Kweekpoging Barbus hulstaerti


Update,

Er zwemmen nu 13 jongen.
Ze eten droogvoer,microworm, artemia's en fijngewreven zwarte muggenlarve en groeien als kool!
Ze zijn nu zo'n 8 mm lang!
Inderdaad kweek geslaagd.

178847john._0_85_deskto.jpg


groetjes John.
 
Weer een geweldige foto John!

Leuke Barbeeltjes, zie nu pas dat je ze hebt. Kweken goed bij je!

Ik zal binnenkort ook weer eens killi's proberen te kweken. Vooral die Epiplatys van me, zijn prachtig maar raken wel snel in de stress. Heb ook moppen in de bak hangen, maar willen daar geen eieren in afzetten helaas. Binnenkort mogen die weer apart in de meterbak.
 
Het schijnt dat de temperatuur bepalend is voor de verdeling mannen/vrouwen.
Bij 22 graden en meer ontstaan er meer mannen.
De afgelopen weken was het water steeds 18 graden, nu echter 23 graden zonder koeling.
Ben dus druk in de weer met ijsblokjes etc.
Voorlopig is de temperatuur een uur of 12 boven de 22 graden geweest.
Nog een dag volhouden en hopen dat het niet zo strikt is qua temperatuur.

378366john._0_85_deskto.jpg


Ze groeien wel goed!

Groetjes John.
 
Het is bekend dat bij sommige soorten temperatuur (en ook andere factoren, pH bijv.) van invloed kunnen zijn op de geslachtsverhouding. Het is ook bekend dat het moment of de periode waarin het gelacht wordt bepaald kan vari�ren. Eigenlijk zou je dat voor de specifieke soort moeten weten om goed te kunnen bepalen of en wanneer ingrijpen noodzakelijk of gewenst is.

Had je specifiek van de hulstaerti gevonden dat environmental sex determination aan de orde is?
 
Alleen dat nakweek welke onder de 22 graden opgeroeid een betere verdeling man/vrouw heeft.

groetjes John.
 
ook geen cijfers dus? met andere woorden, van wie is de kwalificatie 'beter' afkomstig?
 
Collega aquariumhouders welke ook met deze specifieke soort gekweekt hebben.
Hier is natuurlijk nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan Ivo!
Het is een ervaring welke lijkt te werken.
Alhoewel ik het vreemd vindt dat er meer mannen zouden ontstaan bij hogere temperaturen, zo'n mechanisme zou het voortbestaan van de soort in de natuur kunnen bedreigen.

Groetjes John.
 
Duidelijk :)

John. zei:
Alhoewel ik het vreemd vindt dat er meer mannen zouden ontstaan bij hogere temperaturen, zo'n mechanisme zou het voortbestaan van de soort in de natuur kunnen bedreigen.
Dat is een snelle gedachte, maar als hetzelfde geldt als bij Apistogramma's (daar is wel onderzoek naar gedaan, o.a. door R�mer) is waarschijnlijk niets minder dan het tegendeel waar:

De soort kan door op verschillende dieptes in het water af te zetten zijn populatie optimaliseren: meer mannen nodig > wat meer richting oppervlak; meer vrouwen nodig > dieper i het water.
 
Top info Ivo :thumbs:

Er zijn natuurlijk heel veel factoren.
Over het algemeen wordt deze Barbus soort gevonden in ondiepe oerwoudkreekjes.
De jongen zoeken de lichte gedeeltes in het aquarium op (verblijfplaats voer) welke in de natuur ook de warmste stukken zijn.
Haha onderzoek op dit gebied is zeker nog nodig, voorlopig doe ik wel af en toe een ijsblokje in het water misschien helpt het...
Het blijft een leuke hobby :D

groetjes John.
 
Ha John,

Weet je hoe ondiep?

