Led verlichting


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Mijn verlichting begint duidelijk af te nemen.
Dat is erg te merken aan de groei vd planten.
Nou zit ik er aan te denken om, als ik dan toch andere verlichting neem om over te gaan op led verlichting.
Bij mijn LFS verkopen ze deze vd foto.
Wie heeft er nog meer deze verlichting en bevalt dit?
De medewerker vd lfs raad mij aan om alleen de jbl led solar natur te nemen, hij weet dat ik er voor moet sparen en hij zegt netjes: jbl led solar effect is meer voor de fun, als je discoverlichting wilt of andere effecten, maar niet echt nodig dus, en die natur geeft meer dan voldoende licht in jouw bak
(Kijk en dat vind ik nou een goede lfs als hij dat zegt.)
Nu kunnen er in mijn lichtbalk 2 buizen.
Als ik alleen die natur neem, blijft dan 1 buis leeg? Komt daar dan geen water in? En kan ik die nieuwe lamp dan beter in de voorste of achterste doen?
20190508_103952.jpg
 
Waarschijnlijk is qua output 1 lamp voldoende (afgaande op zijn advies)
Toch zou ik er 2 nemen voor een mooiere spreiding.

En inderdaad correct geadviseerd dat de effect overbodig is ;)
 
Waarschijnlijk is qua output 1 lamp voldoende (afgaande op zijn advies)
Toch zou ik er 2 nemen voor een mooiere spreiding.

En inderdaad correct geadviseerd dat de effect overbodig is ;)

1 natur lamp kost al zo'n 165 euro.
2 word dan wel heel duur voor mij.
 
@tuinkabouter en als ik er al 2 zou nemen (Wat dus ook 2x zo duur is) geeft dat dan niet veeeeeeel te veel licht?
 
Hoe diep is de bak? ik heb ook alleen led strips in het midden (niet voor hoofdverlichting) en de spreiding is goed, mijn bak is 50 cm diep.

De meeste Led's hebben een behoorlijk breed stralingsvlak, 120 graden zeker.
 
Hoe diep is de bak? ik heb ook alleen led strips in het midden (niet voor hoofdverlichting) en de spreiding is goed, mijn bak is 50 cm diep.

De meeste Led's hebben een behoorlijk breed stralingsvlak, 120 graden zeker.

Ik heb een juwel vision 180, deze is volgens internet

92x41x55 cm.

Ik kan de led lamp niet in het midden plaatsen, deze komt op de plek van mijn tl verlichting, dus dan of achterin of voorin en daarom twijfel ik dus
 
Ik heb een juwel vision 180, deze is volgens internet

92x41x55 cm.

Ik kan de led lamp niet in het midden plaatsen, deze komt op de plek van mijn tl verlichting, dus dan of achterin of voorin en daarom twijfel ik dus
Gezien de indeling van je bak zou ik deze achterin doen.
 
Ik dacht dan kun je misschien een complete balk kopen maar die is iets duurder met 465 euro:stars:
 
Onder de post van Ts. lees ik dat ze een Juwel bak heeft. Is het niet zo dat er altijd 2 buizen in moeten? één buis werkte bij de normale TL in ieder geval niet!
1 natur lamp kost al zo'n 165 euro.
2 word dan wel heel duur voor mij.
Dan zijn deze, en als ik het goed heb is dit de juiste lengte, wel goedkoper. Hier 24 Watt nu, i.p.v. 19 Watt bij Juwel. Ze hebben bovendien goede kleuren in zich. Wat alleen altijd duister is bij Juwel met welke spanning/stroom er gewerkt wordt. Dus het is niet zeker of dit kan. Maar misschien is het lonend om met een passende voeding te werken.

Het blijft wel schandalig duur deze buizen met eigen maten van Juwel wanneer je weet dat elders vergelijkbare ledbuizen voor 7 á 8 euro verkocht worden...
 
Normaliter werkt die niet met 1 buis als je TL s gebruikt. Ik zou ook denken dat het nu dan ook niet werkt maar goed ik heb daar geen ervaring mee.

Het blijft wel schandalig duur deze buizen met eigen maten van Juwel wanneer je weet dat elders vergelijkbare ledbuizen voor 7 á 8 euro verkocht worden..

Daarom heb ik Ferplast genomen en koop online de T5 voor 2 tot 3 euro.
 
20190508_180913.jpg
20190508_180919.jpg
Deze led verlichting kan gewoon in de armatuur vd tl maar heeft zijn eigen trafo. De trafo vd tl werkt dan niet meer, althans zo staat het in de folder.
 
Onder de post van Ts. lees ik dat ze een Juwel bak heeft. Is het niet zo dat er altijd 2 buizen in moeten? één buis werkte bij de normale TL in ieder geval niet!

Dan zijn deze, en als ik het goed heb is dit de juiste lengte, wel goedkoper. Hier 24 Watt nu, i.p.v. 19 Watt bij Juwel. Ze hebben bovendien goede kleuren in zich. Wat alleen altijd duister is bij Juwel met welke spanning/stroom er gewerkt wordt. Dus het is niet zeker of dit kan. Maar misschien is het lonend om met een passende voeding te werken.

