Kosten aquarium?


Dat is als je onder het plafond blijft.
Als je marktprijs gaat betalen a €0,80/kW kost dat je dus €1,60

Ff persoonlijk in mijn situatie.
Ik verstook 500m3 per jaar en reken 1.8MW af (verbruik-zonnepanelen)
Over gaan op warmtepomp brengt mijn elektra boven het plafond en daarmee dus niet meer interessant helaas
Haal je precies dan toch.

500 m3 gas, wordt met warmtepomp ongeveer 1000 kWh.

1,8 mWh + 1 mWh = 2,8 mWh = 2800 kWh plafond is 2900 kWh.
 
Haal je precies dan toch.

500 m3 gas, wordt met warmtepomp ongeveer 1000 kWh.

1,8 mWh + 1 mWh = 2,8 mWh = 2800 kWh plafond is 2900 kWh.
Dan wel, was uitgegaan van het eerdere plafond van 2,4MW.
Maar eerst die 1,8MW oplossen met extra panelen, dan proberen de gasrekening verder te drukken met een grotere WTW.
Als dat allemaal gedaan is over naar een warmtepomp.
De huidige cv is “begrenst” op 6kW dus warmtepomp moet lukken, Mja een water-water warmtepomp is nogal een diepe investering..
 
Dan wel, was uitgegaan van het eerdere plafond van 2,4MW.
Maar eerst die 1,8MW oplossen met extra panelen, dan proberen de gasrekening verder te drukken met een grotere WTW.
Als dat allemaal gedaan is over naar een warmtepomp.
De huidige cv is “begrenst” op 6kW dus warmtepomp moet lukken, Mja een water-water warmtepomp is nogal een diepe investering..
Water-water warmtepomp zou ik voor die 500 m3 echt niet doen. Dat verdien je niet terug.
Lucht-water is nou ook weer niet zoveel slechter.

Denk dat jij met 2 A/C units ook je huis warm krijgt.
Zit je alleen met SWW. Evt een elektrische boiler of WP boiler.
 
Water-water warmtepomp zou ik voor die 500 m3 echt niet doen. Dat verdien je niet terug.
Lucht-water is nou ook weer niet zoveel slechter.

Denk dat jij met 2 A/C units ook je huis warm krijgt.
Zit je alleen met SWW. Evt een elektrische boiler of WP boiler.
2e optie is een WP boiler met 2e spiraal voor CV “voorverwarmen” en die 2e spiraal gewoon standaard gebruiken om het huis mee te verwarmen.
Eea is afhankelijk van de hoeveelheid energie die ik nodig heb het huis warm te krijgen

Lucht-lucht weet ik niet goed genoeg wat er op de markt is, maar zo ver ik weet zit ik dan vast aan een DX blok na de WTW.
Maar dan blijft de wens om op de benedenverdieping vloerverwarming aan te leggen wat niet lukt met een lucht-lucht unit.

Lucht-water kan maar dan zit ik weer met een buiten unit.
 
2e optie is een WP boiler met 2e spiraal voor CV “voorverwarmen” en die 2e spiraal gewoon standaard gebruiken om het huis mee te verwarmen.
Eea is afhankelijk van de hoeveelheid energie die ik nodig heb het huis warm te krijgen

Lucht-lucht weet ik niet goed genoeg wat er op de markt is, maar zo ver ik weet zit ik dan vast aan een DX blok na de WTW.
Maar dan blijft de wens om op de benedenverdieping vloerverwarming aan te leggen wat niet lukt met een lucht-lucht unit.

