Led “probleem”


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
Tijdje over zitten twijfelen maar post het toch maar wel.

Ik heb net als veel andere mensen led verlichting, en net als alle andere lampen staat er op de verpakking dat het een stralingshoek heeft van 120 graden.
Echter zoals sommigen misschien wel weten is het led licht niet netjes verdeeld over de 120 graden maar zit het meeste licht in een bundel van 90 graden.
om dit beter duidelijk te maken heb ik ff de aanslag wat langer laten aangroeien.
Ook is de schaduw werking hierop duidelijk zichtbaar door het gebrek aan aanslag onder de dropchecker.
F95E6A0C-0923-4C14-B1F4-63A9D6D0E495.jpeg


Voor mij is dit geen probleem gezien in een doorkijk bak heb en dus alle grote planten in het midden onder het licht staan.
De kleinere bodem planten staan netjes langs de randen zonder al te veel schaduw.

maar dit is natuurlijk wel iets om in je achterhoofd te houden als je gaat shoppen voor verlichting ;)
 
Echter zoals sommigen misschien wel weten is het led licht niet netjes verdeeld over de 120 graden maar zit het meeste licht in een bundel van 90 graden.
Ik wist dat niet dus weer wat geleerd(y)(y)
 
Tijdje over zitten twijfelen maar post het toch maar wel.

Ik heb net als veel andere mensen led verlichting, en net als alle andere lampen staat er op de verpakking dat het een stralingshoek heeft van 120 graden.
Echter zoals sommigen misschien wel weten is het led licht niet netjes verdeeld over de 120 graden maar zit het meeste licht in een bundel van 90 graden.
om dit beter duidelijk te maken heb ik ff de aanslag wat langer laten aangroeien.
Ook is de schaduw werking hierop duidelijk zichtbaar door het gebrek aan aanslag onder de dropchecker.
Bekijk bijlage 327750

Voor mij is dit geen probleem gezien in een doorkijk bak heb en dus alle grote planten in het midden onder het licht staan.
De kleinere bodem planten staan netjes langs de randen zonder al te veel schaduw.

maar dit is natuurlijk wel iets om in je achterhoofd te houden als je gaat shoppen voor verlichting ;)
Dat is grond om te zorgen voor "overlap". Voor mij was dit grond om drie JMB balken te hebben. (Op mijn bak werd door JMB voorgesteld om 2 balken te hebben.) Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je een evenwichtige verdeling wilt hebben boven je bak. Sommige mensen kiezen bewust voor een zekere "spotwerking". Hier vergissen zich de gebruikers van Daytime matrix modules ook wel eens in.
 
Dat is grond om te zorgen voor "overlap". Voor mij was dit grond om drie JMB balken te hebben. (Op mijn bak werd door JMB voorgesteld om 2 balken te hebben.) Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je een evenwichtige verdeling wilt hebben boven je bak. Sommige mensen kiezen bewust voor een zekere "spotwerking". Hier vergissen zich de gebruikers van Daytime matrix modules ook wel eens in.
Dat is iets wat je idd moet bedenken.
Enkel kijkend naar de output zou je Wss aan 1 balk voldoende moeten hebben voor makkelijke planten
 
Bij zelfbouw led kun je ook lenskappen over de led plaatsen met verschillende stralingshoeken.
Ook 120 graden.
 
Bij zelfbouw led kun je ook lenskappen over de led plaatsen met verschillende stralingshoeken.
Ook 120 graden.
Dat helpt niet veel als de standaard openingshoek 120graden is..

maar een diffuser is vaak wel te vinden alleen lever je veel in op output dan
 
Bij zelfbouw led kun je ook lenskappen over de led plaatsen met verschillende stralingshoeken.
Ook 120 graden.
120 graden wordt vaak aangegeven ook bij standaard balken, ook bij mijn JMB balken maar @tuinkabouter heeft gelijk wanneer hij stelt dat er een zekere bundeling in het licht zit.
 

philips monteert dus een diffusor plaat,
 

philips monteert dus een diffusor plaat,
Ook pas sinds de 2e generatie
 
De stralingshoek is doorgaans dat deel waar de lichtintensiteit tenminste 50% van de maximale intensiteit is. aan de randen van de stralingshoek heb je dus helft van het licht ten opzichte van het meeste heldere deel. Maar een deel van het licht bevind zich ook nog buiten de gegeven stralingshoek.

in de datasheet van een led vind je doorgaans grafiekjes van het stralingsbeeld, dus hoe de intensiteit verdeeld is. Met lensen en diffusors kun je dat vervolgens beïnvloeden. maar vooral die laatste kosten tientallen procenten aan licht, dus minder efficient in termen van opbrengst vs verbruik.
 
het grootste verschil zat in de aanpassing van sommige leds....veel klanten wilden graag meer licht in UVC bereik om zodoende meer fluorescenties te krijgen en dan met name bij de buttons.
het doel van de diffusor plaat was trouwens om schitteren tegen de gaan, en het zgn disco effect op de bodem die jee krijgt als led te sterk een smalle lichtbundell naar beneden hebben.
Snap niet dat niemand anders dit ook doet, het effect is nl perfect
 
schittering vind niet iedereen een probleem natuurlijk. En met de opkomst van midpower leds is de schittering sowieso een stuk minder geworden.
 
schittering vind niet iedereen een probleem natuurlijk. En met de opkomst van midpower leds is de schittering sowieso een stuk minder geworden.
Schittering is voor mij wat anders dan disco effect.
 
zonder schittering geen disco effect....

welke kleuren LED gebruik jij eigenlijk?
Koud wit in de vero chips en de gekleurde leds zijn hyper violet, deep red en royal blue.
Maar de vero’s alleen presteren al een schittering
 
Koud wit in de vero chips en de gekleurde leds zijn hyper violet, deep red en royal blue.
Maar de vero’s alleen presteren al een schittering
ja maar dat zijn COB's dat is veel power vanuit 1 plek.

mijn aquascape lamp zitten hoofdzakelijk samsung lm301b op max vermogen zijn die nog geen 0,6 watt. Het bettabakje wordt verlicht met de 0,5 watt versie van de bridgelux thrive. (minder zuinig maar heel goede kleurweergave) beide gevallen zijn het 100+ ledjes op bakjes van 50 en 45 cm. Dat is zo gelijkmatig dat er eigenlijk geen schittering is.

Bij heel veel fabrikanten zie je die beweging ook naar meer ledjes met een lager vermogen. single chip RGB ed.
 

Terug
Bovenaan