Korte vraag over Zebraslak


Z

Zora

Guest
Ik kan een Zebraslak krijgen.

Maar eet deze van de planten?

Ik heb al gelezen dat ze voornamelijk algen eten.
Maar eten ze ook mee van droogvoer/diepvries voer?
 
Ik heb er 5 (in mijn rio 180) en bij mij eten ze geen planten, ze eten inderdaad algen en verder eten ze met de pot mee als ze de kans krijgen.

Het zijn wel groepsdieren, ze zoeken elkaar op (volgens mij voornamelijk om de liefde te bedrijven :) ). Ik heb er tien gehad, maar dat vond ik teveel, met de 5 die ik heb vallen de eitjes die ze leggen ook niet meer zo op, toen ik er 10 toen had, zat mijn bak te vol met eieren.
 
Hoe snel gaat dat eitjes leggen?

Heb je dan binnen een week je hele bak vol, of moet ik eerder in maanden denken?

Hoe oud kunnen ze worden?

Hoe merk je zeg maar als ze niet meer leven?
Gaan ze dan drijven?
 
Gaat best snel, binnen een maand zie je zeker eitjes.
 
Ik heb ze ook gehad en ze leggen her en der een eitje maar niet zoals bv Appelslakken een hele tros.
Ze zijn moeilijk te verwijderen soms.
 
volgens mij 2 a 3 jaar, bij mij is er nog geen doodgegaan, dus daar kan ik niks over vertellen.
Ik tel gewoon iedere dag.
 
Wat een korte vraag zou zijn worden er steeds meer, haha :D

Kun je ze ook met minder houden dan 5?

Ik kan twee exemplaren krijgen, omdat bij degene waar ze nu zitten hun Clownbotia's ze elke keer lastig vallen.
Hij dacht eerst eentje, maar het zijn er dus twee.
 
Ik heb ze inmiddels opgehaald, want anders moesten ze nog twee dagen langer bij de Botia's in blijven.

Na het overwennen, stortten beide slakken zich gelijk op een Cryptocoryne welke druk bezig is met blijvend blad aanmaken.'

Ik hoop dat ze nu dus de verdorde/dode blaadjes daarvan gaan opeten, of het bruin-alg.
En niet dat ze de plant zelf op gaan eten.

Ze zullen wel honger hebben, want daar was er behalve een heel klein beetje alg niks te zien qua voedsel.
Maar las dat ze ook mee eten van voer wat de vissen niet op eten dus wie weet hebben ze zich daarmee wel hun buikje vol gegeten.


Kan iemand zeggen welke soort dit precies is?
De N. natalensis of de N. turrita?



Foto's:


818719_0_82_sam_5294.jpg

Net in het aquarium geplaatst na het overwennen.


658856_0_82_zs1.jpg

Beide slakken heb ik even omcirkeld.
Nadat ze los gelaten werden stortten ze zich meteen op een Cryptocoryne.
 
Ja dat is die ik ook heb gehad en heb geen last gehad dat ze de planten gingen opeten hoor.
Ze zullen eerder de boel opruimen.
Zijn verder erg leuk om te zien hoor.
 
Zora zei:
Wat een korte vraag zou zijn worden er steeds meer, haha :D

Kun je ze ook met minder houden dan 5?

Ik kan twee exemplaren krijgen, omdat bij degene waar ze nu zitten hun Clownbotia's ze elke keer lastig vallen.
Hij dacht eerst eentje, maar het zijn er dus twee.

Ik had er dacht ik ook maar 2 hoor. Volgens mij maakt dat bij slakken niet zo heel veel uit.
Beter gezegd heb ik er nooit bij nagedacht.
 
Ze kruipen nog steeds door de bak heen.
Licht is nog niet aan, maar ik kan ze wel zien.

Heb wel twee gaten van waar de snoeren doorheen kunnen afgedicht, omdat ik las dat het ware uitbrekers kunnen zijn.
 
Ik had in de lichtkap ook van die gaten voor de filterbuizen en slangen, maar er is nooit 1 uitgebroken.
Ik heb ze zelfs nooit boven het water gezien dacht ik, maar ja dat is dus mijn eigen ervaring.
 
ik heb ze ook. deze slakken net aangeschaft omdat ik ze mooi vind en algen eters zijn. ik heb altijd een stuk courgette in de bak. voor de bodem bewoners. ze blijven van je groen af en jonkies hoef je niet bang voor te zijn. deze doen het alleen in brak water.
 
