kweken...


D

dschaap

Guest
Nu ben ik zelf begonnen met een kleine kweek van platy's, om een klein beetje de kosten te dekken en vrienden een plezier te kunnen doen.
Maar toch begint het wel te malen...
Hoe kan je als particulier zo kweken dat je er geld aan over houd. Ga dit voorlopig niet doen, maar op den duur word het misschien nog interresant.
Het zou dan iets moeten zijn met weinig bakken, liefst natuurlijk ��n. Waar je toch zoveel mogelijk uit kan halen.

Is dit mogelijk??
En wat voor bestand denk je dan aan?
 
ik zeg even iets wat niet echt voor de beginner is maarja.
een 60 cm bak met taiwan bees en een kweekgroepje van een snelkwekende L-nummer(L201,L010A)
taiwan bee 20 per garnaal dus elke maand 20,- en L-nummer als je een goed kweekgroepje hebt 30 euro de maand.
verbeter me als ik fout zit.
 
Als je iets wilt kweken waar je "wat" geld aan over houdt zou ik geen platy's gaan kweken.
Gratis raak je ze soms zelfs moeilijk kwijt.
Het is niet makkelijk om met een klein scala aan bakken iets te kweken waar je een beetje geld aan over kunt houden.
Misschien dat andere leden er anders over denken maar ik denk dat je dit idee maar moet laten varen.
 
Of je moet iets doen zoals algeneter12 zegt maar ja zo makkelijk zal het niet zijn omdat voor elkaar te krijgen als beginner.
 
Hhaahhahahahahahahaha geld er aan over houden.....

Nee hoor, kost meer dan dat het op levert ;)
 
Ik dacht platy, met appel slakken, vuurtjes en cr in 60 cm
 
Platys kan ik bij de LSF en de dieren zaken hier in de buurt wel kwijt. 10 ct per stuk? Moet kunnen.
 
Geld aan over houden ??? Vergeet dat maar, je moet al heel iets aparts kunnen om zo'n beetje uit de kosten te komen. Je kan nooit concurreren tegen grote kwekers uit bv Thailand of Singapore. Die kunnen vis leveren (inclusief vrachtkosten) tegen 10-15 eurocent per stuk. Daar kan jij met je ene bakje nooit tegen op. Je mag dan ook nog waarschijnlijk in je handjes knijpen dat je waarschijnlijk de stroomkosten niet hoeft te betalen aan je ouders, want als je die ook nog zou moeten betalen zou je nog wel eens kunnen schrikken.

Kweken hier in Nederland moet je voor de hobby doen, niet voor het geld
 
Ja dat snap ik, voorlopig is het nog enigzins kosten dekkend. Hoef de kosten idd niet te betalen, maar regenwater is gratis. En tegenwoordig is het steeds duurder en om de reden die jij noemt zijn er steeds minder concurrenten in het kweken. Drijft de prijs toch ook al op. Vraag me af, als ik de dierenwinkel vraag voor hoeveel zij inkopen. Zou ik de waarheid krijgen??
 
En op mp voor 20 ct een platy, wordt lijkt me wel op gereageerd, maar kan me natuurlijk vergissen.
 
dschaap zei:
Drijft de prijs toch ook al op.
Wat mij betreft een misconceptie; het is eenzijdig argument. Evenwicht ontstaat bij vraag = aanbod. Er wordt wel erg snel geroepen minder aanbod is een hogere prijs, maar bij een uitblijvende vraag zit je daar dan mooi met je spullen. Om nog van vraag- en aanbodselasticiteiten te zwijgen.

dschaap zei:
En op mp voor 20 ct een platy, wordt lijkt me wel op gereageerd, maar kan me natuurlijk vergissen.
Probeer maar eens. Je zult in het begin best een aantal mensen in de nabije omgeving wat kunnen verkopen, maar dan? Dan kunnen ze zelf voor hun jongen zorgen. Heb je meteen waarom Aquavisie ook wel eens zegt 'je hebt kweken en fokken'.

~ Ivo
 
Ik snap tot de laatste zin wat je bedoeld. Was het nog nergens tegen gekomen, maar wat wordt er mee bedoeld?
 
