Kweker in wording.


Stef Meijer

Well-known member
Lid geworden
21 november 2021
Berichten
231
Leeftijd
41
Beste lezer,

Introductie:

De laatste máánden heb ik lang nagedacht over een nieuwe hobby en heb mij laten inspireren door het verleden waarbij tuinieren en vijvers voorop hebben gestaan. Inmiddels heb ik dan ook meer dan 30 jaar vissen en vijvers gehad en vele tuinen aangelegd inclusief koi vijvers. Het is ooit begonnen met een bakje van 40 liter en twee goudvissen die binnen no time de bak zijn uitgegroeid en daarna in mijn eerste vijver zijn beland; na 16 jaar bij een ander geplaatst met een 10 kuub vijver. Ondertussen zelf een paar kleine vijvers gemaakt en steeds groter en uitgebreider tot de koi hobby om de hoek kwam zetten, mijn voorliefde zit in knutselen; dus filters bouwen en filter kelders had mijn voorkeur. Mijn ervaring kwam grotendeels uit het opknappen van woningen met keukens, badkamers, stroom, riolering en cv installaties plaatsen. Tussentijds was ik nog regelmatig fanatiek met het bouwen van zolder kweekruimte's voor "tomaten", met filters, zuurstof, extra CO2, eb/vloed systemen en alle aanverwanten wat erbij kan komen kijken.

Nadat mijn laatste vijver (tussentijds wat aquariums) 5 jaar geleden is weggegaan heb ik nog een poos met een moestuin gespeeld van 300m2 en wat knutsel/kweek projecten, helaas was vernieling en diefstal een dooddoener op den duur voor mij en liep het uit de hand. Nòg een klein poosje thuis een groente tuintje gehad en siertuintje maar door nieuwe projecten daarmee gestopt en merkte dat ik lichamelijk ook klachten begon te krijgen waardoor niet alles lekker ging. Uiteindelijk kwam toch de kriebel om weer iets te gaan doen en is mijn keuze gevallen op aquariums en in het speciaal het kweken/stekken van planten, dit is dan ook mijn speerpunt en wil mij hierin gaan verdiepen en deze hobby gaan opbouwen.


De valse start:
In het begin was het voor mij een kwestie van snel opkopen, spullen verzamelen en veel testen, - soms op het randje maar gelukkig goed gegaan tot nu toe. Mijn grootste persoonlijke "valkuil" was een aquarium overnemen met vissen en garnalen, maar de prijs was zo absurt laag dat het geheel onweerstaanbaar was om niet te doen. Ook gaf het mij een hele mooie kans om toch gedrag te leren van levende dieren en planten die er niet goed voorstonden. Door véél lezen (vele nachtelijke uren erbij), opzoeken en eindeloos video's bekijken kwam er heel langzaam een geheel van alle losse puzzel stukje's. In de basis is er ruim voldoende aan gegevens om een start te maken, maar bij het testen moet je soms ook even van de gebaande wegen durfen gaan. Zonder risico's had ik bepaalde dingen niet geleerd, herkend, niet begrepen of niet gezien. Nu moet ik toegeven dat ik wel alle materialen in huis had om in te grijpen mocht het nodig zijn - dus kon relatief veilig testen zonder een slachtpartij.

Iets wat huiverig kon overkomen was het feit dat ik waterwissels deed op "gevoel", 1 keer een meting heb gedaan (twee keer officieel van voor en na de waterwissel met de ramp van verschil door osmose water), veel keek naar de vissen, garnalen, slakken en planten en intens blijven zoeken op internet. Ik heb zelfs opzettelijk een periode mijn CO2 houder op een verkeerde plek schuin gehangen om verschil te zien. Mijn inlaat, uitlaat, de hoogte daarvan, verlichting, voer, plantenvoeding, vloeibare "carbo" en etc allemaal uitgetest. Toch was de mooiste test om te zien hoe planten reageren en wat ze doen.

