Krassen verwijderen


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Hallo allemaal,

Ik heb 2e hands goedkoop een prachtig Juwel Rio 180 aquarium kunnen kopen, met meubel!
Nu zitten er op de voorruit wel een paar krassen, (nog) niet echt hinderlijk maar toch.
Weet iemand of het mogelijk is krassen zo goed mogelijk te verwijderen?

Groetjes

Anne
 
Met zilverpoets en een zacht doekje. daar krijg je ze niet mee weg, maar ze worden wel minder zichtbaar. Wel goed schoonmaken daarna natuurlijk.
 
Krassen verwijderen uit glas?
Pfoe.
Succes.

Glas is zo hard dat het met diamant gesneden en geboord moet worden.
Dat polijst je echt niet met een huismiddeltje, vermoed (!) ik.
 
Ik heb bij mij ook een diepe kras midden op mn glas zonder zou ik hm nog gaan missen inmiddels... Je gaat hm steeds minder zien hoe langer je er naar kijkt dat is het voordeel 😄.

Optie 1 is tandpasta, daar zit een licht schurend middel in wat de zilverpoets kan vervangen

Optie 2 zilverpoets, dat werkt waarschijnlijk wat beter

De kras gaat er niet mee weg maar omdat de randen afgerond worden heb je minder last van de storende reflectie en schaduw die de kras geeft. Met veel geduld kan je al ver komen, heg maakt het glas er niet sterker op natuurlijk en je moet het er voor over hebben

Dan dacht ik wat als je het nou opvult, met hars. Dat is geen succes, dat blijft niet goed plakken of je moet het professioneel doen. Er kunnen makkelijk ruimtes tussen ontstaan waar vuil in ophoopt en alg en bacteriën in groeit. Dat ga je ook zien.

Meer is er niet echt, vervangen van het glas is nog een laatste optie maarja waar koop je een heel aquarium voor, niet om zelf opnieuw in elkaar te zetten 😄

Accepteren dat hij er zit is vaak het beste. Er continu aan storen verpest je zicht, er omheen kunnen kijken omdat je je er bij neerlegt is minder lastig 😊
 
Even een stukje tekst Vd site van Frits Kuiper ‘Geleend’.

Kras op het aquariumglas verwijderen​

Een kras op je aquariumglas kan soms een doorn in het oog zijn. Je leest op internet veel over de kras eruit poesten met tandpasta, het glas polijsten, er uit schuren enz. enz. Maar helaas, glas is te hard om dit te kunnen schuren en dit kan soms voor meer schade zorgen dan dat het een verbetering is. Polijsten is mogelijk voor aquaria van acrylglas, maar dat zijn vooral (in Nederland) de kleinere aquaria, dus ook geen optie.

Een kras in het aquarium verwijderen is dat ook eigenlijk onmogelijk. Een kras in het aquarium kun je wel redelijk onzichtbaar maken. Doordat de kras is opgehoopt met algen, wordt deze vaak storend zichtbaar. Een juist algensponsje zorgt ervoor dat de kras in het aquarium schoon blijft en zo een stuk minder vervelend in het zicht is.
 
Misschien is het verwijderen van krassen wel helemaal niet nodig. Is de bak niet om te draaien?
 
Ja maar ja die zit vaak gekit en dan moet je dat ook weer aanpassen en niet iedereen is een handige Harry;)
En dan nog de vele bakken met een vast binnenfilter:eek:
 
Tip:
Peter Pan Disney GIF

;-)
 
Gek genoeg kunnen we wel, vrij gemakkelijk, zorgen voor krassen in dat harde glas. Bijvoorbeeld door gebruik te maken met die algen reinigingsmagneetjes. Maar is het vervolgens dan nauwelijks te verwijderen?
 
Ik denk dat je dan een kras maakt met een stukje grind wat scherp is en dat is denk ik anders dan een kras wegpoetsen.
 
Volgens mij is optic white glas zelfs nog zachter dan gewoon glas.
Hier ook wel wat krassen op het glas helaas 🫤
 
Volgens mij is optic white glas zelfs nog zachter dan gewoon glas.
Hier ook wel wat krassen op het glas helaas 🫤
Ja dat is hopeloos glas en ik heb het in de zeewaterbak en met de hoeveelheid steen die je daarin gebruikt moet je toch zo opletten. Dat krast vele malen sneller dan gewoon glas dus voor mij dit nooit weer.
De meeste bakken hebben denk ik wel her en der wat krasjes.
 
Krassen krijg je niet van algenmagneetjes maar van het grind dat tussen de magneet en het glas komt.

Grind= zand.
Zand = glas.

En dus is grind hard genoeg om krassen in glas te maken.
Maar met tandenpasta dat weer wegpoetsen?

Plaats even een voor/na foto als het gelukt is...
 
Krassen krijg je niet van algenmagneetjes maar van het grind dat tussen de magneet en het glas komt.

Grind= zand.
Zand = glas.

En dus is grind hard genoeg om krassen in glas te maken.
Maar met tandenpasta dat weer wegpoetsen?

Plaats even een voor/na foto als het gelukt is...
Ag het is een ontschuldige en goedkope tussenoplossing om uit te proberen maar ik snap inderdaad niet welke clown dit bedacht had en de wereld in riep. Ik riep het maar na 😆 als tandpasta glas kan polijsten dan weet ik niet of ik mn tanden er nog mee moet poetsen.
Het zal wel een duits of russies onderzoek geweest zijn. Die merken het verschil niet tussen cif en tandpasta door alle drank die ze drinken 😆
 
Krassen krijg je niet van algenmagneetjes maar van het grind dat tussen de magneet en het glas komt.

Grind= zand.
Zand = glas.

En dus is grind hard genoeg om krassen in glas te maken.
Maar met tandenpasta dat weer wegpoetsen?

Plaats even een voor/na foto als het gelukt is...
Polijsten van diamant doen we ook met héél zacht materiaal. Hoe doen we dat? Met HEUL VEUL geduld.
Ik heb geen twijfel dat polijsten met een polijsttol prima zal gaan, maar is de tijd en moeite het waard?
 
Krassen krijg je niet van algenmagneetjes maar van het grind dat tussen de magneet en het glas komt.

Grind= zand.
Zand = glas.

En dus is grind hard genoeg om krassen in glas te maken.
Maar met tandenpasta dat weer wegpoetsen?

Plaats even een voor/na foto als het gelukt is...
Daarom staat er ook, "....door het gebruik van algen magneetjes..." ;) Maar ik kan je jullie wel verzekeren dat door het poetsen van schuur/polijst middelen er geen verbetering zal zijn.
 

Terug
Bovenaan