensen direct aan denken bij een voedingsbodem is dat het allerlei voedingstoffen bevat voor je planten. Hoewel dit opzichzelf heel goed kan is het effect in het aquarium vaak beperkt. De best opneembare voedingstoffen zijn in de meeste gevallen goed oplosbaar en spoelen dus vrij gemakkelijk uit je bodem. Een oplossing kan zijn om ze te verpakken in klei of hars bolletjes (osmocote) zodat ze langzamer vrijkomen. Ook kan er worden gekozen voor slecht oplosbare verbindingen of organisch gebonden voedingstoffen. Nadeel is dat deze dan weer minder goed opneembaar zijn en vaak eerst gereduceerd of afgebroken moeten worden, al dan niet met behulp van microorganismen. Die processen gaan langzaam, reductieprocessen vinden doorgaans plaats onder zuurstof arme omstandigheden en vragen de aanwezigheid van de juiste microorganismen die ook andere (voedings)stoffen nodig hebben. IMO is een voedingsbodem dan ook zeker geen vervangen voor vloeibare plantenvoeding. Meer een aanvulling op of bron van specifieke stoffen zoals, mineralen/sporenelementen en/of fosfaat.
  4. Voedingsbuffer. De veelbesproken CEC-waarde. Materialen met een hoge CEC-waarde zoals klei soorten of organische materiaal als mulm, turf e.d. houden aan hun oppervlak postief geladen deeltjes (kationen) vast. Deze deeltjes kunnen vervolgens omgeruild worden met andere positief geladen deeltje uit het water. Kalium, ammonium, calcium, magnesium, ijzer etc zijn voorbeelden van kationen. De bufferwerking van de bodem zorgt ervoor dat schommelingen door een waterverversing of het toevoegen van plantenvoeding kleiner worden. Je krijgt dus stabielere waarden en dat is inprincipe gunstig voor een gezond aquarium met mooie planten en weinig algen. Bedenk wel dat de CEC-waarde buiten het aquarium belangrijker is dan erin, in de (moes)tuin voorkomt het dat voedingstoffen wegspoelen bij overvloedige regen, en bodems met hoge CEC houden doorgaans ook beter vocht vast bij droogte. In het aquarium zijn die eigenschappen duidelijk niet zo relevant.
  5. Rhizosfeer. De wortel zone van een aquarium is vergelijkbaar met de darmen van een mens. Het is de plek waar voedsel wordt afgebroken, voedingstoffen worden opgenomen en heel veel microorganismen wonen die daarbij helpen. Het belang van het bodemleven in het aquarium wordt vaak enorm onderschat. Het is de reden waarom een aquarium pas na maanden echt ingedraaid is en waarom het helpt bij de opstart om een deel oud bodemmateriaal te hergebruiken. Feit is dat bodems met voldoende organisch materiaal en mineralen (klei bijv) veel meer microscopisch leven bevat dan schoon zand. Nou blijft zand ook niet schoon in het aquarium, maar een voedingsbodem zal een grotere hoeveelheid en verscheidenheid aan microorganismen huisvesten dan enkel filterzand iig in de eerste tijd
  6. pH-waarde. een goede bodem is licht zuur, dat is nou eenmaal de pH waarbij de meeste voedingsstoffen het best opneembaar zijn door je planten. Soil is bijv van nature zuur, een beetje turf helpt ook om de bodem pH iets te laten dalen. Als je al een pH waarde hebt van 6 of 6,5 in je aquarium maakt dit geen groot verschil, maar heb je een wat hogere pH kan het je planten wel helpen.
  7. Fosfaatbinder. Niet iedereen is er fan van, maar het onttrekken van fosfaat aan het water is een beproefde methode om de groei van algen te beperken. ADA heeft heel bewust geen enkele vloeibare voeding met fosfaat, PMDD-bemesting is fosfaat vrij etc. Fosfaat is in de natuur over het algemeen de beperkende voedingsstof, Het is schaars en in de meest voorkomende vormen onoplosbaar. Planten kunnen al dan niet met behulp van microorganismen fosfaat uit de bodem halen. Algen zijn afhankelijk van wat erin het water zit. Vervuiling met fosfaat leidt in de natuur vaak tot algenexplosies met negatieve gevolgen voor het andere waterleven. Het is dus één methode. Een goede methode om fosfaat uit het water te halen is het laten reageren met ijzer. aquasoil bevat bijv veel ijzer, net als lateriet. Ook kun je zelf ijzeroxide door een bodem mengen en zit het in verschillende commerciele voedingsbodems. Dat is niet alleen als lange termijn ijzer bemesting (heel lange termijn) maar ook (en misschien wel vooral) als fosfaatbinder. Door fosfaat in de bodem vast te leggen is het beter beschikbaar voor de meeste planten dan voor de algen.