Verder heb ik consequent lopen schuiven met de gedachte van wat ik waarvoor wil gebruiken en telkens merkte ik dat ik een zwaar gebrek aan planten heb en decoratie. 4 leuke projecten bedacht maar geen materiaal om te vullen dus is nu de keuze om eerst de kwekerij goed op te zetten.

Nieuwe start:
Ondertussen heb ik wat connectie's gemaakt om mogelijkheden te zoeken voor inkoop/verkoop en hiermee druk ik behoorlijk in mijn kosten omdat de uitgaven nu echt heel hard gaan en toch ergens een stukje terug moet verdienen met dit project om door te kunnen blijven gaan. Of dit voor mij interessant is om via het forum te verkopen... dat betwijfel ik omdat ik volle gewortelde bossen ga kweken en wel een afnemer heb die ineens álles kan afnemen. Het is ook niet mijn voorkeur per definitie maar moet domweg wat sneller doorstromen naar meer kweek en dat helpt mij. Het betekend ook dat ik connectie's ga leggen met mensen voor onderdelen die ik nodig ben en vroeg of laat platen op maat moet laten maken als dat binnen een redelijk budget past (maar laat ik niet vooruitlopen).

Hoe te beginnen:
Voor nu heb ik voldoende om een mooi begin te maken en zal later een fotoreportage plaatsen met de opbouw en kleine toelichting van het hoe, wat en waarom. Her en der zal het tijdelijk behelpen zijn en niet perfect, maar terzijde tijd zal zich dit mogen ontwikkelen tot een volwaardig systeem.


Met hartelijke groet,
Stef
 
Beste lezer,

Plantenkeuze:
Zoals elke kweker ga je beginnen met een plant die je aanspreekt of interessant is voor verkoop; ik ga voor de keuze om zelf te gebruiken: Lilaeopsis die prima als middenzone en eventueel achterzone gebruikt kan worden in een kleiner aquarium. Ik persoonlijk vind dit 1 van de meest leuke planten om mee te oefenen en toekomstig veel te gaan gebruiken voor eigen aquariums en prijstechnisch gezien totaal niet interessant voor verkoop. Ik heb er nu een flink aantal stekken van en kan met low-tech heel goed oefenen.

Voeding en water:
Ik gebruik voor deze planten puur kraanwater aangevuld met een klein beetje Colombo Aqua Start (2ml op 10 liter), Colombo FloraGrow (2ml op 10L), Colombo FloraGrow Pro 1ml (op 10L) en 1 drup Gastropex op 20L (binnen een uitgerekende minibehandeling van 10 dagen), indien ik algen ga bespeuren zal ik lichtelijk volgens een op te zetten behandelplan zo nu en dan eens Colombo FloraGrow Carbo toevoegen omdat dit naar mijn ervaring erg goed werkt (kan nu niet i.v.m. de Gastropex). Ik gebruik 50 gram Siporax op 50 liter water omdat er vroeg of laat wel vuil in de bak gaat komen van plantenresten die je soms niet makkelijk kunt hevelen tijdens verversing. Laat mij duidelijk zijn dat dit de eerste opzet is van mijn voedingsplan en gaande weg afhankelijk van resultaat en soorten er aanpassingen komen omdat het Trail and Error gaat worden door allerlei omstandigheden; Een directe perfectie bestaat niet en er is dus geen absolute antwoord van wat goed of fout is.

Voor het stekken heb ik mijn blokken volgens gebruiksaanwijzing eerst een nacht in de week gezet met een mini drupje voeding, drupje Carbo en luchtsteentje.


Het kweeksysteem in wording:
Elk aquarium kan maximaal 50 liter water herbergen +/- en heeft een Hyggerlamp ter beschikking die tot 50 pax gaat op de bodem en instelbaar is (ruim voldoende omdat ik hoger dan de bodem zit). Elk aquarium heeft een 100L pompje gevuld met watten die snel en goedkoop te vervangen zijn, en mini stukje spons voor de motor ter beveiliging van vuil. Elke bak heeft een zuurstof steentje die allen instelbaar zijn vanuit een grotere pomp met kranen voor in de nacht. Overal zit een 50Watt eco heater in die in het midden van de bak op de bodem geplaatst is (temperatuur afhankelijk van plantsoort). Zoals eerder omschreven tevens een 50gram Siporax omdat het kan i.v.m. vervuiling en ik mij absoluut geen zorgen maak over Nitraat verwerking.

