Led of TL


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquariumfans,

Ik ben van plan om een juwel rio 350 te kopen hier komt een led kap bij. De boeken die ik heb gelezen behandelen led verlichting niet en dus tast ik een beetje in het duister hier (leuke woordspeling ;) ). Wat zijn de voordelen van LED verlichting behalve de energiezuinigheid. Is LED "beter" dan TL? tot slot, hoe bepaal ik de benodigde LED verlichting? (mocht ik de keuze maken voor LED)

alvast bedankt,

Lucas
 
Neem aan dat het een nieuwe bak is?
Van wat ik hier lees kan je het beste een helialux set met controller erop zetten
 
Het stroomverbruik is behoorlijk minder met Led en het hangt van de kwaliteit af hoeveel licht je nodig zal hebben. De ene led is de andere led niet.
 
Ik doelde meer op het volgend,
TL schijnt regelmatig vervangen te moeten worden omdat de lampen na ongeveer een half jaar op zijn (zal natuurlijk ook afhangen van de kwaliteit van de lamp) hoe zit dit bij LED? en kan led ook uv-uitstralen zodat de plantjes goed groeien?
ik kan me voorstellen dat de ledsystemen duurder zijn als TL, is deze inverstering zijn geld waard?

het betreft inderdaad een nieuwe bak... een geheel nieuwe hobby trouwens ;) ben me momenteel goed aan het laten informeren voordat ik daadwerkelijk ga beginnen

mvg,

Lucas
 
TL hoeft pas vervangen te worden als deze niet meer brand.

Led ook, alleen kost led vaak minder energie en blijft het langer branden.

In principe geven “witte” leds het gehele spectrum af waaronder ook uv.
Maar de hoeveelheid uv is gering, net als TL
 
Hallo aquariumfans,

Ik ben van plan om een juwel rio 350 te kopen hier komt een led kap bij. De boeken die ik heb gelezen behandelen led verlichting niet en dus tast ik een beetje in het duister hier (leuke woordspeling ;) ). Wat zijn de voordelen van LED verlichting behalve de energiezuinigheid. Is LED "beter" dan TL? tot slot, hoe bepaal ik de benodigde LED verlichting? (mocht ik de keuze maken voor LED)

alvast bedankt,

Lucas
Je andere topics lezende maak ik op dat je gaat voor een plantenbak, een Hollandse zelfs. Dat betekend dat je moet gaan voor kwaliteits leds met een goede opbrengst. Zelf heb ik gekozen voor JMB maar er zijn veel meer goede merken. Het is belangrijk dat je in je licht de kleuren rood en blauw hebt, wellicht ook violet. Dit voor de plantengroei. Die kleuren kun je mengen met RGB leds maar ook kun je kiezen bij bijvoorbeeld JMB voor warmwit/rood combinatie en koelwit/blauw combinatie balken. Warmwit heeft al rood in zich maar heeft dan een aantal extra rode leds. Koelwit zit al blauw in maar hier zitten dan weer als extra een aantal blauwe leds. Ga niet voor goedkope ledstripjes, je zult dan beslist niet bereiken wat je voor ogen staat.
 
Helemaal met Ben eens 1 opmerking zorg dat je de led verlichting kan regelen vaak geeft de led zon zee van licht dat je behoorlijk moet bijsturen met co2 en planten voeding.
Tevens verlengt het de levensduur van de led als deze niet op volle 100% branden
 
Helemaal met Ben eens 1 opmerking zorg dat je de led verlichting kan regelen vaak geeft de led zon zee van licht dat je behoorlijk moet bijsturen met co2 en planten voeding.
Tevens verlengt het de levensduur van de led als deze niet op volle 100% branden
Inderdaad van belang. Hou dan in de gaten dat er een belangrijk verschil is tussen lichtduur en lichtintensiteit. Zo branden mijn lichten weliswaar van 8:30 uur tot 23:00 uur maar dit natuurlijk niet op 100%. Eigenlijk branden ze trouwens nooit op 100%, maximaal wordt 80% bereikt. Er worden veel lichtintensiteiten gebruikt tijdens deze lichtduur bij mij.
 
