Lage waarde co2, planten hebben het moeilijk


R

Ronald78

Guest
Beste aquarianen! Ik zit met een Rio 125 waarvan de plantenkwaliteit achteruit holt. Ik zal de situatie schetsen.

Mijn bak draait sinds september. De lampen branden van 14.00-22.00. Ik voeg Easycarbo toe (4ml/dag) en Profito (1,5ml/dag). Leek het altijd goed te doen, waterwaarden waren stabiel. Twee weken terug heb ik forse waterwissel moeten doen vanwege nieuwe cabomba die mijn garnalen vergiftigde. En dat terwijl ik de dag ervoor nog fors (gepland) onderhoud had uitgevoerd. Eigenlijk zien de planten er al wel een tijdje minder goed uit, maar helemaal sinds de forse waterwissel: de wortels van de drijfplanten worden bruin, fletse kleuren, bladverlies en gaten in het blad (anubis).


20151217_205134~01.jpg


20151217_205143~01.jpg



20151217_205200~01.jpg


Gisteren heb ik een 'co2 ei' gekocht die de co2 waarde constant meet. Diep blauwe kleur, veel te weinig co2. Dit komt overeen met de verhouding ph en kh die ik zelf meet.

Mijn waardes van afgelopen zondag:

Ph 7,5
Kh 6
Gh 7
No3 0-12,5 mg/l
Po4 0 mg/l

Maandag heb ik een iets krachtiger pomp gekocht, 600l ipv 500l. Ik zie meer stroming dan voorheen. Voor zover ik kan inschatten, een verbetering.

Ook heb ik de lampreflectoren verwijderd om de lichtintensiteit te beperken (zodat er minder co2 nodig is?).

Omdat ik nog dacht, er moet co2 bij, heb ik vandaag impulsief een co2 set van Dennerle gekocht. De Merhweg 160 Primus. Ook heb ik een glazen diffusor erbij gekocht voor betere afgifte.
Ook heb ik fertiliser van Tropica gekocht op advies van de lfs (oa. nitraat en fosfaat en ammonia).

Het aansluiten van de co2 set vind ik spannend, want ik heb geen verstand van gasflessen. Zo zat er een inbussleutel en schroevendraaiertje bij, maar die heb ik beide niet gebruikt. Dan ben ik bang dat ik iets (essentieels) over het hoofd zie. Ik zie niet als ik iets fout doe, omdat ik de fouten niet kan. Ik heb de set vandaag kort laten lopen, maar toen ik een garnaal moeilijk zag doen (net als bij de cabomba slakkengif vergiftiging), heb ik de set uitgeschakeld. Ik had maar minimale toevoeging van co2 via de diffusor, juist om te voorkomen dat de vissen en garnalen zouden stikken. Ik weet dus niet hoe dit aan te pakken.

Mijn vragen:
1. Zorgt forse waterwissel voor co2 daling?
2. Helpt het verwijderen van de reflectoren om het co2 niveau te verhogen?
3. Is Easycarbo een degelijke toevoeging?
4. Is een co2 set de enige oplossing om de co2 waarde te verhogen?
5. Hoe kan ik het beste een co2 set gaan gebruiken (als het antwoord op vraag 4 ja is).

Mijn dank is bij voorbaat al groot :)
 
Meer water wisselingen helpt ook,hoor.

Heb je kleibolletjes bij de planten? Lateriet=ijzer.?
Op die 80 cm, is die 600 toch sterk genoeg?

Easy carbo minder dan aanbevolen doen.
Profito, is ook goed. doe ik ook minder dan aanbevolen.
 
Meer kleine wisselingen bedoel je? Want ik heb juist het idee dat die twee grote waterwissels funest zijn geweest.

In de zandbodem zitten kleibolletjes ja.

Easycarbo minder gebruiken? Maar ik heb nu al het idee dat het te ontoereikend is.
 
