kweekpoging Aspidoras pauciradiatus


John.

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2012
Berichten
1,359
Locatie
Purmerend
In mijn gezelschapsaquarium zwemmen 6 aspidoras .
De vissen zijn klein gekocht maar nu helemaal volgroeid.
Volgens mij heb ik 2 vrouwen en vier mannen, tenminste 2 zijn moddervet vergeleken de rest.
ik ga een kweekpoging wagen.
Ik heb een trio gevangen en in een 30-20-20 bakje geplaatst.
Op dat bakje zit een mechanisch filtertje (de stroming is flink!), een zwakke led verlichting en een verwarming.
Nu zit er 50 % regenwater en 50 % leidingwater in het bakje.
De temperatuur is 24.3 graden.
Beetje zand op de bodem en een kleine javavaren.
Zaterdag tijdens het onweer ga ik de helft van het water verversen met regenwater van 20 graden.
Het verwarmingselement gaat dan uit.
Zondag weer een waterverversing van 50% en 20 graden.
Wie weet komen ze in de juiste stemming.


Wordt vervolgt,

John.
 
Leuk!

Ik heb ook een groepje Aspidoras gehad, de blackvin dacht ik, en die kweekten redelijk snel.

Waarom vang je ze niet alle zes uit om samen te zetten? In een groepje voelen ze zich wat veiliger over het algemeen.
 
Deze soort schijnt vrij lastig te zijn om te kweken.
Ik heb geen zin om de showbak af te breken om de resterende drie te vangen.
Ik had ze gevangen met een flessenval, daar zijn ze nu bekend mee haha.
De drie in het kweekbakje gedragen zich volkomen ontspannen.

John.
 
Spannend of het gaat lukken!
Ik heb ze toen weten te vangen door een groot visnet op de bodem te zetten met tabletjes voer erin en heel veel geduld ;)

Succes!
 
Nou Sanneke, ik heb van alles geprobeerd om ze te vangen maar ze trappen er niet in.
De drie in het kweekbakje zwemmen rustig in het rond en doen net of hun neus bloed ondanks de waterverversing.
Laat ze nog een week zitten, als het dan niet gelukt is gaan ze weer lekker terug bij de rest.
Dan probeer ik het nog eens in Januari.

Groetjes John.
 
Het zijn idd kleine donderstenen :D

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Cory's in het regenseizoen eerder tot paren gaan. Ook door de luchtvochtigheid en temperatuur en zo.
Ik zou dan een tweede poging in de herfst doen.

Of ze een net wat groter bakje geven, zodat je ze niet steeds hoeft te vangen ;)
 
Ja precies, seizoensgebonden.
Nee, ze gaan volgende week lekker terug bij de rest.
Hoe ik ze in Januari ga vangen.........

Groetjes John.
 
Luchtvochtigheid in een aquarium? Da's een beetje een contadictio in terminis nietwaar? Bedoel je niet per ongelijk luchtdruk Sanneke?

Wel oppassen met 'onze' 4 seizoenen projecteren op de seizoenen in de tropen, slechts 2 soorten: regen- en droogseizoen.
Van bv. Pangio's is de gedachte dat die sterk op luchtdruk reageren en je zou ze hier eens moeten bezig zien als het ' zomers dreigt te gaan onweren.
Oftewel: 'onze herfst' is zo nauwkeurig nog niet.
 
Zijn dat een soort corydoras achtige? Ik ken ze niet hoor, maar heb momenteel 2 coeydoras sterbai die uhm... grote vis bezigheden hebben.
Ik had ze net in een ander aquarium gedaan en daarin is de stroming sterker. Ik heb er sinds de eerste eitjes op de ruit (in de stroming) belletjes op gezet. Dus zo'n pijpje op de uitstroom waar je belletjes mee kunt regelen.
Nu weet ik niet of het iets met hun bezigheden te maken heeft, maar wie weet.
 