Ik heb in mijn literatuur het een en ander gelezen maar enkel over tl. (wellicht een beetje oudere boekjes)
Hier kwamen wel de verschillende spectra aan bod, blauw, roze, rood en wit.
Hebben jullie wellicht literatuur die jullie kunnen aanraden op het gebied van led verlichting en regelaars etc.? :)
 
Ik ben bang dat de hobby niet echt eenduidige literatuur meer heeft op het gebied van techniek. De boeken van weleer hadden een eenduidig verhaal omdat de hobby toen ook echt zo was.

IJzer nodig voor je rode planten? Lateriet in de bodem of roestige spijkers bij de planten.
Er waren namelijk nog geen speciaal ontwikkelde voedingsbodems, vloeibare koolstofbronnen en gericht gedoseerde alle in one vloeistoffen voor het aquarium.

Waterwaardes? pH,KH, GH, en dan hield het ver op. Toen konden we nog niet eens meten aan Microsiemens met betaalbare apparaten en een paar jaar later kan je alle waardes real-time monitoren terwijl je aan de andere kant van de wereld zit.

En de meest gebruikte tl lamp die ze hadden waren gewone OSRAM lampen uit de bouwmarkt, maar dan met waterdichte doppen. Nu is er PL, T8, T5, HQI, LED, etc. En alleen al die laatste is in de laatste 5 jaar zo bizar veel veranderd dat je boek zodra je pagina 10 geschreven hebt al achterhaald is.

En er zijn wel auteurs (veelal bloggers/vloggers of digitale spuiers) die het hobbymatig doen. Maar zodra ze bekendheid hebben vanwege hun kennis worden ze al snel 'ingelijfd' door de grote bedrijven.

Dus ik denk dat je qua techniek toch zelf moet filteren wat je de moeite vindt om aan te schaffen. Hier is geen echte allesomvattende literatuur voor te vinden.

Wat wél goede literatuur is voor de hobby zijn de verslagen over Estimative Index, Redfield Ratio, en een goed boek zoals die van Christel Kasselmann. Over de soorten aquariumplanten, onderhoud en vermeerdering.
 
Led klink leuk maar even een paar feiten.

Wanneer je al T5 buizen gebruikt zal de kosten besparing met stroom rond 30% uitkomen als je Led verlichting kiest of het hiermee vervangt dus fabels over 50 tot wel 60% besparing is zwaar overdreven.
Senario T5

Goedkope T5 buizen die je pas vervangt als ze op zijn en dat varieert van 3 tot 4jaar dat ze vervangen moeten worden omdat ze kapot zijn.
Geven vrij veel warmte af dus je verwarmings element slaat minder vaak aan om het water op temperatuur te houden maar je kan problemen krijgen in de warme zomerdagen door de warmte afgifte van de T5 buizen dus zal je de kleppen open moeten laten en bij echt te veel warmte zelf het licht uit doen.
2x T5 geven voldoende licht voor een beplant aquarium boven de Rio serie en Vision serie maar heeft beperkingen als je drijfplanten hebt of planten zoals valisinera die door groeien aan de oppervlakte dan krijg je voor de onderste planten te weinig licht en bovendien met drijfplanten is de kans op verbranding door de warmte van de T5 buizen van drijfplanten groot bij slechte ventilatie.
Voordeel wat je enkel behaald met T5 is in de herfst/winter/lente maanden omdat je stroom bespaart op verwarmen van het water en bij een niet al te dicht beplante aquarium voldoen licht is en goedkoop te vervangen voor andere T5 buizen van de zelfde maat.
Nog een nadeel, het is niet dimbaar zoals Led dus zonsopgang of ondergang kan je er niet mee stimuleren dus het is aan of uit.

Senario Led verlichting.