8 uren licht is te weinig voor goede plantengroei.
Easy carbo is zeker niet slecht maar voor een Rio 120 met een water inhoud van een 80 a 90 liter is 2ml echt het maximum. Geef 1.5 ml per dag met 1.5 ml,profito.
Geef bij het verversen vloeibaar filtermedium.
Co2 is denk ik wel beter, maar je zal de waarden geleidelijk moeten aanpassen.
Die stroming van 600 liter in een bak met zo weinig water......zijn geen forellen toch? Is juist omgekeerd, om je co2 te verhogen heb je minder stroming nodig.
Ruik eens aan die easy carbo (pas op ben er na 5 jaar gebruiker zeer positief over), je ruikt iets in de zin van bleekwater. De fabrikant vraagt niet voor niks de hoeveelheid van 1ml per 50 liter water niet te overschreiden.
Ben nu ook overgestapt naar co2 omdat mijn levendbarende het beter doen in mijn kweekbakken waar geen planten in staan en geen easy carbo gebruikt word. Mijn testbolletje was ook donker blauw en nu met co2 langzaam groen. Heb ook mijn uitstroom van de filter van het oppervlak weggehaald.
Ben geen scheikundige en heb nu ook nog veel vragen maar 1 ding weet ik wel zeker, veel te veel easy carbo, veel te weinig licht en zo een stroming kan nooit goed zijn voor vissen en planten.
 
Ronald78 zei:
Mijn vragen:
1. Zorgt forse waterwissel voor co2 daling?
Als je CO2 gebruikt en ververst met water met minder CO2 in ga je altijd een daling hebben.
Als je een waterwissel doet kan je dat dus best doen als het licht bijna uitgaat, zo verstoor je de planten het minste met een veranderend CO2 niveau.

Ronald78 zei:
2. Helpt het verwijderen van de reflectoren om het co2 niveau te verhogen?
Er gaat minder vraag zijn, of het niveau dan gaat verhogen hangt wel van wat factoren af.

Ronald78 zei:
3. Is Easycarbo een degelijke toevoeging?
Als je planten het daardoor beter doet,kan je het een degelijke toevoeging noemen. Er zijn velen die het met succes gebruiken.
Omdat het eigenlijk een ontsmettingsmiddel is, kunnen er wel wat nadelen aan verbonden zijn. Zeker bij een hoge dosis, maar dat is bij jou niet het geval.

Ronald78 zei:
4. Is een co2 set de enige oplossing om de co2 waarde te verhogen?
Het is wel de makkelijkste manier,zeker als je het stabiel wil houden.

Ronald78 zei:
5. Hoe kan ik het beste een co2 set gaan gebruiken (als het antwoord op vraag 4 ja is).
Wees er de eerste tijd vooral voorzichtig mee en lees je goed in. Een foutje kan je al je vissen kosten, begin dus met een kleine hoeveelheid en voer dat gelijkmatig op.


Zijn je planten (en vooral de Anubias) in 2 weken tijd zo achteruit gegaan?
 
@ Willy: Ik was wel tevreden met 8 uren licht. Dat hebben de planten prima verdragen en de algengroei bleef zeer beperkt. De achteruitgang is iets van de laatste paar weken.

Ik heb het zo beredeneerd: te weinig co2,dus ophogen die Easycarbo. Hoe kan het dan dat het co2 niveau nog zo laag is terwijl ik dubbele (maar wel toegestane) dosis Easycarbo toevoeg?

Ik zal de oude pomp (500l) morgen terugzetten en de lichttijd uitbreiden met een half uur. Ook de carbo verlagen naar 1ml/50l.
 
Ronald78 zei:
Ik was wel tevreden met 8 uren licht. Dat hebben de planten prima verdragen en de algengroei bleef zeer beperkt. De achteruitgang is iets van de laatste paar weken.

Ik heb het zo beredeneerd: te weinig co2,dus ophogen die Easycarbo. Hoe kan het dan dat het co2 niveau nog zo laag is terwijl ik dubbele (maar wel toegestane) dosis Easycarbo toevoeg?

Ik zal de oude pomp (500l) morgen terugzetten en de lichttijd uitbreiden met een half uur. Ook de carbo verlagen naar 1ml/50l.

8h is genoeg hoor.

Carbo is geen echte CO2, dus het CO2 gehalte in je aquarium gaat niet stijgen.
Er zijn wel wat planten zoals een Anubias of waterpest die wat slechter tegen hogere concentraties kunnen, dus dan kan het daar wel aan liggen.

Hoe meer stroming je hebt, hoe beter. Dus zeker de pomp niet gaan verwisselen!
 