Her en der wil ik verbeteringen doorvoeren op termijn i.v.m. stroming en luchttoevoer die zich hecht aan de trays op dit moment wat ook nog met nieuwigheid te maken kan hebben (uiteraard ben ik fanatiek geweest met de soldeerbout), zoals ik het nu zie moet ik mijn luchtsteen naar het einde verplaatsen en hoop op termijn betere trays te hebben voor ronde potten; helaas moet ik het er nu even mee doen. Op dit moment gebruik ik 50mm PVC (niet het mooiste) om de trays omhoog te houden vanwege de heater, pompuitvoer, luchtsteen en slangen.

De reden dat het nu iets raar verdeelt staat met planten heeft puur met drijven van de tray te maken op dit moment. Voor planten die groter worden zal ik niet 66 stek blokken gebruiken.


---

IMG_3231 2.JPG


IMG_3234.jpg


IMG_3233.JPG


IMG_3235.JPG



Hoe verder:
Volgende keer iets meer uitleggen van de stelling opzet, isolatie en stroomvoorziening.
 
Laatst bewerkt:
Beste lezer,

Herindeling:
Tijden mijn ééste poging om een opzet te maken van mijn wand voor het plantenkweken ontdekte ik al snel een aantal fouten die ik heb gemaakt, hoewel het principe in wording gelijk blijft. Gelukkig ben ik niet overhaast te werk gegaan omdat ik een plan aan het uitschrijven ben om energie te besparen met betrekking tot isolatie en verlichting; immers heeft elke plant zijn eigen behoefte. Mijn fouten in willekeurige volgorde:

  • Stelling staat niet 100% waterpas op alle delen
  • Stroomvoorziening zat op de achterzijde
  • Pompen waren lastig te bereiken
  • Indeling van temperatuur koude zijde woning naar warme zijde niet meegenomen
  • Veiligheid van stroomvoorziening en gemak van afkoppelen
  • CO2 instellingen totaal niet over nagedacht
  • Gebrek aan automatisering
  • Gebrek aan toegewijde PC
  • Reflectie en isolatie bovenzijde niet goed gemaakt
  • Werkruimte voor stekken en schoonmaak

Het moge dus duidelijk zijn dat bij mijn eerste opzet er direct veel fouten naar voren komen waar je als beginner totaal niet bij stilstaat; Ergens verwacht je wel wat aanpassingen te moeten maken, maar dit is bèst wel heel veel van onverwachte en niet doordachte zaken. Maar ergens voel ik geen schaamte en was mij ook bewust van het feit dat ik fouten zou gaan maken en er een stuk ervaring bij komt kijken wat mij op dit moment ontbreekt

Hoe opnieuw in te delen qua stroom en apparatuur:
Ten eerste komen al mijn stroomvoorziening aan de voorzijde inclusief de CO2 regelaars en lucht verdeling. De grootste reden van de stroomvoorziening is veiligheid om snel af te kunnen koppelen bij werkzaamheden of ander ongein, je kunt dan denken aan het verwijderen van een pomp voor schoonmaak die je naar een spoelplek kunt brengen als voorbeeld. Ook de instellingen van verlichting is dan makkelijk toegankelijk zonder onhandig via bovenzijde planken en etc de boel in te stellen; buiten dat om dan nog wel de schuurplekken waar de platen bewegen en de kabels tussen zitten.

Ik ben een PC nodig specifiek voor dit gebeuren (bijhouden van voeding, planten en etc.) en denk dan aan de RPi met CLI voor snelle platte tekst en aansturing van diverse onderdelen in de toekomst (geen air ervaring). Laag verbruik en extern makkelijk in de terminal komen voor controle. Dit alles inclusief bovenstaande wil ik dus aan de voorzijde (op hoogte) hebben i.v.m. kortsluiting en gemak.