Duur in aanschaf als je het nog niet hebt en je ziet bijna de bomen niet meer door het bos aan aanbod van verschillende merken types en kleur en licht opbrengst in lux + Led balken worden los verkocht zonder stroom Adapter en aansluit of verdeel kabels en zonder Led controller wat het nog duurder maakt.
Juwel heeft bij de nieuwe Rio,Vision,Lido en Trigon nu standaard Helialux led verlichting die bij de prijs is inbegrepen dus je bespaard kosten als je een nieuw Aqaurium koopt !
Hoe goed deze led verlichting is of welk type led wordt gebruikt heb ik geen ervaring mee omdat ik zelf 1x Eheim powerled plants wit/blauw/rood 7000K 1x Eheim power led daylight wit 10.000k en 2x JBM led balken wit/rood 3500K gebruikt om de kleuren combenatie naar het zin te maken voor het oog en de plant daarbij draaien de 4 led balken allemaal op 50% dus de levensduur wordt hiermee ook wel aardig verlengt met voldoende licht
Voordeel van Led is stroom besparing meer kleuren combenaties mogelijk indien je ruimte boven je aquarium hebt, dimbaar en duurzamer en minder warmte produceert als TL verlichting.
Nadelen van Led is dat het verwarmings element vaker zal moeten verwarmen om het water op temperatuur te houden in de herfst/winter/lente maanden maar weer een voordeel heeft dat in de zomer maanden minder warmte afgeeft en vrijwel nooit het licht hoeft uit te doen en enkel de kleppen van je bak open te zetten als ventilatie.
Nadeel duur in aanschaf omdat je vrijwel alles los moet kopen als het niet standaard al is ingebouwd bij een nieuwe aquarium of al een draaiend aquarium met TL buizen, bij aanschaf van Led moet je denken aan een bedrag van 300-400euro voor een Rio 350 inclusief led controller en stroom adaptor.

Stroombesparing c.a 30-40% realiteit terwijl opgegeven van fabrikanten met tot wel 50-60% zijn niet reeel voor ons doeleinde tenzij het een open aquarium betreft waar de TL verlichting boven het aquarium werd gehangen zonder boven deksel om het aquarium af te sluiten zoals wij in de meeste gevallen thuis wel doen wegens uitspringen van vis of garnalen te voorkomen + het staat netter zodat de vrouw er ook nog een plantje boven op kan zetten :D
Dus waarom dan maar 30-40% besparing ? Led geven minder warmte af dus je verwarming zal vaker aan slaan om het water op temperatuur te houden in de herfst/winter/lente maanden wat jammer genoeg de besparing van 50-60% dan niet zal halen tegen over TL verlichting die veel meer warmte afgeeft boven het aquarium en dus het water minder snel laat afkoelen en dit is realiteit !
Bovendien gebruikt randapparatuur zoals een stroom adaptor en Led controller zelf ook wat stroom dat in warmte verlies wordt omgezet wat het verbruik met enkele tot 10tal watts om hoog brengt dan opgegeven of uitgerekend.

Maar klinkt allemaal wat negatief maar led heeft toch meer voordelen dan TL en langere levensduur + meer kleuren zelf te combineren naar smaak of speciaal voor planten en een veilige werkspanning van 12 tot 24volt met een stroombesparing van c.a 30-40% tegen over TL buizen in de realiteit zoals wij ze gebruiken.

Dus led beter dan TL ?

Op licht opbrengst in lumen verslaat de huidige generatie kwaliteit leds de TL met licht opbrengst uitgedrukt in lumen per wat
T8 zit op 40-50lumen per watt energie
T5 zit op 80-90lumen per watt energie
Led zit op gemiddeld op 100lumen per led de watt energie (rode en blauwe led zijn 50lumen per 1watt energie dit wordt heel vaak vergeten !)

