Kweekverslag corydoras paleatus


W

willem123

Guest
Ik ga proberen met m'n cory's paleatus te kweken, ik heb een bak van 50 bij 30 bij 30 klaar voor ze staan.
Ik voer al enkele dagen meer diepvriesvoer en heb het water iets kouder gemaakt. (van 23 naar 22 graden)
Ze zitten nu nog in de Zuid-Amerika bak.
Af en toe leggen ze een paar eitjes maar ze werden gestoord door de rode minors. Die heb ik weg gedaan en nu ga ik de 50 cm bak klaarmaken voor de kweek.

Hoe moet de bak worden ingericht? kan het gewoon een vrij kale bak zijn of moeten er veel planten/stukken hout in?

gr. Willem
 
Weet iemand of ik de bak kaal in kan richten? of moet beplanten?
 
Ik heb zelf ook de C. paleatus en die zwemmen in mijn 1m meervallen bak. Deze bak bestaat groot en deels uit stenen (gestapeld) en daarnaast Vallisneria en een Echinodorus. Watertemperatuur is rond de 22 graden. Om ze te laten afzetten is naast een goeie voeding ook handig om eens in de tijd een grote waterwissel te doen. Ik heb onlangs rond de 100 eitjes apart gezet van de paleatus. Momenteel heb ik een 80cm bak ingericht met alleen een zandbodem en daarin heb ik vandaag de wat grotere paleatus jongen gedaan. De overige jongen zitten nog in de cube (24L) bak.

ymVV0v2c8JH06KVObvbNJqDVTNT_vboH.jpeg
image by Gertbl, on Flickr

ymVV0v2c8JH06KVObvbNJqDVTNT_vboH.jpeg
image by Gertbl, on Flickr
 
Het is meer dat m'n aquarium waar ze nu in zitten teveel plekken heeft waar ik niet kan kijken, zullen ze ook eieren leggen in een bak die helemaal kaal is?
 
Ik ga de bak nu inrichten met alleen wat stenen.
ik maak straks wat foto's
 
Er zitten nu 3 mannetjes en 1 vrouwtje in de kweekbak, 1 mannetje achtervolgt constant het vrouwtje, de andere 2 doen niks.
de temperatuur in de bak is 20 graden.
 
een 2de mannetje is zich ermee gaan bemoeien
 
Tot nu toe pas eitjes, waarvan 4 opgegeten en 1 perongeluk kapot gedrukt, het overgebleven eitje zit in een plastic bakje.
Moet dit plastic bakje verwarmd worden? en moet er een luchtpompje in?
 
nee niemand?
 
Beluchting wordt geadviseerd, maar ik doe het niet bij mn Aeneus-eitjes. Kamertemperatuur is voldoende. Hou je de jongen straks in het kweekbakje? Dan een dun laagje zand opnde bodem.
 
Bedankt.
Het enige jong (tot nu toe) gaat in de kweekbak en de ouders gaan terug naar hun eigen bak.
 
Ok, ik zou de ouders er nig even inhouden en een paar dagen achter elkaar verversen. Grote kans dat ze dan weer aan de gang gaan.
 
Wat ik doe is elke dag kijken of er eitjes afgezet zijn. Die haal ik uit de ouder bak en plaats ze dan in een klein plastic bakje.
In dit bakje heb ik dan een bruissteentje hangen voor beweging. Er zit geen thermostaat in het bakje. Goed waterwissel zal helpen bij het opnieuw laten afzetten van eitjes.
 
Ik heb nu een beetje het gevoel dat de ouders misschien nog iets te jong zijn en daarom zo weinig eitjes leggen.
Maar het ene eitje dat ik nu heb is oranje en dus bevrucht.
 
Toen ik net keek waren er nog 4 eieren, deze zitten nu in de plastic bak.
Ik heb de termostaat weer aangezet.
De tempratuur loopt dan weer op naar 24 graden.
Morgen alleen maar natuurlijk voedsel en overmorgen weer een koude waterwissel en de verwarming uit.
 
De eitjes in de plastic bak zijn allemaal leeg op 1 na, maar die ligt er al 8 dagen.

Maar toen ik net in de kweekbak keek zag ik 2 kleine corydorasjes!! en ik vond nog 2 bevruchtte eieren op de thermometer.
De ouders zijn ondertussen terug naar hun eigen bak.
 
Er zijn uiteindelijk een stuk of 8 jongen geboren, Ik tel er nu nog 6.
De grootste 2 zijn al zeker 1 cm.

