Kruisbesmetting voorkomen


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Ik zit met een dilemma.

Op dit moment heb ik een wat kleinere bak staan met een vissenbestand in de bactopur, omdat er nieuwe vissen zijn bijgevoegd. Sommige zullen wel gaan stuiteren, maar ik ben in het verleden 2/3 van mijn visbestand kwijt geraakt aan kruisbesmetting.

Nu is het probleem dat het aquarium is ingedraaid en de huidige vissen dus eigenlijk de grote bak in kunnen, maar a.s donderdag komt er nog een groepje bovenlaag vissen bij die in bestelling staan.

Wat kan ik het beste doen?

1. de vissen nog even een week laten zitten in de kleine bak en de nieuwe vissen erbij doen en daarna groepje voor groepje de grote bak in.

2. Huidige visbestand groepje voor groepje toevoegen in de grote bak en de nieuwe visjes apart behandelen en dan daarna toevoegen. Hoe zit het dan met de nieuwe bacteriën van de huidige groep, zullen ze al besmettelijk zijn voor de nieuwe vissen of werkt de bactopur nog na?

3. Ander advies?

Alvast bedankt!
 
Ik zou nieuwe vissen in quarantaine behandelen want dat middel maakt wel deels je bacteriecultuur kapot.
 
Als je kruisbesmetting wil voorkomen moet je beide groepen behandelen (dus de nieuwe aangekochte groep en de groep waar ze aan toegevoegd worden) wat je nu doet heeft weinig nut op kruisbesmettingsgebied want de nieuwe vissen zijn niet gewend aan de bacterien van de bestaande groep waardoor je dus alsnog risico loopt de nieuwe groep te verliezen
 
Ze zitten in een quarantaine bak. Ik wil ook geen bactopur in de grote bak hebben, want hij is net goed ingedraaid. Gisteren is de laatste 5 vuurtetra's toegevoegd aan het bestand, alleen moet ik wachten op de ringbandsnoekjes, want die zijn hier nergens te verkrijgen...... zucht. Dus maar besteld.
 
Ik zou de oude vissen in het grote aquarium zetten en zorgen dat ze top fit worden..

Nieuwe vissen paar weken in quarantaine. Zeker niet meteen behandelen. Je ondermijn met z on kuur ook hun afweer en lijkt me niet handig na een verhuis actie. Na een tijdje water gaan uitwisselen. verversen met water van quarantaine bak en omgekeerd.

Als afweer naar beneden gaat door medicijnen zijn ze ook weer vatbaarder voor ander zaken dan bacterieel.
 
De huidige methode is inderdaad maar de "helft" van het probleem, de ander helft zwemt in je showbak rond... dus wil je het goed dan moet je beide partijen kuren.

Maar m.i. creëer je alleen maar meer problemen met je huidige tactiek, vissen komen van transport, worden direct gekuurd in een bak waarbij dus geen biologisch balans is.... eigenlijk komen ze straks verzwakt uit quarantaine wat de kans op problemen alleen maar vergroot.

De methode die @michelle1 beschrijft is een stuk minder ingrijpend met het juiste effect (oftwel je laat de 1e bak wennen aan de ander en vice versa).

Waar heb je deze wijsheid vandaan? vind het een typisch Amerikaanse manier van "problemen" benaderen....
 
Ik ga even stuiteren :DD .

Ik snap de redernatie van preventief behandelen maar dit betekent wel dat je dit dus iedere keer zou moeten doen wanneer er nieuwe vissen worden toegevoegd. Dit lijkt mij niet echt voordeliger. Iedere vis heeft zijn eigen bacteriële flora bij zich (microbioom met een mooi wordt heet dat). Dit microbioom heeft in principe een symbiose met zijn gastheer, de vis in dit geval. De bacteriën worden voorzien van een 'huis' en voedsel en de vis wordt beschermd door deze zelfde bacteriën. Dit werkt bij de mens net zo. Wat er gebeurd als je gaat behandelen, juist ja dan behandel je het microbioom en dus de goede bacteriën ook grotendeels weg. Gevolg: er is ruimte vrij gekomen die gekoloniseerd kan en gaat worden met andere bacteriën. In het gunstige geval komen hier weer goede bacteriën voor in de plaats in het slechtste geval komen hier ziekmakende bacteriën te zitten. Gevolg: de vis wordt ziek en je moet weer behandelen. Nog even los dat veelvuldig behandelen resistentie op den duur kan uitlokken.

