Kweeklogboek maanvissen


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemiddag,

Ondertussen hebben mijn koi maanvissen hun 4e nestje eieren gelegd. Tot nu toe is het nog niet gelukt om ze groot te krijgen, deze keer gaat het stukken beter en zijn er hoopjes eitjes uitgekomen. Mij leek het wel leuk om mijn logboek met jullie te delen. Ik hou dit normaal voor mezelf al bij om te kijken waar het fout ging of wat ik gedaan heb.

Het 1e legsel was uitgekomen, slechts 20 visjes maar omdat ik te veel had gevoerd kwam er na 17 dagen een ammoniak piek waardoor ze overleden zijn.

Het 2e legsel probeerde ik meer eitjes uit te laten komen. Ik had ze in een apart bakje gedaan en had gelezen dat waterstofperoxide wel kon helpen tegen de schimmelvormimg. Nou dat klopte alleen voor de eitjes zelf deed het niet veel goeds, uit dat legsel is niets uitgekomen.

Het 3e legsel wou ik op een natuurlijke manier de schimmelvormimg tegen gaan. Daarvoor heb ik neocaradinia garnalen ingezet. Dat ging de eerste 2 dagen goed, alleen ik had er te veel ingezet waardoor ze ook de goede eitjes hebben opgegeten.

En nu zijn we bij het 4e legsel.

Mochten mensen advies etc hebben dan hoor ik het graag.
 
1187A489-A155-4EA1-B944-66A3FF25BB4B.jpeg

Dit is het mannetje
75B1E4FE-AA99-4C71-8E90-68BEACAA159B.jpeg

En dit is het vrouwtje.

Het mannetje heb ik vanaf dat die klein was, het vrouwtje heb ik gered uit een aquarium van 40 liter bij iemand anders een paar maanden geleden.

Over het algemeen krijg ik om de 3-4 weken nu een legsel van ze.
 
Dag 1 1-10-2022
De eitjes zijn gelegd op een stuk Anubias. Ik kwam er rond 3 uur achter en heb toen ik zag dat ze niet meer aan het leggen waren het blad afgeknipt.

Vervolgens heb ik in een 16 liter bak aquarium water gedaan uit het “moeder” aquarium. Een thermostaat aangesloten, thermometer er in gehangen, sponsfilter aangesloten die al ingedraaid was en een luchtsteen in de bak gedaan. Het blad heb ik vast gelijmd aan een plant gewicht en deze op de luchtsteen gezet.
 

Bijlagen

  • C736F24B-7255-4711-A475-E59F2D7756D2.jpeg
    C736F24B-7255-4711-A475-E59F2D7756D2.jpeg
    208.1 KB · Weergaven: 67
Dag 2 2-10-2022
Vandaag heb ik 3x gecontroleerd op witte eitjes. Deze haal ik eruit met een pipet.
1e keer waren het slechts 3 eitjes
De 2e keer ongveer 8 uur later nog 4 stuks en 4 uur later nog 1.
3A41958E-E1E9-4E83-8349-9140FDB0D9B5.jpeg
 
Dag 3 3-10-2022
Vandaag weer 6 eitjes weggehaald, 5 sochtends en 1 savonds.

9166369B-BE6C-4E9B-A495-98B07378EB48.jpeg
 
Dag 4 4-10-2022

Last minute moet ik voor het werk weg later deze week en dan kan ik 1 dag de eitjes niet controleren. Daarom heb ik besloten om de eitjes terug te gaan zetten in het “moeder”aquarium. Daarvoor heb ik een koelkastbak van de action met een groot gat met daarin een stuk fijne filterspons. De bak hangt aan 2 rvs 5mm draadeinde. Tevens zit er een 100-200liter per uur pompje in het aquarium waardoor via een stuk luchtslang continu water de koelkast bak instroomt wat er via de spons weer uitgaat, waardoor het water continu ververst word.
image.jpg





Weer wat eitjes weggehaald, zwarte stipjes beginnen zichtbaar te worden
 
Laatst bewerkt:
Dag 5 5-10-2022
Vanochtend 10 witte eitjes, maar de rest is bijna allemaal al een larfje geworden. Het valt dus mee met de “shock”.

