L200 ziek?


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
650
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Hi all,

Ik zag m'n L200 zojuist liggen en vond hem wat grauw. Dus snel een oude foto er bij gezocht.. zie het verschil. Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
-Lichtinval (maar dat verschil is wel heel groot).
-geen verandering in waterwaardes
-geen verandering in voer (algen tabletten, levend voer, groente, vlokvoer, diepvriesvoer)
-geen introductie van nieuwe dieren (in de laatste 4 maanden oid)

Ik meet geen no2. Andere vissen vertonen geen verkleuringen oid. Alleen recentelijk een andere zieke vis, die leek een soort wratjes te hebben. Die zijn nu weer weg,
 

Bijlagen

  • image1 (17).jpeg
    image1 (17).jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 56
  • image0.png
    image0.png
    3.5 MB · Weergaven: 54
Op de rechter foto ziet hij er wel aanzielijk beter uit.
heb je meer l-nummers in je aquarium?
 
Wat zijn je waardes: po4, no3, no2, nh4, kh en temp.
Heb je al een flinke waterwissel gedaan?

L200 kan redelijk gevoelig zijn, maar deze is nu bij zwart?

Heb je foto van de vis die "wratjes" had? Leeft die nog, en weet je wat die had?

Nadeel met L-nummers is dat je vaak aan de buitenkant niet zien dat ze iets hebben, maar inwendig kan er al van alles aan de hand zijn.

Zie je verschil aan de rest van de vissen?
 
Op de foto kan ik het niet goed zien maar heeft hij pluizige plekken ?
Neem aan dat je meerdere leghollen hebt?
 
Wat zijn je waardes: po4, no3, no2, nh4, kh en temp.
Heb je al een flinke waterwissel gedaan?

L200 kan redelijk gevoelig zijn, maar deze is nu bij zwart?

Heb je foto van de vis die "wratjes" had? Leeft die nog, en weet je wat die had?

Nadeel met L-nummers is dat je vaak aan de buitenkant niet zien dat ze iets hebben, maar inwendig kan er al van alles aan de hand zijn.

Zie je verschil aan de rest van de vissen?
https://aquaforum.nl/threads/pristella-maxilaris-met-wrat.181721/ alvast 1 antwoord. wratje zijn weg, vis leeft nog. De rest wordt vervolgd..

Hij is wat donker gekleurd, stipjes zijn nog wel normaal van kleur. rest van het lijf is grijzig/blauwig (bijna richting een L128)
 
niet dat ik heb kunnen zien. Er lijkt wel een hapje uit zn rugvin ofzo, of een wit randje.
Ik had legholen, maar ze gingen altijd naast elkaar onder hetzelfde stuk hout liggen, dus die heb ik er een poos terug uitgehaald, want ze werden niet gebruikt. Is het verstandig die weer terug te doen?
 
ik heb twee duidelijkere foto's kunnen maken.
Ik denk dat stap 1 het terugplaatsen van de legholen gaat zijn.. voor mijn niet zo ervaren oog lijkt dit vecht schade?
 

Bijlagen

  • image1 (18).jpeg
    image1 (18).jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 46
  • image0 (18).jpeg
    image0 (18).jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 43
Ik heb zojuist 2 halve kokosnoten terug in de bak gedaan, ik had helaas geen buizen meer. aan beide kanten van de bak nu 1. Daarnaast kunnen ze nog onder een aantal stukken hout schuilen..
 
Wat zijn je waardes: po4, no3, no2, nh4, kh en temp.
Heb je al een flinke waterwissel gedaan?

L200 kan redelijk gevoelig zijn, maar deze is nu bij zwart?

Heb je foto van de vis die "wratjes" had? Leeft die nog, en weet je wat die had?

Nadeel met L-nummers is dat je vaak aan de buitenkant niet zien dat ze iets hebben, maar inwendig kan er al van alles aan de hand zijn.