Dus hier zie je dat T5 buizen helemaal niet zo slecht zijn als je ze nog hebt is het vrijwel niet echt rendable om over te stappen op Led om wat stroom te besparen wegens de aanschafkosten van Led die je dan een kleine besparing opleveren van 30-40% aan stroom !

Het is een beetje appels met peren vergelijken maar als je een auto hebt van 10jaar oud met een verbruik van 1:15 en nog prima in staat met een dag waarde van 4.000euro en je wilt een zuinigere auto die 1:24 haalt en 15.000euro kost om aan te schaffen zou dan die brandstof besparing dan nog rendable zijn om de kosten te dekken of terug te verdienen ?

Dus eigenlijk niet omdat je die besparing nooit meer terug zal verdienen aan zuiniger rijden en brandstofkosten bespaart.

Dit geld voor T5 buizen vervangen naar led ook een beetje als je deze T5 buizen nog gebruikt en het aquarium doet het prima met planten.

Maar het is een hobby ! dus dan kost het altijd geld natuurlijk dus wil je graag zonsondergang en opgang en beetje besparen op stroom dan is het natuurlijk prima omdat led meer mogelijkheden bied met combineren van kleur en dimbaar zijn.
Dat zijn echt grote voordelen tegen over T5 TL verlichting maar verkijk je niet op stroombesparing die veel minder opbrengt tegen over de aanschaf kosten voor led.
 
De standaard led verlichting van oa de RIO is NIET de Helialux maar led buizen.
En die geven echt wel een meer licht opbrengst als de standaard t 5 buizen
Eigenlijk te veel licht en niet dimbaar
En bij de opmerking Goedkope T5 buizen die je pas vervangt als ze op zijn en dat varieert van 3 tot 4jaar zet ik mijn vraag tekens :S
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De standaard led verlichting van oa de RIO is NIET de Helialux maar led buizen.

Dat verschilt per winkel, de één is de T5 unit vervangen voor Helialux en bij de ander zijn het inderdaad van die buizen met leds in een bestaande T5 unit zonder VESA electronica.

Die ledbuizen ben ik niet zo'n fan van de opbrengst is matig en je bent te beperkt met combineren dan wit of rood of blauw en je kan er maar 2 van deze buizen kwijt.
Daarom heb ik ook geen Helialux of voor deze buizen gekozen maar zelf balken los geplaatst en de T5 unit lekker laten zitten voor wat het is (Eheim hangt in de T5 fittingen samen met beugels op de JBM balken)
Mijn Juwel is van 2013 toen led nog niet standaard werd geleverd en het nog standaard met 2x Hi-lite Daylight T5 buizen werd geleverd.

Maar wil een Rio 450 gaan aanschaffen dus ben zelf ook aan het rond neuzen wat de mogelijk heden zijn om zo goedkoop mogelijk led standaard erin te krijgen, omdat de balken van mijn Rio 180 hier te klein voor zijn dan dat ik enkel de Led controller en adaptor wel kan gebruiken op de grotere led balken tot 36watt per kanaal.
dus ook weer een dilemma dat geld gaat kosten :deal:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat verschilt per winkel, de één is de T5 unit vervangen voor Helialux en bij de ander zijn het inderdaad van die buizen met leds in een bestaande T5 unit zonder VESA electronica.

Die ledbuizen ben ik niet zo'n fan van de opbrengst is matig en je bent te beperkt met combineren dan wit of rood of blauw en je kan er maar 2 van deze buizen kwijt.
Daarom heb ik ook geen Helialux of voor deze buizen gekozen maar zelf balken los geplaatst en de T5 unit lekker laten zitten voor wat het is (Eheim hangt in de T5 fittingen samen met beugels op de JBM balken)
Mijn Juwel is van 2013 toen led nog niet standaard werd geleverd en het nog standaard met 2x Hi-lite Daylight T5 buizen werd geleverd.

