kweek kegelvlek barbeel?


J

jeroenw

Guest
Iemand ervaring met de kweek van de kegelvlek barbeel? T. Espei om precies te zijn.
Ik heb een klein groepje en het valt me op dat een aantal van de groep na het voederen elkaar begint te imponeren. Ook heb ik al een paar keer gezien dat er 2 tegen elkaar kronkelen en de anaalfin tegen elkaar drukken. Dit gedrag komt veel vaker voor sinds ik osmosewater ben gaan gebruiken.

Is dit dominantie gedrag? Of beginnen ze zin te krijgen?
 
Die zin hebben ze bij mij ook regelmatig.. eigenlijk wel dagelijks.
Maar zoals ik het begrijp zullen ze pas 'bevruchte' eitjes afzetten in extreem zuur en zacht water.. wat ze bij mij niet krijgen, al filter ik wel over een mini-beetje turf.
 
Waar deze diertjes oorspronkelijk vandaan komen wil de pH nog wel eens zakken tot iets in de richting van 5.
Maar wat misschien wel belangrijker is dan die extreme pH, is erg zuiver water: weinig opgeloste mineralen, weinig PO4, weinig NO3, etc. Al met al een lage geleidbaarheid.

~ Ivo
 
Aparte kweekbak inrichten. Ph onder de 6, Gh van 2 of minder, temperatuur rond 27 graden, en wat planten met grote bladeren. De eieren worden onder die bladeren afgezet. Na afzetten ouders verwijderen en de bak verduisteren (afplakken oid) Na 24 uur komen de jongen uit. Zodra ze vrij zwemmen komt het allermoeilijkste : Voer. Ze hebben extreem klein voer nodig (infusori�n) , dus zet eerst daar maar eens een kweekje van op. en als ze groot genoeg zijn Artemia-naupli�n

Suc6
 
Mijn tds meter geeft nu 130 aan, no3 is nauwelijks te meten.

@aquavisie: Dank maar dat gaat me nooit lukken. Vangen van die beesten is vrijwel onmogelijk. Vorig jaar wilde ik er eentje in quarantine zetten voor een schimmelinfectie. Na 2 dagen maar opgegeven en de hele bak behandeld.

Ik denk dat ik maar geniet van het gedrag en de felrode kleuren van de mannetjes.
 

Terug
Bovenaan