Nogmaals ik ben fan van voedingsbodems, het is zeker niet de énige manier maar wel een manier die mij goed bevalt.

Mijn favoriet is zonder twijfel de soil bodem, et plant fijn, goede doorstroming, alle eigenschappen die ik wil, maar het nadeel is gewoon de prijs.

Andere materialen die ik gebruik zijn:
  • Bentoniet, gemakkelijk te krijgen en goedkoop als kattenbakkorrels bij iedere willekeurige supermarkt. Gewoon op de verpakking kijken voor 100% bentoniet en je zit goed. Voordelen zijn daarnaast dat het een prima CEC-waarde heeft, en nat een plakkerige zachte klei geeft die goed op zijn plek blijft. Nadeel is dat het water slecht doorlaat. Dus niet teveel van door je bodem mengen of als dun laagje onder de bodem gebruiken.
  • Turfstrooisel, bron van organisch materiaal en verlaagt de pH van de bodem.
  • puimsteen, als vuller zorgt voor goede doorstroming van de bodem als geheel en substraat voor microscopisch leven.
  • humicclay een fossiele klei soort die rijk is aan koolstof.
  • ijzeroxide, roest in poedervorm als fosfaatbinder en ijzerbron.
  • bacteriepoeders, baat het niet dan schaadt het niet.
dingen waar ik mee heb geexperimenteerd maar niet meer gebruik:

Biochar, verkoolde planten op hoge temperatuur onder zuurstofarme omstandigheden. breekt veel trager af dan turf wat een voordeel zou kunnen zijn maar verhoogt de bodem pH
lavameel, bron van mineralen maar verhoogt de pH en CEC is lager dan echte klei soorten.
lateriet, opzich ok, maar CEC is niet zo hoog als veel andere klei soorten en relatief prijzig en lastig aan te komen.
vijveraarde, ok, maar gewoon mengsel turf en zand in veel gevallen en dus onzinnig.
glafoam, synthetisch alternatief voor puimsteen gemaakt van glas en oesterschelpen, niks mis mee maar vind puimsteen toch fijner werken.
 
vijveraarde, ok, maar gewoon mengsel turf en zand in veel gevallen en dus onzinnig.
Wat is echte vijveraarde in jouw ogen? (Speciaal samengesteld voor vijver en moerasplanten en laat goed water door door de open structuur)


Rhizosfeer. De wortel zone van een aquarium is vergelijkbaar met de darmen van een mens. Het is de plek waar voedsel wordt afgebroken, voedingstoffen worden opgenomen en heel veel microorganismen wonen die daarbij helpen. Het belang van het bodemleven in het aquarium wordt vaak enorm onderschat.
😍 Ben blij dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt! Mechanische filter my ass! Goed opgebouwde bodem +1

Rhizosfeer is vergelijkbaar met topsoil toch? Wat bestaat uit veel organisch materiaal?

Mijn nieuwe project gaat waarschijnlijk een bodem krijgen bestaande uit pondsoil, topsoil, laterite (of een vervanging daarvoor) maar nu je het hebt over bentoniet lijkt me dat geen verkeerde keuze als dun laagje tussen mn voedingsbodem en het grind te doen zodat het grind als filter dient en de voeding goed in de bodem blijft zitten. Weet niet of dat zou werken. Heb je nog tips?

Wat een uitgebreide informatie is dit zeg i love it😍
 
maar het onttrekken van fosfaat aan het water is een beproefde methode om de groei van algen te beperken
Wel raar want met de EI heb je vaak vrij hoge fosfaat waarden maar dat is geen oorzaak voor algen zover ik weet. Tom Barr had een prachtige bak met een fosfaat van boven de 5 mg.
 
Wel raar want met de EI heb je vaak vrij hoge fosfaat waarden maar dat is geen oorzaak voor algen zover ik weet. Tom Barr had een prachtige bak met een fosfaat van boven de 5 mg.
Fosfaat bevorderd algengroei, maar algen kunnen met minder vooruit. Zolang de planten genoeg hebben krijgt de alg geen kans. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de alg geen voorkeur heeft aan een hoge fosfaat natuurlijk 😄 de alg heeft ook zn ideale omstandigheden en dat zou dan in dit verhaal een hoge fosfaat betekenen. Dat is denk ik de rede 😄
Je kan je algengroei verminderen door fosfaat te dalen. Maar als dat betekend dat je planten tekort krijgen, kan de alg het alsnog overwinnen van de planten
 
Ja bevorderen is iets anders dan veroorzaken denk ik. Maar dat geld voor alle voeding denk ik want met veel voeding hebben algen meer te eten en dat geldt dan dus niet alleen voor fosfaat.
Echter kunnen algen toe met heel weinig voeding dus zelfs zonder toevoegingen doen ze het vaak nog erg goed tot overmaat van ramp. Ik denk dat het dan weinig uitmaakt of er 0,5 of 5 mg in het water zit.
Juist tekorten geven algen dus wat teveel kan geen probleem zijn tenzij het toxisch wordt.
 
