Koppel maanvissen huisvesten


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
296
Leeftijd
37
ik heb 7 maanvissen (redschoulders) in mijn Rio 450 waarvan 2 koppels die regelmatig afzetten tegelijketijd waardoor de overige 3 maanvissen dan geen leven nou is het idee om 1 koppel apart te zetten maar hoe groot zou het aquarium doorvoer moeten zijn? Plan B is om de 2 koppels in mijn aquarium te houden en voor de andere 3 maanvissen een nieuwe eigenaar te zoeken
 
Ik ben geen maanvisexpert maar ik weet wel dat toen ik maanvissen in mijn meterbak wilde houden, ik van iedereen terecht hoorde dat dat te klein is voor maanvissen. Dat ik eventueel wel een bewezen koppel erin zou kunnen houden mits waterhoogte natuurlijk minimaal 50cm was en ik er verder geen andere vissen in de middenzone bij zou plaatsen.

Dus als ik daarvan uitga dan zou een koppel maanvissen minimaal een meterbak moeten hebben die qua dimensie ook wat hoger en dieper is dan de standaard bak.

De vis moet nog steeds lekker kunnen zwemmen en je hebt, omdat je 1 koppel hebt, dan niet zoveel last van dat er meerdere koppels een territorium willen maken waardoor t op iets minder breedte ook goed zou kunnen gaan.

Maar nogmaals: ik ben niet een expert. Dus wacht vooral nog op andere meningen zou ik zeggen ;)
 
De bak is 1.50 dacht ik en zelf heb ik een Fusion 120 met 5 Manen erin. Op zich gaat dat hier best goed en is er onderling geen strijd maar ik kan me met 7 op 1.50 een beetje voorstellen dat er dan een paar de pineut zijn als er een legsel is bijvoorbeeld. Het zal ook van de inrichting afhangen natuurlijk.
 
Wat Joycie beschrijft is voor permanente huisvesting dan is haar bak inderdaad te klein.
Voor een kweek gelden andere regels. Bij discus wordt vaak voorgeschreven een kweekbak van 50x50x50 dat is bruto 125 liter.
Misschien weet je dat ik wat zieke vissen had, 18 stuks, die verbleven in 3 quarantaine bakken van elk 110 liter.
Deze bakken ga ik ook voor de toekomst inzetten voor kweek. De ene bak is een meter de twee andere zijn 80 cm.
Dat is voor een kweekje prima.
 
Goedenavond iedereen

Ik heb mijn maanvissen gekocht bij jos met het advies dat ik een grotere groep maanvissen op te laten groeien en daarna als het niet gaat uit selecteren dus dat ga ik doen maar ik wil eigenlijk ook niet van ze af dus ik zou graag een koppel maanvissen een eigen aquarium geven mits ik eraan kan voldoen
 
Met de bovengenoemde antwoorden kan je gewoon aan de slag.
 
Dus even voor de duidelijkheid een aquarium van 100x50x60 met een schooltje corrydoras zou ik een koppel kunnen huisvesten
 
Niet permanent.
Tijdens de kweek voor 2 mnd.
Daarna moeten ze terug in de groep.
 
Kweek is ook nooit mijn vraag geweest
 
Wat beveel jij dan aan rjoemman
 
Heb je even een totaalfoto van de bak, mogelijk is er met de inrichting ook nog wat te behalen, maar eitjes weghalen heb ik bij jonge maantjes ook wel gedaan.
 
Ik zal even fotootje schieten ook al is dat niet van belang omdat het mijn vraag niet beantwoord

Wat voor aquarium is er nodig voor een koppel maanvissen
 

Bijlagen

  • IMG-20200524-WA0001.jpeg
    IMG-20200524-WA0001.jpeg
    177.9 KB · Weergaven: 233
Wat voor aquarium is er nodig voor een koppel maanvissen

Een maanvis is een groepsvis, dus voor kweekdoeleinden is dit reeds aangegeven, verder "hoort" een maan in een groep thuis.

In jouw bak kan je helemaal van links naar rechts kijken, dus de vissen zien elkaar altijd. Door echt zichtbrekers te maken, kan er veel meer rust in je bak komen.

En 1 koppel structureel alleen houden, dan zou ik denken aan een Lido 120/200 of een 100 a 120 centimeter bak, maar het geniet niet de voorkeur voor een groepsvis!
 
Ook ik denk dat je met een andere inrichting (echt grote stukken zicht blokkerende hardscape (steen/hout)) heel veel gaat bereiken.
Behalve het feit dat ik een scholenvis niet bewust apart zou zetten, gaat tevens het mooie van de maanvis (de groepsdynamiek) eraf.
 
Hoe ik er nu naar kijk zie ik het zo
7 maanvissen vind ik te veel hier uit wil ik een groepje van 5 overhouden waarvan 1 koppel dan zou ik ook nog wat zichtbrekers kunnen plaatsen waardoor er nog meer rust komt. Dan blijft er nog 2 maanvissen over als ik die op mp zet kommen ze ook hoog waarschijnlijk ook met ze tweeën in een aquarium of ik breng ze naar de lfs waar ze misschien dan weer verkocht worden als "koppel " omdat ze dan een stuk groter zijn dan de overige maanvissen
 
Ik heb goede,ervaringen met aquaria van 130x50x50 met daarin twee bewezen maanviskoppels. Paar grote Echinodorus bleheri erin, kienhout en Vallisneria gigantea
 
Goedenavond ik heb intussen mijn inrichting een stuk veranderd dit was toch de oplossing voor mij het is wat rustiger in het aquarium als de maanvissen eieren hebben

Iedereen bedankt voor jullie ideeën/suggesties

Mochten er nog op en aanmerkingen zijn hoor ik die graag aan de spraybar wordt gewerkt om die mooiere in het geheel mee te nemen
 

Bijlagen

  • 16161860229911263418338163134837.jpg
    16161860229911263418338163134837.jpg
    350.9 KB · Weergaven: 228

Terug
Bovenaan