Kwakkelende witte goudvis van 13 jaar


Ik heb niet alles gelezen.
Lees wel dat je al wat medicijnkuurtjes hebt gedaan.
Ik denk dat vers water en even een periode van geen medicijnen zal helpen, tenzij wat er onder de leden is accuut is.
Terecht ook, hehe. Het is een heel verhaal.

Wat ontzettend fijn dat je even mee kijkt en denkt! Heel veel dank!
(En @Giebeltje dank je voor het taggen!)

Fishie kwakkelt al 13 jaar, en is recent wat 'meer' gaan kwakkelen vandaar dat ik er nu over aan de bel trek. Hij heeft ergens in oktober een baktopur-kuur gehad vanwege zijn ogen, die waren al zeker tien jaar slecht maar verslechterden toen verder. Die kuur hielp eigenlijk niet. Eind december ontdekte ik dat mijn andere bak camelanus had, daar zaten posthoornslakken in die ik naar Fishie had gemigreerd, aldus kreeg hij ook een kuur dacticyd/levamicil. Die kuur is twee weken geleden gestopt, hij is nu aan het revalideren in diploral.

Waarom ik nu bezorgd ben, is omdat ik 'm erg passief vind zelfs voor zijn doen. Hij is vermoedelijk al een eeuwigheid chronisch ziek en daarbij ook oud, maar ik vind het erg lastig om te herkennen of hij iets nieuws onder de leden heeft wat ik wél moet verhelpen, dus wat je aangeeft, iets accuuts.
Liever geef ik nu ook geen nieuwe kuur of behandeling, maar ik ben bang dat ik iets 'mis' wat ik relatief simpel kan verhelpen. Ik heb te weinig ervaring met (meerdere) goudvissen om te kunnen vergelijken (en dus goed in te schatten).
Daarom helpt het mij heel erg dat bijvoorbeeld @Giebeltje en @michelle1 hier me al in hebben gegidst vanuit hun eigen ervaring, daar kan ik mijn observaties naast leggen en hopelijk mijn vis mee helpen.

Vers water, rust geven, vaste onderhoudsroutine doen vaak wonderen.
Eens! Dat is ook de koers die ik nu vaar, maar nu na 2 weken zie ik hem niet echt verbeteren. Misschien ben ik te snel, en heeft hij gewoon meer tijd nodig. Maar zeker de laatste drie dagen vind ik hem suf.
 
Goudvissen kunnen van eenzaamheid ook hun energie verliezen, en soms ook op de bodem ergens blijven. Ze stimuleren elkaars energieniveau zeg maar. Andere vis (wel een kleintje zodat het geen concurrentie is) helpt waarschijnlijk wel. Maar het je de vraag of je dat nu of nog wil
 
Klinkt alsof hij gewoon oud is en een maatje nodig heeft! Zou het gewoon even aankijken, tenzij er hele grote dingen veranderen natuurlijk!
 
Dat lijkt me wel prima, ik denk dat je vinrot dan kunt uitsluiten. De mogelijke bacteriele infectie aan de ogen is denk ik ook lang geleden gebeurd. Gewoon dit verversbeleid volhouden, en eens kijken of je een leuk opvangertje kunt vinden. Als gezelschap, en straks ook opvolger van Fishie.
Dank je wel weer voor je advies! Heel erg fijn! Geweldig!
Dan laat ik de bacteriële aanname voor wat het is. Heeft het zin om hem nog een paar dagen op zout te proberen? Het heeft eerder wel wat geholpen in de tijd vlak na de baktopur om hem op heel licht zout water te houden. Dat was me toen aanbevolen door LFS, om dat te doen. Ik zag 'm trouwens net nog even schuren. Misschien dat zout toch iets van verschil kan maken.

Klinkt alsof hij gewoon oud is en een maatje nodig heeft! Zou het gewoon even aankijken, tenzij er hele grote dingen veranderen natuurlijk!
Dit vind ik ook erg aannemelijk! Hij reageert namelijk wel op me (hij eet uit mijn hand en schurkt ertegenaan etc) dus ik denk zeker wel dat hij het mist.
o.a. @Giebeltje en @michelle1 raden me een vrouwtjes-sluierstaart aan, ik ben van plan om binnenkort ook eens te bellen/ langs te gaan bij fancy goldfishstore. Of even contact op te nemen met de opvang in Delft.

