Kweekbak inrichten???


L

Lindsey

Guest
Ik wil graag gaan kweken met wat vissen (beginnen met de makkelijkere soorten, guppen/platys) nu is mijn vraag hoe kun je het beste een aparte kweekbak/aquarium inrichten? Ik had gelezen zo weinig mogelijk dus geen bodem, (ivm met makkelijk schoonhouden) dus alleen een filter en verwarming. En evt een plantje Klopt dit?


En welk filter raden jullie dan aan? Het mag natuurlijk niet een te sterke stroming hebben, maar een sponsfiltertje filtert natuurlijk niet echt optimaal? Iemand hier tips? En ervaring met opkweken van jonge visjes?
 
Zo'n grote BOB sponsfilter werkt al prima hoor voor een kweekbak van zeg 54L.

Platy's en guppy's kweken vanzelf wel, en raak je daarna maar moeilijk kwijt.
Zou zelf een ander visje kiezen om mee te kweken. 1tje die wat meer uitdaging vereist.
Een leuke corydora soort bijvoorbeeld.

Zou zelf wel altijd een bodem gebruiken.
Gebruik je geen bodem dan zou ik de onderkant van de bak zwart verven.
 
Zo'n grote BOB sponsfilter werkt al prima hoor voor een kweekbak van zeg 54L.

Platy's en guppy's kweken vanzelf wel, en raak je daarna maar moeilijk kwijt.
Zou zelf een ander visje kiezen om mee te kweken. 1tje die wat meer uitdaging vereist.
Een leuke corydora soort bijvoorbeeld.

Zou zelf wel altijd een bodem gebruiken.
Gebruik je geen bodem dan zou ik de onderkant van de bak zwart verven.
Ik heb nu zo een enkele sponsfilter, is dat ook voldoende? Uiteindelijk wil ik ook de wat moeilijkere vissoorten gaan kweken ja.

IMG_1828.JPG
 
Is de kweekbak nog leeg? Anders zou je kunnen overwegen om zelf een Hamburger mattenfilter te maken. Hier staat daar wat meer informatie over http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-hamburger-matten-filter-wat-is-dat.

Het is super makkelijk om er eentje zelf te maken, is relatief goedkoop en als je een zwarte filtermat en hoekprofielen gebruikt valt hij niet of nauwelijks op in de bak. Qua pompje kun je kiezen voor een luchtpompje buiten de bak, maar ook een opvoerpompje dat achter het filter zit als je echt een stil filter wilt hebben. Ik heb allerlei kleine interne filters gehad (superfish, dennerle hoekfilter, Aquael filter met een spons) en ze hebben allemaal het nadeel dat ze heel erg snel verstoppen en je na een paar dagen bijna geen stroming meer hebt. Sinds ik de mattenfilters heb, hoef ik bijna niets meer aan onderhoud te doen; alleen om de paar weken pompje zelf en het uitstroompijpje schoonmaken en 1 of 2 keer per jaar de mat uitknijpen in aquariumwater. Een mattenfilter heeft het voordeel dat het 100% veilig is voor jonge vissen en garnalen en het is ook nog eens een extra voedselbron, omdat ze aan de buitenkant van de mat bijvoorbeeld kleine beestjes of plantenresten kunnen vinden om te eten.

Qua inrichting heb ik zelf volledig ingerichte kweekbakken. Het kan bij sommige soorten best wel een tijdje duren voordat ze gaan kweken en waarom zou je dan tegen een lege bak aan gaan kijken, terwijl je er ook een leuk aquarium van kunt maken? Voor de vissen zelf is het ook beter en hoe fijner ze zich voelen, hoe groter de kans is dat ze gaan kweken. Qua onderhoud vind ik het persoonlijk ook geen probleem. Bij een grote hoeveelheid jonge vissen heb je misschien meer om schoon te maken, maar dat geldt m.i. niet voor de bak waar de ouders inzitten. Als je er over denkt om corydoras te gaan kweken, dan is (dunne) zandbodem juist beter dan geen bodem. Op een kale bodem kan zich een bacteriënfilm vormen, waar de jonge vissen heel erg veel last van kunnen krijgen en die bijvoorbeeld hun baardharen ernstig kan aantasten.
 
Is de kweekbak nog leeg? Anders zou je kunnen overwegen om zelf een Hamburger mattenfilter te maken. Hier staat daar wat meer informatie over http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-hamburger-matten-filter-wat-is-dat.

Het is super makkelijk om er eentje zelf te maken, is relatief goedkoop en als je een zwarte filtermat en hoekprofielen gebruikt valt hij niet of nauwelijks op in de bak. Qua pompje kun je kiezen voor een luchtpompje buiten de bak, maar ook een opvoerpompje dat achter het filter zit als je echt een stil filter wilt hebben. Ik heb allerlei kleine interne filters gehad (superfish, dennerle hoekfilter, Aquael filter met een spons) en ze hebben allemaal het nadeel dat ze heel erg snel verstoppen en je na een paar dagen bijna geen stroming meer hebt. Sinds ik de mattenfilters heb, hoef ik bijna niets meer aan onderhoud te doen; alleen om de paar weken pompje zelf en het uitstroompijpje schoonmaken en 1 of 2 keer per jaar de mat uitknijpen in aquariumwater. Een mattenfilter heeft het voordeel dat het 100% veilig is voor jonge vissen en garnalen en het is ook nog eens een extra voedselbron, omdat ze aan de buitenkant van de mat bijvoorbeeld kleine beestjes of plantenresten kunnen vinden om te eten.

