Krijg aquarium niet meer helder


Nou conclusie is een groot woord. Meer een vermoeden, anders zou ik hier geen advies hoeven vragen natuurlijk.
Kooldioxide moet koolstofdioxide zijn. wat ik begrijp moet de waarde tussen de 5-15 mgl liggen. Met 8 zou betekenen dat er genoeg CO2 in het water zit.
Maar even er vanuit gaande dat het idd de CO2 betreft. Hoe krijg ik deze omhoog zonder installatie? Structureel met easycarbo werken?

en wat betreft de UVC lamp.. Ik lees hier verschillende verhalen over. Het schijnt fantastisch te zijn voor helder water maar wel de hele bacteriecultuur kapot te maken.



Ik heb denk ik 2 weken geleden het filter voor het laatst schoongemaakt. Dit doe ik uiteraard in aquariumwater. Enkel de filterwatten spoel ik af met kraanwater en vervang ik 1x in de 2 weken.

De strips die ik gebruik zijn van Tetra met de bijbehorende app.



Het klopt dat er niet extreem veel planten instaan. Persoonlijk hou ik meer van een wat open ruimte maar misschien is het verstandig nog wat extras te plaatsen. Wat zou dit dan moeten zijn wat ook goed voor de CO2 is? Waterpest komt er iig niet in want dat vind ik echt een verschrikkelijk lelijke plant.

Ik ga in ieder geval stoppen met de plantenvoeding. Ze doen het idd prima.
Terugkomend op je waarde Koolstofdioxide. Je hebt begrepen dat die tussen 5-15 mg/l zou moeten liggen? Wel, ik denk dat een waarde zo tussen 15 en 25 mg/l een betere waarde zou zijn. Lees hieronder de groene waardes er maar eens op na?
pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
 
Dat ben ik met Bertus eens en er zitten in je water heel erg weinig goede bacterien dus dat zal weinig effect hebben.

Sterker nog. De meeste slechte bacterien zitten in het water.
De ziekte verwekkers. Dus die wil je ook liever niet.
 
Als je nu eens verder kijkt dan je neus lang is.
Hij verteld het niet goed, Zegt niets over het filter. Daar zitten de goeie bacterie in.

In het water niet veel.wat door de uv gaat.
 
Ik geloof zelf niet dat het van plantenvoeding komt. Topicstarter geeft aan Profito te gebruiken, daar zit geen nitraat en fosfaat in. Bovendien gebruikt topicstarter sponzen in zijn filter die fosfaat en nitraat verwijderen

Ook geeft topicstarter aan bruine alg te hebben, ook een teken van te hoge organische belasting.

En natuurlijk kan je een uv filter gaan gebruiken dat is het punt niet. Maar topicstarter vraagt naar een oplossing voor de oorzaak van het probleem, en dat is niet een uv filter.

Als je een hoge organische belasting hebt dan kan je er voor kiezen die te verlagen, door gezondere planten en minder vissen. Of als je dat niet wil/kan, moet je zorgen voor een systeem dat om kan gaan met die belasting, dus een goede filtering, omzetting en gebruik van de afvalstoffen.

Het stoppen met plantenvoeding kan maken dat de plantengroei die er nog was vermindert. Het weg filteren van fosfaat en nitraat tot 0 kan maken dat de aanwezige plantengroei verder vermindert.

Topicstarter geeft aan dat de bak hooguit 10 tot 15 minuten per dag met rechtstreekse zon te maken kan hebben, wat betekent dat de bak waarschijnlijk behoorlijk wat daglicht zal pakken. Dat opgeteld bij een dagelijkse lichtduur van 9 uur is dat best veel.

Dan kan je wel co2 gaan ophogen, maar waarom eigenlijk als de groei van de planten tot nu toe geen issue was. Het zijn alleen niet veel en snelgroeiende planten, althans niet voldoende om de afvalstoffen te verbruiken.

Nog 1 vraag aan topicstarter. Je geeft aan dat je filterwatten in je filter hebt. Weet je zeker dat het water nog door je filtersponzen en lagen gaat? Wij zagen eerder bij iemand met zo'n filter en een hoge organische belasting dat de sponzen gebypassed werden omdat de watten snel dichtgeslibt waren.

Dus planten toevoegen en geen water verversen.. de pomp doet het nog uitstekend de uitstoot is net zo hoog als met schone sponsen.

Hoelang erna is dit probleem met de algen ontstaan? Ik denk ook eerder aan een te hoge organische belasting (ook gelet op de opmerking over bruinalg) zoals Marjan net ook benoemde.

De algen is nu een dikke week ongeveer. De bak heeft wel paar weekjes “goed” gedraaid.


Fantastisch filmpje kende ik nog niet..

De uv lamp 500 wordt aangeschaft.. eerst maar helder water en dan langzaam kijken de echte oplossing te vinden.. laat je dit filte dan continu draaien of alleen wanneer de problemen zoch voordoen?
Als je nu eens verder kijkt dan je neus lang is.
Hij verteld het niet goed, Zegt niets over het filter. Daar zitten de goeie bacterie in.

