Kosten aquarium in huis met stadsverwarming


MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel een aquarium kost als je stadsverwarming in huis hebt.

Ik heb een Juwel Rio 300 staan die ik wel gaan laten draaien. Omdat ik bang ben voor hoge kosten, wil ik vissen nemen die op kamertemperatuur gehouden kunnen worden.
Maar ik vraag mij zomaar eens af of die kosten bij het houden van een bak op 25 / 30 graden wel zo hoog zijn.
Heb uiteraard al gegoogeld en een beetje een idee gekregen. Gemiddeld zo'n 25 euro p , and wat je kwijt bent. Maar zou dat nu ook gelden voor een huis met stadsverwarming?

Wij hebben hier geen boiler, geen cv, geen gasverbruik enkele apparaten.
We koken elektrisch en de kamer is standaard altijd redelijk warm. De hele zomerperiode plus voorjaar en najaar is het eerder te warm in huis. Alleen als het buiten echt vriest, dan kan het in de huiskamer wel eens rond de 15 graden worden. Misschien zelfs 12 graden. Maar dat is dus maar een heel korte periode en in de avonduren wordt er gestookt tot een graad of 21.

Hoeveel zou een bak op 25 graden dan kosten?
Hoe snel koelt een bak eigenlijk af van dit formaat?
 
Ik denk dat je dat gewoon eens moet gaan uittesten..

Aquarium neerzetten, thermometer erin, en kijken wat ie doet, ieder uur / half uur even aflezen.
Dan kom je snel genoeg tot de conclusie of het mogelijk is zonder heater.
 
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet tussen een huis met een normale verwarming en een met stadsverwarming. Je wil het in je huis behaaglijk hebben of je nu verwarmt met een eigen cv ketel, een centrale ketel zoals ik of een via stadsverwarming.

PS
Ik neem aan dat je bij stadsverwarming ook werkt met meters. Hoe warmer je het wil hebben, hoe hoger de meter, hoe meer je betaalt
 
Exact..
Hier ook stadsverwarming, kwam kosten scheelt het zo weinig..
En als verwarming kosten voor je aquarium al teveel worden.. Kan je beter geen verwarming nemen..
Mijn bak verbruikt:
220w verlichting 14 uur per dag
300w verwarming(slaat bijna nooit aan)
45w afschuimer 24/7
20w zeoliet filter 24/7
30w opvoer 24/7
20w wervelbed 24/7

Dit kost hooguit 80� per maand..

Het is en blijft een hobby
 

Terug
Bovenaan