Ik heb er sinds eergister ook twee en heb ze op mijn spiderwood gezet. Helaass zit er weinig beweging in. Ze zijn beide nog niet van het hout afgeweest en hebben zich maar een heel klein beetje verplaatst. Moeten ze eerst wennen? Als je komkommer of courgette neerlegt, moet je dat dan eerst koken?

Groetjes Gerda

Bekijk bijlage 282888
 
Komkommer en courgette hoef je niet te koken, gewoon een lepeltje doorheen prikken zodat het zinkt, maar je slakken zullen er niet van eten omdat ze het niet gewend zijn, daarnaast is komkommer totaal niet voedzaam omdat het voor 98% uit water bestaat dus vult het alleen maar maar zullen ze dus honger blijven houden.
 
Hoi Nicolientje, ik heb een boekje over zoetwaterslakken aangeschaft en daar wordt het wel genoemd als voedsel, evenals rode paprika en hokkaidopompoen. Natuurlijk moet er ook genoeg als zijn stond beschreven. Bij mij zit er wel wat alg op de ramen, maar ze zijn dus nog niet aan de wandel gegaan. Ik wacht het af...
 
Oeps, ik zie dat ik per ongeluk mijn foto twee keer heb geplaatst. Ik kan dat zeker niet weghalen? Ik zie namelijk nergens een edit-knop zitten...of zie ik die over het hoofd?
 
Hoi Nicolientje, ik heb een boekje over zoetwaterslakken aangeschaft en daar wordt het wel genoemd als voedsel, evenals rode paprika en hokkaidopompoen. Natuurlijk moet er ook genoeg als zijn stond beschreven. Bij mij zit er wel wat alg op de ramen, maar ze zijn dus nog niet aan de wandel gegaan. Ik wacht het af...
Tja boeken die zijn vaak al verouderd en niet meer van de huidige tijd, vroeger gaf men ook massaal komkommer aan algeneters en al, inmiddels is men daarop terug gekomen juist wegens het totaal niet voedzaam ervan zijn.
 
Oeps, ik zie dat ik per ongeluk mijn foto twee keer heb geplaatst. Ik kan dat zeker niet weghalen? Ik zie namelijk nergens een edit-knop zitten...of zie ik die over het hoofd?
Je kunt je post ongeveer 20 minuten na plaatsing nog aanpassen dmv de bewerk-knop. Mocht je hierna nog iets aangepast willen hebben kun je een verzoek aan beheer doen dmv de meld-knop
 
Oeps, ik zie dat ik per ongeluk mijn foto twee keer heb geplaatst. Ik kan dat zeker niet weghalen? Ik zie namelijk nergens een edit-knop zitten...of zie ik die over het hoofd?

Ik zal je dubbele foto even weghalen hoor. Zoals Nicole al aangeeft kun je dat als je te laat bent via de rapporteer knop aan ons verzoeken.
 
Bedankt voor de uitleg quistero :)
 
"Kan iemand zeggen welke soort dit precies is? De N. natalensis of de N. turrita?"

Dit is Neritina natalensis.
N. turrita ziet er zo uit:
 

Bijlagen

  • Neritina turrita (tijgerslak) 04.jpg
    Neritina turrita (tijgerslak) 04.jpg
    33.7 KB · Weergaven: 277
Maar eet deze van de planten?
Ik heb ze nu een jaar en in meerdere aquaria maar nog nooit gezien dat ze planten eten.
Heb wel twee gaten van waar de snoeren doorheen kunnen afgedicht, omdat ik las dat het ware uitbrekers kunnen zijn.
Ik heb daar dus een keer niet aan gedacht. Dit was tijdens een garnalenkuur (welke giftig is voor slakken) en daarom had ik ze in een plastic bak gedaan.
Ik was echter vergeten dat deze slakken vrij lang op het droge kunnen overleven en was vergeten om een deksel op de bak te doen.
Pas na 2 of 3 dagen kwam ik hem weer op de grond tegen.
 

Terug
Bovenaan