Nu is het ook zo dat de flora van de ene vis in wat ik gelezen heb soms de andere vis ziek kan maken, echter denk ik dat dit ook mede een oorzaak heeft dat de vis die daar last van heeft op de een of andere manier stress heeft ondervonden waarbij het immuunsysteem daalt en weer vatbaarder is voor ziekte. Het immuunsysteem zorgt er ook voor dat vissen niet ziek van de eigen flora en dus ook niet van andere flora. Mooi voorbeeld hiervan bij de mens is stamceltransplantatie. Hierbij wordt het immuunsysteem helemaal weggehaald en kan de eigen flora gevaarlijk worden voor de patiënt. Dit moet onderdrukt worden met antibiotica en wordt dus weg behandeld. Komt er dan een bacterie langs die resistent is tegen de behandeling dan denkt ie, mooi ik ga me hier nestelen en maakt vervolgens de patiënt weer ziek want het immuunsysteem is nog steeds weg/onderdrukt. Na de behandeling komt het immuunsysteem langzaam terug en krijgt steeds meer de overhand waardoor er weer een goed balans ontstaat tussen de gastheer en de bacteriële flora.

Ander voorbeeld wanneer men op reis gaat heb je meer kans om ziek te geraken terwijl de oorspronkelijke bevolking nauwelijks hinder ondervindt. Hoe kan dat? Ten eerste je komt in een omgeving die je niet gewend bent, je bent moe van de reis, kortom je lichaam moet herstellen. Anders vertaald je immuunsysteem is hierdoor verzwakt. Je eet of drinkt iets en je wordt ziek.

Is het zo zwart en wit, dat denk ik niet. De oplossing ligt bij het immuunsysteem. Quarantaine: Ja en ipv van behandelen is het veel beter te zorgen dat de vissen op en top in conditie zijn. Dus schoon water, kwalitatief goed voer met voldoende vitaminen en mineralen en een geleidelijke gewenning aan het nieuwe water. Pech kan je altijd hebben maar dat is met behandelen zeker niet uitgesloten. Sorry voor het lange verhaal maar dit is hoe ik erover denk.

Gr
Stefan
 
Laatst bewerkt:
Kun je beide visbestanden niet langzaam aan elkaars bacteriecultuur laten wennen?
 
Danielle hoe kom je erbij dat je een kruisbesmetting heb gezien bij jou vissenbestand, dan ben je een van de weinigen die dit heel precies kunnen vaststellen.
Kruisbesmettingen zijn nog niet zolang geleden bij discusvissen vastgesteld, maar bij overige tropische vissen?.

Jammer dat nog steeds vele aquarianen grijpen naar geneesmiddelen die in het geheel helemaal niet nodig zijn, ook niet als voorzorg.
Lijkt een beetje op zoiets van ,,ik neem een paracetamol en krijg dan wat later geen hoofdpijn.

Vind het voor het welzijn van de vissen onverantwoord om zomaar bactopur te gaan gebruiken zonder onderbouwing.
Verder zie ik voor de toekomst dit medicijn waarschijnlijk ook weer op de lijst te gaan zien van producten die niet meer toegepast mogen worden vanwege de belasting op het milieu.
 
Verder zie ik voor de toekomst dit medicijn waarschijnlijk ook weer op de lijst te gaan zien van producten die niet meer toegepast mogen worden vanwege de belasting op het milieu.
En bacteriën die resistent worden waardoor het middel niet meer werkt.
 
