Last van algen


Nataschaax22

Member
Lid geworden
16 juni 2023
Berichten
21
Leeftijd
30
Hallo,

Wij hebben nu zo'n 3 maand een aquarium met 2 goudvisjes. Sinds ongeveer een maand begint de bak snel vies te worden.
* de binnenkant van de deksel is binnen no time groen met bruin (ik verschoon elke week, eerder was de deksel in die week nergens vies, nu elke keer)
* de decoratie word bruin/groen
* de naden van de glazen wanden worden bruin

Na mijn vakantie was t water érg vies omdat de bak 12 dagen niet verschoond was ipv 7 dagen (oppas deed alleen voedden)
Ik heb toen de complete bak maar op de gok verschoon ipv 50% waterwissel wat ik elke vrijdag doe of is dat niet goed geweest of is misschien zelfs die 50% elke keer niet goed.
Sindsdien na het verschonen blijft het water ook een soort wit troebel. Dus niet vies troebel. Je ziet dat het weer schoon water is maar niet helder.

Ik heb nu besteld:
- co2 van tetra
- tetra aqua algumin
- easy life profito
- cabomba plant

Eventueel dacht ik nog aan een nieuw filtersponje? Wanneer vervang je deze eigenlijk.

Heb ik dit goed besteld of is iets hiervan niet nodig of moet ik misschien wat anders doen?
En kan ik die co2, algumin en easy life alle 3 tegelijk gebruiken?

Bvd
 
Kun je iets over de maat en type van de bak en het filter vertellen en heb je een totaal foto van de bak?
Goudvissen horen ook eigenlijk in een vijver en niet in een aquarium.
 
Kun je iets over de maat en type van de bak en het filter vertellen en heb je een totaal foto van de bak?
Goudvissen horen ook eigenlijk in een vijver en niet in een aquarium.
I know inmiddels, maar ik heb ze dus wel.. de vraag is of wat ik gedaan heb het juiste is of dat ik beter wat anders kan doen, behalve de vissen in een vijver doen :)
 
Merk en type aquarium.
Afmetingen aquarium, volume.
Binnenfilter / buitenfilter. Merk en type.

Owhja en de pincode. Maar die zul jij net zo min geven als ik. ;):D
 
Sindsdien na het verschonen blijft het water ook een soort wit troebel. Dus niet vies troebel. Je ziet dat het weer schoon water is maar niet helder.
Zou heel goed bacterie bloei kunnen zijn maar je moet ook oppassen voor blauwalg dat is erg giftig. Kan je een foto sturen van de witte waas?

Door het schoon maken heb je veel bacteriën verwijderd, als er dan veel organisch materiaal is maken bacteriën en algen hier gebruik van. Dit is in principe goed, als ze dit niet zouden doen stapelen de stoffen op.

Je zou daphnia in het water kunnen doen tegen zweefalg
Ook zou je een boel hoornblad kunnen toevoegen dit bied veel oppervlakte voor de bacteriën om zich aan te hechten zodat de boel weer stabiliseert (waarschijnlijk schommelt alles van links naar rechts) ook bied hoorblad veel zuurstof en halen ze zuiveren ze het water wat algengroei demotivereert.

Zuurstof is heel erg belangrijk vooral tijdens bacteriebloei deze bacteriën gebruiken veel zuurstof die de vissen nodig hebben.
Uiteindelijk hebben de bacteriën en de algen een soort balans gevonden en worden ze minder.

Je zou er voor kunnen kiezen 2 zijdes van het aquarium minder vaak schoon te maken. Als hier namelijk de algen zitten kunnen hun de boel in balans houden wat de andere ruiten schoner zou kunnen houden. Vooral nu het schommelt, hoe meer je rommelt hoe langer het duurt voor de boel weer stabiel is.
 
Is het gelukt het aquarium te vergroten? Het is voor een 30l aquaruim wel extreem gevaarlijk om schommelingen te hebben. Ik zou je willen vragen, zonder dat ik over je wil oordelen, of je goed na wilt denken of je alles kunt bieden voor de vis wat hij nodig heeft op het moment. Het is niet erg als dingen niet lekker lopen het is vooral belangrijk om er iets mee te doen.

We willen je hier graag helpen. En de vissen helpen. Ook in het vorige topic waar mensen je probeerden te waarschuwen en bijna boos lijken te worden. Het is niet verkeerd bedoeld we geven om jou en je vissen. Als de vissen ziek worden en dood gaan dan valt dat onder jou verantwoordelijk daar is niet van af te zien. En of de vis gelukkig is en blijft dat is ook heel belangrijk om te waarborgen.

Er zijn echt veel onderzoeken die aantonen dat de goudvissen een stuk, niet een beetje maar echt een flink stuk, meer ruimte nodig hebben. Ik denk echt dat er andere passende bewoners voor jullie zijn! Ik wens jullie allen het beste!
 
Het troebele is weg moet ik trouwens even melden 2 uur na t schoonmaken, kwam denk ik door het rondcirculerende water? Hy is nu weer mooi helder. Alleen dus was bruingroene plekjes op de decoratie en soms in t hoekje van de ramen. Planten zijn ook mooi groen en groeien de lucht in de laatste tijd.
 

Terug
Bovenaan