koppel maanvissen in rio 240


niels boogaard

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Berichten
164
Leeftijd
24
Mijn rio 240 is vandaag begonnen met indraaien. Dus ik ben aan het denken over het visbestand wat erin komt.
Graag zou ik (als dat kan) er een koppel maanvissen (P. scalare) in houden. En dan een bewezen koppel. als medebewoners zouden ze dan een groepje corydoras aeneus krijgen en een schooltje kardinaaltetra's (paracheirodon axelrodi). van bijde soorten weet ik niet hoeveel ik er dan moet doen.
Is dit visbestand mogelijk in een rio 240?
 
Lees het topic Maanvissen en discus houden eens dan krijg je antwoord op je vraag
 
Als ik een schooltje (min 5) zou doen zou het of de enigste soort vis moeten zijn en het zou kunnen (rio 240 = 120/40/55). Maar ik ben op zoek naar een bewezen koppel. en dan reken ik 2 keer 50 liter is 100 liter. dus het lijkt mij dat het mogelijk is met bijvissen.
 
Je zou toch al inmiddels wel moeten weten dat het niet kan? ...

als je doelde op vorige topics van mij?
toen had ik een 80 cm bak en heb ik nooit serieus nagedacht over maanvissen te houden (behalve een gewonde die ik van de dierenwinkel kreeg en bij mij helemaal opknapte)
maar nu het er op aan komt zie ik door de bomen het bos niet meer.
En naarmate je wat meer ervaring krijgt zie ik ook wel dat ik sommige fouten heb gemaakt. En ik moet altijd even omschakelen naar een ander plan. en dat duurt even. vandaar dat ik soms een paar dagen kan ''doorzeuren''.

maar blijkbaar kan het dus niet.

Corydoras aeneus
Paracheirodon innesi
carnegiela strigata
xiphoporus helleri

kan dit wel? dit was mijn tweede keus
 
als je doelde op vorige topics van mij?
toen had ik een 80 cm bak en heb ik nooit serieus nagedacht over maanvissen te houden (behalve een gewonde die ik van de dierenwinkel kreeg en bij mij helemaal opknapte)
maar nu het er op aan komt zie ik door de bomen het bos niet meer.
En naarmate je wat meer ervaring krijgt zie ik ook wel dat ik sommige fouten heb gemaakt. En ik moet altijd even omschakelen naar een ander plan. en dat duurt even. vandaar dat ik soms een paar dagen kan ''doorzeuren''.

maar blijkbaar kan het dus niet.

Corydoras aeneus
Paracheirodon innesi
carnegiela strigata
xiphoporus helleri

kan dit wel? dit was mijn tweede keus
Als ze op kraanwater worden gehouden is het bestand prima. Ik weet echter niet of de xiphoporus misschien te druk zijn voor de bijlzalmen.
 
Waarom niet sleutelgaatjes ipv de zwaarddragers? Lijkt me beter passen qua karakter en waterwaarden.
 
sleutelgaatjes vind ik niet echt mooi als ik eerlijk ben. Ramirezi's vind ik mooier. maar ik weet niet of dat samenkan met de corydorassen.
 
misschien maakt de inrichting die ik nu heb ook uit: in de bak liggen twee stapels lavastenen (goede verstopmogelijkheden) de achterkant is beplant met cabomba. de stenen met anubias. verder staan er op de overgebleven plekken de cryptocoryne bollusa en de solitairplant: een echinodorus
 
Maanvissen gaan niet in een rio 240, de bak is te laag, dan vergroeien de vissen.
 
als medebewoners zouden ze dan een groepje corydoras aeneus krijgen en een schooltje kardinaaltetra's (paracheirodon axelrodi).
Het kan volgens mij gebeuren dat manen de kardinaaltetra's als lekkere snack zien.
 

Terug
Bovenaan