Carbo is geen co2. Door gebruik van carbo stijgt je co2 niet dus.
 
Bedankt voor jullie input!! Ik vind het wel een beetje verwarrend om tegenstrijdige adviezen te krijgen.

backplay zei:
Als je planten het daardoor beter doet,kan je het een degelijke toevoeging noemen. Er zijn velen die het met succes gebruiken.
Omdat het eigenlijk een ontsmettingsmiddel is, kunnen er wel wat nadelen aan verbonden zijn. Zeker bij een hoge dosis, maar dat is bij jou niet het geval.

Willy99 zei:
Ben geen scheikundige en heb nu ook nog veel vragen maar 1 ding weet ik wel zeker, veel te veel easy carbo, veel te weinig licht en zo een stroming kan nooit goed zijn voor vissen en planten.

Het gat tussen 1,5ml en 4ml is aanzienlijk. Maar ik overzie onvoldoende wat de effecten zijn beide doseringen.

jessicapilon zei:
Carbo is geen co2. Door gebruik van carbo stijgt je co2 niet dus.

Ik heb in de 'handleiding' van Easylife gelezen dat Easycarbo vloeibare co2 is. Daarom heb ik aangenomen dat het de co2 waarde verhoogt als je het toevoegt. Als het geen effect heeft op het co2 niveau, waar heeft het dan wel effect op?

backplay zei:
8h is genoeg hoor.

willy99 zei:
8 uren licht is te weinig voor goede plantengroei.

Ik ben geneigd 8 uren aan te houden, minder kans op algen.

backplay zei:
Hoe meer stroming je hebt, hoe beter. Dus zeker de pomp niet gaan verwisselen!

willy99 zei:
Die stroming van 600 liter in een bak met zo weinig water......zijn geen forellen toch? Is juist omgekeerd, om je co2 te verhogen heb je minder stroming nodig.

Hier weet ik echt niet wat te doen.

backplay zei:
Zijn je planten (en vooral de Anubias) in 2 weken tijd zo achteruit gegaan?

Dat is een proces geweest van enkele weken (2 tot 4 schat ik).
 
Ronald78 zei:
backplay zei:
Hoe meer stroming je hebt, hoe beter. Dus zeker de pomp niet gaan verwisselen!

willy99 zei:
Die stroming van 600 liter in een bak met zo weinig water......zijn geen forellen toch? Is juist omgekeerd, om je co2 te verhogen heb je minder stroming nodig.

Hier weet ik echt niet wat te doen.
Zal in het kort uitleggen waarom stroming belangrijk is.
Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.

Ten tweede omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint.
De grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden . Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word.
Voorbeeld van een grenslaag:
jfpIU5W_ErOmC8P307DHw0ZtlUl6j09k.jpeg

Het witte gedeelte moet dus overwonnen worden.
Nu, hoe verklein je die grenslaag en maak je het voor een plant makkelijker om voeding op te nemen? Door de stroming te verhogen, verkleint de grenslaag.
Dat kan je hier zien:
[video]e1TbkLIDWys[/video]

In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant makkelijker CO2 kan opnemen.
Het is niet de bedoeling datje planten in een hoek van 45� gaan staan natuurlijk, dus teveel is ook niet goed.

Ronald78 zei:
Het gat tussen 1,5ml en 4ml is aanzienlijk. Maar ik overzie onvoldoende wat de effecten zijn beide doseringen.
De effecten vari�ren per plantensoort.
Er zijn er die er gewoon niet tegen kunnen, en er zijn er waarbij de oude bladeren afsterven maar de nieuwe bladeren "aangepast" zijn aan de carbo.

Ronald78 zei:
Als het geen effect heeft op het co2 niveau, waar heeft het dan wel effect op?
Het heeft effect op de Calvin cyclus (waar de CO2 verwerkt word) van de fotosynthese.
Seachem beschrijft het zo:
The reason plants need CO2 is to produce longer chain carbon compounds also known as photosynthetic intermediates. Photosynthetic intermediates includes compounds such as ribulose 1,5-bisphosphate, and 2-carboxy-3-keto-D-arabinitol 1,5 bisphosphate. Although the names are complicated, the structures are quite simple (5 carbon chains). Flourish Excel� does not contain these specific compounds per se, but one that is quite similar. By dosing with Flourish Excel� you bypass the involvement of CO2 and introduce the already finished, structurally similar compounds. It is in its structural similarity that Flourish Excel� is able to be utilized in the carbon chain building process of photosynthesis. Simple chemical or enzymatic steps can easily convert it to any one to any one of the above named compounds (or a variety of others).
 
