Lamprologus similis misschien?


N

Natalie Geerts

Guest
Ik heb mezelf vandaag weer aan het denken gezet om misschien mijn gezelschapsbakje om te gooien in een Tanganyika bakje.
Ik dacht aan 2m/4v Lamprologus similis, of zijn dat er teveel voor mijn 60cm bakje?
Ik heb gelezen dat ik best wat filterzand koop en dan heeel veel slakkenhuizen en misschien wat stenen. Weet iemand waar ik die slakkenhuizen kan vinden, want ik heb al wat afgezocht op internet en ik vind niet direct iemand die ze verkoopt. Als ik nog eens in mijn speciaalzaak ben, ga ik ook kijken of ze ze daar niet hebben.
Ik zou er graag wat vallisneria inzetten en dat zou het dan zijn.
Best koop ik dan een sterk buitenfilter omdat ze nogal redelijk vervuilen en dan gaat mijn filtertje rap dichtslibben denk ik. Welke raden jullie aan voor een +-60 liter bakje?

Ik heb begrepen dat de visjes niet zo makkelijk te vinden zijn en nogal duur zijn. Misschien heeft iemand hier een goed adresje?
Wat eten ze voornamelijk? Hebben ze levend voer nodig of is droogvoer ook goed? Wij zitten namelijk nog een paar maanden zonder vriezer dus ik kan geen ingevroren blokjes kopen.

Het zijn natuurlijk allemaal maar idee�n die ik misschien niet ga uitvoeren, maar ik vind het wel de moeite waard om me over in te lezen en info te vragen.
Ik wil me wel eerst goed informeren voor ik begin met voor mijn huidige visbestand een nieuw huisje te zoeken en ik wil ook weten waar ik eventueel aan begin. :)

Als er nog belangrijke dingen zijn die ik moet weten, hoor ik het ook graag!
Alvast bedankt! :)
 
www.boerenslak.nl

ze eten diepvries en levendvoer

multifasciatus is goedkoper

vallisneria spirals zou ik nemen

kijk eens in mijn album
 
Bedankt!
Eten ze ook gevriesdroogd voer?
Moet ik piepschuim op de bodem leggen als ik misschien een paar stenen op de bodem zou leggen?
Ik ga straks zeker je album een doornemen. :)
 
Zeker wat piepschuim f dergelijke op de bodem leggen, de similis zijn mooier vind ik zelf, heb ze hier zitten 2m/3vrouwen, 40 slakkenhuisjes erin wat versprijd, en een steen erin. Hier krijgen zo ook droogvoer en diepvriesvoer.
 
Ik vind de similis ook mooier, als de prijs nog meevalt en ik ze vind koop ik de similis, anders kan ik de multi kopen. Dat zie ik nog wel op het moment da bak klaar is voor de visjes. :)

Zijn dit ( http://www.boerenslak.nl/product/12-slakkenhuisjes ) lege huisjes of zit daar nog een slak in?

Als ik er witte keien inleg zoals deze: (http://www.bouwpuntdewitte.be/admin/upl ... 0keien.jpg ) hoef ik dan piepschuim in de bak te leggen? En kit ik dat dan aan de bodem met aquariumkit? Ik las ergens dat die persoon een rand van een cm of 2 tegen de glaswanden niet met piepschuim had gedaan.
Ik leg dan best piepschuim over bijna de volledige bak, voor als ik misschien de stenen zou willen verplaatsen?
En filterzand op de bodem, hoeveel cm gemiddeld? Want sommige zeggen niet veel omdat dat onnatuurlijk is en anderen zeggen net wel een laag van 3-4 cm?
 
Ik heb eerlijkgezegt geen piepschuim bij de similissen, er ligt ook maar 1 steen in, zodra je gaat stapel raad ik dit wel aan, je kan bvb ook plexiglas op de bodem lieggen, 5mm of dikker lijkt me wel goed, maar zorg wel dat er dan geen enkel vuiltjes tussen het glas en plexiglas komt. De similissen kan je bestellen bij antwerps cichliden center. Moest je ze niet vinden zijn multies ook heel leuk hoor, die heb ik zelf ook zitten, voorlopig nog altijd geen kleintjes.
 
Bij het antwerps cichliden center ben ik ook al langs geweest voor mijn rio 300 toenertijd. Vriendelijke man! Het enigste probleem is als je vissen besteld moet je ze binnen een bepaalde tijd ophalen en dan heb ik weer mijn moeder nodig die niet veel tijd heeft en zijn we ongeveer 2u heen en terug onderweg..

Die witte keien die ik heb, doen die iets met de waterwaarden dat nadelig is voor de vissen? Die stenen zijn niet zo zwaar en afgerond zodat de vissen zich er geen pijn aan kunnen doen.
Ik weet niet zo goed of ik wil stapelen, maar sowieso niet te hoog. Ik vind het anders nogal eentonig als er alleen slakkenhuizen inzitten.

Ik ga ook al eens alle kosten noteren, dan weet ik hoeveel ik aan dit misschien projectje kwijt zal zijn. ;)
 
Je kan de stenen testen met azijn als ik me niet vergis, als het belletjes maakt is het slecht voor de visjes. Ik gebruik ardennerbreuksteen.
 
Oke, dan ga ik dat doen :)
 
-mich- zei:
Je kan de stenen testen met azijn als ik me niet vergis, als het belletjes maakt is het slecht voor de visjes.