Maar wil een Rio 450 gaan aanschaffen dus ben zelf ook aan het rond neuzen wat de mogelijk heden zijn om zo goedkoop mogelijk led standaard erin te krijgen, omdat de balken van mijn Rio 180 hier te klein voor zijn dan dat ik enkel de Led controller en adaptor wel kan gebruiken op de grotere led balken tot 36watt per kanaal.
dus ook weer een dilemma dat geld gaat kosten :deal:
De huidige standaard LED line is uitgerust met de MultiLux LED, de HELIALUX/Controller is als optie beschikbaar. Dat er winkels zijn die deze upgrade al hebben meegenomen wil nog niet zeggen dat dit standaard is.
 
En die geven echt wel een meer licht opbrengst als de standaard t 5 buizen
Eigenlijk te veel licht en niet dimbaar
En bij de opmerking Goedkope T5 buizen die je pas vervangt als ze op zijn en dat varieert van 3 tot 4jaar zet ik mijn vraag tekens :S

Oww en waarom zou je ze dan eerder vervangen als lichtopbrengst na 2jaar maar 10% is terug gelopen ? het is geen T8 hoor met een veel lager rendement en branduur.

laten we vanuit gaan dat een T5 van 45watt 85lumen geeft per watt en dat is 3825lumen totaal en dan halen we het verlies eraf van de reflector en strooilicht - 30% = 2678lumen die daad werkelijk in het water komen.

2xT5 van 45Watt levert dus een totaal van 5356lumen gedeeld door aantal liter water van een Rio 180 met bruto 180liter water = 29,7lumen de liter water is dit niet genoeg ? en dan 10% aftrek na 2 jaar 2,9lumen verlies op 1 liter water !
En het lichtspectrum van een TL veranderd niet na 2 jaar enkel licht opbrengst daalt iets maar amper merkbaar voor het oog of de planten groei.

Dan heb ik in die 30jaar zeker alles fout gedaan met TL-buizen, ik branden ze op totdat ze kapot waren en hoop centjes zo bespaart tegenover mensen die ze elk jaar gingen vervangen :thumbs:

Dus hoeveel lumen levert zo'n Ledbuis van juwel aan lumen ?
 
Juwel HeliaLux LED 1000, 45 watt 5625 lumen voor Rio 180
Wattage: 45 watt.
Lumen: 5625 lumen.
Kelvin: 7200 kelvin
Lengte: 100 cm
Aquaria: Juwel Rio 180, Trigon 350

Dat is maar ongeveer 300lumen meer als 2x T5 van 45Watt

Das een tegenvaller. als je de aanschafprijs ziet van €194,85 tegenover 2 T5 buizen van 16euro per stuk.

LET OP: alleen geschikt voor de Juwel MultiLux LED unit. Niet compatibel met T5 TL units.

Wattage:
23 watt,
Kleur temperatuur: 6500 Kelvin (K). Wat betekent Kelvin, Lux en Lumen en wat is belangrijk bij LED verlichting?,
Lumen (lm): 2645,
LED lichtbreedte: 120 graden,
Geschikt voor Juwel: Rio 180 (Juwel MultiLux).
Garantie: 2 jaar.

Valt erg tegen de opbrengst die Led buizen waar ik al bang voor was.

Dus conclusie zo veel beter is led niet om T5 te vervangen als het om lumen gaat en de aanschafprijs van led als je al T5 verlichting hebt en dit lijk mij toch heel duidelijk.

Maar dit zijn technische cijfers die natuurlijk niks zeggen over gebruikers gemak en mogelijkheden die met led veel beter zijn.
 
Wat een berg aan informatie. Goed om van alles en nog wat te horen. Wat voor mij doorslaggevend is is dat je met led veel meer kan. Ook vind Ik dat verlichting moet verlichten en niet verwarmen. Zoals wordt aangegeven kan dit een voordeel maar ook een nadeel zijn.

Zijn er goede lichtkappen kant en klaar te kopen? Of wordt het een DIY project? Er zullen vast genoeg tutorials zijn op Internet

Mocht iemand een bruikbare sites/video hebben hoor ik dat graag!
 