Kun je beide visbestanden niet langzaam aan elkaars bacteriecultuur laten wennen?
Dat is het enige juiste antwoord.
Beide bakken enten vanuit de andere.


Bactopur geeft op den duur alleen maar resistentie bij de bacteriën en op den duur werkt het voor niemand meer net als Esha wat een wondermiddel was en nu niets meer doet.
 
Waarschijnlijk zijn die vissen niet kapot gegaan aan kruisbesmetting.
Wat ik denk:
- je hebt X vissen
- je filter kan de belasting van X vissen aan
- je zet er Y vissen bij
- je filter kan dat nog niet aan
- gevolg ammonium en nitriet problemen
- gevolg dode vissen
 
Beetje een vreemde benadering van aquariumvissen houden, de vissen beschermen tegen ongewenste of andere bacterien,,het moet niet gekker worden.
 
Precies.
Maar we stuiteren niet hoor 🤣
 
Nieuwe vissen in quarantaine zetten is altijd een goed idee. Daarmee voorkom je al een hoop. Meteen medicatie erover is wel een beetje discutabel. ^^ In de verkoop zou daar nog wel iets voor te zeggen zijn.

Ik geloof niet echt in het verhaal van de totaal verschillende bacteriestammen die bij het samenzetten van groepen vissen tot problemen zouden leiden. Er is in de handel al onnoemelijk veel contact geweest tussen soorten uit alle windstreken. Daar ga jij als consument thuis niet gauw spannende nieuwe combinaties mee maken. En überhaupt, een gezonde vis in een gezond leefmilieu weet in de meeste gevallen heus wel raad met een vreemde bacterie.

of werkt de bactopur nog na?
Bactopur (de in water oplosbare versie) doodt alleen bacteriën in de waterkolom. En aan de buitenkant van de vis. Het spul werkt niet intern, wat fabrikanten ook beweren. Dus als de boel behandeld is en alles lijkt uiterlijk okee, dan heb je gedaan wat je kon met dit middel.

(...) en op den duur werkt het voor niemand meer net als Esha wat een wondermiddel was en nu niets meer doet.
Heb je daar een bron van?
 
Dan zal ik morgen het huidige visbestand groepje voor groepje in de grote bak plaatsen en dan de ent methode toepassen en dan zien we wel hoe het afloopt.

Bedankt voor de reacties!
 
Bactopur (de in water oplosbare versie) doodt alleen bacteriën in de waterkolom. En aan de buitenkant van de vis. Het spul werkt niet intern, wat fabrikanten ook beweren. Dus als de boel behandeld is en alles lijkt uiterlijk okee, dan heb je gedaan wat je kon met dit middel.

Heb je daar een bron van?
Heb je daar een bron van?
 
Yes puur Esha2000. :)
Als je op google (in het Engels) zoekt op "Esha 2000 resistentie" of "werkt niet", dan krijg je behoorlijk wat hits. Maar geen van allen is wetenschappelijk voor zover ik kon vinden. Ik heb google scholar niet geprobeerd trouwens.

Ik verwacht ook niet dat er veel wetenschappelijke bronnen zijn aangezien daar geld mee gemoeid gaat en het niets
op levert.

Toch is het natuurlijk wel een signaal als veel aquarianen de ervaring hebben dat het niet (meer) zo goed als vroeger werkt.
 
Als je op google (in het Engels) zoekt op "Esha 2000 resistentie" of "werkt niet", dan krijg je behoorlijk wat hits. Maar geen van allen is wetenschappelijk voor zover ik kon vinden. Ik heb google scholar niet geprobeerd trouwens.

Ik verwacht ook niet dat er veel wetenschappelijke bronnen zijn aangezien daar geld mee gemoeid gaat en het niets
op levert.

