krijg mijn water niet helder


zoals je ziet is de andere kant van het aquarium bijna niet zichtbaar:(
 
Jouw probleem is dat sunsun filter. Die doet echt geen 1400 liter per uur, eerder de helft met geluk.

En dan kan je blijven klooien met filtersubstraat maar dat helpt geen zier!

Schaf een fatsoenlijke pomp aan, een A merk en het liefst 2x met Discussen.

Bertus zal dit wel tegenspreken, maar dat doet Bertus vaker..
 
Dat gaf ik ook al want bruto is het net 3x maar je houdt veel minder over en bij een beetje belasting zijn de rapen gaar.
 
Gummiebeer zei:
Jouw probleem is dat sunsun filter. Die doet echt geen 1400 liter per uur, eerder de helft met geluk.

En dan kan je blijven klooien met filtersubstraat maar dat helpt geen zier!

Schaf een fatsoenlijke pomp aan, een A merk en het liefst 2x met Discussen.

Bertus zal dit wel tegenspreken, maar dat doet Bertus vaker..

Nee, waarom zou ik?
IK weet alleen dat ik nu in de Sun zit. Heerlijk ,man.

Pompen met 2 discussen? krijg je die erbij dan?
 
Bertus zei:
Gummiebeer zei:
Jouw probleem is dat sunsun filter. Die doet echt geen 1400 liter per uur, eerder de helft met geluk.

En dan kan je blijven klooien met filtersubstraat maar dat helpt geen zier!

Schaf een fatsoenlijke pomp aan, een A merk en het liefst 2x met Discussen.

Bertus zal dit wel tegenspreken, maar dat doet Bertus vaker..

Nee, waarom zou ik?
IK weet alleen dat ik nu in de Sun zit. Heerlijk ,man.

Pompen met 2 discussen? krijg je die erbij dan?

Grapje Bertus ;)

En de Sun is inderdaad goed aanwezig vandaag, liever 2 van die Sunsun dan 1 sunsunpomp zeg maar.

Ik bedoel dus 2 pompen met stevig debiet ipv 1 gare sunsun pompje, discussen zijn varkens!
 
We kunnen er een grapje om maken en dat is ook niet zo erg maar het is en blijft wel een gegeven dat de TS met te weinig filtercapaciteit zit. Bij een behoorlijke belasting mag de filter wel 5-6x de bruto inhoudt zijn en sommigen zullen dit misschien nog aan de krappe kant vinden. In mijn eigen licht belaste bakken zit ik bruto op 4 a 5x de inhoud van de bak.
Of het nu perse een A merk moet zijn weet ik niet want je hoort ook wel geluiden dat men tevreden s met een "iets minder" merk.
 
Had ik wel deur,heur. :D

Vond het wel leuk. ;)
 
Bertus zei:
Had ik wel deur,heur. :D

Vond het wel leuk. ;)

Al dat serieuze ook altijd he ;)

Maar om terug te komen op TS zijn probleem, filtratie is het probleem. Te weinig debiet en dus geen buffer.
Sunsun de deur uit, goedkoop is duurkoop, klaar. Of TS moet er een Sunsun bij halen, maar dan heb je 2 van die ondingen. Voor een kweekopsteling is zo'n sunsun wel leuk, maar men vergeet ook vaak te kijken naar het verbruik, zo'n sunsun verbruikt 2 maal zoveel wattage dan een Eheim bijvoorbeeld, en daar vergeet men naar te kijken. Dan heb ik liever 2x Eheim/JBL draaien dan 1maal een sunsun met te weinig debiet. :)
 
Zijn we het allemaal toch eens over de capaciteit :D ;)
 
Die voedingsbodem doet ook meer kwaad dan goed volgens mij.
Alles bij elkaar, niet goed.
 
Bertus zei:
Die voedingsbodem doet ook meer kwaad dan goed volgens mij.
Alles bij elkaar, niet goed.

Mwoah, als je de voedingsbodem goed afdekt met substraat kan er weinig mis gaan, zo werd het vroeger ook gedaan inclusief ikke.

Filtratie is hier een puntje, die is gewoon niet goed nu.
Eerst de basis goed, daarna het andere.
 
Juist daarom .heb ik het nergens.
groeit allemaal toch wel.
 
Nou, even off-topic.

was me de 1.60 met toch wazig. :stom:
uitstroom helemaal niks. :mad:
Pomp opgeschoond ,slangen schoon, niks. ;(
Kop eraf, in de gootsteen, niks. ;(
Rotor zat los op de as,dus draaide door. :thumbs:

Andere kop gepakt ,die erop, nu nog mistiger, maar dat gaat over.