Kunnen de jongen met de lengte van 1 cm al bij de ouders zonder worden opgegeten?
De andere bewoners die bij de ouders zitten zijn neontera's, vuurtetra's en oto's dus daar hoef ik niet bang voor te zijn.
 
uiteindelijk 1 groot geworden
 
Toch altijd leuk. Zit hij weer bij de ouders in de bak?
 
ja, maar ik heb ze aan een vriend gegeven omdat ze toch te klein zaten (rekord 600) ze zitten nu in een meterbak.
 
met wat voor voer heb je ze groot gebracht?
ik heb het hier al met vanalles geprbeerd, maar heb het idee dat de andere vissen het probleem waren en die eruit gehaald. maar toch even benieuwd.
 
leuke datje bezig bent met een kweek :)

Mijn corrys ( Aeneus , paleatus , sterbai ) heb ik o.a in een 65l bak met zand en aardig wat beplanting,

Alleen mijn paleatus groepje is nog te jong en klein , ze hebben wel de raam zwem diploma's behaald maar voorlopig zal het nog een tijdje duren voor die echt als volwassenen mee doen.

Mijn Aeneus groep bestaat uit gemiddeld 22stuks waar van een aantal volwassen genoeg zijn en regelmatig eitjes afzetten (ruit/bladeren) ( vandaag toevallig +- 200+ eieren als het er niet meer zijn!.. te veel om te tellen haha.

Sterbai's wil nog niet echt maar ik blijf proberen , ze zijn al 3+- jaar en 6 stuks. Toevallig deze week bezig geweest met een andere bak speciaal voor de kweek.

Gister 36 jongen over gezet naar mijn oude gezelschap's bak

( Zelf zet ik altijd de eitjes over in een apart op kweek bakje ( 60x30x30 +- of de 80x30x30 )

Ik belucht deze altijd met een bruissteentje , om trilling in het water te houden/oppervlakte. ( de ��n doet het wel de andere niet i know) ..

+ ESA2000 tegen de schimmel... al is er altijd wel uitval in eitjes..

Wanneer de jongen uit komen ( bij mij meestal rond 3-4dagen) en zij uit eindelijk gevoerd mogen worden , doe ik dit met Artemia (poeder vorm) ( werd mij des tijds aan geraden) ..

Na enkele weken wanneer zij groot genoeg zijn , lusten ze al te graag tabletjes ( deze heb ik voor mijn ancistrussen en pleco's altijd wel in huis :)

.


De manier die ik toepas heb ik grotendeels hier van het forum of via google van andere kweek verslagen gevolgd en via kwekers als tip gekregen .


Na dat ze eitjes gelegd hebben , een aantal weken wachten , ik heb laatste keer eitjes gehad in oktober en ze sinds dien met rust gelaten . ( ik las dat ze ook maar een aantal keer per jaar eitjes kunnen afgeven maar ik weet niet of dit waar is ,plus ik wil ze niet 'misbruiken en uit vermoeien' geniet liever nog langer van de vissen :)

A fijn, 2,5 maand later, weer eens het aquarium goed tot 80% leeg gehaald, in 3 dagen tijd steeds een beetje meer (zonder emmer maar met een slangetje) , thermostaat uit gezet .. 3e dag water toegevoegd op een iets warmere temperatuur , na het vullen beginnen ze meestal meteen aan het raam heen en weer te zwemmen.

(ik moet toegeven betreft die regen nabootsing , dat stom toevallig tijdens het vullen van de bak mijn tuinslag tegen de kap aan stond en het net leek als of het regende in de bak) (dit was uiteraard niet de bedoeling, maar goed gelukkig geen kortsluiting en het regende..)

Uiteraard heb ik voor de periode een aantal keer ze flink verwend met rode muggenlarven (levend voer) en later met diepvries tropical mix ) naast wat voer wat ik van een kweker gekregen had en tabs/chips. (ze zijn er verzot op).

Back to topic :

Na de verversing :

Corry's gaan als een dol de hele bak af langs het raam, dit voorspeld meestal op de zelfde nacht of een aantal uur verder ( eitjes) , echter is het wel belangrijk dat ze kuit aan zetten door het voeren van o.a muggenlarven etc .. ( ik ben geen pro maar ik neem aan dat ik dit goed zeg? )


Uiteraard had ik de volgende dag een aantal keer achter elkaar een hele hoop eitjes aan het raam , Ook zag ik verscheidene corrys met hun middelste achter vin tegen elkaar rond zwemmen met eitjes er tussen , dus dit was leuk om te zien hoe ze te werk gingen.

Toen ik dacht dat dit het einde was , had ik geen gelijk.. De dag er op was het weer raak , maar toen gingen de oudere (leeftijd) corrys van mij aan de gang en was het aantal eitjes van gister niets vergeleken bij vandaag haha..

Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen hoeveel het er totaal zijn , maar aan tellen begin ik niet meer haha... (VEEL)..


Zal zelf maar es keer een verslag achter moeten laten :)




Ik las dat je ze hebt weg gedaan aan een vriend? mocht je nog een keer succes hebben met ze laat het even weten :)

PS: betreft eitjes, ik ben er altijd snel bij aangezien ze af en toe ook er wel van lusten
 

Terug
Bovenaan