Kweek Ramirezi


T

Thijssen_S

Guest
Ik heb sinds twee weken een kweekbakje voor Ramirezi.
Zie hiervoor ook mijn post onder samenstelling visbestand.

Sinds vanavond heeft het koppeltje voor het eerst een nestje in deze bak. Hopelijk komt het zo ver dat met een dag of drie vier de jongen vrij gaan zwemmen.
Ik zou graag willen weten wat de meningen zijn over de beste manier van het opfokken van het jongbroed.

Liquifry, zelf infusorien maken, bloemenwater, artemia nauplien??

Ik heb wel eens eerder een artemiaschaal gebruikt, en ook zon setje met een luchtpompje, maar als ik heel eerlijk ben vond ik dat wel erg omslachtig en bewerkelijk.
Ik heb ook artemiavervangers, dit is heel fijn voer wat dezelfde voedingswaarde zou hebben als artemianauplien. Het heeft in ieder geval ongeveer dezelfde grootte en kleur. Alhoewel dat waarschijnlijk niet zo heel veel zegt over de daadwerkelijke effectiviteit :).

Ik heb me al redelijk wat ingelezen en ook al eerder jongbroed opgefokt (o.a. Colisa Lalia en Cacatuoides) maar ben erg benieuwd naar de meningen.
Ramirezi heb ik een maal vrij zwemmend gehad maar helaas nooit langer dan een week voordat alles verdwenen was.

Ook ben ik benieuwd naar wat jullie denken over het verversen. Zo min mogelijk de eerste dagen, of juist zoals normaal? En verversen bij het gebruik van liquifry of infusorien? Dat is tenslotte toch sterk vervuilend...
Ik wil in ieder geval de ouders bij het nest laten, ben niet van plan om de jongen alleen op te kweken. Ik vind juist de broedzorg erg leuk om te zien. Als dat niet goed gaat zal dat wel een reden hebben.

Tips en tops?


Groeten, Sandra
 
Punt is, je hebt levend voer nodig in het begin en het moet heel klein zijn. Dan kom je toch op Artemianaupien.
Na de eerste week kun je wel gaan overwennen naar droogvoer e.d. Helaas eten deze dieren geen dood voer in het begin, een enkele uitzondering daargelaten. Ook kwa voedingswaarde is Artemia erg goed.
 
Bij mij hadden mde jongen ook geen interesse in niet bewegend voer.De artemia nauplien waren zelfs te groot.
Microwormen daarin tegen gingen er wel goed in.

Als iets funest is voor ramirezi's, dan is het vuil water.Ik zou daarom wel regelmatig het water verschonen.Wel met water die (ongeveer) dezelfde waterwaardes heeft.
 
Oke, duidelijk. Dan zal ik alles voor de zekerheid maar vast op gaan zoeken.
Voor de eerste dagen wel nog infusorien/liquifry? En vanaf wanneer artemia of microwormpjes?

Artemiaeitjes zijn wel redelijk makkelijk te kijgen, maar microwormpjes?
Enig idee waar dat te krijgen is?

Ik lees ook eea over liquifry voor de eerste dagen, of bloemenwater (eigenlijk gewoon 'zelf' gekweekte infusorien :) ). Nu heb ik hier een vaas met tulpen en wilgentakken staan waar zeker wat in terug te vinden zal zijn. Is dat een optie?
Of toch liquifry?

Kun je bv de azijnaaltjes ook een langere periode geven? Of moet je op een gegeven moment echt over op artemia?

Overigens heb ik meerdere keren jongen van de Colisa lalia met succes opgefokt met stofvoer. Ik hield er maar een paar over, maar het gaat mij niet om de winst zeg maar :).
Daar heb ik alleen de eerste keer gewerkt met artemianaplien, de vier keer erna niet. En het resultaat was min of meer gelijk.
De jongen van de lalia zijn ook echt klein, nog geen 2 mm. Maar die aten dus wel niet levend voer.
 
Ik heb microwormen (kunnen ook bv.azijnaaltjes of walterwormen zijn) gekocht via internet.Op het forum had laatst iemand volgens mij ook een portie (weet niet helemaal zeker of het microwormen ging).

Het grote voordeel vind ik dat je met een klein 'entportie' na 1-2 weken een gigantische opbrengst hebt aan (micro)wormen.Dat wist ik niet en had meteen 6'kweekculturen' gemaakt. Veel te veel haha.
Wel een nadeel, het stinkt gigantisch. Wat dat betreft zou ik dan voor de azijnaaltjes kiezen.