Maar voor ik dat traject in ga wilde ik voor de zekerheid toch even kijken of ik niet iets heb gemist.
Omdat ik hem dus toch wel echt wat suffer vind dan ik van hem gewend ben, en ook al een week inmiddels.
Maar misschien is dit het ook gewoon, en dan gaan we gewoon op deze manier verder.
Vind het in ieder geval mega fijn om van jullie een referentiekader te krijgen, dat maakt het voor mij ook weer duidelijker. Heel veel dank daarvoor!
 
Geen dank!
Is het een mannetje?
Dan vrouwtje is een goede match idd.
Of vrouw vrouw ook prima.
Blijft natuurlijk een oud beessie.
Ik zou em eventueel ook wel over willen nemen, maar dat is maar een ideetje natuurlijk. Het is jouw vis.

Eventuele nieuwe vis zou ik in dit geval zeker eerst in quarantaine plaatsen, minimaal 3-4 weken. Dan weet je zeker dat de eventuele oplossing niet z'n einde wordt oeps haha.
Ik zou zeggen, kijk idd eens rond, marktplaats staat ook bomvol.
Deze ziepiet bijv. Wel een enkelstaart.

 
Laatst bewerkt:
Nog even een filmpje van mijn eerste Goudvis Giebeltje, die in 2002 hier is komen wonen met nog een vriendje, Nero. Ik stopte al snel te veel vissen in die bak, en tijdens een vakantie is het helemaal mis gegaan. Alleen Giebeltje en mijn eerste Ancistrus Japie waren nog in leven. Daar heb ik regelmatig nog iets anders bij gehad, maar meestal was hij alleen ( op Japie na dan, maar die zat meestal verscholen achter de kruik in mijn bak). Ik vond hem er wat terneergeslagen uit zien. Toen vond ik in 2007 Shea - Le -Poisson, de Shubunkin. Helemaal fout gezien het formaat van de bak, maar Giebel knapte er wel van op. Op onderstaand filmpje heb ik het moment kunnen vastleggen waarop de twee vissen elkaar voor het eerst ontmoetten. Let goed op het veranderende gedrag van Giebeltje. Het was meteen dikke mik tussen die twee. Shea heeft nog een jaar of 6 bij Giebel geleefd, en daarna heb ik steeds minimaal 1 goudvis bij Giebel gehad, tot hij in mei 2019 overleed.

 
Ik zou hem nu ook rust geven. Mocht het onverhoops nog bacterieel zijn dan kun je hem ws. toch niet meer redden. Dit is heel lastig te bestrijden en eigenlijk alleen te doen in het begin stadium. Dan nog kan het gewoon maanden later weer de kop opsteken als de afweer /imuunsysteem van de vis niet op peil komt. Als bacterieen in de bloedbaan komen dan verspreid het naar organen en is het einde oefening.

Ik zou de zout ook even laten voor wat het is. Je gebruik al de diploral dat moet de job doen.

Zit hij nu alleen op 180 liter? Is hij erg gestrest als je ververs? Zo ja zou ik ook het verversen gaan afwegen. Schoon water is altijd goed maar als hij erg gestresst word daardoor is minder fijn. Witte ontlasting wil hier ook wel eens voorkomen als ik teveel rommel in aquarium en ze daardoor gestrest raken.

Nog wat lugubers maar koop een flesje kruidnagel olie. Mocht onverhoops het een lijdensweg worden kun je hem naar het eeuwige water sturen. Ja luguber, om daar aan te denken maar je kunt in een situatie komen dat je denk OMG en dan moet je het nog zien te verkrijgen. Een andere manier is om de kop in te slaan maar dat zal het ook niet gaan worden. :rolleyess: Soms kom je voor hele nare keuzes te staan :'(

Nu maar wat positiefs want zo ver is het gelukkig niet. Zoek een maatje voor hem uit en zet die in quarantaine naast het aquarium zodat ze elkaar kunnen zien. Als ik eentje in quarantaine heb en zet ik de bak ernaast gaan de collega s allemaal aan die kant liggen/aandacht roepen.

ook aardig van @Olympus om hem over te nemen. Is ook een keuze die je kunt maken.

