Kruisbesmetting? Te hoog Fe gehalte?


M

Mondeo

Guest
sam_1901.jpg


Vorige week Zaterdag (27/9) heb ik de corydoras en kardinalen groep aangevuld. Bij een zaak waar ik al mijn vissen weg heb.
Sinds gisteravond zie ik vissen zoals op de foto. 1 is erg donker,en lijkt wat "ruw"op de huid. De anderen zijn wat teruggetrokken.
Vandaag het water getest,alleen fe is opmerkelijk. De andere waarden hanteer ik altijd.

PH 7.5
GH 12
KH 8
NO2 0
NO3 5
N/H 3/4 0
PO4 0.5
FE 1!
MS 720
Temp 27

Ik ververs op zijn minst 3x per week 40 per keer.
Filtratie middels Eheim 2075 en 2173T

Het zijn Stendker vissen,die nu bijna 1 jaar bij mij zwemmen.
Corydoras
Kardinalen
Sturisoma
Appisoto cacatuoides dat zijn de bijvissen.
Toch een kruisbesmetting,of is de FE waarde de boosdoener? Wie heeft een idee.
Waterverversen daar ben ik nu mee bezig.
 
Weet je van waar de Fe komt?
Door plantenvoeding (welke dan), of door voeding waar veel ijzer in zit?
 
Laterietbollen bij de Echinodorus,en ik voeg vloeibaar bij van Aquariumbemesting.
Welk voer veel ijzer zou bevatten geen idee.
Krill of Mysis?
 
Kruisbesmetting ... je nieuwe vissen hoeven maar aan discus of maanvis geroken te hebben in de winkel :p
 
Bactopur direct gebruiken?
 
Kuurtje van 3 dagen met FMC?
 
Ik heb ook vaak een Fe tegen de 1 aan en geen problemen, maar ja misschien reageert de Discus gevoeliger.
Kan ook kruisbesmetting zijn.
 
Heerlijk al die fora :p
 
Haha,klopt Marc. Helaas kan iedereen hier van leren.
 
Mondeo zei:
Laterietbollen bij de Echinodorus,en ik voeg vloeibaar bij van Aquariumbemesting.
Welk voer veel ijzer zou bevatten geen idee.
Krill of Mysis?

Vooral organenvlees, ken er die tegen de 4 mg/l zaten door teveel van dat voer.
Zolang je ijzer gebonden is kan het geen kwaad. Maar die testsetjes maken geen onderscheid tussen gebonden of niet.
 
Oke,dus de test kan net zo goed "vals'zijn?
 
Mondeo zei:
Oke,dus de test kan net zo goed "vals'zijn?

Vals zou ik het niet noemen, maar je weet gewoon niet hoeveel % toxisch zou kunnen zijn. Maar de meeste vissen zullen geen problemen hebben met die waarde.
Vergelijk het wat met een GH test. Je kent de GH wel, maar je weet de verhouding Ca en Mg niet.
 
Snap je insteek,thx. Maar het is toch een kruisbesmetting,flink water en Bactopur Direct geeft al een heel beter beeld. Ik ben vol goede hoop.

desw.jpg
 
Ik hoop dat alles weer snel bij het oude is Alex.
 
De vissen gaan de goede kant,geen slachtoffers tot zover. Ik denk dat ik maar een staatslot ga kopen.
 
Dat is goed nieuws Alex, Ik zou zeker een staatslot halen ja
 
Mondeo zei:
De vissen gaan de goede kant,geen slachtoffers tot zover. Ik denk dat ik maar een staatslot ga kopen.

Zal ik het eind nummer dan maar geven ?
 
:thumbs:
 
Mooi om te horen dat het beter gaat Alex. Mocht je een prijs winnen dan delen we dat als echte Grunnegers toch wel eerlijk mag ik hopen ;).
 
sam_1917.jpg


Aanblik van vandaag :engel:
 
Dat ziet er weer prima uit, de visjes hebben het uitstekend naar hun zin zo te zien.
 
Het lijkt erop dat ik de vissen weer aan de praat heb,pfff was ff billen knijpen hoor.
 
Staatslot toch niks geworden dus? ;)

~ Ivo
 
Fijn dat ze weer vrolijk gezond (en mooi) rondzwemmen :)
 

Terug
Bovenaan