Toch is het natuurlijk wel een signaal als veel aquarianen de ervaring hebben dat het niet (meer) zo goed als vroeger werkt.
Of courseeeee. Ik lees her en der ook wel die verhalen. Maar als er iets is in de aquariumhobby waar mensen goed in zijn (en waar ik zelf ook voor probeer te waken, wat niet altijd lukt) dan is het wel in het verspreiden van indianenverhalen. Er zit bijvoorbeeld geen antibioticum in Esha, en resistentie op de klassieke manier is dan ook niet aan de orde. Als je gaat googelen op de precieze gebruikte stofjes, kom je verder niet echt dingen tegen die slecht of verminderd zouden werken. Er zijn wel meer fabrikanten die ze gebruiken.

Het is wel altijd de vraag: zit er voldoende van stof X in middel Y om in een gegeven situatie effect te hebben? Kloppen de aanbevolen hoeveelheden en de manier van toediening die een fabrikant voorschrijft? Hier is vooral ook het onderscheid belangrijk tussen interne en externe bacteriële infecties, die eigenlijk een verschillende behandelvorm vragen.

En überhaupt begint het ermee dat de persoon die de medicatie aanschaft, goed kan inschatten waar hij/zij mee bezig is. Verkeerde of verkeerde gebruikte medicatie maakt al gauw dat er kritiek komt op de medicatie zelf. Dat is niet zo mooi.

Ik was al eens een topic begonnen over dit middel. Het blijft een lastig onderwerp, met alle onzekere factoren die er in deze hobby spelen. ^^
 
Heb je daar een bron van?
Haha, heel goed!

Ik heb geen bron als in "direct ondersteunend wetenschappelijk artikel". De fabrikanten zelf overigens ook niet, dus dat is lekker overzichtelijk.

Heb even gezocht en ik ben zelf die ideeën voor het eerst tegengekomen op deze pagina:


Het is een lap tekst, maar op die pagina worden duidelijke bronnen en een duidelijke uitleg gegeven. Bij twijfel over dit soort zaken kijk ik altijd eerst even of deze man er iets over geschreven heeft. Soms (zoals hier) is e.e.a. goed onderbouwd, en soms ook niet, maar dan wordt het vaak alsnog wel aannemelijk gemaakt.
 
Kruisbesmetting krijg je toch alleen als je vissen bij elkaar zet uit een ander continent ,Europ,Azie,V.S omdat daar andere bacterie stammen leven in het water.
Kruisbesmetting versta ik onder Stendkers bij Aziaten of uit de V.S of brazilie/venuzuela wilvang plaatsen.
Dus daarom is het raadzaam altijd te vragen als je vis in verschillende winkels koop waar deze vandaan komen maar ook als je vissen bij gaat plaatsen van de zelfde winkel moet je dit altijd even vragen.
Is het allemaal gekweekt in Europa dan krijg je geen kruisbesmetting, is het geimporteerd uit Zuid-amerika of Azie ja dan moet je ze absoluut niet bij elkaar zetten en is de kans op een kruisbesmetting heel rieel.
Dus weet niet wie dan denkt dit met Bactopur op te gaan lossen dat gaat dus niet zo, enigste manier is de Azieaten of uit de V.S aan onze bacterien te laten wennen in ons water maar dan nog zou ik geen Aziaten bij Stenkers plaatsen of visa versa met andere vissen.
 
Of courseeeee. Ik lees her en der ook wel die verhalen. Maar als er iets is in de aquariumhobby waar mensen goed in zijn (en waar ik zelf ook voor probeer te waken, wat niet altijd lukt) dan is het wel in het verspreiden van indianenverhalen. Er zit bijvoorbeeld geen antibioticum in Esha, en resistentie op de klassieke manier is dan ook niet aan de orde. Als je gaat googelen op de precieze gebruikte stofjes, kom je verder niet echt dingen tegen die slecht of verminderd zouden werken. Er zijn wel meer fabrikanten die ze gebruiken.

Het is wel altijd de vraag: zit er voldoende van stof X in middel Y om in een gegeven situatie effect te hebben? Kloppen de aanbevolen hoeveelheden en de manier van toediening die een fabrikant voorschrijft? Hier is vooral ook het onderscheid belangrijk tussen interne en externe bacteriële infecties, die eigenlijk een verschillende behandelvorm vragen.