Weer moeilijk allemaal en slaap er nog een nachtje over :thumbs:
 
Je bent al goed door de anderen geholpen zie ik, mooi. Antibacteriële middelen lijken op dit moment inderdaad niet van toegevoegde waarde. 🙃 Naast dat je al het nodige hebt geprobeerd, lijkt een acute infectie niet zo waarschijnlijk. De vis ziet er zo op het oog goed uit, en ook het feit dat ze nog eet is een goed teken. Ik weet verder weinig van de geschiedenis van die ogen, maar als ze stabiel ogen (pun intended) zal dat wel prima zijn. 👍😇

En wat zout toevoegen aan het water, heeft dat zin? Ik kan Fishie dan in zijn eigen bak laten zitten en de drie c. oblongi (als zij dat niet goed verdragen) verhuizen naar mijn rio 450 (dat zal dan permanent zijn want ik ga ze daar niet meer terug kunnen uitvangen denk ik, en dat vind ik zelf overigens prima en ik gok de oblongi ook).
Een "medicinaal actieve" concentratie zout is voor de algeneters geen probleem, maar is in een bak met planten niet toe te passen. Lekker overzichtelijk dus; dat scheelt je weer de moeite van het proberen. ;) Zout haalt nu denk ik überhaupt weinig uit.

Edit. Was ik toch helemaal de poo vergeten. Die is momenteel wit en doorzichtig en slierterig met in het midden wat 'normale brokjes'.
Witte poep is meestal slechts darmafscheiding van darmpassages zonder (veel) voedsel. Geen reden tot bezorgdheid. ^^


Maar nog steeds vervelend dat je je ongerust maakt om de vis. :-( Ik hoop ook dat ze haar energie weer terugvindt. Al dan niet met behulp van een maatje. Je zorgt zo te zien in elk geval goed voor haar! Prima waterwaarden ook. Daar zal het zeker niet aan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Lieve allemaal, wat een fijne hulp weer van jullie. Super!
Ik doe 'm even in stukjes beantwoorden omwille van de leesbaarheid.

@Giebeltje wat geweldig om dit filmpje te zien, en mag ik je ook complimenteren met de muziekkeuze die je er onder gezet hebt?
Wat ontzettend leuk dat je dit hier deelt, Giebeltje is hier denk ik een jaar of 5, 6?
Dat gedrag van Giebeltje, dat is iets wat me herkenbaar voor komt hier wanneer ik m'n hand de bak in steek, dat 'opleven'. Dat ik dat ben gaan doen, is ook sinds zijn buddy dood is gegaan (afgelopen zomer) met de gedachte tegen eenzaamheid ook, eigenlijk. Fijn om nu op je filmpje te zien dat die aanname van mij aannemelijk is. Dank je wel! (En ik vind het gewoon echt heel leuk om dit te zien ook!).

Dat ik in die tijd geen nieuwe goudvis heb bijgeplaatst, heeft te maken met de fragiele gesteldheid van Fishie. Het hele verhaal staat in mijn beginpost.
Ik denk dat hij het nu, ondanks zijn inactiviteit, inmiddels wél trekt met een soortgenoot. In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat hij ergens is 'opgeknapt', als je het vergelijkt met een half jaar geleden.
 
@Olympus, dank je wel! Ik vind het ontzettend aardig van je, dat je Fishie zou willen adopteren. Maar deze vis en ik hebben een lange (ziekte)geschiedenis samen, en het voelt voor mij niet goed om hem af te staan zolang ik goed voor hem kan zorgen. We zitten de rit uit, zogezegd. En ik vind het nog gezellig ook ;). Ik beleef er echt veel plezier aan, en met alle liefde, dat ik een tweede vis erbij neem. Maar ik wil je ook echt heel erg bedanken voor je aanbod. Dat waardeer ik echt, wat mooi dat je dat voor een ander wilt doen.

