kroos in het aquarium


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik heb Kroos in het aquarium en het groeit explosief. Natuurlijk schep ik het af maar ik krijg nooit alles weg. Het zit bijv. tussen het mos.

Zijn er vissen die dit eten?

gr Peter
 
Vast.. maar niet genoeg om het uit te bannen, is een eend geen optie? ;)
Je kunt alleen maar blijven scheppen, als je er echt helemaal van af wilt.. alle drijfgroen schoonspoelen, alle kroosjes eruit pulken, van de glasranden etc..
Blijven doen totdat je er af bent ;)
Als je het graag genoeg wilt dan kan het, maar het kan een fikse klus zijn.
 
Het is gewoon een kwestie van een lange adem. Ik wil het dan ook nooit weer in mn bak hebben.
Ik schepte het eraf met een theezeefje.
 
Heb al 3 maal mijn bak kroosvrij gemaakt (dacht ik).
Komen er weken later plots weer van die plantjes op de proppen (vraag me niet hoe ze het doen).
En als je dan niet direct terug grondig aan het werk gaat, tja, dan blijf je bezig h�... ('k ben er dus nog niet van af)
 
Zet er een eend in ;)

Maar zonder grappen ook ik heb het in mijn bak gehad en heeft een poos gekost voor het eruit was, op het laatste zit je ze er een voor een uit te halen. rustig scheppen zodat je kroos blijft drijven en niet onderwater vast komt te zitten in een plant waar het zich vermeerderd.
 
Ik heb in beide bakken al verschillende soorten drijfplanten gehad. Dit om schaduwen te cre�ren en het licht wat te dimmen (is dit niet hetzelfde? haha). Uiteindelijk bevalt gewoon eendenkroos me het beste. Ja, het kan soms explosief groeien en blijft het tijdens verversen aan je glas en achterwand plakken. Buiten deze ongemakken doet dit plantje precies wat ik ervan verwacht. Het haalt het nitraat naar beneden en ik heb geen last meer van blauwalg op de drijfplanten.

Het vergt idd enige discipline om het in toom te houden maar ik wil in mijn Z-A bakken echt niet meer zonder kroos.

Gr Robin
 
Ik heb het vaak al verwijderd met behulp van een breinaald. Komt zo'n ding toch nog eens van pas. De opgepikte kroosjes van de breinaald laten spoelen met behulp van een glas water.
Als je in een tuincentrum drijfplanten koop bv Azolla, Pistia of de waterhyacinth dan zit daar vaak kroos tussen. Erg goed afspoelen want een blaadje kroos in je bak is genoeg.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Heb het inderdaad ook gehad en is een crime om het helemaal voorgoed uit je aquarium te bannen.
Zoals eerder gezegd hoeft er maar een blaadje over te blijven en na verloop van tijd heb je er weer een hoop. Ook kan het zijn dat je denkt dat je er vanaf bent maar dan is er ergens een zaadje overgebleven die je dus niet ziet en je begint weer van voor af aan.
Rustig uitscheppen is daarom wel het verstandigste en inderdaad een lange adem hebben uiteindelijk ga je de strijd wel winnen :)
 
Prima om je water goed te houden.

Dan maar elke dag beetje scheppen.
Sturisoma,s liggen er net onder,op de Bleheri( ook met eieren,is beschutting).

Dus,kon het blad,zo afknijpen, en in broedbak doen.
 
Ik heb het ook eens gehad, maar na heel veel scheppen ben ik er toch uit eindelijk van af gekomen.
 
Peter Hartman zei:
Hallo allemaal,

Ik heb Kroos in het aquarium en het groeit explosief. Natuurlijk schep ik het af maar ik krijg nooit alles weg. Het zit bijv. tussen het mos.

Zijn er vissen die dit eten?

gr Peter

Ja hoor, de Kongozalm, Phenacogrammus interruptus, is er dol op. Alleen als dat voor je Azi�bak is ga je natuurlijk de mist in. Dan zit er inderdaad niks anders op dan blijven scheppen en volhouden. Ik heb daar trouwens nooit een probleem van gemaakt, fantastisch voor in de compostbak
 
Ik ben gek op kroos, kom maar hier met dat spul :D

Ik heb dan ook congozalmen, en mbuna...
 
Mijn M.buna,s eten het niet.
 
Toen ik nog een koppel Mesonauta merificus had gooide ik om de 2 weken ongeveer een hele lading kroos van mijn andere bakken in mijn "grote bak" als voer. Inmiddels heb ik de Mesonautas niet meer, maar heb ik nog steeds geen kroos in die bak.
 
Eenden eten geen eendenkroos... klinkt stom maar dat is een foutieve benaming, ze eten namelijk vanalles wat er tussen en onder drijft...

Ik las dat de Hyphessobrycon ecuadoriensis en Mesonauta soorten het soms eten.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... ensis.html

Het er af scheppen en dat wekelijks/dagelijks blijven doen is toch echt de "makkelijkste" manier zonder dat je iets in je bak moet aanpassen.
Elk blaadje/worteltje telt!
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... arium.html

Vooral niet vergeten je handen/armen goed af te spoelen voordat je van je ene bak naar je andere bak gaat bij onderhoud!
 
Wat ik uit mijn aquarium schep gaat buiten bij de goudvissen in de vijver, die zijn er gek op en eten elk blaadje kroos volledig op. Verder vind ik het ook in het aquarium een plantje die je best goed in toom kunt houden, eens in de paar dagen scheppen vind ik geen vervelend werkje.
 
Nou ,ja, maar ook meer komkommer, en gekookte mossel, en vlok groenvoer.
 

Terug
Bovenaan