nature09660-f1.2.jpg


The pie chart shows percentage of mimetic species per lineage. Branches with mimetic species at tips are indicated with coloured circles (coded by lineage). Nodes with support below 0.8 (Bayesian inference; BI) probability and 70% (maximum likelihood; ML) are denoted with black open circles. Codes on pictures indicate snout types as determined by morphometrics and genetic lineage (L, long; S, short; IS, intermediate short; XL, extra long; IL, intermediate long). Representative images of morphotypes and colour patterns clockwise from lineage 1: (L-1) Corydoras maculifer, (L-1) C. simulatus, (L-1) C. sp. C109, (L-1) C.sp. C92, (L-1) C. narcissus; (S-2) A. poecilius*; (L-3) S. prionotus; (IS-4) C. mamore; (IS-5) C. sp. CW19, (IS-5) C. nijsseni; (S-6) C. paleatus, (S-6) C. nattereri; (S-7) C. sp. CW26; (XL-8) C. multiradiatus*; (IS-8) C. sodalis*; (IL-8) C. imitator, (IL-8) C. sp. CW6, (IL-8) C. seussi, (IL-8) C. sp. C122; (S-9) C. sp. C91, (S-9)C. gossei, (S-9) C. adolfoi, (S-9) C. metae, (S-9) C. araguaiaensis, (S-9) C. arcuatus, (S-9) C. julii. *Non-mimetic taxa.
 
Ik begrijp dat je van plan bent ze weer bij de andere Aspidorasjes in je aquarium te zetten? Dat lijkt me niet verkeerd, ook vanwege de groepsgrootte. Meer mannetjes per vrouwtje zijn dan mogelijk. De juiste combi wordt dan eerder gevormd (denk ik maar zo).

Misschien heb je wat aan mijn ervaringen met het kweken met Aspidoras taurus. Ik heb nooit echt doelgericht gekweekt (zoals kouder water bij verversing na vetmestperiode), maar had regelmatig afgezette eitjes. De visjes zaten gewoon in het gezelschapsaquarium. Hoe het bij mij ging, en wat ik na afzetten deed:

- ze zetten bij mij af, door het hele seizoen heen; dus dan weer in het voorjaar, dan weer in het najaar of de winter; ook in de zomer kwam wel eens voor
- in zo'n periode soms een aantal keer kort achter elkaar
- ik zag ze niet vaak afzetten, maar wanneer ik eitjes of afzetactiviteit spotte (en er misschien al waren opgegeten) was het aantal tussen de 10-15 (ze zitten namelijk bij Botia's, Corydorassen en L-nummers en soms een schooltje visjes) (jaren geleden was dat meer; tussen de 30-45)
- ik heb ze misschien wat warm zitten (26 graden), maar dat belet ze dus niet om zo nu en dan te willen kweken
- de eitjes lijken wat mij betreft precies op die van Corydorassen
- ik rol ze voorzichtig met mijn vinger naar mijn duim toe (vanaf plant of ruit), en doe ze dan tijdelijk even in een grote beker gevuld met aquariumwater
- omdat het bij mij telkens een onverwachte kweek is, maak ik daarna dus het kweekbakje in orde
- water uit het aquarium erin, cm of 10, schat ik, hoog i.v.m. het moeten passen van het horizontaal op te hangen nini-filtertje
- mini-filtertje met stukje pantykous eromheen zodat de larfjes na uitkomst niet opgezogen worden
- klein verwarmingselement (ook op 26 graden) erin
- beetje Esha2000 tegen het schimmelen erin (wordt bediscussieerd of dit werkt, maar ik doe het wel)
- uitkomst na een dag of drie
- in het begin niets op de bodem, later soms wel een deel met wat zand
 
Thanks Cory, lekker on topic en dan nog waardevolle informatie:thumbs:
Ze zitten weer terug in de grote bak.
januari/februari ga ik het weer een keertje proberen.
Ik neem wel steeds kweekgedrag waar, maar ben volgens mij steeds te laat met verzamelen.
Ik denk dat de visjes ook nog wat jong zijn, volgens mij 1.5 jaar.
Zal zodra de mogelijkheid zich voor doet de school flink uitbreiden.
Ik heb door de jaren heen een paar soorten cory's gehad maar ik vind deze aspidoras verreweg de mooiste en de leukste!

Groetjes, bedankt voor de info, John.
 

Terug
Bovenaan