Savonds nog een x wat witte eitjes weggehaald, maar alles ziet er goed uit.
F35C126C-DE7C-473C-8F77-81A89171E1F0.jpeg


De oranje hoopjes zijn de verschillende clusters met larfjes.
 
Dag 6 6-10-2022

Vandaag is dus de dag dat ik savonds niet thuis kom. Slechts 4 eitjes weg hoeven halen. De rest doet het goed.
In princiepe hoeven ze nog eten, maar voor de zekerheid zit er wat mos in het bakje zodat ze wat micro-organismen kunnen pakken als ze wat sneller zijn.
 
Dag 7 7-10-2022
Vandaag weer thuis gekomen. Het viel mee slechts 2 witte eitjes/larfjes weg hoeven te halen dus het is prima gegaan.

Ze bewegen al heel veel maar komen nog bijna niet van de plaats af.
 
Dag 8 8-10-2022

Vandaag niet veel hoeven doen, in totaal 2 dode larfjes weggehaald met een pipet. De rest is goed aan het bewegen, sommige schieten af en toe al zelfs een stukje de kweekbak door.
D203970A-C760-4403-9AB5-7D54483EF230.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dag 9 9-10-2022

Vandaag slechts 1 dood larfje weg hoeven halen. De rest blijft nog mooi op z’n plek, ik denk dat ze morgen pas beginnen met vrij zwemmen. Wel weer even een uitdaging want morgen vertrek ik wederom voor een goede anderhalve dag weg. Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen als ik zo de eizakjes van de larfjes nog zie.
113F3B95-8781-494E-95B1-3C1C285866DA.jpeg

Ik ga vandaag in ieder geval de azijnaaltjes gereed maken om te oogsten. Die zitten al een paar maanden in een oude wijnfles.

Ik zit alleen even te twijfelen of ik morgen ochtend voordat ik vertrek ik een paar azijnaaltjes al in het bakje er bij doe. Voor nu denk ik nog niet, gezien voeren meestal pas zou moeten beginnen na 24-48h vrij zwemmen. Aan de andere kant blijven de azijnaaltjes wel een paar dagen leven dus erg schadelijk zou het niet zijn. Als ik het morgen ochtend niet doe, doe ik het pas 36 uur later als ik dinsdagavond thuis kom. Iemand ideeen hier over?
E01834D3-6447-4639-9B20-7A4AF4EC7A7F.jpeg
 
Dag 9 9-10-2022

Vandaag slechts 1 dood larfje weg hoeven halen. De rest blijft nog mooi op z’n plek, ik denk dat ze morgen pas beginnen met vrij zwemmen. Wel weer even een uitdaging want morgen vertrek ik wederom voor een goede anderhalve dag weg. Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen als ik zo de eizakjes van de larfjes nog zie.
Bekijk bijlage 349550
Ik ga vandaag in ieder geval de azijnaaltjes gereed maken om te oogsten. Die zitten al een paar maanden in een oude wijnfles.

Ik zit alleen even te twijfelen of ik morgen ochtend voordat ik vertrek ik een paar azijnaaltjes al in het bakje er bij doe. Voor nu denk ik nog niet, gezien voeren meestal pas zou moeten beginnen na 24-48h vrij zwemmen. Aan de andere kant blijven de azijnaaltjes wel een paar dagen leven dus erg schadelijk zou het niet zijn. Als ik het morgen ochtend niet doe, doe ik het pas 36 uur later als ik dinsdagavond thuis kom. Iemand ideeen hier over?
Bekijk bijlage 349551
Zojuist toch al een paar vrij zwemmende gezien, dus nijg nu toch meer om morgen al een heel klein beetje azijnaaltjes toe te voegen
 
dag 11 11-10-2022
Zojuist thuis gekomen en gelijk gevoerd want wou wat zijn er veel visjes. Ik ga zo kijken hoeveel dode er zijn, maar een snelle gok heb ik nu 100-150 levende visjes.