Mike Wise (liefhebber en absolute kenner van Apistogramma's) gaf ooit eens aan dat 'shallow' (zo'n beetje een rechtstreekse vertaling van ondiep) gebruikt in Engelstalige artikelen nog steeds kan corresponderen met wateren van 'two tot three feet' diep. In het artikel van R�mer staat een schema waarin is aangegeven hoe temperaturen bij waterdiepte van 0 (oppervlak) tot 80 cm diep kunnen vari�ren: 0 cm / oppervlak > 28 graden C.; 80 cm diep > 22 graden C. Best een brede range, zeker als je je beseft dat een verschil van die 6 graden C. al tot enorme verschuivingen in de geslachtsverhouding kan leiden (zie hierna):

Drie soorten uit het onderzoek, precentages M bij drie pH waarden en 23 en 29 graden C.
Code:
A. nijsseni (zeer scherp effect)

            23 gr. C.     29 gr. C.
pH 4,5:     14.4 %        94.8 %
pH 5,5:      9.9 %        85.0 %
pH 6,5:      7.5 %        75,0 %

A. meinkeni (aardig effect)

            23 gr. C.     29 gr. C.
pH 4,5:     47,5 %        68,7 %
pH 5,5:     37,6 %        65,2 %
pH 6,5:     40,4 %        60,9 %

A. caetei (omgekeerd effect!)

            23 gr. C.     29 gr. C.
pH 4,5:     59,9 %        37,5 %
pH 5,5:     53,3 %        52,0 %
pH 6,5:      3,8 %         4,4 %
 
Prachtige foto's, wat groeien ze snel ! Echt een geslaagde kweek.
Wat de temperatuurskwestie betreft, is het ook niet zo dat mannen in de natuur een korter leven hebben. Door hun fellere kleur vallen ze eerder ten prooi aan roofdieren.
 
Super gaaf om te zien! Ik had de visjes nog nooit gezien maar ze zien er echt super leuk uit zeg!
 
Bedankt allemaal, ik vind het zelf ook prachtige jonge visjes!
Zo scholen ook erg leuk.

579578john._0_85_deskto.jpg



[video]https://www.youtube.com/watch?v=zCpVqRQstzc&feature=youtu.be[/video]

groetjes John.
 
Hoe gaat het er nu mee John?

Wellicht vind je het leuk, zo niet jammer dan woehaha; kennelijk heten jouw visjes na een uitgebreide analyse tegenwoordig anders: Enteromius hulstaerti.
 
Kzal nog een filmpje voor je maken van Enteromius hulstaerti.

Vind jou niet meer aardig Ivo :D



142518john._0_85_deskto.jpg



[video]https://www.youtube.com/watch?v=MD-aM8qUtWk&feature=youtu.be[/video]


Groetjes en bedankt voor de info! John.
 
Mooi, deze kweekpoging. Zeker geslaagd, lekker snel groeiend visje.
Je ijsblokjes koeling vind ik wel erg goed.
Schitterende visjes.
Je bent een Meesterkweker.
 
Dank je Andre!

Het lijkt er op dat ik 3 mannen en drie vrouwen overhoud.

617292john._0_85_deskto.jpg

Jonge man
914661john._0_85_deskto.jpg

Jonge vrouw
288471john._0_85_deskto.jpg

Schooltje



Groetjes John.
 
Schitterende vis. Je foto's zijn zo als altijd nog mooier dan de vis zelf.
 
Dank jullie voor de complimenten.
Vandaag doormiddel van een eigengemaakte vissenval een mooi stel gevangen uit de kubus.
Ik ga weer verder kweken met deze reuze leuke visjes!

Groetjes John.
 
mooi hoor ! ga je er nog mee kweken ? Ik ga nu eens kijken naar andere kweek topics van u want is blijkbaar de moeite ;)
 
Vandaag de eerste drie jongen gesignaleerd.
Hij gaat weer lekker


Groetjes John.
 
Hee John, zoals altijd weer helemaal super! Zijn dit jongen van de nakweek? Of de wildvang? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel generaties jij de aquariumstam kan behouden. Groot deel van de niet-gangbare soorten degenereren of raken verminderd vruchtbaar [of onvruchtbaar] zonder toevoeging van vers bloed binnen enkele generaties, vroeg me af in hoeverre het met dit visje ook is.
 
Zijn nog jongen van de wildvang Jeffrey.
De eerste f1 beginnen geslachtsrijp te worden. Een generatie groot brengen duurt een half jaar. Zolang de wildvang leeft gebruik ik deze voor de voortplanting.

Bij de P meyersi zit ik op f5/f6. Er is nu nog een heel jong vrouwtje en 5 mannen. Het lijkt dood te lopen met dit soort.

Groet John.
 

Terug
Bovenaan