Leeftijd van goudvis inschatten op basis van lengte in cm


H.Clausen

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
58
Ik heb nu inmiddels 5 gekregen goudvissen in mijn vijver (1000 liter) waar ik al eerder over vertelde.
Niemand kan me wat zeggen over de leeftijd van deze vissen, waar kan ik daar info over vinden?
Is deze te schatten op basis van lengte?
 
De leeftijd van een goudvis is onmogelijk te duiden als je de geboortedatum niet kent.

Ik heb 1 Jumbo die exact even oud is als mijn kleinste visje. Zelfde legsel, zelfde ouders en de jumbo zal zo'n 15-20 cm zijn en de kleinste 5 cm. Is echt onmogelijk dus.
 
Zelfde ouders, zelfde legsel, altijd in dezelfde bak gezeten....

Dit zijn oudere foto's. Ze zijn nu 9 maanden.
 

Bijlagen

  • CollageMaker_20201219_174618209.jpg
    CollageMaker_20201219_174618209.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 123
  • CollageMaker_20201219_172923461.jpg
    CollageMaker_20201219_172923461.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 104
Dat is bij goudvissen inderdaad vrijwel niet te doen. De snelgroeiers kunnen na een aantal maanden al vrij forse vissen zijn, terwijl je ze ook hebt die na een paar jaar nog kinderkes lijken, om het zo te zeggen. En die ook nooit echt groot zullen worden.

Een geoefend oog kan zien of goudvissen seksueel "rijp" zijn, wat ze schijnen te kunnen worden vanaf ongeveer 8 tot 12 maanden. (Correct me if I'm wrong, meer ervaren goudvissenhouders.) Zie je heel duidelijk bepaalde geslachtskenmerken ontwikkeld dan is dat alvast een indicatie dat ze in ieder geval niet net uit het nest zijn komen rollen. ;-)
 
Ik heb nu inmiddels 5 gekregen goudvissen in mijn vijver (1000 liter) waar ik al eerder over vertelde.
Niemand kan me wat zeggen over de leeftijd van deze vissen, waar kan ik daar info over vinden?
Is deze te schatten op basis van lengte?
Je kan het vragen aan de vorige eigenaar?

Denk niet dat je vissen ouder dan 3-5 zijn.
Heb je foto's van ze toen ze nog in een aquarium zaten?
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet eens dat je zoiets bij deze rakkers kan zien.
Je hebt alleszins al de paaipukkels.

O.T. Onder ideale omstandigheden zal een goudvis tegenaan de 20cm zijn in z'n eerste levensjaar, onder veel slechtere omstandigheden is ie geen 10cm na 10 jaar.
 



Je kan het vragen aan de vorige eigenaar?

Denk niet dat je vissen ouder dan 3-5 zijn.
Heb je foto's van ze toen ze nog in een aquarium zaten?
Ik heb ze gevraagd, beiden schatten hun vissen op 4 tot 6 jaar, de ene had zelf de vissen overgenomen van iemand anders.
 
Het is inderdaad lastig te zien. Mijn goudvis Giebeltje was bruin en een centimeter of 7 toen ik hem in de dierenwinkel kocht. Dus vermoedelijk een paar maanden oud. Na ruim een jaar kreeg hij paaipukkels. Hij bleef groeien, ook na zijn tweede jaar. Maar veel minder snel uiteraard. Toen hij op 17 jarige leeftijd overleed was hij 17 jaar oud en ongeveer 20 cm inclusief staart. Had hij in een grote vijver gezwommen en was hij meer dan een keer per dag gevoerd, dan zou hij zeker groter zijn geweest. Hoe groot ze worden en hoe snel ze groeien hangt af van het genetisch materiaal, de hoeveelheid voer per dag en de frequentie van voer en waterwissels. Jonge goudvissen komen pas na een paar maanden op kleur, en zodra ze op kleur zijn is het, behalve de geslachtskenmerken als ze rond een jaar oud zijn ( paaipukkels, ingetrokken/uitgestulpte cloaca) heel lastig om de leeftijd te schatten. Oudere goudvissen herken ik wel aan de grotere schubben, of ze zijn op de een of andere manier wat 'hoekiger' of 'beniger'.
 
Als een vis buiten wordt gehouden kan je de jaarringen op een schub tellen net als bij een boom (onder een microscoop)
Of dit ook zo is bij vissen die altijd onder constante omstandigheden worden gehouden durf ik niet te zeggen
 

Terug
Bovenaan