Levendbarenden zet je bij elkaar en daar komen jongen uit; hoef je niks voor te doen; dat is geen kunst > fokken.
Ga je bijv. Corydoras kweken, dan moet je daar je best voor doen, niet alleen om ze tot afzetten te brengen, maar ook om de jongen gezond te laten opgroeien, etc. > kweken

Het is natuurlijk iets gechargeerd, maar om je een idee te geven.
 
Mascha&Ivo zei:
Levendbarenden zet je bij elkaar en daar komen jongen uit; hoef je niks voor te doen; dat is geen kunst > fokken.

En als je echt levendbarenden goed wil kweken (op kleur, raszuiver etc etc) dan heb je ook meer bakken nodig dan die ene die jij tot je beschikking hebt en dan wordt het natuurlijk wel een kunst (en is het plotseling weer kweken :rolleyes: )
 
En steeds vers bloed in brengen.

Anders barst je van de inteelt. lees .zwakkere vissen.
 
Wat zoudan een goed "recept zijn voor alleen platy's kweek?
Aantal start vissen, aantal bakken met maten?
Bij welke F nieuw bloed inmengen?
 
Je begon met te vragen of je kon kweken om er toch wat geld aan over te houden. Met het kweken (fokken) van platy's redt je het natuurlijk nooit. Die vissen doen het altijd wel en met een paar bakken extra redt je het wel. Maar als je dan je kosten gaat rekenen ( en reken het maar uit aan verwarming en voer, je schrikt je wezenloos, laat je ouders het maar niet zien) dan kom je met deze vis dik geld te kort

Je mag blij zijn als je na een paar keer aankloppen bij je aquariumzaak nog een potje voer voor de moeite krijgt, geld over houden zal niet lukken, jij (of je ouders) gaan er geld bij leggen
 
Geld bijleggen blijft Gu dan mijn probleem, ik krijg van mn ouders alleen stroomkosten cadeau. Maar hoe zou het wel kunnen?
Die L-nummer(L201,L010A), zijn die een beetje in leven te houden/te kweken?
 
L010 A lukt mij niet om in leven te houden maar een vriend van me wel wat ik opmerk is dat met weinig ligt en veel voer ze het wel goed deden zoals komkommer spirulina tabletten en garnalenkorrels levend en diepvries voer.
kweken zouden ze snel moeten doen maar deden ze hier niet.
L201 heb ik geen ervaring mee maar ik noemde ze omdat ze ook redelijk klein zijn en je een triotje in een 60 cm wel kwijt kan met alleen garnalen verder eigenlijk niks.
 
Ga over een tijd misschien iets er mee doen, maar nu is het gewoon voor de lol.
Heb 3 zwangere vrouwtjes platys. Hoe zorg ik er voor dat er zo veel mogelijk jong blijft leven?
 
Gewoon de natuur z'n werk laten doen. Weinig mensen zitten te springen om platy's en dan krijg je al heel snel overbevolking.
 
INLEZEn,inlezen.
Daar begint alles mee.

Voor je rijbewijs met je ook eerst inlezen.
Hier ook mee.
Ga naar een kringloopwinkel,kijk voor boekjes.
Of 2e hands.
Daar heb ik wel een 1.5 m boeken vandaan.
Niet allemaal recent,ook oude boeken.
Staat meer in ,dan wat je kunt bedenken,aan foefjes.
 
Heb veel boeken gelezen in de bieb. Ook op internet, maar veel boeken spreken elkaar tegen.
Ook krijg ik niet echt over bevolking, want kan ze bij de dierenwinkel. Kwijt voor 25 cent per stuk, vanaf welke lengte nog niet afgesproken.
 
Oke, op een gegeven moment niet, maar er zitten hier vier zaken in de buurt die ze aan nemen, de meesten vanaf een cm van 1 tot 2. De meesten geven 20 cent per vis. Dus voorlig kan ik nog wel. Voorlopig blijf ik gaan met deze lading (voor mij is dit P). Misschien dat mijn broertje een aquarium krijgt met een groep F1, maar we kweken na F1 niet meer verder. Dan wat nieuw bloed er bij.
 

Terug
Bovenaan