lampen, goed idee?


I

Inuz

Guest
Omdat ik de verlichting in de lido niet zo mooi vind wil ik graag de lampen gaan vervangen.
Er zit een paarse lamp in en een groenige. T5
Kan ik dan ook gewoon T5 lampen van de doe-het-zelf zaak halen? kleur 840 zat ik aan te denken, is dat wat?
 
Ik heb ook de 840 en de 830 boven de bak.
Deze zijn van Philips en staan bekend als hele goede lampen die niet duur zijn.
Je kunt ze dus gewoon bij de doe-het-zelf zaak halen.
 
Oh ja, 830 is warm wit, is dat ook wat meer geel of niet?
Is het verstandig om twee verschillende lampen te doen?
 
Ik heb ook 2 verschillende hoor. Hoe lager het nummer hoe geler het wordt. Dus de 830 is geler dan de 840.
De 1 is dus 3000K en de ander is 4000K dat betekend dus de 30 en de 40 in die nummers.
Je hebt ook een daglicht zeg maar met nummer 865 en die is dus 6500K.

Dus de 830 is geler dan de 840 en die zijn beide behoorlijk geel. Kijk maar eens in de bakken van mij onder deze post. De 80 cm en de 1 meter hebben deze lampen dus.

Edit: Oh ja ook in de 60 cm en de Panda bak zitten T5 met kleur 840.
 
De 875 is tegen roze aan !!! Dus niet nemen. ;)

Anders krijg je een oploop voor de deur.
 
hahahaha ja heb ik nu al, dus zo'n roze lamp ;)
Ah ik dacht altijd dat dat 4000K de sterkte was... nouja :D
Kleurnummers was ik redelijk bekend mee, maar niet van aquaria ;) Wist gewoon dat dit een algemene kleur was.
Ik zal eens even koekeloeren in je album john :)
 
Ik kan het niet heel goed zien John, maar lijkt me toch wat gelig de lampen? of zie ik dat verkeerd.
Ik heb namelijk eerder eens het "probleem" met te gele lampen gehad.
Voor, vond ik echt niet mooi
Inuz zei:
123298_0_82_030.jpg
Na, veel mooier
Inuz zei:

Maar ik kan geen kleurnummer op die lamp vinden :stars: is ook geen tl natuurlijk ;) maar meende dat kleurnummers altijd hetzelfde waren
 
Passen bouwmarkt T5-lampen wel in de Juwel Lido? Bij mij in de Rio 125 in ieder geval niet. Juwel neemt graag aparte maten zodat we lekker dure lampen moeten aanschaffen :rolleyes:

Zelf heb ik een Juwel Color en Juwel Nature in m'n Rio 125. Dit geeft heel mooi kijklicht. Een combinatie van Juwel Nature en Juwel Day is beter voor de planten en ziet er niet zo geel uit.
 
Daar zit toch een insteek in. 4 polig.
 
Ik draai hem even open en ik zie gewoon een standaard tl, met 2 pinnetjes dus.
45cm is het van aansluiting tot aansluiting.. ik moet vandaag toch de stad nog in. Ga ik niet naar de bouwzaak maar naar de kluswinkel zeg maar, hebben ze wat meer altijd, of kunnen ze ook wel bestellen. Zal wel even zien wat ze daar hebben.
Zit nu ook geen juwel in. Arcadia staat er op. de roze is original tropical, en de groene freswater.

Net die gele lamp gevonden en dat was 830
 
Het verschil zit 'm niet in de pinnetjes, maar in de lengte van de lamp.

Arcadia, JBL etc. passen erin, maar bouwmarktlampen niet (bij mijn Juwelbakken met T5 niet in ieder geval).
 
Ah ok�, ik zal wel even vragen :)
 
Jones zei:
Zelf heb ik een Juwel Color en Juwel Nature in m'n Rio 125. Dit geeft heel mooi kijklicht. Een combinatie van Juwel Nature en Juwel Day is beter voor de planten en ziet er niet zo geel uit.

Ik zit ook te denken aan deze combinatie (colour + nature) van lampen voor onze nieuwe Rio180.
De standaard 2x daylight lampen geven wel errug veel licht.

Of zou ik beter kunnen beginnen met een colour en een daylight of een nature en een daylight??
 
Ben je sowieso van plan om beide lampen te vervangen? Dan maakt het niet zoveel uit in welke volgorde je het doet.

