Landschildpadden vraag (vochtig houden en voeding)


L

ladygup

Guest
Hallo,
Sinds een week of 2 hebben we 2 Russische vierteentjes.
Ze eten alleen sla en andijvie.
dat was goed zei de verkoper, maar ik vraag me af, moeten ze niet iets van brokjes of ander droogvoer?
En ze 'wonen' op/in cocopeat met wat stro.(stro ligt voor de helft in de bak.
Maar voor een goede schildvorming moet de grond iets vochtig zijn?? Maak ik dan de cocopeat elke week wat vochtig voor een deel?

Groeten, AM
 
ja de bak is aan de bovenkant open.
 
Dan is het toch wel wat moeilijker om een vochtige bodem te bekomen, sinds je daarvoor dan ook luchtvochtigheid nodig hebt.

Het beste als je er geen deksel ervoor kan vinden is dan toch de sproeier zoals eerder vermeld.
 
maar hoe vaak moet ik die bodem 'besproeien'?
en doe ik dan heel de bodem of onder de lamp droog houden?
 
Ik zou of de sproeier doen en dan niet onder de lamp das 1 veilig en 2 het is daar toch zo weer droog, ik zou een nat en een droog gedeelte houden.
 
en dan alle dagen wat sproeien?
 
Heb er geen verstand van, maar dacht dat de meeste landschildpadden niet te vochtig moeten....

Hieronder staat dat er een vochtige plekken aanwezig moeten zijn, maar dat de bodem verder droog moet zijn...
Binnenverblijf (voor-en najaar): grof zand, beukensnippers, droge ondergrond nodig met
mogelijkheid tot een meer vochtige schuilplaats.

Buitenverblijf: grof zand, klei, leem, mogelijkheid tot graven, sterk geurende beplanting en
graspollen.

http://www.trionyx.nl/index.php?option= ... Itemid=145

Wel rade enkele de beukensnippers af aangezien die tijdens het eten mee kunnen komen... maar zoals ik al aangaf het is niet mijn afdeling :)
 
evengoed bedankt voor je reactie!!!!
 
ladygup zei:
Hallo,
Ze eten alleen sla en andijvie.

Dat lijkt me niet echt voldoende.

Van de link hierboven:

Voedsel:
Kruiden, paardebloem, weegbreesoorten, wikke, witte klaver, hooi, witte dovenetel, (gedroogde)
brandnetel, andijvie, wortel, sla, taug�, tomaat, Heucobs.

Ik zou ook denken dat je iets moet met vitamine D druppels, tenzij ze direct zonlicht krijgen.
 
Die kruiden en paardebloemen enzo, die zijn nu nogal moeilijk te vinden hier in de kouwe en inmiddels bevroren noordkop ;-)
Maar ik dacht meer in de richting van bijvoer als brokjes??
tomaat en witlof moeten ze niet, pfff.
En ik heb gistocal als bijvoeding.
 
Sommige mensen geven hun schildpadden kattenbrokjes. je kan idd tomaat en paprika in blojes snijden en dat geven.
Hoe bedoel je witlof moeten ze niet?
 
Kattenbrokjes zijn perfect voer voor moerasschildpadden, maar niet voor vegetarische (!) landschildpadden.

Misschien kun je voer gebruiken dat voor groene leguanen wordt gebruikt, daar hebben ze wel pellets voor, zie plaatje hieronder. Baby-hapjes met groenten kun je ook proberen, mijn malawi cichliden bv zijn gek op gelfood gemaakt van baby-hapje broccoli (de wortel variant wordt dan weer niet gewardeerd).

Zie nu trouwens ook dat er drogvoer is voor landschildpadden.

greeniguana_nutrition.jpg


838m.jpg


olvarit-mijn-eerste-hapjes-broccoli.jpg


tr_tortoise_food.jpg


5rUVEMDHthvYM5ir5eJfSStiRmwaZfi4.jpeg


5rUVEMDHthvYM5ir5eJfSStiRmwaZfi4.jpeg
 
Agrionemys horsfieldii - Nederlandse Schildpadden Vereniging




zaterdag 01 maart 2008

Huisvestingsrichtlijn Russische vierteenlandschildpad (Agrionemys horsfieldii)

Auteur: Sjef Ramaekers, ESF

Herkomst Zuidoost-Rusland en Centraal Azi�, importdieren met name uit Oezbekistan,
Kazachstan en Turkmenistan

