Kweken Discus


Bram1967

Well-known member
Lid geworden
29 december 2018
Berichten
108
Leeftijd
57
Locatie
Arnhem
Beste lezers,

Na verschillende vissoorten te hebben gekweekt wilde ik graag eens het kweken van Discussen proberen. Ik heb een aquarium klaar gemaakt en nadat de waterwaarden goed genoeg waren mijn koppel Scribbelt van Stendker hierin gedaan. Ik heb een week het water over turf gefilterd en mijn ph was rond de 6,5 wat prima zou zijn volgens wat ik zoal lees op internet. Toch heb ik een aantal vragen. Kan het kloppen dat mijn ph snachts stijgt naar 7,5 omdat ik sins het plaatsen van het koppel een luchtsteentje vol aan heb gezet? ik heb nu de beluchting uitgezet omdat de discussen druk aan het poetsen zijn om af te zetten en merk dat de ph weer langzaam terug zakt. dus ik was verbaasd over de stijging van mijn ph en probeer deze ook langzaam weer te laten zakken omdat een legsel waarschijnlijk zal gaan schimmelen bij een ph van 7,5. 2e vraag is, stel dat mijn ph nog steeds iets te hoog is (zo rond de 7) is het dan verstandig om het schimmelen tegen te gaan met een paar druppels esha? of is dit niet goed voor het kweekkoppel?
Ik zou het zeer op prijs stellen als ik op korte termijn wat advies zou kunnen krijgen.
 
ik veronderstel dat je een kale bak hebt?
Dan lijkt het me niet logisch dat je pH 'snachts stijgt. Dat de pH continu gestegen is door de beluchting... dat kan ik wel geloven. De luchtbellen zorgen immers voor meer gasuitwisseling en zo voor een lager Co2 niveau.

Ik zou 2 vliegen in 1 klap doden met het gebruik van katappa bladeren. Deze bevatten ook looizuren, zoals elk boom achtig materiaal (zo ook turf) welke je pH zulen doen zakken. Tevens hebben ze een antibacteriële werking (al dan niet door hun verzurende werking) wat dan weer de eitjes extra ten goede komt.
Als 3de voordeel heb je dat ze snel biofilm aanmaken. Zo gaat er meer infuus in je water komen, welks ook als voeding kan dienen voor je larven. (ik weet dat ze slijmhuid eten)
 

Super dat je snel een advies klaar hebt, ik had met het turf filteren ook wat catappa blad en eikenblad in de bak gedaan dus ik ben blij met het advies. Het wss eigenlijk zo dat ik het water uit mijn grote showbak gebruikt heb omdat de ph standaard rond de 6,8 is ongeveer en met de turf filtering hoopte ik dat hij iets verder zou zakken, na iedere ochtend te checken zag ik steeds dat de ph steeg, dus iedere ochtend weer water uit mijn showbak gewisseld om de ph te laten zakken totdat ik het zat was. Ik heb veel gelezen en zag dat zonder beplanting de ph stijgt bij een sterke beluchting dus idd na een aantal uren zonder beluchting is mijn ph nu 0,3 gezakt naar 7,2 maar nog steeds te hoog. Ik heb nu wel goede hoop dat het voor het afzetten onder de 7 zal komen
 
Wat de ideale ph is daar zijn de meningen over verdeeld lees ik. Mijn EC is overigens 315 is dit oke voor de kweek?
 
Hierbij een foto met het koppel en de kegel met eikenblad en Catapa op de bodem.
 

Bijlagen

  • 20210630_174414.jpg
    20210630_174414.jpg
    101.5 KB · Weergaven: 117
  • 20210628_195340.jpg
    20210628_195340.jpg
    191.9 KB · Weergaven: 120
'k zou eens zoeken naar verschillen tussen beide bakken. Mss vind je daarin de reden waarom je Ph verhoogt.
Voor Stendklers zou ik me niet al te druk maken over geleidbaarheid en zelfs Ph.
Beter is die net boven de 7 dan dat die steeds op en neer gaat.
 

Terug
Bovenaan