Kuhlii gaan achter elkaar dood


E

Ellepel

Guest
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat mijn vraag in het juiste topic staat.
:S
Ik heb meerdere bakken,waarvan er 1 met fantoomzalm, zwaarddragers en een aantal pangio kuhlii.

Nu heb ik gisteren in deze 60 liter bak een 5 liter water ververst, en wat easy life profito er in gedaan, wel gewoon de dosering die aanbevolen is de easylife gebruik ik nu net 3 weken omdat een aantal planten niet goed groeiden naar mijn idee
Kom echter vanmiddag thuis en liggen er 2 dode kuhlii op de bodem en zojuist een derde die druk rondzwemt en daarna dus ook op de bodem beland en dood is.

Zou het kunnen komen van de easylife profito?
Ik heb een sneltest gedaan van esha, waardes zijn daarop allemaal goed, zijn ze normaal gesproken altijd wel bij mij.
Snap er helemaal niks van en baal ontzttend dat de kuhlii nu dus dood zijn

Iemand een idee wat er aan de hand is?
 
Dat kan ik!

Wel van de esha aquaquicktest,dus niet heel precies.

Nitraat 0
Nitriet 0
Gh >7
Kh 10
Ph 7.6
Chloor 0

Ik heb de kuhlii al 2 jaar in deze bak, alles altijd hetzelfde gehad.
Alleen dus net sinds 3 weken easy life profito gekocht en dit er gisteren weer in gedaan.
Vermoed toch dat de kuhlii er niet tegen kunnen hoor.
Ben aan het twijfelen of ik nog weer extra water moet wisselen nu.

Temp staat op 23 graden
 
Als je een paar dode of zieke vissen achter elkaar hebt, dan zou ik nu zeker wel 30% van het water gaan verversen. Ongeacht wat de oorzaak is.
 
Inderdaad water verversen is aangeraden, kijk ook goed naar het gedrag van de andere vissen zoals lucht happen, zwaar ademen, schuren, doorschijnende ontlasting,..
 
Dank jullie , ik ga inderdaad maar wat water verversen.
Wil de rest van de vissen graag levend houden.
Al zie ik daar totaal geen vreemd gedrag aan.
Maar beter het zekere voor het onzekere nemen!!
 
Heb de tv al uit gezet,kijk er nu toch niet naar.
Hopelijk gaat het straks beter
 
Ik gebruik ook prifito en heb kuhliss geen probleem. Ik denk dat het een ander probleem is. Ik ga ervan uit dat je niet overdosseerd.
 
De laatste kuhli gaat ook net dood.
Zo zonde, mooie grote vissen waren het!

De easylife is 10ml per 100 liter,dus 5ml per 50 liter
Bakje is 54 liyer als het goed is
En dat heb ik er gister ook in gedaan.
Volgens mij zelfs nog wat minder.


Heel erg jammer dit en boop dat de andere vissen goed blijven gaan.
 
Ellepel, kan het misschien iets anders zijn geweest.
Heb je per ongeluk een emmer voor het verversen gebruikt die ook voor de schoonmaak in huis wordt gebruikt (schoonmaakmiddel/bleekmiddel)?

Ik heb die fout een keer gemaakt met het gevolg dat de 1/2 van mijn vissenbestand er aan ging. Sindsdien heb ik altijd een emmer in een unieke kleur voor het aquarium zodat ik me niet kan vergissen.
 
Nee,absoluut niet dat ik wat verwisseld heb.
gebruik namelijk geen emmer,maar doe het altijd met een dunne slang en een schone drinkfles die ik speciaal daar voor gebruik.
de spullen bewaar ik ook apart.

Maar dan zouden de andere vissen ook raar moeten doen toch.
Het zijn nu specifiek de kuhlii.
De fantoomzalmen zitten gewoon achter elkaar aan net als altijd en de zwaarddragers zijn aan het zoeken naar voedsel zoals altijd.

Heb gister ook in de andere 60 liter bak de easylife gedaan,daar zitten corydoras veneuela orange in en rasbora espei.
Maar daar gaat tot nog toe alles goed.

Kan nu niks anders meer doen dan het in de gaten houden en duimen dat het goed gaat
 
Het blijft dan gissen en kun je verder niet veel doen dan al je gangen na te gaan of je niet iets over het hoofd heb gezien.

Ik gebruik naast CO2 flora grow van columbo. Daarbij gebruik ik maximaal de halve dosering en dat schijnen mijn Kuhlies ok te vinden. Bij mij zijn het de garnaaltjes die de bemesting niet fijn vinden.
 
Hoe lang heb je de kuhlii's al? Wat krijgen ze van je te eten?
 
Ik heb ze nu 2 jaar.
Kwa voeding, vlokvoer,tubifex, tabletten,
ik haal wel wekelijks ook voor de andere vissen watervlooien, artemia

Ik heb de bemesting met opzet al niet in de garnalenbak gedaan omdat ik weet dat die er ook wat gevoelig voor zijn.