Biotoop / habitat Rotsachtige woestijnen en steppen
Maximale lengte (cm)
25
Maximaal gewicht (kg)
1 - 1,5
Levensverwachting (jaren)
60 - 80

Type terrarium Steppenterrarium (binnenverblijf)
Steppenterrarium (buitenverblijf)

Aantal 1-1 1-1
Oppervlakte (m2)
2 5
Hoogte (cm)
50 50
Extra per dier (m2)
0,75 1

Temperatuur (�C) Zomer
maximaal 35

minimaal 15

Winter maximaal 12

minimaal 6
Luchtvochtigheid (%)
Zomer maximaal 70

minimaal -
Winter maximaal 90

minimaal 70



Waterdeel (%)
Drinkwater moet beschikbaar zijn.
Bodembedekking
Binnenverblijf (voor-en najaar): grof zand, beukensnippers, droge ondergrond nodig met
mogelijkheid tot een meer vochtige schuilplaats.
Buitenverblijf: grof zand, klei, leem, mogelijkheid tot graven, sterk geurende beplanting en
graspollen.
Verlichting Lux (min)

UV (ja/nee) Ja
Voedsel
Kruiden, paardebloem, weegbreesoorten, wikke, witte klaver, hooi, witte dovenetel, (gedroogde)
brandnetel, andijvie, wortel, sla, taug�, tomaat, Heucobs.

Ondersoorten
Enkele ondersoorten zijn beschreven. Status niet geheel helder. Van belang is de herkomst en daarmee het leefgebied van het te houden dier vast te stellen.

Literatuur
- Radiata, volume 11, nr. 4, 2002 (volledig gewijd aan de soort)
- www.villa-testudo.de
- Special, Nederlandse Schildpaddenvereniging, 2000 (artikel De Vierteenlandschildpad, Sjef Ramaekers)

Aanbevelingen voor de kweek
Mannen kunnen met name tijdens voortplantingsperiode erg agressief zijn naar soortgenoten (m/v), beschadigingen aan ogen, kop, voorpoten kunnen het gevolg zijn. Kleine ruimtes werken dit gedrag in de hand door het ontbreken van ontsnappingsmogelijkheden. Gescheiden (tijdelijk) houden van de mannetjes kan soms nodig zijn. Een ca. 20 cm diepe vochtige zand/leem plek dient aanwezig te zijn voor het leggen van eieren. De jongen zijn probleemloos groot te brengen in kleinere opkweekverblijven en krijgen hetzelfde voedsel als de ouders, doch echter kleingesneden.

Opmerkingen
Volwassen dieren zijn moeilijk in (kleine) binnenterraria te houden behoudens de kortere overgangstijden in voor- en najaar. Kleine terraria leveren stress op bij de dieren. Winterslaap start half september en kan aanhouden tot half maart. Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt in gevangenschap ook bij hoge temperaturen een zomerrust gehouden. Buitenterraria dienen goed ontsnappingsvrij te worden gemaakt, aangezien de soort goed klimt en tunnels graaft.
De dieren vallen onder CITES Appendix II en EU bijlage B.
 
Wouwww wat een hoop info!!
dankjulliewel!
Dus toch opzoek gaan naar droogvoer.
en sommige plekken in het verblijf nat/vochtig houden.

Dat broccoli hapje vind ik wel heel grappig!!

Groeten, An.

ps dschaap- "Ik ben een 16 jarige jongen met een hobby, te veel tijd, te veel idee�n en ouders waarvan ik geen groter aquarium mag. :-( "
Ik had ze witlof gegeven, maar dat eten ze niet. het moet blijkbaar groen zijn ;-)
 
Sorry dat ik het zeg, maar waarom heb je dergelijke informatie niet opgedaan v��rdat je ze al had?

Hier nog wat informatie. Goed doorlezen en er nu voor zorgen dat ze de juiste verzorging krijgen: http://reptileprotect.ucoz.com/index/ru ... eldii/0-22

Hoop voor je dat het geen bevlieging is, want ze kunnen wel erg oud worden..
 
Visstick, ik had alle info opgedaan voor we er aan begonnen.
We zijn van water op landschildpadden over gestapt.
Maar ik vroeg me af hoeveel ik overal van moet geven (vocht en voer enzo)
En mn dochter heeft ze gehad en geloof me, ze heeft er 8 jaar opgewacht dus het is zeker geen bevlieging.
(alleen al voor het prijskaartje, pfff)
En bedankt voor je link!
 

Terug
Bovenaan