Qua inrichting heb ik zelf volledig ingerichte kweekbakken. Het kan bij sommige soorten best wel een tijdje duren voordat ze gaan kweken en waarom zou je dan tegen een lege bak aan gaan kijken, terwijl je er ook een leuk aquarium van kunt maken? Voor de vissen zelf is het ook beter en hoe fijner ze zich voelen, hoe groter de kans is dat ze gaan kweken. Qua onderhoud vind ik het persoonlijk ook geen probleem. Bij een grote hoeveelheid jonge vissen heb je misschien meer om schoon te maken, maar dat geldt m.i. niet voor de bak waar de ouders inzitten. Als je er over denkt om corydoras te gaan kweken, dan is (dunne) zandbodem juist beter dan geen bodem. Op een kale bodem kan zich een bacteriënfilm vormen, waar de jonge vissen heel erg veel last van kunnen krijgen en die bijvoorbeeld hun baardharen ernstig kan aantasten.
Ja, ik heb hem nu zo ingericht (zie foto) vanavond nog een plantje halen voor er in.. is dit dan ook voldoende om ze in op te kweken?

IMG_1829.JPG
 
Ik zou het persoonlijk niet zo doen.

Een van de soort vissen die ik heb, heb ik bij twee verschillende particuliere kwekers gekocht. Twee zijn er opgegroeid in een ingerichte kweekbak, dus met bodem, planten, licht erboven enz. Die konden hier vrij snel wennen. De andere dieren uit de groep kwamen uit een kweekbak met een kale bodem, geen planten alleen wat legholen en zonder lamp. Die hebben maanden lang alleen maar tegen de ruit gezeten en het heeft echt heel erg lang geduurd voordat die helemaal gewend waren aan een 'normaal' aquarium. De meeste zullen in een ingericht aquarium terecht komen. Als ze in de kweekbak nog nooit een plant of een stuk hout gezien hebben, is dat allemaal nieuw als ze in hun nieuwe huis komen en zullen ze daar allemaal aan moeten wennen. Dus of je met zo'n bak de jonge vissen een plezier doet...
 
Ik zou het persoonlijk niet zo doen.

Een van de soort vissen die ik heb, heb ik bij twee verschillende particuliere kwekers gekocht. Twee zijn er opgegroeid in een ingerichte kweekbak, dus met bodem, planten, licht erboven enz. Die konden hier vrij snel wennen. De andere dieren uit de groep kwamen uit een kweekbak met een kale bodem, geen planten alleen wat legholen en zonder lamp. Die hebben maanden lang alleen maar tegen de ruit gezeten en het heeft echt heel erg lang geduurd voordat die helemaal gewend waren aan een 'normaal' aquarium. De meeste zullen in een ingericht aquarium terecht komen. Als ze in de kweekbak nog nooit een plant of een stuk hout gezien hebben, is dat allemaal nieuw als ze in hun nieuwe huis komen en zullen ze daar allemaal aan moeten wennen. Dus of je met zo'n bak de jonge vissen een plezier doet...
Dat is waar, maar een plantje komt er ook nog in! Zou zo een sponsfilter wel Okay zijn?

En als ik er filterzand in doe? Is dat dan wel makkelijk schoon te houden? Want dat is wel belangrijk toch bij jonge visjes? Daarom heb ik er geen bodem in, omdat dat op internet stond ivm makkelijk schoonhouden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk denk ik dat een kale bodem helemaal niet makkelijker is om schoon te houden. Voor mijn jonge L-nummers gebruik ik op dit moment een Breeding box (deze http://zissaqua.com/wordpress/index.php/products/ez-breeder/) . Ik heb de versie met de plastic bodem. Ik moet hierbij 2x per dag de bodem afhevelen en dan nog krijg ik hem nog steeds niet echt goed schoon. Hiervoor heb ik cory's gekweekt, die ik in een 'normaal' aquarium liet opgroeien, dus met een zandbodem en daar hoefde ik alleen 1x per week water te verversen. In de bodem zitten heel veel goede bacteriën en die helpen juist om de boel in evenwicht te houden.

Wat ook heel goed helpt, is om een paar garnalen of slakken in de bak te hebben, die het overgebleven voedsel opeten. Wil je vissen kweken die in de midden- of bovenlaag zwemmen is dat bijna een must om te zorgen dat geen voer op de bodem blijft liggen. Bij bodemvissen moet je opletten dat het er niet teveel worden, omdat ze dan voedselconcurrenten voor de jonge vissen worden.
 
En bij een bodem hoeft het niet meteen 5 cm te zijn. Je ziet ook regelmatig een heel dun laagje zand en/of grond dat wellicht niet een de gehele bodem bedekt. Dan kunnen er geen anaerobe zones onstaan en een pasr seconden erdoor roeren en de afval gaat rondzweven om dan hopelijk door de filter te worden afgevangen.
Qua planten zou ik zeggen doe er verl in en van een fijne soort (bijv. javamos). Daar kunnen de jongen dan in verstoppen, ze kunnen er wat grazen, en het is weer meer oppervlak voor goede bacterien.
 

Terug
Bovenaan