Wel kwam ik nog tegen dat als je begint met bemesten met easylife profito eerst 1/3 van de dosering moet gebruiken en pas later meer moet geven.
Dat heb ik dus niet gedaan, 1e x meteen 5ml ,vorige week weer en gisteren.
Ik laat het wel even achterwege.

Ik had het gekocht omdat ik wat rode planten had die niet goed groeiden.
De rest van de plamten groeit prima,maar zie er nog geen verschil in de groei


Heb trouwens wel wat baardalg op het hout in de bak zitten.
Maarbdat zit er al een fijdje en neem eigenlijk aan dat dat geen kwaad kan voor de kuhlii.
Nu ze er toch uit zijn kan ik het hout ook meteen schoonmaken.
 
Ik weet de afmetingen niet van je bak, maar even als voorbeeld:

Je bak is 60 x 30 x 30
Dan kan daar inderdaad 54 liter in.

Haal hier 5 cm bodem en 2 cm vanaf de bovenkant vanaf,

Dan is je bak nog maar 60 x 23 x 30
Dan zit er nog maar 41 liter water in.

In dat geval ben je wel aan het overdoseren.
Misschien is dit niet de doodsoorzaak hoor, maar wie weet.
 
Daar heb je gelijk in!

Ik weet haast wel zeker dat er teveel in is gekomen, heb 5ml gedaan.
En las dus later dat begin dosering 1/3e daarvan moest zijn.
Wel apart ( of geluk hebben)dat het de eerste of tweede keer niet fout is gegaan,maar dit was duidelijk teveel.

Zag vanmorgen toch nog een kuhlii wegkruipen,dus er leeft er in elk geval nog 1 tje.
Verder gaat alles nog goed in de bak
 
Als het alleen de Kuhli's zijn, dan denkt ik aan voedselvergiftiging of bodemrot.
Heb je iets speciaals gevoerd deze laatste dagen?
 
Nee,niet anders gevoerd dan anders.

Die bodemrot waar jij het over hebt ,daar heb ik ook aan zitten denken.
Waarom? Omdat er nu een kuhlii boven in de vallisneriabladeren blijft zitten.
Dus begin ik zelf al te twijfelen of er iets met de bodem mis is

Deze bak draait nu 2 jaar, er zit aquarium bodembedekker in van Boon.
dit heb ik destijds gekocht bij de Tuinland hier.
Een laagje van ongever 3cm
Op de bodem liggen twee stukken ik vermoed mopanihout. Weet dit echter niet zeker.
Er lag een derde stuk.maar die heb ik een maand geleden er uit gehaald,en in een andere bak gezet.
Er kwam van dat blok hout toen wel wat losse dwarrels los,maar verder ziet het er wel goed uit

Dus mijn idee was al dat misschien het zand niet goed is, ik zie aan de voorkant van het raam wel wat donkere plekken tegen het glas aan.
Dit lijkt op alg,maar of het dan bodemrot is dat weet ik echt niet.
Heb namelijk al gezocht op goole,maar kom dan alleen info tegen over voedingsbodems die gaan rotten.


De kuhlii die u boven in de bladeren hangt leeft wel,ziet er gevuld uit.
Maar vrees eigenlijk ook dat deze het ook niet gaat overleven
 
Schraap eens door de bodem , of er zwart vrij komt.

Die bedembedekker? grove korrels?

Geen aquariumgrint, of filterzand?
 
Sorry,vergeten ef bij te zetten, het is zand,
Een deel zand en een deel fijn edelsplit, is zwart.
Vond het contrast wel mooi met licht en donkere bodem

Ik was al even door de grond gegaan,maar er komt alleen wat rommel uit los.
Geen zwart, ga morgen nog eens kijken.
Wil dat hout ook los hebben en kijken wat er onder zit.
Die kuhlii blijft boven in zitten nu.



Wat een maf verhaal ook he!
Moet morgen naar de aquariumspeciaalzaak hier
Wil daar ook eens vragen wat zij er van denken
 
Willen ook wel een schuilplaats ,he.
Bij mij zaten ze achter in de Eheim pick up.
 
kan het niet zo zijn dat de kuhli�s gewoon "op" zijn?

weet niet hoe oud de gemiddelde kuhli word ?
 
Ellepel zei:
Nee,niet anders gevoerd dan anders.