Lucht-water kan maar dan zit ik weer met een buiten unit.
Scrap that /\
Kwam na wat zoeken het merk nilan tegen.
Hun maken ventilatie warmtepompen met warmteterugwinning geïntegreerd waaardoor ik een alles in 1 oplossing heb
 
Het is zo jammer dat de stalen buizen in huis hier niet tegen kunnen
Nou, daar zitten nog wel mitsen en maren aan vast. De simulatie testen en experimenten stemmen nog niet overeen met de werkelijkheid. Al eerder las ik onderstaand artikel erover:
 
Tja ik verbaas me er over dat koud douchen als oplossing aangedragen wordt als ik naar het volgende plaatje kijk.
Schermafdruk op 2022-10-08 09-48-23.png

dit is mijn gas verbruik op bij het douchen en ik red het echt niet binnen die vijf minuten die door de overheid geprolongeerd wordt.
het verwarmen van huis das de groter speler van het gas gebruik.
dat douchen en koken net zo min
douche beurt om 9 uur en koken om ga 17.00 uur
 
Tja ik verbaas me er over dat koud douchen als oplossing aangedragen wordt als ik naar het volgende plaatje kijk.
Als iedere Europeaan 0,4 m3 gas gebruikt om te douchen en dat dagelijks doet, kom je uit op een kleine 110 miljard m3 gas.
Das best een boel. Zelf gebruik ik 0,2 m3 om te douchen en dan hoef ik me echt niet te haasten.
Waterbesparende douchekop en watertemperatuur een paar graden lager (maar nog wel aangenaam), bespaart veel.
 
Als iedere Europeaan 0,4 m3 gas gebruikt om te douchen en dat dagelijks doet, kom je uit op een kleine 110 miljard m3 gas.
Das best een boel. Zelf gebruik ik 0,2 m3 om te douchen en dan hoef ik me echt niet te haasten.
Waterbesparende douchekop en watertemperatuur een paar graden lager (maar nog wel aangenaam), bespaart veel.
Als we allemaal 1x in de week douchen dan bespaart dat ook een hoop. Elke dag is in ieder geval niet nodig.
 
En ook maar een keer in de week waterverversen voor iedere aquarium liefhebber.😆
 
Als we allemaal 1x in de week douchen dan bespaart dat ook een hoop. Elke dag is in ieder geval niet nodig.
Zo is dat John uitzondering daar gelaten bij smerige beroepen.
De mensen zijn behoorlijk verwend wat douchen betreft.
Trouwens bij aan aantal beroepen die ik uitgeoefend heb kreeg ik een vergoeding voor Douchen en kleding of er was een mogelijkheid om te douchen op het bedrijf.
 
Als we allemaal 1x in de week douchen dan bespaart dat ook een hoop. Elke dag is in ieder geval niet nodig.
Spreek voor jezelf. Als ik op mijn rug in de blubber een trekker heb geïnspecteerd ga ik echt niet vies mijn bed weer in.

En als je dagelijks sport is dagelijks douchen ook gewoon een must.
 
En als je dagelijks sport is dagelijks douchen ook gewoon een must.
Dat is ook iets wat ik niet snap.
-Als je het nodig hebt om je energie kwijt te raken heb je te weinig te doen op je dag.
-als je het nodig hebt om op gewicht te blijven eet je teveel of is je beroep niet fysiek inspannend genoeg.

Als ik op m’n gezicht ben gegaan in een perskuil ga ik ook douche, of als ik ander smerig werk heb gedaan.
Of als ik een rondje op de mtb ben geweest.
Maar anders word er hier maar 2x per week gedouched, ook ivm het behoud van de huiden
 
Dat is ook iets wat ik niet snap.
-Als je het nodig hebt om je energie kwijt te raken heb je te weinig te doen op je dag.
-als je het nodig hebt om op gewicht te blijven eet je teveel of is je beroep niet fysiek inspannend genoeg.
Misschien dat mensen het gewoon leuk vinden om te sporten? ;)
 
Dat kan, maar dan ga je toch hardlopend of op de racefiets naar je werk oid?
En de huisvrouw dan? ;-) Nee, zonder dollen, dat is voor mij geen sporten en je mist dan ook het groepsverband, tenzij de medeweggebruikers... ;)
Even zonder dollen, maar wellicht gaan we te ver off topic. Op zich leuk om daar over na te denken trouwens.
 