Het is een mannetje, dat leid ik af uit zijn vroegere gedrag t.o.v. zijn buddy, de hele duidelijke rechte lijn onder aan de buik, en ik geloof dat ik ook wel eens paaipukkels gezien heb. Die marktplaatsadvertentie had ik gezien! Ik houd marktplaats in de smiezen. Wat ik lastig vind met Marktplaats is dat ik op die foto's gewoon niet goed kan zien met wat voor vis ik te maken heb. Ik zag dat de opvang Delft (zit ook op marktplaats) een sluier in de aanbieding had. Ik denk ook dat het in mijn geval verstandiger is om een sluierstaart te nemen, omdat ik anders met verloop van tijd weer met een vis zit die eigenlijk suboptimaal gehuisvest is. Al kan daar na verloop van tijd natuurlijk ook wel een oplossing voor gevonden worden. En ik ben bang dat een snelle enkelstaartjelle Fishie er uit gaat concurreren. Met een sluier is dat misschien minder snel een risico.

In quarantaine houden is geen probleem. Ik heb een 80L quarantainebak (zitten nu 130 posthoornslakken in te kuren maar is vanaf morgen weer 'vrij') en als het moet een bath bucket :DD (200L).
 
@michelle1 , super bedankt weer voor al je nuttige toevoegingen! Heel erg fijn!
Duidelijk uitgelegd ook weer. Laat ik de bacterieel voor wat het is inderdaad.

Fishie zit nu samen met de drie (kleine) oblongi nog in zijn 180L inderdaad. Ik vind hem eigenlijk alles behalve gestrest de laatste dagen. Ook met het water wisselen vind ik hem totaal niet gestrest eigenlijk. Hij gaat een beetje grondelen, of hij komt een beetje aan m'n handen happen, ik heb eerder het idee dat ie het entertaining vind dan vervelend. De enige momenten dat ik hem zie opschrikken is vanwege een geluid (lees trilling) ergens in het pand, maar ook van de drie oblongi schrikt hij niet. Hij is eigenlijk misschien wel té relaxed soms.

Wat hij wel 'nieuw' doet (sinds een paar weken) is dat lucht halen. Hij zwemt dan even naar de oppervlakte, neemt een grote hap lucht, zwemt omlaag, gaat weer op de bodem liggen, doet een grote 'bloeb' uit zijn bek, en daarna vroeger of later wat windjes. Zou het de lucht in de darmen zijn die bij draagt aan het gesliert misschien?
En, wat zijn nu eigenlijk de situaties dat zout zinvol is?

Nog wat lugubers maar koop een flesje kruidnagel olie.
Ik vind het, hoe luguber dan ook, heel erg goed juist dat je me hier even aan herinnert. Dank je wel. Ik volg je hier volledig in dus ik ga deze gewoon bestellen en ergens achterin de kast bewaren voor als het een keer nodig is.

Zoek een maatje voor hem uit en zet die in quarantaine naast het aquarium zodat ze elkaar kunnen zien.
Ga ik doen! Alleen kan Fishie niets zien, dus hij zal gewoon op blind date moeten vrees ik ;)). Ik hoop dat de nieuwe vis zich niet afgewezen gaat voelen trouwens, als hij niet op haar reageert.
"Weet je nog toen we elkaar voor het eerst ontmoetten en je me niet zag staan?"
"Niet gelijk zo vinnig doen he! Je hebt niet eens benen."
 
Geen probleem hoor. Ik zie nu pas dat allebei de ogen zo zijn, en ie dus wss blind is. Dus het was waarschijnlijk toch geen goed idee geweest in een vijver.
Lucht halen van oppervlak doen ze soms om kieuwen te spoelen. Of als de waterwaarden opeens anders zijn na een waterwissel. Zou geen zout gebruiken want dat irriteert alleen maar de kieuwen.
 
