L nummer in 80cm?


M

Mamavan2

Guest
Ik ben aan het sparen voor een groter aquarium (heb nu 60x30x30) en het liefst wil ik minimaal een meter. Maar is ook afhankelijk van aankoopbedrag en mocht ik nou echt een koopje vinden van 80cm ben ik benieuwd of dat mogelijk is. Ik wil namelijk graag 1 of meerdere L nummers.
Kan dat al vanaf 80cm?
 
kan wel hoor, neem wel een kleine soort.
kijk eens rond op planetcatfish.com

bijvoorbeeld"
http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=734

l173b vind ik een heeeeel mooi beest (maar 90 euro is duur:)
Hypancistrus_altamira_zu.jpg


of een l257
QZf6zwSki13nGmRpRZpjkzw1a5ki4e74.jpeg


grootste wat ik zou nemen is een l66. ik heb hier zelf f1 beestjes van gehad, in een 80 centimeter (was wel 180 liter, maar toch)
erg leuke interresante dieren, groter ECHT niet gaan

QZf6zwSki13nGmRpRZpjkzw1a5ki4e74.jpeg


zijn niet de goedkoopste, maar wel erg mooie dieren!
 
Ja inderdaad, de kleine soorten.
Ik heb zelf ancistrus claro op mijn lijstje voor de lido. Die kan ook wel in een 80cm :)
Jeroenw heeft daar wel foto's van in zijn album.
 
Dank jullie!

Ik heb mijn zinnen op een grotere bak gezet, maar dan weet ik in ieder geval de opties voor 80cm
 
Als je voor l-nummers wilt gaan, kijk dan ook even in het boek: back to nature gids voor l-meervallen. De meeste l-nummers verlangen een hogere temperatuur, sommige soorten moeten stroming hebben, anderen dan weer niet per se, je hebt carnivoren, herbivoren en omnivoren, houteters,... Ook vragen sommige specifieke waterwaardes. Je dient ook rekening te houden dat je bodem niet scherp mag zijn, kleine korrel grind + rivierzand kan wel...

Hypancistrus bijvoorbeeld hebben veel leuke soorten die vanaf 80cm bak wel kunnen maar vragen ook veel schuilplaatsen dmv hout, stenen, legholen,... Ik zou me eerst zelf goed inlezen als ik jou was, heb ik ook eerst gedaan voor ik mijn l-nummers aanschafte en ben blij dat ik vooraf goed ge�nformeerd was. Sommige mooie soorten zijn nou niet bepaald heel goedkoop...
 
Zowiezo ga ik mij goed inlezen. Ik vind ze erg mooi maar ze moeten het wel fijn vinden in het aquarium.

Ik heb nu ook zand en wil nooit meer anders in ieder geval. En vuurtetra's en een betta man. Andere vissen komen er ook niet bij (mocht het een 80cm worden) dan worden alleen de vuurtetra's eventueel uitgebreid.
Inrichting is geen probleem, dat wordt gewoon aangepast zoals die L nummer het fijn vindt. Waterwaardes enzo wordt uiteraard goed naar gekeken. Kom ik er niet uit dan zal ik het eerst hier vragen en niet eerst kopen :)
 
Als ik je nog een raad mag geven, zoek een soort die je mooi vindt en te verkrijgen is, heel veel lezen en eventueel een plaatje mee naar de winkel nemen. Er zijn veel l-nummers die erg veel op elkaar lijken namelijk en voor je het weet heb je per ongeluk toch een soort die te groot wordt voor je bak, dat zou zonde zijn.

Ik heb zelf een paartje l-401 maar in mijn andere bak wil ik ooit nog de l-134, zijn prachtig mooi :)
 
Ik vind zelf een zwarte met stippen mooi.. Maar daar zullen er vast ook meerdere van zijn en is maar de vraag of er 1 �berhaupt geschikt is. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken. Maar eerst maar eens een ander aquarium hebben, dan kan ik gerichter gaan zoeken naar geschikte soorten en daar een keuze uit maken.
 
80cm is op zich prima voor Peckoltia, Panaqolus en vrijwel alle ancistrus. Hou er wel rekening mee dat dit vissen zijn met hun eigen behoeften, eigenaardigheden en dieet.
 
Bumblebiekje zei:
http://aquariumvissen.net/backupsb/attachments/Image/L-nummers/L327.jpg

L-327?

Info uit boek:
Wordt 8-9 cm kan vanaf 60cm, herbivoor, 25-29 graden ph 5.5-7,5 houdt van stroming
:smitten:

Deze heb ik al eens gezien ja en die vind ik heeeeeel leuk! Maar er is mij ook al eens verteld dat l nummers niet in een 60cm aquarium kunnen.

Te groot hoeven ze van mij ook niet te worden. Ookal zou ik een bak van 1.20 halen ofzo.
 
Tot nu toe vind ik de Ancistrus met de witte rand op de staart en rugvin het mooiste.
Is dat de Ancistrus Dolichopterus?
 
Ja. En die kan prima in een 80cm. Vrij makkelijke vis ook. Schoon water, holletje en regelmatig vers groenvoer. Qua ruimte kan je er best 2 hebben maar neem dan wel 2 vrouwtjes, beesten fokken als konijnen
 
En die moeten ook vrij makkelijk te onderscheiden zijn in de lfs toch? Ik zie op een foto op google dat jongen ook al die witte strepen hebben op de rugvin en staart.
 
Zou wel moeten ja. Is een van de weinige soorten ancistrus die zelfs de meeste dierenwinkels nog wel goed krijgen. Zou ook echt niet meer dan een tientje mogen kosten.

Tipje, zoek 's op marktplaats wat er in je buurt te krijgen is aan jonge ancistrus. MEestal veel goedkoper en je doet ee andere er een plezier mee.
 
Ja voor zoiets zou ik zelf ook liever naar een (particuliere) kweker gaan.

Maar voorlopig kan het nog niet omdat ik nu zowiezo nog maar een 60cm bak heb.

Edit, in mijn boek staat trouwens dat hij 20cm kan worden, klopt dat? (Het complete handboek Aquarium houden)
 
jeroenw zei:
Zou wel moeten ja. Is een van de weinige soorten ancistrus die zelfs de meeste dierenwinkels nog wel goed krijgen. Zou ook echt niet meer dan een tientje mogen kosten.
verwar je ze niet met de ancistrus cf. cirrhosus?
die zijn makkelijk te krijgen en kosten weinig.
 
Mamavan2 zei:
Ja voor zoiets zou ik zelf ook liever naar een (particuliere) kweker gaan.

Maar voorlopig kan het nog niet omdat ik nu zowiezo nog maar een 60cm bak heb.

Edit, in mijn boek staat trouwens dat hij 20cm kan worden, klopt dat? (Het complete handboek Aquarium houden)

Nee. Er zijn wel ancistrus die echt groot kunnen worden maar deze niet.

algeneter12 zei:
jeroenw zei:
Zou wel moeten ja. Is een van de weinige soorten ancistrus die zelfs de meeste dierenwinkels nog wel goed krijgen. Zou ook echt niet meer dan een tientje mogen kosten.
verwar je ze niet met de ancistrus cf. cirrhosus?
die zijn makkelijk te krijgen en kosten weinig.

Ik zou voor deze vis echt niet meer dan 10 euro betalen.
 

Terug
Bovenaan