Pomp draait nu als een gek. :D
i.p.v 3 bladen, nu 6 bladen. :thumbs:
 
ik weet niet of het nog gelezen wordt, maar een update vind ik wel zo netjes.

Waarschijnlijk lag het aan mijn kienhout.

Ik heb 50 % water ververst, de uitstroom rechts op het raam naar boven gericht geplaatst, en den instroom recht onder. Het kienhout er uit gehaald en afgewacht.
1 dag later was alles weer kraak helder. bedankt voor de tips
 
Natuurlijk volgen we het hoor. Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en dat het nu goed is gekomen.
 
trouwens moet ik toegeven enorm tevreden te zijn over de sunsun pomp.

Ik heb altijd tetratec pompen en eheim pompen gehad.

ik heb de tetratec 400, 600, 700, en 1200 gehad.

de enige waar ik geen problemen mee heb gehad is de 400 serie.

bij de 600 heb ik meerdere malen gehad dat deze perfect draait en na een tijdje een raar geluid maakt alsof er lucht in zit. Ook de knop die er op zit om water in te pompen werkte vaak slecht.

in total heb ik 4!! 700 series gehad.
Alle 4 nieuw gekocht en 3 x lekkage gehad.
1 x zo erg dat heel mijn laminaat naar de kl**e was.
ook hier werkte de aanzuigknop dramatisch.

de 1200 serie vond ik veelste weinig capaciteit hebben.

De eheim pompen vond ik trouwens wel een stuk beter hoor!
Alleen maakte deze na mijn mening iets te veel herrie voor in een woonkamer, en slipte de slangen snel dicht.

TOT NU TOE wie weet word het ooit anders draait de sunsun echt goed.
Water waardes blijven perfect, in en uitstroming blijft goed, maakt echt bijna helemaal geen geluid.
ingebouwde UV lamp werkt prima. en makkelijk te bedienen.

in landen als China is sunsun ook een A merk en ik denk dat deze pomp zeker aan te raden is voor meer mensen.

aanschaf is niet duur. inderdaad wel meer watt. maar mensen doe dat niet erg vinden een prima pomp
 
Fijn dat het allemaal goedgekomen is.
 
top goed dat het opgelost is, lag voor mij al in de lijn van verwachting
 
Natuurlijk wordt het gevolgd, hoor!

We hadden ook eens hout in ons aquarium, en het werd aangeraden door de LFS om dit eerst af te koken in zout en dan 2 keer in gewoon kokend water. Het water zag er toen bruinachtig uit, echt niet mooi. Dan hebben we het hout nog enkele malen gekookt, maar het hielp niet.
Toen we het hout er uit hebben gedaan, werd het aquarium terug zoals ervoor en zijn er geen problemen meer, toch niet qua de properheid van het water. Maar ja, als het dit bij jou ook is, kan ik natuurlijk niet weten.
 
mark de wolf zei:
trouwens moet ik toegeven enorm tevreden te zijn over de sunsun pomp.

Ik heb altijd tetratec pompen en eheim pompen gehad.

ik heb de tetratec 400, 600, 700, en 1200 gehad.

de enige waar ik geen problemen mee heb gehad is de 400 serie.

bij de 600 heb ik meerdere malen gehad dat deze perfect draait en na een tijdje een raar geluid maakt alsof er lucht in zit. Ook de knop die er op zit om water in te pompen werkte vaak slecht.

in total heb ik 4!! 700 series gehad.
Alle 4 nieuw gekocht en 3 x lekkage gehad.
1 x zo erg dat heel mijn laminaat naar de kl**e was.
ook hier werkte de aanzuigknop dramatisch.

de 1200 serie vond ik veelste weinig capaciteit hebben.

De eheim pompen vond ik trouwens wel een stuk beter hoor!
Alleen maakte deze na mijn mening iets te veel herrie voor in een woonkamer, en slipte de slangen snel dicht.

TOT NU TOE wie weet word het ooit anders draait de sunsun echt goed.
Water waardes blijven perfect, in en uitstroming blijft goed, maakt echt bijna helemaal geen geluid.
ingebouwde UV lamp werkt prima. en makkelijk te bedienen.

in landen als China is sunsun ook een A merk en ik denk dat deze pomp zeker aan te raden is voor meer mensen.

aanschaf is niet duur. inderdaad wel meer watt. maar mensen doe dat niet erg vinden een prima pomp

Die knop op de tetra vond ik ook erg irritant en lastig te bedienen. Die op de JBL 901 gat veel makkelijker.
 

Terug
Bovenaan