Hoe opnieuw in te delen qua stelling en isolatie/reflectie:
Laat ik ermee beginnen dat de stelling geheel leeg moet om beter neer te zetten, voortijdig beter te isoleren en reflectie aan te brengen, achteraf daarmee aan de slag gaan maakt het extreem onhandig en veel extra werk. Kwa verdeling als het gaat om de planken kom ik wel goed uit en kan ik mijn verlichting naar wens verplaatsen of aanpassen. Alleen het kleine middelhoge stukje gaat gebruikt worden vooropslag met een paar grote lage bakken zodat ik deze makkelijk weg kan pakken, de rest kan nog steeds gevuld worden voor plantenkweek zoals ik het voor mij zie.

Het kan zijn (vrijwel 100%) dat ik ter preventie wel alle platen in de bootlak ga beitsen omdat ik hiervan nog een aantal liters heb staan die zich perfect dient ter bescherming van de platen zelf door hoge vochtigheid. Ik moet er ook bij zeggen dat ik toekomst gericht wil werken voor doorstroming van mijn lucht om niet onnodig warmte verlies te hebben en probeer daar rekening mee te houden in mijn nieuwe plan.


Hoe de pompen en CO2/Zuurstof:
Inmiddels heb ik een paar fijne test systemen kunnen bouwen waarbij ik de pompen intern voorzie van CO2 of zuurstof met het gevolg dat er vrijwel geen zichtbare "mist" meer is door de extreme vermenging en het niet absurt hoge verbruik, hier kan naar mijn idee vrijwel niets tegenop. Het was wat aanpassen, maar - gelukkig wel tot volle tevredenheid zonder extreme aanpassingen. Ik kan straks makkelijk drie tot vier bakken voorzien van CO2 die ook allen afhankelijk in te stellen zijn op slechts 1 fles (momenteel wegwerp 800 gram voor de test). Wél moet ik de kanttekening erbij zetten dat ik momenteel niet de juiste slangen gebruik wetende dat ik dat later zeer makkelijk kan aanpassen en nu niet héél veel meer geld wil uitgeven.

Water toevoer en afvoer:
Momenteel is het dweilen met de kraan open gevoelsmatig, ik moet veel te veel heen en weer lopen voor verversing of afvoer, ook een schone plek voor het prepareren van stekken ontbreekt mij waardoor het geklieder is in de "gehele" woning. Voor het hevelen heb ik wel een prima oplossing naar het riool toe met een zwanenhals er tussen, maar aanvoer blijft een tijdelijk probleem die ik nog niet juist doordacht heb naar mijn wensen (hier neem ik dan ook nog even de tijd voor).

Een van mijn grote wensen is wel een schone plek vlakbij de bakken voor het stekken zelf met een wasbakje voor spoelen, maar ook hier is warmwater toevoer een tijdelijk probleem. Mijn beste oplossing is een opslagvat waar kraan/osmose water in kan met verwarming, maar het stroomverbruik zou dan erg hoog zijn ondanks maximale isolatie of moet al een spiraal vanuit het CV systeem gaan gebruiken (maar heb dan veel knutselwerk en ook weer hoge kosten). Tevens is de plek van opslag een probleem doordat ik op een houten vloer werk en dan niet de juiste verdeling krijg kwa gewicht en wil ik het erg mooi en functioneel maken. De meest makkelijke oplossing is een klein vat en bij af(over)hevelen een deel van het water gaan gebruiken wat ik dan eventueel nodig ben.

Voor nu is het meest makkelijke een slang gebruiken vanuit de keuken ingesteld op 22 graden ondanks het slordige effect van een slang door huis (ook al is het maar 1 keer in de week of iets vaker).


Stek materiaal:
150x5 ⌀ / 50x7,5 ⌀ / 4x77 in 4x4cm verdeelt over 4 trays en verder vele soorten voor interne vulling; Verdere toelichting over gebruik en voorbeelden komen later.

---

Hoe het er nu tijdelijk bij staat:
IMG_3251.JPG


IMG_3245.jpg



Voor de volgende keer:
Alles herindelen en beter aansluiten zodat het functioneel en netje's is in de stelling.
 
