Kruizen TYLOMELANIA slakken?


jomi

Member
Lid geworden
31 december 2020
Berichten
18
Leeftijd
49
Beste aquavrienden,

Zoals ook in mijn voorstel berichtje ben ik al enige tijd bezig met diverse aquaria.

Nu wil ik van een van mijn aqua scapes, naast de garnalen ook eentje bevolken met Sulawesi slakken (Tylomelania). Ook hierin zijn vele kleurslagen, en vraag me af of ze onderling kruizen? Ik heb er op het internet niets over kunnen vinden, maar zou het jammer vinden als door ontwetendheid de kleurslagen gaan mengen (en er vaak niet beter op worden).

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Ik heb er diverse gehad en vond wel dat de nakomelingen minder mooi waren en ik denk zelf dat dit ook komt door het kruizen. Echter heb ik het ook destijds niet echt kunnen achterhalen.
 
Van de yellow-poso en orange-poso meen ik al over kruisingen te hebben gehoord, sowieso zou ik extra oppassen met slakken uit hetzelfde meer.
 
Slakken uit hetzelfde meer verschillen genetisch waarschijnlijk minder, dus de kans op (vruchtbare) nakomelingen is groter. Je verwacht immers dat slakken binnen eenzelfde meer makkelijker genetisch materiaal uitwisselen met elkaar dan met slakken uit een ander meer. Je kan het ook vergelijken met paarden. Twee zebrasoorten uit Oost-Afrika kunnen makkelijk met elkaar hybridiseren en vruchtbare nakomelingen krijgen. Een zebra met een Aziatisch paard kruist moeilijker en levert geen vruchtbare nakomelingen op.
 
Dit is een mooie site over deze slakken.: https://rabbitsnails.com/rabbitsnails-gro.html

Daar wordt ook aangegeven dat ze kunnen kruisen, maar in aquascapes met co2 en/of ph verlagende bodem zou ik ze sowieso niet houden. Ze willen wat harder water voor hun huisjes en ploegen ook wel eens over de bodem.
 
Ze willen inderdaad middelhard water en een wat hogere pH (zou sowieso niet onder de 7 gaan). Echt hard water is voor hun niet nodig, net als in Tanganyika (of is het Malawi?) is het water ondanks de pH niet zo enorm hard.
 

Terug
Bovenaan