En de huisvrouw dan? ;-) Nee, zonder dollen, dat is voor mij geen sporten en je mist dan ook het groepsverband, tenzij de medeweggebruikers... ;)
Even zonder dollen, maar wellicht gaan we te ver off topic. Op zich leuk om daar over na te denken trouwens.
Ja gaat steeds verder off-topic :LOL:
Maar..
Als je kijkt naar wat alles kost is het toch niet logisch dat je alles met de auto doet en vervolgens gaat sporten om in vorm te blijven?
Wederom een luxe positie..
Ik ben technisch geschoold en heb meerdere technische bedrijven op fiets afstand, maar ook niet technische bedrijven waar ik wel kan werken.

Maar ik snap niet waarom mensen 30+ minuten in de auto/trein/bus/tram/metro willen zitten voor een baan terwijl er (vaak) binnen een straal van 10km vergelijkbaar werk te vinden is.
Je hebt meerdere vliegen in 1 klap:
-fietsen/lopen is goedkoper terwijl je vaak wel nog €0.19/km krijgt
-je blijft fitter
-je bent meer in de buitenlucht
-voor de bomenknuffelaars: je verkleint je co2 footprint aanzienlijk.
 
Dat is ook iets wat ik niet snap.
-Als je het nodig hebt om je energie kwijt te raken heb je te weinig te doen op je dag.
-als je het nodig hebt om op gewicht te blijven eet je teveel of is je beroep niet fysiek inspannend genoeg.

Als ik op m’n gezicht ben gegaan in een perskuil ga ik ook douche, of als ik ander smerig werk heb gedaan.
Of als ik een rondje op de mtb ben geweest.
Maar anders word er hier maar 2x per week gedouched, ook ivm het behoud van de huiden
Sorry maar je bijdragen vind ik altijd correct en over het algemeen kloppend maar hoop dat je nu cynisch bent..... zo niet dan mijn dagverslag. Start 6 uur met werken, 4.45 gaat de wekker, stop om 16.30 met werken, naar het werk en terug op de fiets, al mijn werk is fysieke arbeid maar heb het dan echt nodig om te sporten om te ontladen, oh ja ik heb 6 jonge kinderen dus eer dat ik tijd heb om te zitten gaat de wekker al bijna weer. Hoop dat je daar ook begrip voor hebt.
 
Sorry maar je bijdragen vind ik altijd correct en over het algemeen kloppend maar hoop dat je nu cynisch bent..... zo niet dan mijn dagverslag. Start 6 uur met werken, 4.45 gaat de wekker, stop om 16.30 met werken, naar het werk en terug op de fiets, al mijn werk is fysieke arbeid maar heb het dan echt nodig om te sporten om te ontladen, oh ja ik heb 6 jonge kinderen dus eer dat ik tijd heb om te zitten gaat de wekker al bijna weer. Hoop dat je daar ook begrip voor hebt.
Tja als je sport nog nodig hebt na de fysieke arbeid en dan ook nog om te ontladen hmm is er dan niet iets mis met de gekozen arbeid
Trouwens met 6 kids waar haal je de tijd dan nog vandaan :petjeaf:daarvoor;)
 
Spreek voor jezelf. Als ik op mijn rug in de blubber een trekker heb geïnspecteerd ga ik echt niet vies mijn bed weer in.

En als je dagelijks sport is dagelijks douchen ook gewoon een must.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk en veelal kun je ook waar je sport wel douchen. Ik praat dan meer over mensen die niet een "vuil" beroep hebben. Dagelijks sporten doet ook niet iedereen. Ik doelde er meer op dat er genoeg mensen zijn die dagelijks douchen maar waar het geen must voor is en dan is het niet nodig om elke dag te douchen.
 