Ja bevorderen is iets anders dan veroorzaken denk ik. Maar dat geld voor alle voeding denk ik want met veel voeding hebben algen meer te eten en dat geldt dan dus niet alleen voor fosfaat.
Echter kunnen algen toe met heel weinig voeding dus zelfs zonder toevoegingen doen ze het vaak nog erg goed tot overmaat van ramp. Ik denk dat het dan weinig uitmaakt of er 0,5 of 5 mg in het water zit.
Juist tekorten geven algen dus wat teveel kan geen probleem zijn tenzij het toxisch wordt.
Alle beetje kunnen helpen 😄 het is uiteindelijk een samenspel van omstandigheden die de balans houd in zn bak en niet 1 dingetje 😄
Als iets iets bevorderd is dat dan niet mede verantwoordelijk van het veroorzaken van het probleem trouwens? 😂
 
Leuk om te lezen dat men actief bezig is met de bodems.
@Akwarium hartelijk dank voor je uitgebreide bijdrage!
 
Wel raar want met de EI heb je vaak vrij hoge fosfaat waarden maar dat is geen oorzaak voor algen zover ik weet. Tom Barr had een prachtige bak met een fosfaat van boven de 5 mg.

Het is niet zo dat fosfaat de "oorzaak" van alg is. Maar door fosfaat zo laag mogelijk te houden voorkom je dat het explosief groeit. Je kunt met fosfaat bemesting en ook veel fosfaat bemesting prima een mooie algvrije bak hebben.
Wat is echte vijveraarde in jouw ogen? (Speciaal samengesteld voor vijver en moerasplanten en laat goed water door door de open structuur)
Het is gewoon een mengesel van tuinturf, met zand en klei. Een groot deel van de vijverplanten heeft de meeste groene delen boven water en zal in veel gevallen zuurstof uit de lucht naar de wortels kunnen transporteren. Ondergedoken planten (verreweg de meeste planten in het aquarium dus) kunnen dat niet of in veel mindere mate. Voor het aquarium heb je naar mijn idee dan ook beter een meer doorlatende bodem. Natuurlijk kun je extra zand of ander vulmiddel door de vijveraarde mengen. Zelf gebruik ik liever gewoon puur turf, klei etc, geeft meer vrijheid kwa verhoudingen.

Rhizosfeer is vergelijkbaar met topsoil toch? Wat bestaat uit veel organisch materiaal?
De rhizosfeer is daar waar de wortels zitten, topsoil is de bovenste laag aarde waar de meeste biologische processen plaatsvinden. Daar zit een grote overlap idd. Dat daar het meeste organische stof zit klopt maar bedenk wel dat dat relatief is, het gaat maar om enkele procenten. Je hebt dus echt niet veel nodig.
Naar mijn idee is in het aquarium vooral belangrijk dat water gemakkelijk door de bodem kan stromen. het meeste leven heeft zuurstof nodig.

Mijn nieuwe project gaat waarschijnlijk een bodem krijgen bestaande uit pondsoil, topsoil, laterite (of een vervanging daarvoor) maar nu je het hebt over bentoniet lijkt me dat geen verkeerde keuze als dun laagje tussen mn voedingsbodem en het grind te doen zodat het grind als filter dient en de voeding goed in de bodem blijft zitten. Weet niet of dat zou werken. Heb je nog tips?

Wat een uitgebreide informatie is dit zeg i love it😍

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Experimenteren met verschillende samenstellingen kan geen kwaad. Het is ook afhankelijk van wat je wilt kwa inrichting en planten.
Een dunne bodemlaag of oplopend naar tientallen cm's dik achterin, fijne voorgrond plantjes met kleine worteltjes, veel stengelplanten, veel rozetplanten of veel knol/bol planten. Je kunt zelfs verschillen in je bodem aanbrengen afhankelijk van welke planten je er wil.

cryptocorynes houden van wat meer turf, lotussen van wat meer klei.
 

Terug
Bovenaan