De combinatie van Juwel Nature en JBL Color is trouwens nog een heel stuk beter, maar de JBL Color is een belachelijk dure lamp vergeleken met Juwel.
 
19 (Juwel) om 28 (JBL) euro bij een bepaalde webshop. Flink verschil ja. Ik weet wel dat wij onze JBL lampen destijds hebben gescoord voor 22 euro. Scheelt alweer, zeker met 2 stuks.

~ Ivo
 
Nopidipopi : Jones heeft zeer waarschijnlijk gelijk :T5 bouwmarkt heeft andere maten dan de meeste aquariummerken. Asterix en Obelix zeiden het al : Slimme jongens die aquariumgasten !!!! Ik ken de Lido niet, dus misschien is het daar niet zo, maar grote kans dat je met de verkeerde lengte lampen thuis komt !!!!.
 
Zo ben ik weer.
Heb toch lampen meegenomen van phillips 840. Als ik ze er zo bij houd lijkt het te passen. Was 17 euro kwijt voor 2 lampen, vind ik nogal een verschil ;)
Als ze niet passen mag ik ze gewoon terug brengen.
Ik zal ze vanavond even passen.
 
Mooi toch. Dan is de Lido een uitzondering. Anders zie je echt het maatverschil wel !!!Toppie Joppie.
In Fryslan zijn ze dan erg goedkoop volgens mij.
 
nou is maar een klein lampie hoor
gewoon bij de ijzerwaren-winkel.

edit: haha het maatverschil. ik zat al te twijfelen of het wel t5 was ;)
stelling is 1 meter, dus moest bijna wel 45cm zijn..
 
Dat zijn de beste !!! Wordt geen "uut moarn" voor jou. Ze moeten gewoon passen dan!!! Dat scheelt weer een heleboel Friese Florijnen !!!
 
AadMec zei:
Nopidipopi : Jones heeft zeer waarschijnlijk gelijk :T5 bouwmarkt heeft andere maten dan de meeste aquariummerken. Asterix en Obelix zeiden het al : Slimme jongens die aquariumgasten !!!! Ik ken de Lido niet, dus misschien is het daar niet zo, maar grote kans dat je met de verkeerde lengte lampen thuis komt !!!!.

Ehhh, ja dit klopt wel. ik had ook de Philips lampen in mn Rio125 maar dan moest er wel een soort verlengstukje tussen gemaaktworden. gelukkig kon mijn Pa dat goed. Anders waren de buizen een paar centimeter te kort. Bij de T8 in mn 60 cm passen ze wel gewoon.
Maar de T5 dat betwijfel ik ook. Er zijn van die adapters te krijgen volgens mij.
 
In de T8 armaturen van Juwel die ik hier heb passen inderdaad wel 'bouwmarktlampen'.
 
Ik heb ze er in gezet en ze passen gewoon.
Ik zie de achterwand in ieder geval beter nu.
Ik vind de bak nog wel wat geel, maar het water is ook zo bruin van het hout ;) nog even afwachten dus.
Ik denk dat het wel mooi is zo, twee keer 840 heb ik gedaan.
Ook een stuk feller in eens, die andere lampen zaten er bij toen ik de bak kocht, was vol met aanslag
 
Kan me inderdaad herinneren dat Lido een uitzondering is. Probeer dit niet met andere (Gruwel) bakken, want dan gaat het fout. Ik heb nog 2 840 lampen van 105 cm staan, terwijl er in de bak van mn zoon 120 cm (T5 maar maat T8) moeten grrrrr. T8 past wel altijd.

840 blijft wat gelig ogen, maar ik vind dat wel mooi !!

Dat wordt bemesten Ineke !!!
 
bemesten? doe ik al natuurlijk ;)
Ik hoop dat ik deze wel mooi vind, anders ben ik natuurlijk net zo duur uit als aqua lampen ;)
Deze winkel kan denk ik nog wel een wittere lamp bestellen voor mij, aangezien ze die wel in groter hadden.
Ik kan me trouwens ook nog vaag herinneren dat ik eens ook een juwel bak had en dat die lampen niet goed pastten, die van sylvania waren een cm te lang maar dat kon ik er natuurlijk wel tussen proppen ;)
 
Mooi dat ze passen,ik ga toch eens kijken of ze er ook voor mijn bak zijn.
 

Terug
Bovenaan