1 opmerking de led balken worden standaard uit gerust met 1 daylicht 9000 k en natuur 6500 k dus daar loopt je vergelijking al spaak

Zijn er goede lichtkappen kant en klaar te kopen? Of wordt het een DIY project? Er zullen vast genoeg tutorials zijn op Internet
Dacht dat je in het begin had over een juwel bak te gaan daar zit standaard de kap al bij
Mocht je van gedachten verandert zijn kappen zijn ook los te koop maar dan zonder verlichting dit zul je er apart bij moeten kopen.
linkje https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/aquaria-veldhuis-eigenbouw
linkje http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/ALUL12050/SubProducts/ALUL10040-0010[2]
Je kan natuurlijk bij de zelfde firma ook kijken voor goede led verlichting.
Ongetwijfeld zullen er meer firma's zijn die licht kappen leveren is maar een voorbeeld de linkjes.
 
Ja ik was in Het begin van plan een juwel bak te halen, echter word ik langzamerhand overtuigd op het forum om enkel een bak te halen en vervolgens al het apparatuur naar eigen inzien aan te schaffen. Ik ben ereniet van overtuigd dat ik mijn doelen kan halen met de standaard meegeleverde apparatuur. En om nou die bak aan te schaffen om vervolgens alles behalve de bak zelf weg te doen is ook zonde.

Ik zal eens op de site rondneuzen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het zoeken naar een lichtkap ?
 
Zou wel de bak en lichtkap bij de zelfde firma aankopen zodat je zeker weet dat de kap ook op de bak past
Je zal de eerst niet wezen die er achter komt dat de maten bak en lichtkap niet overeen komen:oops:
Let op dar er voldoende ruimte in de kap zit voor de gewenste verlichting
 
1 opmerking de led balken worden standaard uit gerust met 1 daylicht 9000 k en natuur 6500 k dus daar loopt je vergelijking al spaak


Dacht dat je in het begin had over een juwel bak te gaan daar zit standaard de kap al bij
Mocht je van gedachten verandert zijn kappen zijn ook los te koop maar dan zonder verlichting dit zul je er apart bij moeten kopen.
linkje https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/aquaria-veldhuis-eigenbouw
linkje http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/ALUL12050/SubProducts/ALUL10040-0010[2]
Je kan natuurlijk bij de zelfde firma ook kijken voor goede led verlichting.
Ongetwijfeld zullen er meer firma's zijn die licht kappen leveren is maar een voorbeeld de linkjes.


Bedoel je mijn vergelijking ?

als dat zo is dan zeg ik het anders,

2xT5 met reflectoren met aftrek van 30% verlies op strooilicht en reflector levert 2x 45Watt T5 5356lumen op dat onder een hoek van de reflector met ongeveer 120graden gericht is op het water.

2x ledbuizen uitgaande van 2x 2645lumen = 5290lumen totaal die ook onder een hoek van 120graden op het water is gericht en is dan meer dan 2x T5 van 45Watt met reflector ??.

na mijn weten komt er dan meer lux op de bodem met 2x T5 van 45Watt dan 2x van die led buizen als beide onder een hoek van 120 graden naar beneden stralen en zelfs met het verlies mee gerekend van de reflector van 30% bij T5.

Meten is weten.
Daarom zie je ook dat veel mensen niet 2 maar vaak 3 of 4 ledbalken gebruiken om de kleur combenatie maar ook licht opbrengst te vergroten, dus dag energie besparing wat het dan zo beloofde tegen over CFL en TL :D
 
Tja ik meet niet ik kijk naar de rio 240 met t5 verlichting en een 240 met led verlichting
Bij de laatste moet ik een zone bril opzetten en de planten groeien de bak uit moet heel erg mijn best doen geen alg explosie te krijgen
Daarnaast heb ik op de 1050 als proef een 100cm juwel led hangen ter vervanging van de t5 onder de t5 had een aantal planten moeite bv de rode lotes
nu zijn ze hard op weg zich te herstellen
Dus of getallen nu alles zeggen daar zijn bij mij de nodige twijfels over
 