Die bodemrot waar jij het over hebt ,daar heb ik ook aan zitten denken.
Waarom? Omdat er nu een kuhlii boven in de vallisneriabladeren blijft zitten.
Dus begin ik zelf al te twijfelen of er iets met de bodem mis is

Deze bak draait nu 2 jaar, er zit aquarium bodembedekker in van Boon.
dit heb ik destijds gekocht bij de Tuinland hier.
Een laagje van ongever 3cm
Op de bodem liggen twee stukken ik vermoed mopanihout. Weet dit echter niet zeker.
Er lag een derde stuk.maar die heb ik een maand geleden er uit gehaald,en in een andere bak gezet.
Er kwam van dat blok hout toen wel wat losse dwarrels los,maar verder ziet het er wel goed uit

Dus mijn idee was al dat misschien het zand niet goed is, ik zie aan de voorkant van het raam wel wat donkere plekken tegen het glas aan.
Dit lijkt op alg,maar of het dan bodemrot is dat weet ik echt niet.
Heb namelijk al gezocht op goole,maar kom dan alleen info tegen over voedingsbodems die gaan rotten.


De kuhlii die u boven in de bladeren hangt leeft wel,ziet er gevuld uit.
Maar vrees eigenlijk ook dat deze het ook niet gaat overleven
Dan vrees ik dat het bodemrot is.
 
De donkere plekken tegen het raam aan heb ik ook weleens. Even de voorste 1cm wegzuigen en uitwassen en weer terug doen.
Wellicht ouderdom?
 
Kuhlii kunnen ongeveer 10 jaar worden, ik weet natuurlijk niet hoe oud deze waren,maar het zou wel toevallig zijn als er dan 4 achter elkaar dood gaan.
We willen natuurlijk altijd graag weten wat er mis is met onze vissen,maar soms kom je er gewoon niet achter.

Ik ga in elk geval straks beide stukken hout er uit halen, op de ene zit ook wat baardalg wat er af moet.
Als ze goed schoon zijn zet ik ze weer terug,kan dan ook zien of er misschien heel veel troep onder ligt wat de oorzaak kan zijn
Moet ook wat planten op een andere plek zetten.
Ga de boel maar eens een keer herinrichten, schoon maken en dan maar afwachten wat er verder gebeurd.

In elk geval iedereen bedankt voor alle tips, vind dit een fijn forum!!!
 
Je hebt toch meer vissen in de bak? vertonen die ook rare dingen??
 
Er zitten zwarte fantoomzalmen in en zwaarddragers.
Maar daar zie ik echt niks aan.
Wel valt me op dat 2 volwassen zwaarddragervrouwtjes ineens op een andere plek in de bak zitten.
Ze zaten achter een stuk hout,dat is een beschut hoekje,staat een grote anubias.
Maar zij hangen ineens onder het filter er is dus wel duidelijk iets met de bodem, of het hout.

Ik ga het er nu uithalen,ik laat straks nog even weten of ik wat bijzonders vind!
 
ik zou zeggen haal alles ff uit je bak (vissen,hout,planten) en woel dan de bodem ff goed om.
 
Het hout is wel erg zwart, ga ik met mijn nagel er overheen dan komt er diep zwart spul af, lijkt me toch wel erg rot dan.
De bodem onder het hout is prima en schoon.

Zou zomaar kunnen dat als beide stukken hout toch een rottingsproces hebben aan de buitenkant dat het voor de kuhlii's teveel is geweest.
Meen ook dat ze een andere ademhaling hebben waardoor dit misschien de oorzaak is.?

Nou ja er gaat 1 stuk hout uit.
het andere laat ik wel zitten, is ook nog prima schuilplek onder voor de jonge zwaarddragers en misschien dat deze kuhlii nog bijtrekt.
 
Ik heb de bodem goed omgewoeld.
Er komt geen zwart van af,maar wel ontzettend veel viezigheid van plantenresten.

Nu zuig ik af en toe de bodem wel af met een slangetje,denk zo eenmaal per 2 maanden.
Denk dat dit misschien vaker moet?
heb er ook best veel planten in staan.
 
Ja best wel, maar meer een slootwater geurtje.
Het is gewoon vies zie ik nu.
Bah , geen zwart,maar bruine troep.

Weet je,ik heb nog maar sinds 2 jaar wat bakken staan.
En zoveel weet ik er nou ook niet van,maar al doende leert men.
Zie nu dat ik dus wel vaker de bodem af moet zuigen en dan ook door de hele bak.Vooral achter het hout ligt echt veel viezigheid.
Schaam me best wel nu.

Maar dan nog ...kuhlii leven oorspronkelijk in ondiep water.
Wat dan ook wel wat vies kan zijn .
Normaal gesproken zouden ze best kunnen overleven.


Ik leer hier weer van!
 
In ondiep water komt steeds water bij.
En ververst zich steeds.


Zou dan nu de hele bodem schoonzuigen, met een Sera zuigbuis.
Slang eraan , en in emmers doen.
 
Waar komt de wijsheid vandaan dat het ondiepe water waar kuhlii's van oorsprong in zouden leven ook vies zou zijn?
Veel natuurlijke wateren zijn schoner dan schoon te noemen. De bruine tint die dergelijke wateren wel eens kunnen hebben is niets anders dan verkleuring van tannines.
 

Terug
Bovenaan