In het water niet veel.wat door de uv gaat.
met alle respect maar vind deze reactie niet bepaald vriendelijk. Volgens mij wil iedereen hetzelfde en ik ben daar ontzettend blij mee maar iets vriendelijker zou ik persoonlijk wel prettig vinden
 
Dus planten toevoegen en geen water verversen.. de pomp doet het nog uitstekend de uitstoot is net zo hoog als met schone sponsen.



De algen is nu een dikke week ongeveer. De bak heeft wel paar weekjes “goed” gedraaid.


Fantastisch filmpje kende ik nog niet..

De uv lamp 500 wordt aangeschaft.. eerst maar helder water en dan langzaam kijken de echte oplossing te vinden.. laat je dit filte dan continu draaien of alleen wanneer de problemen zoch voordoen?

met alle respect maar vind deze reactie niet bepaald vriendelijk. Volgens mij wil iedereen hetzelfde en ik ben daar ontzettend blij mee maar iets vriendelijker zou ik persoonlijk wel prettig vinden

Maak je maar niet druk om die oude brombeer bertus. Hij bedoelt het goed. Alleen mist een cursus communiceren.
 
Maak je maar niet druk om die oude brombeer bertus. Hij bedoelt het goed. Alleen mist een cursus communiceren.

Pardon?
Lezen , wat er verteld word. ook wat je zelf schrijft. o.a. UV-c filter.


De uv lamp 500 wordt aangeschaft.. eerst maar helder water en dan langzaam kijken de echte oplossing te vinden.. laat je dit filte dan continu draaien of alleen wanneer de problemen zoch voordoen?

Je kunt hem ook voor stand by houden. ook voor contunu.
 
Ja ik snap dat het beide kan maar ik doel dan meet op de voor- en nadelen van beide varianten.. heb jij jou lampen bijvoorbeeld altijd draaien of juist niet?
 
Ja ik snap dat het beide kan maar ik doel dan meet op de voor- en nadelen van beide varianten.. heb jij jou lampen bijvoorbeeld altijd draaien of juist niet?


Ik heb op mijn Aqualantis 2 externe filters, 1 JBL e902 ( hoofdfilter) en 1 sunsun HW402b waar een UV lamp in zit. die staat gewoon aan.
ANdere aquarium ook 2 filters. 1 JBL e702 ( Hoofdfilter) en 1 Aquael 750 UV
en de kleine 60liter staat enkel een Aquael 500 UV

Lampen staan aan.
 
Is helemaal niet nodig, dat ze constant aan staan.


Doe je aan als er iets is.
Enne, buiten je filter is beter, dan dood je niets wat in je filter zit.

Bij de 500 kan et niet anders, zit er in geschakeld.
 
Is helemaal niet nodig, dat ze constant aan staan.

Bij de 500 kan et niet anders, zit er in geschakeld.
500 kan je ook uitzetten kabel is apart zelfde als de 750 en de 1000
 
Bij mijn oude niet. is 1 kabel.
 
Ok die ik heb wel, is het de zelfde systeem als de 750uv en de 1000uv.

Ik heb die nml de 500 en de 750 uv
 
Zelf heb ik wel UV-C lampen die ik overigens, normaal, niet gebruik. In mijn geval is het niet zo dat mijn water er meer helder door zou zijn dus gebruik beperk ik tot noodzaak.
 
Nou ik heb het filter inmiddels een uurtje of 60/65 draaien. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik geen enkele verbetering in het water zie.. misschien wordt het eerder nog zelfs slechter dan wat het was.

Ik heb het filter naast de interne filter gehangen zodat van beide de output 1 kant opgaat.. luchtslangetje aangesloten op uitstroomstukje en er zit nog een dopje op de uvc ledjes.. heb ik alles goed geinstalleerd of moet ik nog meer geduld hebben?

Het is ook niet/nauwelijks zichtbaar of het licht uberhaupt wel schijnt..
 
Dat het Uv afgeschermd is, is logisch, he.
Is schadelijk voor je ogen.
En UV-c led geven geen licht, gaat om wat ze uitstralen.

Ververs nu 1/3 dan hoeft er minder door dat filter.

En , wees eens geduldig. he.

Zal bet 2 dagen duren/

Andere Uv lampen zitten opgesloten , dat er geen uv naar buiten treed.
 
Nou ik heb het filter inmiddels een uurtje of 60/65 draaien. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik geen enkele verbetering in het water zie.. misschien wordt het eerder nog zelfs slechter dan wat het was.

Ik heb het filter naast de interne filter gehangen zodat van beide de output 1 kant opgaat.. luchtslangetje aangesloten op uitstroomstukje en er zit nog een dopje op de uvc ledjes.. heb ik alles goed geinstalleerd of moet ik nog meer geduld hebben?

Het is ook niet/nauwelijks zichtbaar of het licht uberhaupt wel schijnt..
UV-C geeft dus wel licht maar ook straling. Dat is niet goed voor een mens daarom is zo'n UV-C lamp afgeschermd en komt het licht indirect naar buiten. Dat je dus vaag licht ziet is een teken dat de lamp werkt. Nu heb je, zo lees ik, een Aquael 500 UV ? Daarin zit een led, geen lamp dus.
 