Tja ik meet niet ik kijk naar de rio 240 met t5 verlichting en een 240 met led verlichting
Bij de laatste moet ik een zone bril opzetten en de planten groeien de bak uit moet heel erg mijn best doen geen alg explosie te krijgen
Daarnaast heb ik op de 1050 als proef een 100cm juwel led hangen ter vervanging van de t5 onder de t5 had een aantal planten moeite bv de rode lotes
nu zijn ze hard op weg zich te herstellen
Dus of getallen nu alles zeggen daar zijn bij mij de nodige twijfels over


Dat heeft te maken met het lichtspectrum wat met led beter aan is te passen door blauw en rode leds toe te passen aan de behoefte van planten, een T5 haalt namelijk geen 50lumen aan blauw en rood licht met 1 watt terwijl een led deze wel haalt.

T5 heeft c.a maar 10-20lumen aandeel met rood en blauw uitstraling per 1watt daarom geven verschillende type buizen een beter groei rendement dan andere alleen voor het oog kom je vaak op gelig licht uit op 3000-3500K met een het hoogste rendement voor planten groei en combineer je met een buis met daglicht van 7000-9000K om het frisser te maken voor het oog dat veel blauw uitstraalt om het gelige te compenseren.
Feitelijk doet led dit ook in combenatie rode en blauwe witte en rode leds te combineren maar het rendement blauw en rood zijn hoger in aandeel op juist het deel dat planten benutten dus een win situatie tegen over T5.

Dus ja je planten groeien onder goed samengestelde led beter maar niet dankzij meer lummen die wij met onze ogen zien als feller licht bij led, meeste felle licht wat wij waarnemen zit in het groen en wit/blauw gedeelte en fel ervaren bij verhogen van lumen.
Planten gebruiken rood en blauw aandeel meer dan het overige spectrum van het licht en led bevat meer lumen aan dit licht wat planten gebruiken maar het aantal lumen totaal lijkt meer als T5 maar dat is het niet.

Kijk naar de agrarische sector met groeilampen voor gewassen 1-4 is de verhouding met blauw rood van de lampen, rood assimilatie en blauw om de plant groenkorrel aan te maken en huidmondjes open te zetten om Co2 op te nemen.
Water planten en moerasplanten verschillen hier niet veel in als het om licht gaat wat ze gebruiken, enkel water helderheid en diepte bepaalt de hoeveel licht dat door het water dringt en wat er van over blijft.

Wist je trouwens als je planten enkel maar rood licht geeft deze schade op loopt door een te kort aan blauw licht en hierdoor te weinig bladkorrel kan aanmaken en de mondjes op de huid van het blad weinig tot niet open gaan en zo de plant voedings gebreken gaat vertonen met vergroeingen door voeding en Co2 gebrek en blijvend schade aan bladcellen oplevert.

Bij alleen blauw licht de plant klein en gedrongen blijft maar ontzettend groen is kwa kleur.
Daarom is de verhouding 1:4 blauw rood aandeel ideaal voor planten om gezond en fris groen te laten groeien en wit/geel/groen licht als led bijzaak is voor onze ogen in het aquarium om het toonbaar te maken voor ons maar niet voor de planten echt bruikbaar.

Dat is nu het echte verhaal waarom op led planten beter groeien dan op T5 maar het heeft niks met het totaal aantal lumen te maken maar met enkel met rood en blauw aandeel aantal lumen dat hoger ligt dan met T5 met rood en blauw aandeel.
Zou wat zijn anders zouden ze in de tuinbouw op gewassen gewoon TL buizen kunnen gebruiken in plaats van de dure hogedruk Natrium lampen met 1:4 verhouding blauw en rood zonder dat het voor onze ogen ook maar natuurlijk lijkt dan een rode zee aan licht.
 

Terug
Bovenaan