Laatst bewerkt:
Beste lezer,

Opruimen:
Vandaag was het tijd om eens lékker de boel schoon te maken en alles te herindelen; sorteren en soort bij soort. Ik heb nagedacht over de in te delen vakken en bakken, bepaalde zaken voor stekken moeten bij elkaar blijven en altijd ontsmetting tot beschikking hebben (hiervoor moet ik nog wel speciale alcohol en peroxide kopen). Ik was een bak nodig voor de slangen en troepjes wat ik regelmatig nodig ben, en een bak voor reserve pompen, verwarming en andere diverse wat ik heb overgenomen tijdens opkopen van spullen; voor mijn eigen set up heb ik gewoon alles nieuw als extra. Twee bakken staan nog vol met potgrond en hydrokorrels/zand waarvan ik nog niet weet wat ik daarmee ga doen.

Isolatie/reflectie:
Ik heb een aantal dingen geprobeerd voor boven de kweekbakken maar niets komt handig uit, zodra de platen er in zitten is er weinig ruimte om makkelijk bij de planten te komen en het is te krap om de platen te kunnen verwijderen zoals het nu zit. Het enige wat ik kan doen is de MDF en EPS zo aanpassen dat deze niet meer op de voor en achterzijde rusten zodat ik ze kan kantelen en op kan schuiven. Ze zouden dan in het midden rusten op de balkje's waar nu de lampen aan hangen en kwa gewicht kan dat prima; er kan dan alleen niets meer bovenop aan gewicht.

Nieuwe kweekbak:
Waar de opbergbakken nu staan komt straks weer 1 grote kweekbak van 250x30x30 ongeveer, ik pak dan de pomp van 400l/h en maak gebruik van EPS, hout en met EPDM om de bak te maken. Wat hier exact in gaat komen heb ik nog geen keuze voor gemaakt - alhoewel tapijt soorten leuk zijn - , maar heb in elk geval de pomp schoon en ben ondertussen bezig met de bak zelf (foto's volgen later). De opbergbakken kunnen dan netje's op de grond komen te staan.

Stekken:
Hier merkte ik de laatste tijd dus een intens geklieder en heb de voorlopige oplossing om een grote bak te gebruiken voor de werkzaamheden. Heb dan mijn rommelbakje en kweekbak bij elkaar op de tafel en kan daarna weer de boel schoonmaken en ontsmetten. Dit is voor de aankomende periode het meest simpele zonder veel troep en geklieder door huis heen. Ook heb ik nog twee "afvalbakken" op wielen die wel van pas gaan komen voor nu, hoewel deze later voor wateropslag bedoelt zijn.

De zakken met grond, Hydro, watten en substraat hebben hun eigen bakje (even de osmose toestel wegdenken), het is dan makkelijk even wat te pakken en daarna wat overblijft weer teruggooien in de zakken. Mocht ik wat knoeien blijft tenminste alles in 1 hoek i.p.v. door de hele kamer.

Stroomkabels:
Mijn stroom blijft een puntje waar ik niet over uit ben maar denk de keuze te maken om het toch maar netje's vast te zetten, wellicht heb ik onnodige angst dat er iets zeer snel stuk gaat; en indien wel is er reserve en kost het maar wat werk extra op dat moment. Ik moet natuurlijk ook beseffen dat alles gewoon op schakelaars zit en heel makkelijk kan afkoppelen indien nodig, dus dit ga ik binnenkort maar eens netje's afmaken omdat het ergert bij mij en nu ook klaar moet.

---

IMG_3269.JPG

IMG_3271.jpg


IMG_3272.JPG



Voor de volgende keer:
Kappen afmaken met isolatie en reflectie. Verder het stroomgebeuren toch maar vastmaken en uit het zicht.
 
Dat vind ik wel een interessante uitgaansopstelling.
 
Leuk idee, nooit aan gedacht dat het ook wel leuk is om plantjes te kweken. In de tuin gebruik ik een werkschaal, heel fijn als ik binnen wil je oppotten. Past precies op het aanrecht en als je klaar bent neem je de boel in 1x mee. Succes!