Hier staat wel wat tips:http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mijn-voerschema-voor-pas-uitgekomen-visjes
 
Gevonden: aqua unlimited. Een entbakje microwormpjes voor 3,50.
Helaas wel 6,95 bezorgkosten dus meteen wat ander spul meebesteld.
Met een beetje mazzel dinsdag binnen.

Het nestje is er nog steeds, de vader bewaakt het fel, maar de moeder komt nauwelijks in de buurt. Ze jaagt wel de Nannostomussen weg als ze te dichtbij komen. Ik zie ihelaas wel wat eitjes wit worden, toch wat beschimmeling gok ik...

Morgen ga ik 20 liter osmosewater ophalen. Dan wil ik kleine beetjes gaan verversen met water uit de grote bak en osmosewater.

Als dit nestje niets wordt krijg ik de GH hopelijk met het osmosewater voldoende omlaag.
 
De eitjes zijn er nog, maar meer dan helft is wit. De vader haalt ze alleen niet weg? in de grote bak deden ze dat wel. Maar ja, daar wisselden ze elkaar ook boven het nest af.
 
Ik had ze voor 4 euro, inclusief verzenden. Maar 6,95valt ook mee.Zeker als je binnen ��n a twee weken elke dag kunt 'oogsten'. Bij mij hadden ze ook wel vaak een paar witte eitjes. Is verder niet erg denk ik.
 
De eitjes komen op de plek uit waar ze gelegd zijn, de eitjes worden gewaaierd vaak afwisselend door pap of mam, als ze uit zijn met hun dooiers, dan pas worden de jongen verplaats naar een veiligere plaats gebracht naar inzicht van ouders.
De eitjes komen na ongeveer 2/3 dagen uit.
Daarna nog 2 dagen tot vrij zwemmen.
Zelf heb ik artemia nauplien gevoerd 3x op een dag. Heb ruim 36 jongen groot gebracht van de Perl soort.
Helaas is mijn dagboek niet meer beschikbaar op hobbykwekers.

Ps: mijn waardes waren ph 6
gh 15
Kh 3
No2 0
No3 10
Mijn ramirezi kwamen van een hobbykweker, gekochten Duitsland.
 
Ik had destijds ook ramirezi's uit Duitsland. Daar zitten enkele zeer goede kwekers.

Heel fraai die filmpjes.
Opvallend je hoge Gh. In dit topic werd gezegd, dat een lage Gh belangrijker zou zijn dan de pH.
Jij had echter niet zoveel last van de erg hoge Gh.
Deed je iets speciaals met je water verder? Misschien nuttige info voor de topicstarter. :)
 
Mijn GH is rond de 6.
Die hoge GH verbaast mij idd ook wel! Ik probeer al maanden om deze omlaag te krijgen.
Misschien zit het verschil hem wel in nakweek/wildvang?

Het nestje is inmiddels verplaatst. Ze vertonen nog wel broedzorg, maar ik zie de eitjes niet meer. Als ze uitgekomen zijn is het ook wel lastig te zien op zon donkere bodem. Het vrouwtje lijkt inmiddels ook wat meer betrokken :).

Ik heb net heel voorzichtig een beetje ververst met osmosewater en water uit de grote bak. Ben maar begonnen met 10%. GH is niet meetbaar gedaald.

Prachtige filmpjes trouwens!
 
Zeker is dat een groot verschil maar mijn Kh van 3 was dan wel weer laag. hier Is de gh erg hoog, en met bronwater zou ik dat kunnen verlagen maar doe dat niet. Het scheelt ook zeker of je wildvang of nakweek heb, en ik Had nakweek. Merkte dat die het goed deden. Met verplaatsen zijn ze dan evengoed gevoelig, net of het water dan anders Is van samenstelling, denk dat dit ook met de beplanting te maken kan hebben. Ze kunnen zeker slecht tegen temperatuurswisseling, dus goed overwennen Is ook belangrijk.

Had wel wat beukeblad liggen en amandelblad erin maar dat heeft weinig effect op de gh, wel meer op de ph.
Als je eitjes uitgekomen zijn verplaatsen ze zich vaak gezamenlijk met de kleintjes, de wacht wordt echt om de beurt gedaan.
Heb zelfs met verversen diverse ruzies gehad met beiden, ze vallen je echt aan om de ukken te beschermen. Ik ververste met de jongen om de dag een derde deel.

