LED-lichtkap ideeën gezocht


B

Boudewijn

Guest
Al lange tijd ben ik in het bezit van een zoetwater aquarium. Vijf jaar geleden besloot ik zelf een aquarium te bouwen, met een open bovenkant. Er zit dus geen kap op het aquarium. Voor verlichting heb ik een kap die je erop kan zetten waarin TL-buizen passen. Deze verlichtingskap is echter redelijk beschadigd, en het is een lelijk en lomp ding. Tijd dus voor een nieuwe kap. Ik heb me inmiddels redelijk verdiept in de mogelijkheden met betrekking tot LED verlichting, maar ik heb geen idee hoe ik tot mijn gewenste situatie kan komen. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Bestaande situatie:
Momenteel heb ik dus een lichtkap op het aquarium van 825mm breed. Het LED licht wordt geschakeld middels een tijdklok. Het licht staat dus aan óf uit. Een fatsoenlijke overgang hiertussen heb ik niet.

Gewenste situatie:
Er zijn tegenwoordig erg aantrekkelijk ogende losse lichtkappen beschikbaar die slechts enkele centimeters dik zijn. Voor het aanzicht van het aquarium is het mooi om dit aan te schaffen. Verder heb ik veel gelezen over natuurlijk licht nabootsen in een aquarium. Daarbij kwam ik uit bij een LED controller waarbij je ook zonsopgang en -ondergang kan nabootsen. Echter is dit alleen te gebruiken met RGB LED strips.
De meeste lichtkappen die je kopen kan hebben echter geen RGB. Hebben jullie een idee waarbij ik zo'n LED controller kan combineren met een nette lichtkap? Desnoods een lege lichtkap waar ik zelf LED strips in monteren kan?

Voor een voorbeeld van een qua uiterlijk gewenste lichtkap: Zie hier.

Vriendelijke groet,
Boudewijn
 
Vidaxl is gewoon chinatown reseller..

Weet niet of je iets zoekt dat uit de doos meteen mooi en gebruiksklaar is of dat DIY een optie is?
 
dit soort ledbalkjes is niet zo denderend kwa kwalitiet, licht opbrengst stelt vaak niet veel voor en kleurweergave is niet zelden ronduit belabberd.

chihiros is een betaalbaar merk dat technisch goede lampen maakt. de TC420/TC421 uit je link kan 5 kanalen onafhankelijk dimmen, Dat is leuk maar als je 1 lamp langzaam aan en langzaam uit wilt laten gaan is een 1 kanaals dimmer genoeg. de S2 Pro led dimmer kan dat bijvoorbeeld, zijn nog wel wat alternatieven.

zelf een lamp ontwerpen of bouwen is ook niet bijzonder moeilijk en kan zeker lonen als je speciale wensen hebt.
 
Heb je een lichtkap nodig ?

Mijn lichtkap is eigenlijk gewoon 2 glazen afdekplaten die donker zijn gemaakt en op een plastic rails liggen in trap vorm zodat de een wat dieper ligt. De rand is een sticker die geheel om het aquarium zit. De lampen die leunen met hun beugel op een plastic u vorm. Dit is dan de degelijkheid van Eheim.
 
Heb je een lichtkap nodig ?

Mijn lichtkap is eigenlijk gewoon 2 glazen afdekplaten die donker zijn gemaakt en op een plastic rails liggen in trap vorm zodat de een wat dieper ligt. De rand is een sticker die geheel om het aquarium zit. De lampen die leunen met hun beugel op een plastic u vorm. Dit is dan de degelijkheid van Eheim.
Ik ben ook geïnteresseerd in een lichtkap. Kun je misschien wat foto's laten zien van jouw oplossing?
 
Ik heb zelf ledstrips in een dakgoot geplakt. Ligt helemaal los dus ideaal als ik in het aquarium bezig ben.
IMG_20200714_134816.jpg
 
Ik ben ook geïnteresseerd in een lichtkap. Kun je misschien wat foto's laten zien van jouw oplossing?
Is de kap van eheim incpiria.
 

Bijlagen

  • 20200717_192401.jpg
    20200717_192401.jpg
    33.2 KB · Weergaven: 128
  • 20200717_192350.jpg
    20200717_192350.jpg
    108.1 KB · Weergaven: 123
  • 20200717_192345.jpg
    20200717_192345.jpg
    99.1 KB · Weergaven: 125
  • 20200717_192540.jpg
    20200717_192540.jpg
    91.1 KB · Weergaven: 126
Is de kap van eheim incpiria.
Bedankt voor de foto's. Die rand is een sticker zeg je, waar heb je die vandaan? Heb je die samen met het profiel gekocht waar de platen in schuiven?
 
zo maakt eheim ze, je kunt het zelf maken met gewone raamfolie.
 
Het is inderdaad gewoon een kant en klare eheim incpiria. Het is alleen een heel simpel truukje wat eheim gebruikt en er ook nog goed uitziet
 

Terug
Bovenaan