Kweek van de Kardinaaltetra


AquaInfo

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2003
Berichten
2,228
Locatie
Zwaag
Website
aquainfo.nl
De kweek van de Kardinaaltetra is niet eenvoudig maar wel te doen. Piet van Amelsvoort van Aquariumvereniging De Kempvis heeft een verslag gemaakt van de kweek van dit schitterende visje:

 
We zijn begonnen met een kort verslag wat we samen hebben uitgewerkt tot een leuk artikel. Dit was het begin:

Dit is zoals ik het doe, uit ervaring maar het zal zeker ook anders kunnen.
Schaf ca. 20 vissen aan zo jong mogelijk.
Houd ze in water met een lage kh en ph 6 (G 100uS) temp. 23gr.
Voer afwisselend met vnl. levend voer (artemia grindals enchytreen etc.)
Zodra geslachtonderscheid mogelijk is ca. een week voor de kweek geslachten scheiden.
Die week 3x daags kleine beetjes levend voer voeren vnl. enchytreen grindal en artemia.
Kweekwater voorbereiden:
Turfextract maken > 10l emmer met demiwater en 1l turf enkele dagen beluchten tot bijvoorbeeld G=60uS.
Kweekwater maken:
Aan 20l demiwater van 1,6uS voeg ik 0,4 l turfextract van 60uS (of 0,8l van 30uS)
waardoor de ph ongeveer 5 meet met een kleurindicator (niet te meten met een standaard pH probe) en de geleidbaarheid 4uS.
Ik gebruik 2 kweekbakjes (om de kans te vergroten) van 25l met alleen een eierrooster op de bodem en een verwarmingselement (25W) geen plastic of gewone planten.
Eierrooster is in de lengte v.d. bak precies pas maar in de diepte iets groter zodat het er schuin in ligt en je er onder kunt kijken.
De bakjes zijn zodanig verduisterd dat alleen in het midden over de lengte een spleet van ca. 2 cm openblijft.
Alle attributen en bakjes uitspoelen met demi water om de uS zo laag mogelijk te houden.
Vissen met druppelmethode (zelfde temperatuur) overzetten 5man en 5 vrouw per bakje.
Verwarming inschakelen en langzaam op 28gr. Laten komen.
Elke morgen met lampje kijken of er eitjes zijn door de onderste helft v.d. verduistering weg te halen.
Indien niet dan vissen na max 5 dagen d.m.v. druppelmethode terugzetten.
Eitjes zijn herkenbaar aan de slechte die wit zijn. Goede zijn moeilijk zichtbaar.
Indien eitjes dan oudervissen terugzetten d.m.v. druppelmethode.
Ik hevel de eitjes over in een klein 5l bakje en hevel daarna de slechte er uit.
dit bakje volledig verduisteren.
4e dag verduistering weghalen en lichte beluchting toepassen.
5e dag (zuivere) pantoffeldiertjes voeren (2x daags)
6e azijnaaltjes (2x daags) pas uitgekomen artemia proberen.
7e dag artemia (2x daags) of smorgens artemia en savonds micro aaltjes.
na ongeveer 2 weken voorzichtig bodem afgeheveld en zelfde water aangevuld (over van kweekbakje)
Vanaf nu 2x per week bodem hevelen en 1l water verversen met kweekwater waar telkens iets meer kraanwater aan word toegevoegd om de geleidbaarheid steeds hoger te maken tot ca. 100uS
na 3 weken 2 slakken toegevoegd.
Na 4 a 5 weken begint de blauwe kleur zichtbaar te worden.
Vanaf nu eten ze ’s morgens artemia en ‘savonds de kleinste grindalwormpjes.
Na 8 weken overgezet in 25l bakje.
Nu kan af en toe stofvoer worden toegevoegd aan het menu.
Ik vond het persoonlijk heel leuk om samen dit korte verslag uit te werken tot een mooi en leesbaar geheel!

Als er mensen zijn die wel kweken maar niet goed weten hoe ze een en ander uitwerken....daar help ik graag aan mee! Wat vinden jullie? Is het een beetje een leuk en leesbaar artikel geworden?
 
Weer een leuk verslag om te lezen John maar voor mij is dat teveel werk maar ik denk erg leuk voor een liefhebber.
 

Terug
Bovenaan