Zie je verschil aan de rest van de vissen?
No2/nh4 0, po4 1,5, no3 15. Kh Was 6, zal nu rond de 8-10 zitten ivm tijdelijk geen osmose water iom bij te mengen. Gisteren ong 50% gewisseld. Linkje naar de vis met wrat staat ergens bovenaan.

Bij andere vissen zie ik geen opvallendheden.
 

Bijlagen

  • IMG_0880.jpeg
    IMG_0880.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 33
Als ik hem met de L200 vergelijk die ik zelf gehad heb vind ik hem ook wel erg aan de magere kant.

Heb je geen mogelijkheid om hem een poosje apart te zetten, zodat hij wat rust krijgt. En je ook goed in de gaten kunt houden of hij voldoende eet/poept e.d.

Het lijkt ook of zn "schubben"profiel is stuk grover geworden is op de foto?
Dat zou inderdaad op vechten kunnen wijzen.


IMG-20221127-WA0031.jpg

IMG-20221120-WA0001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik hem met de L200 vergelijk die ik zelf gehad heb vind ik hem ook wel erg aan de magere kant.

Heb je geen mogelijkheid om hem een poosje apart te zetten, zodat hij wat rust krijgt. En je ook goed in de gaten kunt houden of hij voldoende eet/poept e.d.



Bekijk bijlage 369700
Bekijk bijlage 369701
Ik kan proberen hem te vangen en in een emmer met filter te doen?
 
Een klein aquarium is eigenlijk makkelijker. (Kun je hem beter in de gaten houden)

En als hij er alleen inzit is een 60cm bakje daar prima geschikt voor.

Ik zou hem namelijk niet voor een enkele week apart zetten, ik vermoed dat hij wel langer nodig heeft.
 
Ik zal kijken of ik morgen ochtend een vol glas bakje op de kop kan tikken
 
zojuist de vis uitgevangen en in een emmer gedaan. Liggen nu 2 algentabletjes en een stukje gekookte aardappel bij. Straks nog wat paprika. Rond 12u komt er een klein aquariumpje waar ik m in ga doen met filter/verwarming. Dan ga ik hem goed in de gaten houden en voeren.. Hopelijk knapt ie op.

@Lagerwerf is zout toevoegen ook nog een meerwaarde?
 

Bijlagen

  • 6B096D82-ED7D-466B-B633-3260561F58D4.JPG
    6B096D82-ED7D-466B-B633-3260561F58D4.JPG
    1.6 MB · Weergaven: 30
Jazeker, maar wel gewoon in hem quarantainebakje, en even in 2dagen.
Het beste wel om hem met de hand over te zetten, en niet met een netje.

Probeer stress te minimaliseren.
 
ik doe mn best ;) is gewoon keuken zout goed of moet ik letten op het ontbreken van toevoegingen (jodium ofzo zit er in zout geloof ik)
 
De nieuwe situatie
 

Bijlagen

  • IMG_0883.jpeg
    IMG_0883.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 34
Ik kreeg als tip voor L nr’s eens geschilde zoete aardappel te voeren, zitten veel suikers in dus zouden ze snel van aansterken. Succes ermee!
 
Die heb ik helaas niet in huis. Heb er wel een stukje geschilde appel in gedaan. Voorlopig beweegt hij nauwelijks en eet ie nog niet.
 
Wat vervelend cemedia...je hebt het iig goed geprobeerd! Hier helaas ook vorige week een L200 verloren, domme beest bleef maar bovenin de bak zitten op een stuk hout, en kwam nooit mee eten met de rest :cry:
 
Wat vervelend cemedia...je hebt het iig goed geprobeerd! Hier helaas ook vorige week een L200 verloren, domme beest bleef maar bovenin de bak zitten op een stuk hout, en kwam nooit mee eten met de rest :cry:
Ik heb m nooit zien eten idd. Toch heeft ie dik een jaar in m’n bak gedeelten, dus hij zal wel iets gegeten hebben..
 
Balen, blijft wel lastig met die L nr’s.. Je hebt je best gedaan!
 

Terug
Bovenaan