550x550.jpg
 
Beste lezer,

Hoe gaat het?
Hoe staat het er inmiddels voor zal de vraag wel zijn... Wel, ik heb zojuist het stroom er afgehaald en ga nu doen alsof alles in verzending zit. De reden is dat alles veel te groot en te snel is gegaan. Ik moet alweer veel verstekken en doen, en had er even geen zin in om nog meer bakken op te zetten voor deze test zoals het nu staat. Morgen dus alles er uit en opnieuw indelen en een deel weer Sub gaan doen om de gevolgen te zien en een ander deel uit sub naar Em om daar de gevolgen van te zien.

Verder nog wat gedaan?
Wel, ik heb extreem veel op de achtergrond gedaan dat ik er echt niet meer van kon slapen op den duur en een barstende hoofdpijn begon te krijgen van alles doornemen en verwerken. Maar ik ben nu gewoon officieel ondernemer bij de KVK en voor de belastingdienst. Alle administratie afgehandeld i.v.m. de boekhouding en etc, ondertussen wat connectie's gemaakt en met een pand bezig geweest (gaat niet door vanwege schade). Dus ik heb niet stil gezeten en heb nog een mooie lange weg te gaan met uitdagingen.

Hoe verder weet ik allemaal niet, maar heb voor 2 jaar inkomsten vast nu en kan dus ondertussen mijn tijd spenderen en inkomsten genereren op den duur (hoewel deze niet geheel bestaat uit aquarium gebeuren). Dus ik zie het wel aan allemaal de aankomende tijd en leer ondertussen bij de KVK en Belastingdienst wat dingen bij die interessant zijn voor mij, maar dat is een saai/lang en ingewikkeld verhaal waar niemand iets aan heeft hier.

Greeetzzzzzzz
 
Hou er rekening mee dat je als ondernemer een voorlopige aanslag kan verwachten van een ruime 10.000,- dat is een standaardbedrag die de belastingdienst stuurt, slim ben je door een accountant te huren die dat voor je regelt en die voorlopige aanslag ongedaan kan maken, tevens zijn er allerlei startsubsidies beschikbaar bij de belasting
 
@jessicapilon Sorry, nog geen foto's of iets, maar alles staat er nog bij zoals laatst maar dan een stuk voller. Onderste bak niet meer afgemaakt omdat ik ineens het bedrijf de grond uit wou stampen door inkomsten voor twee jaar. Planten woekeren gewoon lelijk nu en ben een beetje aan het kl*ten geweest en niet meer echt opgelet met mijn voeding en etc. Het liep gewoon door op de achtergrond zonder te veel aandacht en wou mijn geld snel anders besteden voor nu.

@Nicolientje-W Kun je echt heel makkelijk zelf doen en heb best al heel veel geregeld inmiddels. Verder vraag ik de KVK binnenkort voor de laatste restje's wat advies.

---

Voor nu gewoon absurt druk met boekhouding en brieven maken voor alles. En mijn geldstromen lopen nu even heel raar van de afgelopen tijd wat ik goed moet verantwoorden en aannemelijk maken dat het bedrijfsmatig is bedoelt. Afijn, mijn brein werkt op volle toeren de afgelopen tijd en moet overdag ook regelmatig even een baby napje doen om niet op te branden.
 
Morgen nog een drukke dag met vergaderingen (gaat lekker) en dan is het tijd om weer eens met de planten aan de slag te gaan. Vanaf 13 februari heb ik mijn planten totaal verwaarloosd op elke manier: Vaak tot geen licht, vrijwel geen voeding, geen CO2, zelden de verwarming aan (gemiddelde temperatuur 17 graden) en de pompje's ook vrijwel niet aan. De resultaten zijn super interessant om eerlijk te zijn want verwachte dat alles wel dood zou gaan, dat blijkt dus niet zo te zijn en alles blijft prima leven op een beetje kleurgebrek na van rode planten.