Dopje op de ledjes?? Is dat een veiligheid dopje?

Ledje moet naar het water schijnen. Moet geen dopje voor zitten.

Je moet het water zo langzaam mogelijk langs de led laten stromen. Dus de uv filter op zijn zachtst zetten.
Langer contact betere werking.
 
Dopje op de ledjes?? Is dat een veiligheid dopje?

Ledje moet naar het water schijnen. Moet geen dopje voor zitten.

Je moet het water zo langzaam mogelijk langs de led laten stromen. Dus de uv filter op zijn zachtst zetten.
Langer contact betere werking.
Bij dit apparaat zit dacht ik een diode achter, voor je ogen, beschermend plastic dat richting de rotorstroming schijnt. Als je dat weghaalt haal je de hele led weg.
 
Dat het Uv afgeschermd is, is logisch, he.
Is schadelijk voor je ogen.
En UV-c led geven geen licht, gaat om wat ze uitstralen.

Ververs nu 1/3 dan hoeft er minder door dat filter.

En , wees eens geduldig. he.

Zal bet 2 dagen duren/

Andere Uv lampen zitten opgesloten , dat er geen uv naar buiten treed.

Nou hij draait op dit moment dus al 3 dagen.. ik zal zo 1/3 verversen en kijken wat er dan gebeurd.

Kan het filter ook langzamer worden gezet?
 
Nee, waarom zou je dat doen? Alf hij verzadigd raakt, wordt het vanzelf minder.
Heb je de Aquael 500/uv/500?
 
Nee, waarom zou je dat doen? Alf hij verzadigd raakt, wordt het vanzelf minder.
Heb je de Aquael 500/uv/500?

Inderdaad de aquael 500 uv.

Omdat andere mensen aaangeven dat hoe langzamer het water langs de led gaat hoe sneller t water schoon wordt
 
Inderdaad de aquael 500 uv.

Omdat andere mensen aaangeven dat hoe langzamer het water langs de led gaat hoe sneller t water schoon wordt

Nou dat is niet zo, hoor.

Zou dat zijn, dan is de alg 3 x sneller in vernieuwen.


En gooi ik ze alle drie weg.
 
We zijn inmiddels weer 5 dagen verder maar het water wordt alleen maar groener..

Heb ik nog andere opties?

C21DDF6D-74E4-40B1-A5C7-60B0E3D2C41A.jpeg
 
Probeer een UV-C lamp te pakken te krijgen, desnoods lenen. Dat werkt dan wel met een extern filter. Zo'n Aquael werkt met een led. Dat is dan toch wat weinig. Een lamp vanaf zo'n 9 watt doen dan toch wat meer denk ik. Toch ben je er dan ook nog wel minimaal een week zoet mee! Wel moet je veel verversen!

Dit zou ook nog kunnen:

https://www.ho-michielsen.nl/dieren...ne-filters/a-serie/intern-aquariumfilter-a700

Is in ieder geval wat krachtiger.
 
Een Aquael heeft 3 leds. hoor.

Wel eerst dan de helft water verversen, dan uv aan.
 
Jazeker

Probeer een UV-C lamp te pakken te krijgen, desnoods lenen. Dat werkt dan wel met een extern filter. Zo'n Aquael werkt met een led. Dat is dan toch wat weinig. Een lamp vanaf zo'n 9 watt doen dan toch wat meer denk ik. Toch ben je er dan ook nog wel minimaal een week zoet mee! Wel moet je veel verversen!

Dit zou ook nog kunnen:

https://www.ho-michielsen.nl/dieren...ne-filters/a-serie/intern-aquariumfilter-a700

Is in ieder geval wat krachtiger.
Hmmmm die er nu in hangt is me ook aangeraden.. wordt een duur grapje om steeds een andere uvc lamp te gaan proberen
 
Jazeker


Hmmmm die er nu in hangt is me ook aangeraden.. wordt een duur grapje om steeds een andere uvc lamp te gaan proberen
Dat is aan jezelf. Zelf heb ik een UV-C lamp van 9 en ik heb er een van 11 watt die, wanneer nodig, het werk naar tevredenheid doen. Ze hebben, denk ik, toch net iets meer power.
 
Bertus heeft al de hele tijd GELIJK met zijn opmerking dat de UV-C lamp voor jou de oplossing is! Schakel hem VOOR de filter en verduister de bak voor 3 dagen. Je zweef alg is dan verdwenen! Doe dan een waterwissel en schakel het licht weer aan. Verschoon de filter minstens een maand NIET en laat de UVC dag en nacht zeker 4 maanden aangesloten.
Verminder het voeren van de vissen met 50%. Deze methode is heel oud, maar heeft als voordeel dat hij echt werkt! Bertus is misschien af en toe een beetje grumpy, maar is wel een oude rot in het vak.
Die stamt, net als ik overigens, uit de tijd dat je met minimale middelen, toch heel mooie resultaten behaalde.....!!
 

Terug
Bovenaan