52A64D72-633E-43ED-A4A3-03ECFF99A039.jpeg
 
Zojuist het bakje een beetje schoon gemaakt en er is geen enkele (nog te vinden) dood visje.

Hier nog wat fotos
375428D9-3701-45BE-8B40-0566E1A45D42.jpeg
A23C5110-8C5B-43EC-AB69-0FAF918E9D38.jpeg
D6647773-CF7B-485F-A848-52E932412A6A.jpeg


Wat ook mooi om te zien is mijn azijn aaltjes cultuur. Daar zitten er zoveel in dat de gehele bovenkant van de fles (de vloeistof) een kolkende beweging maakt. Morgen ga ik vanuit mijn grote fles azijnaaltjes een 2e voer fles maken zodat ik wat constanter kan voeren.

Heeft er iemand advies over het voeren ?
Ik zat te denken aan de komende 3 dagen nog alleen azijn aaltjes en daarna 1 voeding vervangen voor microwormen om zo wat variatie er in te brengen.

Ik weet dat het beste zou zijn om pekelkreeftjes te doen, echt heeft mij dat nooit echt doen lukken. Met name ook omdat de temperatuur nooit echt lekker was, omdat ik het loei irritant vind om zo’n bubbelende fles in de woonkamer te hebben staan.
 
Dag 12 12-10-2022
2C5AC690-F144-4A8F-B9B9-4E796CB1A696.jpeg

Vandaag ben ik een dagje thuis, tot nu toe om de 2 uur een klein beetje azijnaaltjes toegevoegd, steeds maar 2-3ML. Ze blijven lekker rond zwemmen en wat ik wel heel erg vind opvallen is dat ik al 3 dagen op rij geen visje ben verloren.

Vandaag heel de bodem “gestofzuigd” met een 4/6mm luchtslang. Wel een paar visjes als bijvangst gehad, maar die daarna netjes weer terug gezet middels pipet.
 
Ja inderdaad, gelukkig heb ik 2x een rio 180 als backup in de schuur staan nog waar ze eventueel deels in zouden kunnen uitgroeien
 
O dat is mooi want anders zat je mooi met zo n grote hoeveelheid. Toch altijd leuk om zoiets te zien opgroeien.
 
Dag 13 13-10-2022
Vandaag 2x eten gegeven omdat ik moest werken om 0800 en 1800, vanavond voor het slapen nog een keer.

Vandaag 2 visjes uitval gehad, die kwam ik tegen bij het schoonmaken. De rest zwemt nog lekker goed rond.
 
Dag 14 14-10-2022
Vandaag 3x gevoerd 2x azijn aaltjes en 1x microwormen. Gelijk een nieuwe cultuur microwormen gemaakt, de oude was wel heel vochtig.

Met schoonmaken 1 dood visje, de rest doet het goed. Wat zijn het er veel nog! Mijn beste poging tot nu toe ben ik tot dag 17 gekomen, vol vertrouwen dat we het nu gaan halen gaan we verder!

2F757D91-08E4-422E-9BEB-88412E7BD4DA.jpeg
 
Een deel ga ik proberen te verkopen op marktplaats. Heb in de buurt best een grote community, als ik er vissen opzet zijn die meestal zo weg, zeker omdat ik ook niet de hoofdprijs hoef te hebben.

Daarnaast heb ik met mijn LFS al contact gehad een tijd geleden of ze er voor open stonden om een deel over te nemen.

En in het lokale ziekenhuis heb ik goede contacten met de vrijwilligers die de aquariums bij houden daar, dus daar kan ik er ook nog een aantal kwijt mocht het nodig zijn.
 
Dag 15 15-10-2022
Vandaag wederom 3x gevoerd. Mooie indicator of de visjes aten is de hoeveelheid microwormen die op de bodem blijven liggen, na een paar uur zijn ze allemaal weg.
Vandaag 2x azijn aaltjes en 1 microwormen gevoerd.