600 liter/uur is effectief zo'n 360 liter/uur. Op 125 liter is dat prima.
 
Ik heb op de Rio125 de Eheim 2213 gehad en nu op de 80cm Ferplast en dat wil ook prima hoor.
Nooit geen problemen ermee gehad.
 
backplay zei:
Ronald78 zei:
backplay zei:
Hoe meer stroming je hebt, hoe beter. Dus zeker de pomp niet gaan verwisselen!

willy99 zei:
Die stroming van 600 liter in een bak met zo weinig water......zijn geen forellen toch? Is juist omgekeerd, om je co2 te verhogen heb je minder stroming nodig.

Hier weet ik echt niet wat te doen.
Zal in het kort uitleggen waarom stroming belangrijk is.
Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.

Ten tweede omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint.
De grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden . Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word.
Voorbeeld van een grenslaag:
z66oZhsA4L0X-3htrflm9HR0hrDwGh14.jpeg

Het witte gedeelte moet dus overwonnen worden.
Nu, hoe verklein je die grenslaag en maak je het voor een plant makkelijker om voeding op te nemen? Door de stroming te verhogen, verkleint de grenslaag.
Dat kan je hier zien:
[video]e1TbkLIDWys[/video]

In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant makkelijker CO2 kan opnemen.
Het is niet de bedoeling datje planten in een hoek van 45� gaan staan natuurlijk, dus teveel is ook niet goed.

Ronald78 zei:
Het gat tussen 1,5ml en 4ml is aanzienlijk. Maar ik overzie onvoldoende wat de effecten zijn beide doseringen.
De effecten vari�ren per plantensoort.
Er zijn er die er gewoon niet tegen kunnen, en er zijn er waarbij de oude bladeren afsterven maar de nieuwe bladeren "aangepast" zijn aan de carbo.

Ronald78 zei:
Als het geen effect heeft op het co2 niveau, waar heeft het dan wel effect op?
Het heeft effect op de Calvin cyclus (waar de CO2 verwerkt word) van de fotosynthese.
Seachem beschrijft het zo:
The reason plants need CO2 is to produce longer chain carbon compounds also known as photosynthetic intermediates. Photosynthetic intermediates includes compounds such as ribulose 1,5-bisphosphate, and 2-carboxy-3-keto-D-arabinitol 1,5 bisphosphate. Although the names are complicated, the structures are quite simple (5 carbon chains). Flourish Excel� does not contain these specific compounds per se, but one that is quite similar. By dosing with Flourish Excel� you bypass the involvement of CO2 and introduce the already finished, structurally similar compounds. It is in its structural similarity that Flourish Excel� is able to be utilized in the carbon chain building process of photosynthesis. Simple chemical or enzymatic steps can easily convert it to any one to any one of the above named compounds (or a variety of others).

Leuk om dit eens te zien in die video :thumbs:.
 
Dank jullie wel, het begint te dagen geloof ik.

Ik wil evengoed wel van de dure co2 set af. Deze staat al op marktplaats. Ik zag dat er ook kleinere setjes zijn, zoals de Bio 120 van Dennerle. Wat ik me hierbij afvraag is of de co2 productie 's nachts niet voor dode vissen gaat zorgen. Voor zover ik kon zien zit er geen mogelijkheid voor een tijdschakelaar op. Als het echt zo zou zijn, zouden ze het product vast niet op de markt brengen. Maar ik ben toch benieuwd :)
 
Met bio co2 heb je een minder stabiele co2 dan met de gewone sets. Hoezo is de set duur dan want het vullen is vaak niet eens zo heel duur en je hebt dan een betere/stabielere co2 dan met bio co2. Of bedoel je de carbo hiermee?
 
Daarmee bedoelde ik de Primus 160. Ik vind een gasfles in huis toch een minder fijn idee, omdat ik sissende geluiden hoorde (wellicht dat het zo hoort, maar daar heb ik geen idee van).