IMG_20210205_162440.jpg

Fishie heeft ook een leeftijdsgenoot trouwens. Dit is mijn oudste vis Blub, de witte. Ook een jaar of 13. 6 jaar geleden buikwaterzucht overleefd en een jaar later een reigeraanval :)
 
Ik weet verder weinig van de geschiedenis van die ogen, maar als ze stabiel ogen (pun intended) zal dat wel prima zijn. 👍😇
:DD(y) I see what you did there.

De ogen waren al jaren slecht, ik gok zo'n jaar of 10, zeker. Ergens afgelopen oktober ontwikkelde zich aan zijn ene oog een soort bloeduitstorting, en daarvoor heeft Fishie in die tijd een kuur baktopur direct gehad, dat heeft toen niet veel uitgehaald. In die periode heeft hij ook een poosje op heel licht zout water gezeten, en dat leek heel mild even iets te doen, om vervolgens weer terug te zakken naar waar hij nu zit. Met twee 'bolle' ogen, die het afgelopen half jaar dus wel iets hebben uitgezet, maar wel in oktober behandeld zijn.

Een "medicinaal actieve" concentratie zout is voor de algeneters geen probleem, maar is in een bak met planten niet toe te passen. Lekker overzichtelijk dus; dat scheelt je weer de moeite van het proberen. ;) Zout haalt nu denk ik überhaupt weinig uit.
Dank je voor de toelichting!
In Fishie's bak zit een enorm oerwoud aan waterpest (drijft gewoon los eigenlijk), wat kikkerbeet, en één jarenoude anubias nana op een steen, dus dat is relatief makkelijk te ontplanten.
Ik volg je/jullie advies op om geen zout te gebruiken.

Maar nog steeds vervelend dat je je ongerust maakt om de vis. :-(
Ach, dat hoort er een beetje bij denk ik toch? Volgens mij zijn jullie allemaal ook enorm begaan met jullie vissen, zeker als ze al langer bij je zijn, dan raak je er gewoon aan gehecht en wil je gewoon het beste voor dat dier. En als je dan ziet dat ie het wat moeilijker heeft, dan wil je daar wat aan (proberen te) doen.
Ik denk altijd maar: komt goed, tenzij het niet zo is! We doen ons best en we merken vanzelf hoe dat uit pakt.
 
Geen probleem hoor. Ik zie nu pas dat allebei de ogen zo zijn, en ie dus wss blind is. Dus het was waarschijnlijk toch geen goed idee geweest in een vijver.
Lucht halen van oppervlak doen ze soms om kieuwen te spoelen. Of als de waterwaarden opeens anders zijn na een waterwissel. Zou geen zout gebruiken want dat irriteert alleen maar de kieuwen.
Dank je wel voor je uitleg! En je advies!
Klopt, Fishie is stekeblind, hij kan wel echt super goed ruiken, maar ik denk dat het gebrek aan zicht en zijn ziektegeschiedenis hem op achterstand zou zetten in een vijver. Ook ten opzichte van zijn buddy legde hij het af, achteraf denk ik dat hij daar wel echt onder geleden heeft ook. Daarom is het ook wel wat wikken en wegen geweest om überhaupt een soortgenoot bij te plaatsen, maar ik denk wel dat hij er nu aan toe is.

Fishie heeft ook een leeftijdsgenoot trouwens. Dit is mijn oudste vis Blub, de witte. Ook een jaar of 13. 6 jaar geleden buikwaterzucht overleefd en een jaar later een reigeraanval
Wat geweldig om te zien!! Ook een taaie! Wat goed!! Wat leuk dat je dit post.
 
En, wat zijn nu eigenlijk de situaties dat zout zinvol is?

Ik ben niet van het erg wetenschappelijk uit te leggen dus wederom in dummy stijl ;) Op het internet zeker wetenschappelijkere uitleg te vinden.

Parasieten, wormen en bacterieen houden niet van zout.

Als vis wat last heeft van bovenstaande zaken kun je dit inzetten. Zout prikkelt de slijmhuid en bij bepaalde dosis zout laat de zouthuid ook los dus week je wat parasieten eraf. Tevens gaan vissen dan meer slijmhuid aanmaken waardoor het moeilijker word voor de parasiet de vis filet te bereiken. Voor dood zieke vissen is dit geen middel om in te zetten. Als vis vol zit met parasieten ga je dit niet oplossen maar kan wel even tijd geven om wat eraf te krijgen omdat je zit te wachten op levering van medicatie. Vis op zout in aquarium is de dosis te gering om hier echt killing in dit kader te zijn. Het remt het gespuis wat af om in grote getallen te groeien.