Sorry maar je bijdragen vind ik altijd correct en over het algemeen kloppend maar hoop dat je nu cynisch bent..... zo niet dan mijn dagverslag. Start 6 uur met werken, 4.45 gaat de wekker, stop om 16.30 met werken, naar het werk en terug op de fiets, al mijn werk is fysieke arbeid maar heb het dan echt nodig om te sporten om te ontladen, oh ja ik heb 6 jonge kinderen dus eer dat ik tijd heb om te zitten gaat de wekker al bijna weer. Hoop dat je daar ook begrip voor hebt.
“Bijzondere” gevallen heb je altijd natuurlijk.
Waar je de energie van Daan haalt kan ik niet bedenken.
Ik heb met 2 kids, 2x 30minuten fietsen en een redelijk fysieke baan meer dan genoeg beweging.
Om het hoofd ff leeg te krijgen kan ik het nog snappen, maar persoonlijk kies ik daar voor liever mind fullness oefeningen of wat muziek of andere afleiding
 
Best een pittige discussie alles bij elkaar. valt ook allemaal niet mee om dat soort keuzes en afwegingen te maken. Ik vind het wel mooi om te zien hoe jullie ondanks al die verschillen toch in gesprek blijven.
 
Ja want anders neemt hij samen een douche met jou gezellig
Kun je grappig over doen..
Maar wij douche hier 30 minuten.
Kinderen uitkleden, douche aan, kids onder de douche, dan ik of m’n vrouw uitkleden en douche, omwisselen, aankleden en dan de kids er onder vandaan en aankleden.
Lekker knus en gezellig, maar zo komen we wel het meest in de buurt van die 5 minuten p.p.
 
Misschien is het toch verstandig om een beetje bij het de startpost te blijven want het heeft wel met energiekosten te maken maar weinig met kosten van het aquarium;)
 
Kun je grappig over doen..
Maar wij douche hier 30 minuten.
Kinderen uitkleden, douche aan, kids onder de douche, dan ik of m’n vrouw uitkleden en douche, omwisselen, aankleden en dan de kids er onder vandaan en aankleden.
Lekker knus en gezellig, maar zo komen we wel het meest in de buurt van die 5 minuten p.p.
Maar als jij samen met John douched kan je net zo lang er onder zitten.


Maar kan je vrouw niet met 1 kid eronder dan jij?

Is sneller toch
 
Zullen we het nu weer over de kosten voor een aquarium gaan hebben want anders moeten we straks zoveel opschonen:deal:
 
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk en veelal kun je ook waar je sport wel douchen. Ik praat dan meer over mensen die niet een "vuil" beroep hebben. Dagelijks sporten doet ook niet iedereen. Ik doelde er meer op dat er genoeg mensen zijn die dagelijks douchen maar waar het geen must voor is en dan is het niet nodig om elke dag te douchen.
Ik heb geen "vuil" beroep maar douche dagelijks als ik gewerkt heb, wat dacht je van al het zweet dat vrijkomt tijdens werken? dat is ook niet bepaald fris om dan ongedoucht te gaan slapen
 
oké na het douchen de zonnepanelen uitstapjes etc. Zal ik proberen weer wat meer on topic te gaan 😉:
Als ik met 50 cent per kilowattuur reken dan kom ik op 4,32 euro per jaar voor 1 watt continue gebruik (bv je filter). Mijn filter kost dan: 24 watt X 4,32= 105 euro per jaar. Als de elektra nog duurder wordt dan gaat dit uiteraard lineair omhoog.
Een zuinig filter kiezen is dus niet onverstandig.

Nu worstel ik met de verwarming. Dat vind ik erg moeilijk om uit te rekenen. Het hangt af van je water volume, de delta t (verschil temperatuur aquarium tov je omgeving). En natuurlijk de dikte van je glas, isolatie van je bak etc.
Daarnaast is het belangrijk wat er met de warmte gebeurd die je aquarium afkoelt. Warmt die je huiskamer op dan is hij nog nuttig. Bij mij op zolder heb ik er niet veel meer aan.
Wie kan hier wat over zeggen?

Nog een belangrijke is je verlichting, led bespaart natuurlijk tov gewone TL buizen maar led buizen gebruiken ook nog best veel.
Een aquarium dat minder licht behoefte heeft kan denk ik ook veel besparen. Zijn hier mooie voorbeelden van?
 

Terug
Bovenaan