Zo'n bio120, die loopt ook in de nacht. Kan dat kwaad?
 
Dat kan geen kwaad hoor. Ik heb jaren bio co2 gebruikt maar dat dit doorloopt is geen probleem. Zelf heb ik nu al vrij lang gewone co2 en heb in de woonkamer 2 flessen van 2 kilo staan. Deze worden met regelmaat gekeurd en dat is bij goed gebruik wel veilig hoor.
 
Precies, bij goed gebruik. Ik weet niet wat goed gebruik is en hier kom ik denk ik aan het randje van mijn hobby. Vooralsnog vind ik dit een brug te ver. Ook wel vanwege de krappe ruimte naast het aquarium en de hond die er bij kan. De bio120 zou ik aan het aquarium kunnen vastmaken. Buiten bereik van de hond en zonder gasfles. Zou die diffusor passen op de bio120 ipv de flipper?
 
Ronald78 zei:
Daarmee bedoelde ik de Primus 160. Ik vind een gasfles in huis toch een minder fijn idee, omdat ik sissende geluiden hoorde (wellicht dat het zo hoort, maar daar heb ik geen idee van).
Dit hoort niet hoor. Als je iets hoort sissen heb je een lek. Misschien zit er een aansluiting niet goed vast?
 
Je kan het eens proberen in te smeren met wat zeepsop om zo te kijken of er een lek zit ergens.
 
Werken de bio120 en de primus niet beide met een flipper??
Volgens mij werkt alle co2 die je koopt met de standaard co2/luchtslang dus dat zou moeten passen denk ik.Heb je die set die lekt al lang dan want er zit garantie op natuurlijk voor het geval er iets niet goed is.
 
Het sissen kwam bij het dichtdraaien van de drukregelaar. Daar kwam het geluid ook vandaan, telkens op hetzelfde punt van draaien. De slangen zijn verder ok, daar sist niks.
 
Dat zou niet mogen hoor en ik zou daar dan mee teruggaan als er garantie opzit.
 
Na het opnieuw te hebben gemonteerd was er geen geluid meer.
 
Er wordt van uit gegaan dat de slechtte planten groei komt door het te kort van co2
Maar is het dan niemand opgevallen dat zijn Fosfaat en Nietraat nul is.
Daardoor willen zijn planten ook niet groeien.

Groet John
 
Klop! En in de openingspost schrijf ik ook dat ik daar extra supplementen voor heb gekocht van Tropica ;)
 
John,
Klopt maar de TS stelde eigenlijk een vraag over de co2/carbo. Vandaar dat daar de nadruk op is komen te liggen maar je hebt helemaal gelijk hoor ;)
 
1. Zorgt forse waterwissel voor co2 daling?

Ja, tenzij je er voor zorgt dat het CO2-gehalte in het verse water goed genoeg is voor het aquarium. Persoonlijk zorg ik daar altijd voor.

2. Helpt het verwijderen van de reflectoren om het co2 niveau te verhogen?

Ja, als dat ervoor zorgt dat de planten minder licht krijgen. Niet altijd gezegd.

3. Is Easycarbo een degelijke toevoeging?

Als je CO2-gehalte ok is, heb je eigenlijk geen easycarbo nodig. Al heeft het bepaalde voordelen. Te lang voeden is ook weer niet goed. Persoonlijk gebruik ik alleen easycarbo als ik de CO2-fles heb vervangen of mijn CO2-set om een andere reden een tijdje buiten dienst is geweest. Die CO2-set (met slangen, bellenteller, difussor etc...) moet namelijk eerst nog opnieuw verzadigd raken aan CO2. Zolang dat niet gebeurd is voeg ik 2 maal daags easycarbo toe tot ik het aantal bellen per minuut, welke ik dagelijks controleer, niet meer moet bijregelen. Dat laatste is voor mij het teken dat de CO2-set gestabiliseerd is. Die dosering easycarbo die ik uitvoer is: 8 ml per 150 liter aquariumwater als begindosering en een vervolgdosis van 4 ml per 150 liter bij het aangaan en uitgaan van de verlichting.