En überhaupt begint het ermee dat de persoon die de medicatie aanschaft, goed kan inschatten waar hij/zij mee bezig is. Verkeerde of verkeerde gebruikte medicatie maakt al gauw dat er kritiek komt op de medicatie zelf. Dat is niet zo mooi.

Ik was al eens een topic begonnen over dit middel. Het blijft een lastig onderwerp, met alle onzekere factoren die er in deze hobby spelen. ^^
Er zit wel antibiotica in esha2000 in d ebijsluiter staat letterlijk dat het bacterien dood
 
Toch wel grappig dat ik op deze site lees dat je wel bepaalde medicatie moet toevoegen na samenplaatsen en dan wel Bactopur direct. De meningen zijn nogal verdeeld denk ik.

 
Toch wel grappig dat ik op deze site lees dat je wel bepaalde medicatie moet toevoegen na samenplaatsen en dan wel Bactopur direct. De meningen zijn nogal verdeeld denk ik.

Baktopur is wel een antibiotica (nifurpirinol) en daarom werkt het tegen kruisbesmetting omdat het alle bacteriën dood...

Het is denk ik ook de makkelijkste en snelste manier.. (als je tenminste het waterwisselen niet meerekent omdat je filterbacterien er ook kapot van gaan). Maar of het ook maatschappelijk verantwoord is om gelijk alles te behandelen met een (breed spectrum) antibiotica is een tweede.. Zolang het bij wet nog niet verboden is en zolang het nog werkt zal iedereen dat voor zichzelf moeten nagaan :)
 
Toch wel grappig dat ik op deze site lees dat je wel bepaalde medicatie moet toevoegen na samenplaatsen en dan wel Bactopur direct. De meningen zijn nogal verdeeld denk ik.

Discus pest kan ook voorkomen maar hoor je over het algemeen niet veel gevallen van.
Enigste wat ik weet dat kruisbesmettingen bij elke vis kan voor komen, het valt op dat bij Kardinaal tetra's die pas later gekocht worden en hier in europa komen er honderden dood gaan omdat ze vaak wild worden gevangen en moeilijk te kweken zijn.
Zo ook met allerlei Afrikaanse chiclides die lastig te kweken zijn en wildvang binnen komen zou ik niet bij een gekweekte groep in Europa bij gaan zetten in het aquarium.
Dus tja of dan Bactopur hier het antwoord is ? denk het niet omdat de vis die nieuw is vaak het oude bestaande bestand aantast en heel het inmuum systeem sloopt en dan bactopur er over heen bij deze zwakke vissen ?
Gewoon geen vissen bij plaatsen als je niet zeker weet of ze op dit continent zijn gekweek is de beste remedie om kruisbesmettingen tegen te gaan.
 
De enigste keer dat ik ooit hoorde van de "discuspest" was en is van vele jaren geleden, tijdens de Discusfische Championnat in Duisburg ( Duitsland) ik was daar in de voorgaande jaren al eens geweest en zag er toen goed uit, was volgens mij ook een beetje georganiseerd door bernd degen, toen een vooraanstaand kweker, de top van Europa was ook vertegenwoordigd. Jammer dat zoiets niet meer bestaat, in fanatisme.

Tijdens de opbouw en het waarschijnlijk plaatsen van discusvissen is het helemaal misgegaan, en waarom dat weet ik niet.
Ik heb vanmiddag nog wel geprobeerd via google daar wat van op te zoeken maar het is te lang geleden en daarom misschien verwijderd en niet meer actueel. Het is lang geleden dus ik kan er ook geen jaartal aan toevoegen.

Het was zeker wel vanuit de periode dat de discusclub als forum nog bestond, later zijn er door rob de fouw foto's geplaatst van de aangetaste vissen, helemaal zwart en de vellen hingen erbij, alsof ze door de zon verbrand waren, erg triest maar nogmaals ik heb er naderhand nooit meer iets van vernomen, de verschijnselen van de discuspest.
 