Het Is daarom erg jammer dat het dagboek wat ik toen bijhield niet meer voorradig Is, daar is elke stap bijgehouden :(
 
Ik weet niet of het veel uit maakt of je wildvang hebt of nakweek. Het gaat er om dat de eitjes zich goed kunnen ontwikkelen. En dat doen ze alleen bij een lage pH. Sorry Ivo, maar ik blijf er bij. Niet slaan. :p

Filterde je ook over turf Jootje?
 
Nee, helemaal niet, maar het blad helpt een klein beetje om de ph naar beneden te halen. Heb ook toendertijd muilbroeders gehad en die doen het weer goed bij een lage Kh.

Zag dat mijn Gh 8 was, oops, ik heb gejokt.

Misschien omdat ik nu meet met zo'n stripje ipv van de koffer. Ik mag weer aan nieuwe flesjes :( met de strip geeft hij 15/16 aan dus of dat dan zo Is???? Het Is niet echt accuraat die dingen.
 
Harry1 zei:
En dat doen ze alleen bij een lage pH. Sorry Ivo, maar ik blijf er bij. Niet slaan. :p
Erg jammer Harry, dat je er eenzijdig naar blijft kijken.

Blijft namelijk gewoon een feit dat de eitjes bij ons uitkwamen bij een absoluut niet heel lage pH - 6,5 - toen de KH en GH waarde nagenoeg nihil waren en de geleidbaarheid onder de 100 microSiemens lag (86). Die waarden heb ik net nog even gecheckt in ons logboekje om te kijken of ik me niet per ongeluk ook had vergist. Nu bij Sandra gaat het om een lagere pH waarde, maar hogere KH en GH waarde en de eitjes lijken het niet gered te hebben. In beide gevallen overigens nakweek. Hier nog een kweekverslag waar een waarde net onder de 7 wordt vermeldt, in combinatie met niet te hard water.

Of je moet alles onder de 7 en zeker die 6,5 bij ons al als lage pH willen zien ;)

Even voor de duidelijkheid. Dat de pH waarde van belang is bestrijd ik nergens, probeer alleen uit te leggen dat het gewoon niet het hele verhaal is.

~ Ivo

NB: helaas koppelt onze wildvang niet zo, dus of we daar ooit nog eitjes van gaan zien.
 
Helaas, het lijkt er toch echt op dat nestje weg is.
Ze zwemmen beiden weer gewoon door de hele bak.
Op naar poging twee!
 
Jammer joh!

Ik bestempel een ph van 6 of lager als een lage pH. Uiteraard spelen andere waarden ook een rol, maar als je een pH van 5.5 hebt, dan is de kans vrij groot dat de Kh ook laag is. Theoretisch kun je een hoge Gh hebben en een lage Kh, dat is waar. Maar hoe groot is die kans. vandaar dat ik me vasthoud aan de pH. Gemiddeld genomen zit je dan over het algemeen goed. Dat je het liefst de Gh laag ziet snap ik ook.

Ik hoop dat zich snel een nieuwe kans voordoet. :)
 
Ik wilde dus Botia's gaan houden, maar nu krijg ik ook weer erg veel zin om ramirezi's te houden!
Ik twijfel nog wel even verder.... :)
 
Lage KH klopt wel, 0-3. Druppeltest 1-2.
Maar de GH is met een teststrip 6> en druppeltest 6.
Ik moet overigens zeggen 'was' 6. Ik heb inmiddels osmosewater gehaald en ben dat heel langzaam gaan toevoegen. GH daalde na 15 liter nog niet meetbaar. Bij 20 liter iets gedaald naar 5. Nu 30 liter totaal ververst en een GH van 4. De PH is gelijk gebleven, 5.5.
Vanaf nu wil ik verversen met osmose/leidingwater.

Ook heb ik de azijnaaltjes binnen, alleen dus geen jonge visjes... :-(
Dus... Als iemand nog een entportie in omgeving Arnhem zoekt??
Als ik het goed begrijp kan je dit ongeveer oneindig enten en kweken. Dus dan heb ik het maar als het toch een keer mocht lukken!
 