4. Is een co2 set de enige oplossing om de co2 waarde te verhogen?

Nee, easycarbo verhoogd het CO2-gehalte 'onrechtstreeks', want: wat de planten aan easycarbo opnemen hebben ze niet meer nodig uit andere bronnen en niet alle easycarbo wordt opgenomen door planten. De rest valt uiteen in CO2, dat is een kwestie van uren en dagen afhankelijk van de concentratie. Je kan ook (meer) drijfplanten nemen. Zij drijven en zullen dus meer CO2 opnemen van de atmosfeer ipv uit het water en zorgen er tevens voor dat er ook minder licht valt op de planten er onder. Je kan natuurlijk ook voor meer vissen en/of minder planten kiezen. En misschien nog het belangrijkste: zorgen dat er geen CO2 verloren gaat: dus beperk die oppervlaktestroming!

5. Hoe kan ik het beste een co2 set gaan gebruiken (als het antwoord op vraag 4 ja is).

Tenzij je er echt iets op tegen hebt zou ik een CO2-set verkiezen boven bovenstaande methodes. Mijn favoriet is de JBL Proflora m602. Vervangbare fles, nachtschakelaar, bellenteller. Ideaal om de ideale CO2-toevoeging onder controle te houden als je 'm in dezelfde timer steekt als de verlichting (die het langste brandt). En bovenal: geen pH-controller! Een CO2-bemestingssysteem dient namelijk om de CO2-toevoeging te regelen, niet om de pH te regelen! Het al dan niet nodig hebben van meer CO2-toevoeging bepaal je a.d.h.v. de kH, pH en CO2. Die CO2 kan je bepalen uit de pH en kH. Als kH en CO2 te laag of aan de lage kant zijn �n de pH is hoog dan heb je (meer) CO2-bemesting nodig. Als de pH laag is en kH en CO2 zijn aan de hoge kant dan heb je minder CO2-bemesting nodig.


Wat de belichtingsduur betreft: ik kweek- en rustig bezette aquaria vind ik 8h persoonlijk een goede waarde. In andere gevallen is 12h m.i. beter. 12h ipv 8h is dus de helft langer assimilatie door planten en die zorgen gedurende die periode dan weer voor de broodnodige zuurstof voor alle aquariumbewonders.


Dank jullie wel, het begint te dagen geloof ik.

Ik wil evengoed wel van de dure co2 set af. Deze staat al op marktplaats. Ik zag dat er ook kleinere setjes zijn, zoals de Bio 120 van Dennerle. Wat ik me hierbij afvraag is of de co2 productie 's nachts niet voor dode vissen gaat zorgen. Voor zover ik kon zien zit er geen mogelijkheid voor een tijdschakelaar op. Als het echt zo zou zijn, zouden ze het product vast niet op de markt brengen. Maar ik ben toch benieuwd smile

Bij de keren dat ik een bioCO2-set zelf in elkaar heb geknutseld heb ik mij daar nooit zorgen over gemaakt. Daarbij zat wel de reactor soms in een emmer water die met een thermostaat alleen overdag op temperatuur werd gehouden. Nooit dode vissen door gehad, maar er zijn natuurlijk altijd oplossingen voor te bedenken (CO2 's nachts afvoeren, hetzij voor dosering of uit het aquariumwater). Mijn voorkeur gaat toch ook niet meer uit naar het bioCO2-gedoe.

Echt bang voor een gasfles CO2 moet je niet zijn. Er is slechts 1 ding waarop je moet letten en dat is dat ze rechtop blijft staan, want de CO2 zit er grotendeels in vloeibare toestand in.


Waar je ook best op let is de difussor: zolang deze geen tegendruk geeft zijn er geen problemen. Mijn 3 CO2-systemen werken met: een taifun van JBL, werkt prima, een difussor met ingebouwde bellenteller (minder problemen aangezien de bellenteller is ingebouwd in de difussor en dus de ruimte met tegendruk een beperkt volume heeft) en een omgekeerd bakje. Voor velen misschien een vreemd idee: een omgekeerd bakje i.c.m. een bellenteller maar in feite is de bellenteller uitstekend geschikt om de CO2-concentratie in de gasfase van het omgekeerde bakje te regelen zodat deze voor een geschikte balans zorgt met het aquariumwater.
 

Terug
Bovenaan