Bacterieen kennis is een heel moeilijk onderwerp. Er zijn zoveel stammen en er komen er steeds meer bij. Voor artsen is dit ook erg moeilijk. Daar hebben ze natuurlijk veel meer middelen om te bepalen waar ze mee te doen hebben en wat standaard word ingezet. Als het standaard middel niet meer werkt dan maken ze op maat gemaakt cocktails en dan ook is nog moeilijk als bacterie zich verspreid naar bepaalde organen waar teveel schade is ontstaan.

Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik me hier een beetje in heb verdiept maar is ook zeer lastige tekst om te lezen. Vaak veel meer dan 5 zinnen en termen die je weer moet googlen. Maar er is op het net veel info qua onderzoeken te vinden als je de trefwoorden weet.

Wat ik er z on beetje van snap en is blijven hangen heb je allerlei anti biotica, desinfectans en anti septicum, die allemaal iets anders doen ter bestrijding. Sommige breken een bepaald stukje DNA af, sommige trekken stoffen weg die de bacterie nodig heeft zodat ze niet kunnen groeien, sommige reduceren aantallen en vast nog veel meer intelligente systemen om de bacterie de laan uit te sturen. De bacterieen zijn uiterst vernuftige systeempjes en kunnen muteren. Passen zich aan. Als er een middel word ingezet om een bepaald stukje DNA te vernietigen zorgt de bacterie dat hij dit deeltje gewoon niet meer nodig heeft. Zo iets dan wat ik ervan begrijp en heb onthouden. Daardoor heb je dus steeds meer "vreemde" stammen want bacterie A word een bacterie A/B.

Even van WIKI gepikt.

Een antisepticum of desinfectans is een ontsmettend middel, een bacterie-, schimmel- en virusdodend middel dat plaatselijk (uitwendig) kan worden gebruikt, op het lichaam of om instrumenten of werkvlakken te ontsmetten.

Het ontsmetten van het lichaam wordt antisepsis genoemd (van het Oudgriekse anti = tegen en sèpoo = doen rotten). Antisepsis is alleen van toepassing op levende weefsels. Desinfectie daarentegen betreft de behandeling van levenloze materialen zoals instrumenten, oppervlakken en water. Het bestrijden van micro-organismen op de handen in de zorg geschiedt met een handalcohol of hand-gel. Dit wordt wel gezien als desinfectans aangezien vrijwel alle micro-organismen hierbij worden gedood.

De bacteriële flora van de huid kan bij penetratie van de huidbarrière een wondinfectie veroorzaken. Het ontsmetten van de huid doet de bacteriële kolonisatie van de huid dalen en onderdrukt tijdelijk de groei ervan. Een antisepticum werkt als bactericide, bacteriën dodend. Er bestaan ook bactericide[1] antibiotica die geschikt zijn om inwendig te worden gebruikt, maar de meeste antiseptica zijn te giftig voor de patiënt om ze inwendig te gebruiken.
 
Haha, heel goed!

Ik heb geen bron als in "direct ondersteunend wetenschappelijk artikel". De fabrikanten zelf overigens ook niet, dus dat is lekker overzichtelijk.

Heb even gezocht en ik ben zelf die ideeën voor het eerst tegengekomen op deze pagina:


Het is een lap tekst, maar op die pagina worden duidelijke bronnen en een duidelijke uitleg gegeven. Bij twijfel over dit soort zaken kijk ik altijd eerst even of deze man er iets over geschreven heeft. Soms (zoals hier) is e.e.a. goed onderbouwd, en soms ook niet, maar dan wordt het vaak alsnog wel aannemelijk gemaakt.

Pfff veel meer dan 5 zinnen :eek: Misschien ooit........