Het blijft wel schandalig duur deze buizen met eigen maten van Juwel wanneer je weet dat elders vergelijkbare ledbuizen voor 7 á 8 euro verkocht worden...
Nou, wanneer je al werkt met een aparte travo kan dat hier dus ook mee. Jij hebt trouwens van JBL balken, die van Aquatlantis zijn ledbuizen. Er moet dan nog wel een voeding bij.
Ik zie trouwens dat ik het URL van Aquatlantis niet meezond, hieronder dus wel.

https://www.aquastorexl.nl/aquatlantis-easy-led-tube-742-mm-12v-2a.html
 
Als het goed is is de jbl balk uit deze folder compleet met voeding
 
1 natur lamp kost al zo'n 165 euro.
2 word dan wel heel duur voor mij.
In perspectief..
De verlichting voor mijn 200x70x70 kostte €1400.
Opzich heb je dan nog een koopje als je kijkt wat je krijgt tegenover je bakmaat.

Maar zou wss de lamp ook achterin plaatsen.
Zit er standaard een controller bij?
 
In perspectief..
De verlichting voor mijn 200x70x70 kostte €1400.
Opzich heb je dan nog een koopje als je kijkt wat je krijgt tegenover je bakmaat.

Maar zou wss de lamp ook achterin plaatsen.
Zit er standaard een controller bij?

Ja als het goed is wel
 
Nou mensen, afgelopen week kwamen de bekende blauwe enveloppen binnen en de verrassing die daar in stond was meer dan we verwacht hadden dus kon ik de lamp al halen.
Ik ben dus naar de lfs gegaan en daar zo'n led lamp jbl led solar natur gehaald. Ik had de lichtkap mee voor de juiste maat en de medewerker heeft de lamp gemonteerd, en idd hij zit in de achterste tl armatuur. Ik vroeg hem hoe dat dan moest als de tl's er uit gingen of er dan geen vocht in de voorste armatuur kwam.
Nee hoor, die laat je er gewoon in, kan er ook geen vocht bijkomen. Die stekker gebruik je toch niet meer dus je kunt hem er gewoon inlaten.

Thuis aangekomen uiteraard alles aangesloten en idd hij geeft een enorme puist licht. Meer dan genoeg om de hele bak te verlichten.
Er zit een afstand bediening bij, daarmee kan je het licht dimmen tot 10 standen. Heb hem nog niet op zijn felst (stond in het boekje de eerste weken niet op zijn felst, daarna langzaam opbouwen)
Tot nu toe bevalt hij prima en verlicht de bak prima
 
Lekker zo'n meevaller Thea, daar zullen je plantje blij van worden, niet gelijk op de hoogste stand zetten, de planten moeten er ook nog aan wennen.
 
Lekker zo'n meevaller Thea, daar zullen je plantje blij van worden, niet gelijk op de hoogste stand zetten, de planten moeten er ook nog aan wennen.

Nee doe ik ook niet, heb hem een paar standjes geminderd.
 
Moet zeggen dat je dan wel een goede LFS hebt die je gewoon helpt en eerlijk advies geeft

Veel plezier ervan ;)
 
Nou mensen, afgelopen week kwamen de bekende blauwe enveloppen binnen en de verrassing die daar in stond was meer dan we verwacht hadden dus kon ik de lamp al halen.
Ik ben dus naar de lfs gegaan en daar zo'n led lamp jbl led solar natur gehaald. Ik had de lichtkap mee voor de juiste maat en de medewerker heeft de lamp gemonteerd, en idd hij zit in de achterste tl armatuur. Ik vroeg hem hoe dat dan moest als de tl's er uit gingen of er dan geen vocht in de voorste armatuur kwam.
Nee hoor, die laat je er gewoon in, kan er ook geen vocht bijkomen. Die stekker gebruik je toch niet meer dus je kunt hem er gewoon inlaten.

Thuis aangekomen uiteraard alles aangesloten en idd hij geeft een enorme puist licht. Meer dan genoeg om de hele bak te verlichten.
Er zit een afstand bediening bij, daarmee kan je het licht dimmen tot 10 standen. Heb hem nog niet op zijn felst (stond in het boekje de eerste weken niet op zijn felst, daarna langzaam opbouwen)
Tot nu toe bevalt hij prima en verlicht de bak prima
Hebben wij je lamp betaald, de belasting bracht (weer) niets maar haalde binnen....
Maar wel; veel plezier van je lamp!
 
Hallo trotse mammie

Ik heb ook de jbl led solar control en ik ben er tevreden mee,vooral de 2700k stand vind ik qua verlichting mooi,en inderdaad met de afstandsbediening is het lichtniveau handmatig goed aan te passen.Momenteel al even in gevecht met blauwe alg dus de hoogste stand 6700k die gebruik ik momenteel nog niet zo vaak.

Mijn aquarium is een eheim scubaline met voorgemonteerde tl houders en vsa's welke in de kap geintegreerd waren,deze heb ik eruit gesloopt omdat ik toch nooit meer met t5 ga werken,ik heb gebruik gemaakt van de inschuifbare roestvrij stalen houders welke nu op de linker en rechter stabilisator liggen.

Wel jammer dat een controller voor de solar effect 184,95 moet kosten om een simpele en automatische zons-op en ondergang te creeren,maar goed die komt er nog wel eens.

Naast de solar ligt er ook nog een easy led universal 6700k 2.0 full spectrum,dit was mijn eerste led lamp,bij de aquariumwinkel hebben ze vooraf niet verteld dat deze led opstart in 2 delen links en rechts,vind ik achteraf niet mooi of ik moet ze kort na elkaar laten oplichten.maar nogmaals de solar is een goede keuze.

Dus samengevat vind ikzelf de solar beter dan de easy led,en zal ik misschien later dit jaar de universal gaan vervangen voor een 2e solar.

Veel plezier ermee.
 

Terug
Bovenaan