De vis neemt ook het zout in het lichaam. Daardoor veranderd (weet niet precies hoe te omschrijven, ik meen osmotische druk) de druk in het lichaam en kan hem wat helpen om zijn imuunsysteem op peil te brengen. Dit geld niet voor de hoge dosis badjes. Zout is ook wat zuiverend/schoonmakend.

In geval van zwemblaas problemen word het ook wel gebruikt maar als vis last van nieren heeft werkt zout weer averechts. Zwemblaas problemen kunnen ontstaan door vele zaken en als je niet weet wat de oorzaak is is dit enigzins tricky.

Als vis ziekjes is en bepaald gedrag vertoont is het een optie die best te doen is voor een paar dagen maar meestal niet voldoende om het euvel op te lossen.

Elke vis heeft ook een bepaalde stress tolerantie. De een is stresskipje de ander niet. Als je een stress kipje heb en zoutbadjes is ook weer afwegen. De stress kost veel energie die de vis eigenlijk ook weer nodig heeft om parasieten zelf af te weren.

Ik heb een microscoop en ik kan afstrijkjes maken dus goed monitoren. Als ik nu een sluier omhoog scoop zal ik altijd wat in het afstrijkje zien. Als vis top conditie heeft weert hij zelf af en word hij niet ziek . Als weerstand slecht is dan zie je aantallen parasieten groeien. Bij de ene sluier is 10 gespuisjes een reden om op de bodem te liggen terwijl een ander met 20 gewoon doet wat hij hoort te doen. In je watertje leeft ook van alles op dit gebied in allerlei stadia. Ingekapseld, baby, ei vormen. Zwemt er een heel zwak visje langs dan worden sommige wakker uit hun inkapseling, baby gespuis die in een plantje hangt laat zich mee zweven op de stroming in de hoop op het visje te geraken en gaat zich bol vreten aan vis filet en maakt nog 1000 den afstammelingen. Dat gespuis heeft oog, neus of radar voor zwakke visjes.

Inzet medicatie helpt de vis af van het probleem maar ze worden net even wat zwakker door de medicatie omdat lichaam dit goedje toch moet verwerken. Dus na een kuur bactopur kan het zijn dat je het probleem wel oplos maar het andere gespuis zijn kans schoon ziet omdat hij even een paar dagen wat verzwakt is. Soms blijf je in een cirkeltje zitten. Bacterieel bestreden maar parasiet erover heen. Parasiet niet kunnen afweren dan bestrijden etc.

Met goed verversbeleid stuur je al heel wat ellende richting riool. Na medicatie zorgen dat vis weer eigen afweer/imuunsysteem hervat moet op een gegeven moment voldoende zijn. Zo niet dan blijf je in het cirkeltje en kun je dit niet meer door breken. De diploral zal hem helpen met opbouw afweersysteem en heb je geen zout nodig. Je wil hem eigenlijk alle energie geven zodat hij dit kan gebruiken om zich zelf te herstellen. Geen stress en rust.

Nou als je nu geen goed geinformeerde goudvis nerd ben weet ik het ook niet meer :eek: Topic met 5 bladzijde pffffff wat een mazzelaar die kwakkel ;))
 
Nou als je nu geen goed geinformeerde goudvis nerd ben weet ik het ook niet meer :eek: Topic met 5 bladzijde pffffff wat een mazzelaar die kwakkel
Wat een mazzelaar ben ik ook, met jouw advies! Ik vind je fantastisch!
Als het allemaal lukt met Fishie en zijn vriendin dan noem ik haar natuurlijk Michelle dat begrijp je. En als ze al een naam heeft krijgt ze die als titel erbij of iets dergelijks ;).