Niet voor Malawi/Tanganyika, dan kan dat eigenlijk geen kwaad.

Maar multi's/similissen hebben geen stenen nodig, zorg in ieder geval dat ze niet te veel ruimte innemen.
 
De Lamrologus similis kan prima in een 60 cm bakje.

even in het kort:

beginnen met 3 mannen en 8-9 vrouwen. Dan heb je meer verschillende bloedlijnen dus minder kans op inteelt.

bak vol storten met slakkenhuizen. Similis leven in het meer op meters dikke lagen slakkenhuizen. In jouw bak zijn 150-250 slakkenhuizen geen overbodige luxe.

Stenen zo weinig mogelijk. Alleen nodig voor de 'looks'. Piepschuim dan alleen onder die enkele steen klemmen.

GEEN zand. Ze komen in het meer nooit zand tegen. Ze weten niet wat het is. Beschouwen het als troep en zullen (net als wij) alles doen om die troep weg bij hun huis te krijgen.

vallisneria lukt dus ook niet. Je kan (voor de 'looks') een beetje anubias tussen 2 stenen klemmen.

externe pomp moet 5x de inhoud van de bak rond pompen per uur.

cichliden vlokken of fijn granulaat als voer is goed. Kan je aanvullen met levend voer. Geen muggelarven voeren. Jonkies happen ze ook en stikken er in.
 
Hey sensa ik heb wel zand bij men similissen, ik vind het nog wel leuk om te zien hoe ze graven.
Bedankt voor de tip saskiaz
 
Oke, dan kijk ik nog wel of ik stenen gebruik.
Zijn 11-12 vissen niet wat veel voor te beginnen en voor een 60cm bakje? Als ze beginnen te kweken, worden het er toch helemaal te veel? Of gebeurt dat niet zo makkelijk?
Of beginnen ze dan geen ruzie te maken?
 
Het worden er uiteindelijk rond de 100. Die ene man erbij in het begin maakt echt niet uit. Het scheelt wel enorm in de genen poel. Met name over een aantal generaties heb je dan minder kans op ziekten dan dat je met 2 bloedlijnen begonnen bent.

De kolonie houdt zichzelf overigens in stand. Als de kolonie aan haar max qua aantal zit dan zal het overschot aan jongen opgegeten worden.

Daar merk je overigens niks van omdat er overal non stop nestjes met jongen zullen zijn :)


En ruzie maken hoort bij een kolonie. Je zal elke seconde wel ergens in de kolonie 2 visjes ruzie zien maken om een slakkenhuis. Hoort erbij. Is wel grappig om te zien hoe zulke kleine beestjes enorm woest worden op de buurvis omdat hij/zij verkeerd naar haar slakkenhuisje kijkt.
 
Wow, als er rond de 100 visjes inzitten, is het aquarium toch sterk overbevolkt?

Als er een volwassen vis sterft, wordt die dan opgegeten door de andere vissen of moet ik die eruit scheppen? Het zou toch ook kunnen dat de vis in zijn slakken huisje sterft en ik geen weet heb van zijn dood. Dan begint dat toch te rotten en te stinken?

Bedankt voor de info! :)
 
Zoals eerder gezegd houdt een kolonie zichzelf in balans. Wanneer er bijv te weinig ruimte is, of de biologische belasting wordt te hoog voor het aantal liters in de bak dan worden er minder jongen volwassen dan in de opstartfase van een kolonie.

Als er een keer een multi sterft in zijn/haar slakkenhuis dan sluiten de 'buur'-multi's het huisje af met zand of andere troep.

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met mijn kolonie in een 60 cm bak. Die kolonie bestond na 2 jaar uit ongeveer hetzelfde aantal volwassen dieren als dat nu het geval is. En ik heb nog nooit een dode multi hoeven ruimen. Ja.. Ooit een keer 2 jongen omdat ze zich hadden verslikt in een ( witte) muggelarf.

Het is alleen echt van belang dat je veel, echt veel slakkenhuizen hebt. Een kerkhof met 3-4 lagen huisjes op elkaar is aan te raden.
Dan maakt het ook niks uit wat voor medebewoner(s) je neemt.

en dan is een kolonie alleen maar heel erg leuk om naar te kijken. Doordat het veel visjes zijn, is er de hele dag wat te beleven. Heel de dag is er leuk gedrag te zien.
 
Ik was niet echt van plan om nog medebewoners te nemem in een 60cm bakje want dat zal wel vol liggen met slakken huizen. Handig dat de kolonie zichzelf in stand houdt!
Alles wat je zegt, geldt toch ook voor de similis?

Heb je nog een filter die je me aanraadt? Ik dacht zelf aan een JBL Cristalprofi buitenfilter (e700, E701 of e900, e901?)

Als ik dat allemaal zo lees, heb ik meteen zin om ze in huis te halen :D
 
Ik ken de verschillende filters niet uit m'n hoofd. Maar hou 5x de bakinhoud/ uur aan als richtlijn.

Dus is je bak 100 liter, dan moet je 500 liter per uur rondpompen.

en idd wat ik over multi's post, geldt ook voor similis. Ik verzorg al jaren een kolonie multi's en m'n broertje heeft een kolonie similis.
Beide soorten zijn goed te vergelijken qua gedrag. Similisjes 'hangen' over het algemeen iets hoger boven hun huisjes. Maar dat valt alleen op als je dag in - dag uit naar beide kolonies zit te staren om de verschillen te ontdekken :p
 

Terug
Bovenaan