Als het gaat om mijn bedrijfje loopt alles totaal anders dan gedacht, ik heb opdrachten die niets met mijn doel te maken hebben maar pak ze toch maar op voor het geld en investeer direct weer terug in het bedrijfje en maak direct een beetje naam en connectie's. Wat nu even lastig is: Mijn bedrijfsnaam klopt totaal niet meer met de werkzaamheden die ik nu doe en de logo's en etc. dus moet ik min of meer gaan aanpassen daarop.

Ondertussen ben ik nog wel bezig aan het uitwerken van kweeksystemen die (voor zover ik kan vinden) niet toegepast worden in Europa en probeer daarmee mijn verbruik ongeveer een 30 tot 35% naar beneden te drukken voor de kweek. Uiteraard ga ik dat niet uitleggen vanwege concurrentie in de toekomst en zou het dom zijn om dit te laten zien. Wat wel zo is... de wereldeconomie en alles, er gebeurt toch wel erg veel en zie in kwekerijen dit ook terug door verkleining en aanbod. Ook hou ik de prijzen goed in de gaten wat de markt doet en zie tevens steeds meer mensen die aquariums wegdoen vanwege de kosten wat van invloed is op de handel. Dit maakt ergens ook wel dat ik mij wat breder oriënteer en bedrijfsmatig wat meer zijdelingse projecten probeer binnen te halen die buiten mijn tak van sport liggen maar wel binnen mijn ervaring.

Als het gaat om mijzelf te promoten blijk ik weinig ervaring te hebben, het is voor mij onbekend en heb niet de juiste ervaring doordat ik altijd gewoon ergens binnenloop en meer van handjeklap en op blauwe ogen ben. Zo kan een project waar ik mee bezig ben mislopen doordat men denkt dat ervaring mist, gelukkig kon ik dit corrigeren door video's en foto's toe te sturen waaruit wel de ervaring blijkt en er nog veel meer in het vat zit. Helaas krijg ik ook een tegengestelde werking waardoor een opdracht die ik geef misbruikt gaat worden met de gedachte dat ik deze zelf niet kan uitvoeren of er geen verstand van heb, zo is dit ook gebeurt met mijn logo ontwerp waar ikzelf geen tijd aan wou spenderen maar heb mijn geld teruggekregen en zelf maar opnieuw begonnen (kan en mag ik niet plaatsen).

Al met al zijn er obstakels te overwinnen en komt er veel bij kijken in het begin maar heb wel heel veel plezier in dit project.
 
Nou heel wat om handen dus Stef en je bent er maar druk mee.
 
Vanaf 7 maart geen licht, verwarming, pomp, voeding of wat dan ook: Watertemperatuur ongeveer 16 graden. Foto's net gemaakt en slechts een enkel plantje verloren, maar wat het doet is dus sterk om verder op te gaan werken. Je ziet bij de eerste foto ook duidelijk dat de planten naar het licht toe groeien (raam waar amper zon op staat). Ik twijfel hoe ver ik door ga met uittesten van het maximum wat haalbaar is aan het minimum, en vanaf daar wil ik weer gaan opbouwen naar groei op een nieuwe techniek. Verder nog een bakje met een pruts plantje waar ik mee bezig ben en nog geen gewenst resultaat van heb om goed op kleur en groei te houden. Verder dus 0 alg zonder wat dan ook, het is een beetje tarten met de wetten der natuur.

Ondertussen werken voor mijn eigen bedrijf en heb opdrachten die ook nog eens gerelateerd aan water zijn, zij het totaal anders dan bedoelt :rolleyes:. 1 Pand bezichtiging gedaan die niets was en volgende week weer een bezichtiging wat mogelijk iets kan zijn afhankelijk van opslagmogelijkheden.



IMG_3537.JPG
IMG_3538.JPG
IMG_3539.JPG
IMG_3540.JPG

IMG_3542.JPG

Niet schrikken, in de laatste bak blijken 2 guppen te zitten en 1 garnaal.... Blijkbaar ergens tijdens het wegdoen van de vissen en garnalen in een plantje of iets achter gebleven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat het hier nu dan?
 
Hoe gaat het met de bakken Stef?
 

Terug
Bovenaan