Daarover gesproken. Ik heb vanmiddag de kwestie van zijn mogelijke nieuwe vriendin op schrift gezet en naar Dino van de Fancy Goldfish Store gestuurd op o.a. jouw aanraden. Ik kreeg een berichtje terug en ga het daar verder dus ook eens bespreken!
 
Het is maar goed dat hij blind is voor zijn first date met een fancy Michelletje ;))

Denk ook een beter idee dan hem bij @Olympus zijn Blub te zetten. Wat een toeter bek :eek: Fishie maakt geen kans om ook maar 1 korreltje voer te pakken te krijgen.
Mooie foto, zo zie je wat voor joekels het kunnen worden, Eens een foto van die oranje die er naast zwemt . Jammer van dat plastic maar lijkt me ook een hele mooi met een mooie staart.
 
Ja enorm irritant, zodra de lucht blauw is kan je tenminste weer goed het water in kijken :) dan weerspiegelt het niet. Ronde plek waar je wel kan zien is een bolstruik
 
Foto op pagina 4 laat zien dat de kieuwen van je goudvis serieus beschadigd zijn .
Kieuwdeksels zijn flink kleiner geworden .
Kan je weinig meer aan doen , ik heb nog niet gezien dat dit hersteld .
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niks afwijkends Erwin?
 
Foto op pagina 4 laat zien dat de kieuwen van je goudvis serieus beschadigd zijn .
Kieuwdeksels zijn flink kleiner geworden .
Kan je weinig meer aan doen , ik heb nog niet gezien dat dit hersteld .
Dank je wel voor het meekijken! Wat fijn!
Ik heb het even teruggekeken welke foto je bedoelde, en die ook even vergeleken met oudere foto's (o.a. op de eerste pagina). En ook even met de live versie naast me die hier inmiddels weer druk naast me zwemt ;) . Het lijkt op de foto inderdaad een beetje zo! Maar in het echt lijkt er niks aan de hand! Ik denk dat mijn camera er een interpretatie aan gegeven heeft.
 
Mooie foto, zo zie je wat voor joekels het kunnen worden,
@Olympus hoe groot is Blub nu?
Eens, ja, ik zag jaren geleden ergens in een tuincentrum wat normale goudvissen richting hun 'final form' gegroeid, dus gewoon echt joekels, 30 centimeter, minstens. Dat was echt indrukwekkend.
 
Niet heel groot hoor, centimeter of 15-20.
Ze begon ook in een mini aquariumpje, toen in een 60 cm aquarium, toen in m'n rio 300, toen in m'n oude vijver en nu in m'n huidige vijver haha. Heb een filmpje in m'n fotoalbum gezet van vroeger, daar zie je dr zwemmen. Dat was wel 7-8 jaar geleden ongeveer.
 
Niet heel groot hoor, centimeter of 15-20.
Ze begon ook in een mini aquariumpje, toen in een 60 cm aquarium, toen in m'n rio 300, toen in m'n oude vijver en nu in m'n huidige vijver haha. Heb een filmpje in m'n fotoalbum gezet van vroeger, daar zie je dr zwemmen. Dat was wel 7-8 jaar geleden ongeveer.
Wat leuk om te zien dit! Zelfde leeftijd (en formaat trouwens dan ook denk ik) als Fishie. Wat een mooi visje. Complimenten!
Geldt ook voor je overige vissen van wat ik zo even gezien heb, echt werkelijk prachtig. Apache trouwens ook! Fenomenaal.
 
Dankje! Apache is er helaas niet meer, was ook een oudje, had die via marktplaats van iemand overgenomen
 
Dankje! Apache is er helaas niet meer, was ook een oudje, had die via marktplaats van iemand overgenomen
Wat mooi dat je dat gedaan hebt.
Hoe oud is de vis geworden?

Ik hoop niet dat het vriezen de komende dagen een probleem gaat geven voor je goudvissen (Ik weet van goudvissen in vijvers en overwinteren ongeveer niks realiseer ik me nu, dus ik ga hier eens over lezen ergens).

Nou als je nu geen goed geinformeerde goudvis nerd ben weet ik het ook niet meer
Ik verbaas me steeds over hoeveel nieuwe dingen ik hier leer, en met alles wat ik leer, lijkt er ook steeds meer te zijn wat ik nog niet weet 😂.
 