Morgen weer een keer goed schoonmaken. Iemand advies over wanneer te beginnen met artemiavervanger of gekruimeld vlokvoer ?
 
Dag 16 16-10-2022

4 maanden geleden was dit de dag dat het fout begon te gaan bij me. Grote verschillen met toen:
- ik had maar 20 visjes
- ik gaf toen 1x per dag eigeel
- ik gaf toen 5x per dag Artemia vervanger en vooral veel te grote porties.

Nu geeft ik 2-3x per dag azijnaaltjes en microwormen.
Ook vandaag weer 1x azijnaaltjes, 1x microwormen en zojuist 1x artemia vervanger. Echter heb ik al wel ingepland dat ik vanavond de bodem van het bakje nog een keer afhevel.

Dagelijks verversen doe ik niet, per uur krijgt het 100-200 liter water uit het moeder aquarium door de constructie. Wel doe ik 1x per 2 a 3 dagen of als ik artemia vervanger heb gegeven de bodem afhevelen.

Dagelijks doe ik wel de dode visjes weghalen als die er zijn. Zojuist dat ik er een stuk of 5 te zien, toen ik met het pipetje deed “blazen” zwommen ze echter gewoon weer weg, ze waren aan het rusten. Vandaag wederom geen dode visjes.

5486185F-83B9-4EFC-9DE4-C71470BEFD38.jpeg
 
Dag 17 17-10-2022

Toch heerst er iets op de 17e dag bij mij. Vandaag 20 visjes verloren. Ammoniak meter (zo’n continu test van seacham) geeft nog steeds niks aan dus dat is het niet. Verder zouden het 2 dingen kunnen zijn in mijn ogen:
1 vandaag 2x gevoerd met microwormen ipv beginnen met azijnaaltjes en dat sommige gewoon niet gegeten hebben. (Om dat uit te kunnen sluiten heb ik zojuist nog een portie azijnaaltjes toegevoegd).
2 zou de waterwissel van gister kunnen zijn. Daar zijn best veel visjes meegezogen door de luchtslang om vervolgens met de pipet weer terug gezet te worden. Zou ook heel goed kunnen dat dat het duwtje aan de wat zwakkere heeft gegeven.

Iemand anders ideeen wat het verder zou kunnen zijn?

Verder zijn er nog een stuk of 20 die “uitrusten” op de bodem maar nog wel blijven bewegen als de pipet komt. De rest zwemt nog prima rond.

Ik vraag me echt af wat het zou kunnen zijn, al heb ik volgens mij ook wel eens gelezen dat het normaal is om (zeker in het begin) wat grotere aantallen te verliezen.
 
Heb geen verstand van maanvissenkweek maar ik weet van bijv. corydorasjes altijd gedacht word dat het zulke vleeseters zijn maar dat ze eigenlijk een heel hoog groenbehoefte hebben en dat is essentieel bij de opkweek van jongbroed, misschien geld dat ook voor maanvissen?
 
Heb geen verstand van maanvissenkweek maar ik weet van bijv. corydorasjes altijd gedacht word dat het zulke vleeseters zijn maar dat ze eigenlijk een heel hoog groenbehoefte hebben en dat is essentieel bij de opkweek van jongbroed, misschien geld dat ook voor maanvissen?
Van alles wat ik heb gelezen is het altijd alleen maar azijnaaltjes, microwormen en het liefst artemia. Tot +/- 1 maand dan kunnen ze over op vlokken etc
 
Misschien inderdaad de zwakkeren die de reis met de waterwissel niet hebben overleefd. Benieuwd hoe het de komende dagen gaat.
 
Dag 18 18-10-2022

Vanochtend met de waterwissel van het moederaquarium ook gelijk nog even gekeken. Weer een stuk of 10 dood, de rest doet het prima. Denk dat het inderdaad met het ritje door de luchtslang te maken heeft gehad.
 

Terug
Bovenaan