Lava stenen achterwand en doe het zelf extern filter


C

cornelis_d

Guest
Op het forum zag ik mooie lavastenen achterwanden, dus ik dacht dat kan ik ook. Uit de berichten begreep ik dat het zagen van de lavasteen een enorme karwei zou zijn, gelukkig viel dit mee. Een vriend van me heeft een mooie collectie powertools en ervaring. Dus met een slijptol met diamand schijf hadden we het in een half uurtje gepiept. Twas wel levengevaarlijk, dus geen aanrader voor mensen die nooit met een slijptol werken.

669787cornelis_d_0_82_20140311_200349_resized.jpg


De achterwand hebben we gekit op een plexiglas. het was ff puzzelen maar ging prima. voor de in- en uitlaat van het filter hebben we twee stenen uitgehold.
651642cornelis_d_0_82_20140312_170650_resized.jpg


Nadat de achterwand geplaatst was heb ik de bak nog een paar dagen over kool gefilterd. Ik was een beetje bang voor vergiftiging omdat er nogal wat kit gebruikt is, dit bleek gelukkig mee te vallen. Omdat er tussen de stenen hier en daar nog een klein kiertje te zien was heb ik mat vinyl aan de buitenkant op het glas geplakt. Hieronder het resultaat

754379cornelis_d_0_82_img20140320wa0008.jpg


238137cornelis_d_0_82_img20140320wa0013.jpg


547713cornelis_d_0_82_20140401_194336_resized.jpg




Omdat ik geen filter in me bak wilde hebben en ook geen geld over heb voor een extern filter heb ik van mijn interne filter, beun de haas, een externe gemaakt. Ik had nog een koelbox over, deze heb ik naast mijn bak gezet op gelijke hoogte. vanuit mijn aquarium heb ik een slang in de koelbox hangen. Door de hevelwerking zorgt deze ervoor, dat de koelbox altijd gevuld is. het interne filter heb ik in de koelbox gehangen deze pompt het water terug m'n bak in. Tussen de voeding van de pomp heb ik nog een vlottertje hangen die er voor zorgt dat bij het stoppen van de hevelwerking niet m'n pomp de koelbox droogpompt en m'n aquarium laat overlopen. Tot op heden functioneerd het super. Nadeel is natuurlijk wel dat er een koelbox naast je aquarium staat. de enige kosten voor het externe filter waren die van de vlotter van 12 euro. Hieronder een paar foto's van de opstelling. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
812348cornelis_d_0_82_20140326_184218_resized.jpg


539634cornelis_d_0_82_20140326_184156_resized.jpg


655633cornelis_d_0_82_20140326_184147_resized.jpg
 
:thumbs:

Heel wat fraaier dan de onze, maar och wij waren er ook blij mee :)

~ Ivo
 
Ziet er goed uit! Ik begrijp wel dat het levens gevaarlijk was, niet echt handig om die slijptol zo vast te zetten. Als je even uitschiet ligt zo je hele hand open.

Welkom op het forum trouwens!
 
Vooral die koelbox, GENIAAL :p
 
Dit vind ik nu verkeerde zuinigheid.
Vlotter voor 12,00 euro.
Terwijl je er 10 bij doet een Eheim 2213 heb.
En ,stenen in de hand houden,is dom.

In een bakje geklemt ,is handiger.
Veiligheid voor alles,Cornelis.


Zo,
Heb je verder wel netjes gefabriceerd..
 
Maar,werk dat principe nu wel?
 
De wand ziet er goed uit :thumbs:

Maar hoe deze tot stand is gekomenn daar is toch wel iets over te zeggen.
Levensgevaarlijk op deze manier zagen(doorslijpen)
je hebt helemaal geen bescherming.
Persoonlijk vind ik dit op foto zetten onverantwoord, want het doet alleen maar aanzetten tot.....
 
Mooi wandje en idd, zo slijpen... levensgevaarlijk.
 