Gisteravond hebben ze het tweede nestje gelegd. De waterwaarden zijn inmiddels KH 0, GH 4, PH 5,2.
Dus dat zou goed moeten zijn! Ik heb azijnaaltjes en liquifry klaar staan en ook artemia.
De voorbereiding is het halve werk, toch?!

Overigens kreeg ik ook nog de tip om wat mycopur toe te voegen tegen beschimmeling van de eitjes. Ik weet dat vroeger vaak Esha 2000 werd gebruikt als er eitjes gelegd waren. Het is misschien nog wel een optie.
Eigenlijk gebruik ik steeds minder vaak en snel medicatie, maar mycopur doet in principe niets met de bacteriecultuur en heeft uberhaupt niet zo heel veel nadelige effecten dacht ik?
 
Als de waterwaarden goed zijn (blijken) en pa en ma doen goed hun best is het toevoegen van wat dan ook om beschimmeling tegen te gaan niet nodig.
Als je de eitjes bij een broedzorg verlenende soort (bijvoorbeeld het bewaaieren van eitjes) weg gaat halen is het logisch dat het veel eerder mis gaat in de vorm van beschimmeling en dan zul je (misschien!) eventueel wat moeten gaan doen. Maar jij liet de eitjes netjes bij pa en ma.

~ Ivo
 
Het nestje is er nog en wordt vnl door de vader bewaakt.
Dat is echt anders dan in de grote bak als ze een nestje hadden, dan 'tikten' ze elkaar aan om af te wisselen. Nu zit de moeder wel in de buurt en jaagt evt andere vissen weg, maar ze komt niet boven de eitjes.
Blijkbaar ineens een andere rolverdeling!

Hier een filmpje van de voorbereiding van het nest:
https://www.youtube.com/watch?v=eCTVd87 ... e=youtu.be

En een filmpje van het leggen van de eitjes:
https://www.youtube.com/watch?v=0Ac-K4_ ... e=youtu.be

En een foto van het nestje na 1 dag:

413338_0_82_img_2762.jpg
 
De eitjes zijn inmiddels uitgekomen.
De moeder is ook weer bij de broedzorg betrokken. Maar ze zijn het niet echt met elkaar eens. De vader begon gisteren het nest te verplaatsen, maar de moeder pakte alles weer op en legde de eitjes weer op de oude plek terug.
Overigens, de Nannostomus marginatus zijn in dit geval wel degelijk eirovers! Ze laten zich wel makkelijk wegjagen, maar als ze hun kans zien snoepen ze er toch wat weg. Ze hangen ook de hele tijd op de loer boven het nest, maar uit het zicht van de Ramirezi. Er zijn er dus niet heel veel over voor zover ik kan inschatten. Denk dat zeker de helft weg is.
 
De vader heeft blijkbaar het echtelijke geschil gewonnen: de larfjes liggen op de plek die hij had bedacht.
Ze bewegen flink, vader zit er weer constant bij.
Het lijkt dus goed te gaan, maar ja... Nog even afwachten.

Als ik het goed begrijp geef je liquifry vanaf dag 3-4. Maar is dat dag 3-4 na het leggen of na het uit het ei komen?
Ze hebben een dooierzakje waar ze een paar dagen op teren, dus ik denk 3 dagen nadat ze uit het ei zijn.
Ik heb een voederschema voorbij zien komen ergens, maar lk kan het niet meer terug vinden...

Waterwaarden zijn intussen gelijk gebleven. Heb gisteren een voorzichtige waterwissel gedaan, 1/5. Helft osmose helft kraan, vervolgens aangezuurd tot de waarde van de bak.
 
En dat is na ongeveer 3 dagen?
Is liquifry dan wel de beste keuze? Ik heb ook azijnaaltjes en artemia staan. De azijnaaltjes zijn nog kleiner dan de artemianauplien als ze net zijn uitgekomen.

Hoe klinkt dit:

Dag 3 na uitkomen liquifry lokaal geven.
Dag 4-7 azijnaaltjes
Vanaf dag 8 azijnaaltjes en artemia.
Na 2 weken artemia en stofvoer.
 
Meen dat het bij ons na een dag of 5 was.
Qua voer toch maar gewoon even proberen wat ze pakken.

~ Ivo
 
Ik heb artemia gegeven en dat beviel prima.Ik geef het ze nog steeds.
Ook de volwassen vissen.
 

Terug
Bovenaan