Geen idee hoe oud, heb em zelf nog 6-7 jaar gehad, dus wie weet wel meer dan 15 jaar.
Kou kunnen ze prima tegen, ze gaan bij elkaar op de bodem liggen. De techniek draaiende houden met vrieskou is alleen iets meer uitdagend.
 
Dank je wel voor het meekijken! Wat fijn!
Ik heb het even teruggekeken welke foto je bedoelde, en die ook even vergeleken met oudere foto's (o.a. op de eerste pagina). En ook even met de live versie naast me die hier inmiddels weer druk naast me zwemt ;) . Het lijkt op de foto inderdaad een beetje zo! Maar in het echt lijkt er niks aan de hand! Ik denk dat mijn camera er een interpretatie aan gegeven heeft.
Op die eerste foto's- filmpjes was het ook al als ik het kan zien . Ik vind de kieuwen ook heel kort .
Je moet even kijken of op het einde van een kieuwdeksel nog een dun wit "vliesje" mee wappert dat net wat langer is dan de kieuw zelf . Dat zie ik nergens terug op de foto's .
 
Ter verduidelijking van wat ik hierboven bedoelde (even foto van mijn karper gemaakt)
1 originele foto en de 2de omcirkeld van wat ik bedoel .
 

Bijlagen

  • IMG_0708 (2) - kopie.JPG
    IMG_0708 (2) - kopie.JPG
    283 KB · Weergaven: 79
  • IMG_0708 (2) - kopie_LI.jpg
    IMG_0708 (2) - kopie_LI.jpg
    423.2 KB · Weergaven: 76
Je moet even kijken of op het einde van een kieuwdeksel nog een dun wit "vliesje" mee wappert dat net wat langer is dan de kieuw zelf . Dat zie ik nergens terug op de foto's .
Wat super dat je de moeite hebt genomen met je foto's om het me duidelijk uit te leggen wat je bedoelt! Dat vind ik echt tof van je, dank je wel! Maakt het gelijk helder.
Dat vliesje zit er! Aan beide kanten, en ook gewoon helemaal gaaf, geen rafels ofzo, ziet er voor zover ik kan beoordelen intact uit, en symmetrisch aan elkaar.
Ik vind het zelf ook lastig te zien ook op die foto's van mij, maar ook hier in het wild (mijn wat bealgde ruit helpt ook niet echt mee ;) ). Maar gelukkig heeft hij ze wel! Binnenkant ziet er verder ook niet raar uit, van wat ik kan zien, wat helder rozig-roodig van kleur, zonder rare dingen, geen plekjes, sliertjes, niks.
 
Wat super dat je de moeite hebt genomen met je foto's om het me duidelijk uit te leggen wat je bedoelt! Dat vind ik echt tof van je, dank je wel! Maakt het gelijk helder.
Dat vliesje zit er! Aan beide kanten, en ook gewoon helemaal gaaf, geen rafels ofzo, ziet er voor zover ik kan beoordelen intact uit, en symmetrisch aan elkaar.
Ik vind het zelf ook lastig te zien ook op die foto's van mij, maar ook hier in het wild (mijn wat bealgde ruit helpt ook niet echt mee ;) ). Maar gelukkig heeft hij ze wel! Binnenkant ziet er verder ook niet raar uit, van wat ik kan zien, wat helder rozig-roodig van kleur, zonder rare dingen, geen plekjes, sliertjes, niks.
Oke , dat is in ieder geval goed nieuws . Zo zie je maar weer ; op basis van een foto kan je (ik dus) snel een verkeerde inschatting maken .
 
Oke , dat is in ieder geval goed nieuws . Zo zie je maar weer ; op basis van een foto kan je (ik dus) snel een verkeerde inschatting maken .
Ik ben heel erg blij dat je me dit hebt gezegd, want ik heb er niet op gelet, pas nadat je het me zei, dus als het wél ontbrak, dan had ik dat gemist. Dus heel erg bedankt!
 

Terug
Bovenaan