Was me in eerste instantie helemaal ontgaan -verbluft door het resultaat - maar inderdaad:

Enj-O02E8x71AtGElEQa8gfRgIC2isqv.jpeg


~ Ivo
 
Hoe bedoel je verkeerde zuinigheid?
het werkt super en heeft me alleen 12 euro gekost.
Verder is het een klein Aquarium dus ik heb hierdoor ook nog ongeveer 20 Liter extra water. Wat betreft een extern filter voor 22 euro (eheim 2213) waar koop je deze?

en de veiligheid valt best mee. De slijptol was goed vastgezet en ik hield hem bij het slijpen ook nog vast hierdoor kon deze zeker niet verschuiven. Verder is Lavasteen zacht en door de stenen voorzichtig tegen het blad te houden en de slijptol zijn werk te laten doen is het proces prima controleerbaar. Ten slotte hebben we de stenen niet helemaal doorgeslepen Maar hebben we de stenen alleen aan alle zijden ingeslepen en met een bijtel de laatste klap gegeven.

groet

cornelis
 
en de veiligheid valt best mee. De slijptol was goed vastgezet en ik hield hem bij het slijpen ook nog vast hierdoor kon deze zeker niet verschuiven. Verder is Lavasteen zacht en door de stenen voorzichtig tegen het blad te houden en de slijptol zijn werk te laten doen is het proces prima controleerbaar. Ten slotte hebben we de stenen niet helemaal doorgeslepen Maar hebben we de stenen alleen aan alle zijden ingeslepen en met een bijtel de laatste klap gegeven.


Er is gewoonweg geen veiligheid op deze manier, spijtig, snap niet dat je dit kan verdedigen, een veiligheidskap zit er anders wel voor iets erop hoor, op de manier waarop jij dit hebt gedaan is de kap van geen nut maar juist veel gevaarlijker.
Alle stukken of stukjes die daar in geworpen worden wordt er gewoon weer uitgegooid en recht richting je gezicht, en dan spreek ik nog niet over de rest.

Wil iedereen erop wijzen dat dit geen manier van werken is en ik raad het voor 100% af.

Wat betreft een extern filter voor 22 euro (eheim 2213) waar koop je deze?

Op tweedehands sites smijten ze je ermee naar je kop ;)
 
Ik werk dagelijks met slijptollen,groot en klein. Maar wat ik nu zie,ongekend en buitengewoon onverantwoord.
 
slijpen op deze manier is erg :stom: :stom:
mag toch hopen dat je vriend er verstandiger mee om kan gaan
anders vraag ik mij af hoelang hij zijn vingers er nog aanhoud
maar voor de rest mooi ingericht en leuke oplossing voor je filter probleem


groet

jaap
 
Ik ga verder niet in op het werken met gereedschap, daar is al genoeg over gezegd. Samen met je vriend hebben jullie 16 vingers, dus voorlopig kunnen jullie vooruit. Die lavastenen achterwand is heel mooi geworden.
Ik zie dat je vissen s`morgens een lekker bakkie koffie lusten. :D :koffie:
 
Zo slijpen is inderdaad niet echt verantwoord maar ach het is goed gegaan toch dat is het belangrijkste :)
Voor de rest moet ik echt mijn complimenten geven m.b.t. de achterwand :D Erg mooi geworden zo!

En je buitenfilter vind ik helemaal geniaal hahaha. Het kan op heel veel manieren maar dit heb ik nog nooit gezien en eerlijk gezegd ook niet verwacht :p

Gr. Kevin
 
gave achterwand! en ziet er super uit voor zon klein bakkie.
 
Ik zie dat je een Ramirezi Electric Blue heb, en een Indische glasmeerval
allebij aanbevolen voor een groter aquarium.
Misschien is het verstandig om ze terug te brengen naar de winkel?
verder gaaf idee

groeten Matthijs
 

Terug
Bovenaan