Nifurpirinol is op net heel veel "wetenschappelijk" info over te vinden hoor.

tuurlijk pakt een vis wel stoffen uit het water anders kun je alle medicatie wel weg gooien. Vis pakt toch ook benodigde mineralen, zuurstof en wat hij nog meer nodig heeft uit water. Tuurlijk zal een injectie met een goedje veel sneller op plaats van bestemming zijn en doen ze ook bij koi maar om nu je neons te moeten injecteren word ook zo wat.

Speciaal voor jou even gegoogled. Je begrijp dat ik niet alles heb gelezen he :rolleyes:

 
Nifurpirinol is op net heel veel "wetenschappelijk" info over te vinden hoor.

tuurlijk pakt een vis wel stoffen uit het water anders kun je alle medicatie wel weg gooien. Vis pakt toch ook benodigde mineralen, zuurstof en wat hij nog meer nodig heeft uit water. Tuurlijk zal een injectie met een goedje veel sneller op plaats van bestemming zijn en doen ze ook bij koi maar om nu je neons te moeten injecteren word ook zo wat.
Klopt. Anders had een van mijn Corydoras nu niet meer gezwommen. Als je een zooi kopersulfaat in je water zou gooien gaan je vissen ook dood. Waarom? Omdat ze het binnen krijgen, zelfde geld voor opgeloste antibiotica. Natuurlijk werkt gerichter beter maar dit is inderdaad erg onpraktisch bij onze vissen. Al bestaan er geloof ik wel eetbare tabs met antibiotica maar dit is volgens mij meer voor vijvervissen.

Gr
Stefan
 
:DD :DD :deal:

Nifurpirinol werkt ook heus wel tegen dingen. Ik heb het zelf eerder dit jaar nog gebruikt. Maar dan wel in geconcentreerde vorm in het eten, via Bakto tabs, en niet zomaar in het water geplonsd.

Baktopur direct heeft ook zo zijn toepassingen als er bacterieshit in het water rondzwemt. Maar uit de genoemde artikeltjes blijkt gewoon, zulke middelen dringen niet of nauwelijks door tot IN de vis. De kieuwen nemen het spul niet op (die zijn heel selectief in wat er doorgelaten wordt) en het kleine beetje dat je in het aquariumwater oplost, en wat de vis in verdunde vorm met water binnen kan krijgen als het een hap eten neemt, dat doet vrijwel niets. Je hebt een bepaalde minimumdosering nodig om echt bacteriën aan te pakken die in de vis zelf huishouden.

Wat iets beter werkt is een vis apart zetten en in een hoge concentratie van dat spul leggen. En dan maar hopen dat hij wat naar binnen hapt, de darmpjes in. Ik zou dan nog eerder baktopur oplossen in Repashy of zo, dan weet je tenminste zeker dat er wat binnenkomt. Dat is alleen wel weer ingewikkeld qua doseren. Dus wederom: hállo bakto tabs. :D Daar zit een goede dosis in.

Ik dank je zeer hartelijk voor het opzoeken van dat artikel. :book::book::book:

Antibiotics are the treatment method of choice during BCWD epizootics. Nifurpirinol is effective (...) Gultepe and Tanrikul [30] described a treatment protocol in Turkey in which a hydrogen peroxide bath was followed by feeding florfenicol-medicated diets.
De enige methode van toepassing die ik zo gauw genoemd zie worden is toediening via het voer.

Als je een zooi kopersulfaat in je water zou gooien gaan je vissen ook dood. Waarom? Omdat ze het binnen krijgen, zelfde geld voor opgeloste antibiotica.
Ik denk niet dat je dat zo kunt zeggen. Dat een vis sommige stoffen opneemt (koperionen zijn ook wel heel klein) betekent niet dat ze alle stoffen linea recta opnemen. Ik heb zo 1-2-3 geen tabelletje bij de hand van stoffen die wel en die niet opneembaar zijn. Is vast allemaal uit te zoeken. Het is in elk geval heel erg verschillend per stof of deze direct de interne huishouding kan binnentreden.
 

Terug
Bovenaan