Kopieren aquascape


J

jsiegmund

Guest
Dag iedereen. Om mijn andere "beginner" topic niet te veel te vervuilen hierbij even een los topic over de inrichting. Ik ben dus een beetje op zoek geweest in de wondere wereld van de aquascapes om daar inspiratie op te doen. Inmiddels weet ik wat ik mooi vind en wil gaan nabouwen. Om maar meteen met wat plaatjes te beginnen:

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2008/show147.html
http://www.flickr.com/photos/georgefarmer/9861366125/
http://www.aquascapingworld.com/attachm ... -jpg.6325/
http://fuck-yeah-aquascaping.tumblr.com ... 3302899029

Een dergelijk plaatje wil ik gaan maken in een Scubaline 240, afmetingen 120b x 40d x 50h. Sowieso: hoogteverschil / dieptewerking. Misschien een 'paadje' maken in lichter zand met links en rechts een hoger gedeelte. Qua beplating veel laag spul (mossen, bodembedekking) afgewisseld met grassen. Achterwand wil ik doen met folie omdat deze plaatjes in combinatie met zo'n standaardwand niet mooi is denk ik. Verlichting wordt LED van kitelight, eventueel aangevuld met de standaard T5 verlichting van de kap.

Maar... ik begin net weer. Mijn laatste bak is meer dan 15 jaar geleden en die kennis, die bestaat nauwelijks meer. Ik leer hier snel weer bij, maar toch. Wat mijn vraag is (en een oprecht antwoord is fijn): gaat me dit lukken? Kan ik hier als redelijke newbie aan beginnen en het tot een goed einde brengen, of moet ik toch beter iets makkelijker beginnen? Is het maken van zo'n scape veel moeilijker dan een "gewone" bak, of is het gewoon een kwestie van plantkeuze en misschien wat meer geduld? Dat laatste is geen probleem overigens, ik hoef geen bak die na een maand al helemaal klaar is.
 
ik vind de laatste het mooiste
 
Het zal zeker een uitdaging worden. Zeker de laatste bak heeft veel diepte (erg mooi).
Of het je gaat lukken, ik hoop het wel. Maar je zal eerst wat info moeten inwinnen en kijken wat je wil. Bv co2 in je bak, waterwaardes, voeding, verversing. daar ligt de eerste uitdaging en dan komt er ook een stukje creativiteit om de hoek kijken.
Maar je streven is nobel, mooi idee zeg ik.

Gewoon proberen en veel info van de juiste mensen zien te krijgen.

Gr Martinez
 
Ik ga mee met martinez.. Als je vantevoren goed uit gaat zoeken hoe je zo'n bak met planten en mossen in evenwicht kan houden en wat daarbij komt kijken dan is dit zeker een pracht doel om naar toe te werken.

Probeer het eens zou ik zeggen en kijk tegen welke problemen je aan loopt en gooi die op het forum! Er zijn altijd zat mensen die je daarmee dan kunnen helpen en dan kom je er wel! :)
 
Die laatste vind ook ik het mooist. Alleen is die wel 3x zo diep als die andere bakken volgens mij.
 
Die laatste is inderdaad erg mooi, maar ik denk niet dat dat gaat lukken met m'n 40cm diepte. Precies daarom zijn de andere wel wat beter haalbaar. Ik was inderdaad van plan om CO2 toe te voegen. Verder wil gaan werken met het Oliver Knott bodemsubstraat waar o.a. PeterHuppertz1982 gebruik van heeft gemaakt (ook een mooie bak!!). Ik ga nog even zoeken welke scape ik als uitgangspunt neem, beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen in dit geval. Visbestand maakt me dan in eerste instantie niet eens zo heel veel uit, daar valt altijd wel wat leuks van te maken denk ik dan.

In ieder geval goed om te horen dat jullie niet meteen reageren met "begin er niet aan" of een waslijst aan dingen die je hier nodig voor hebt. Qua planten weet ik wat ik mooi vind, maar ik heb geen idee hoe het heet of in wat voor bak het wel/niet kan. Waar ik in ieder geval rekening mee wil (moet) houden zijn de zomermaanden. De bak komt in mijn huiskamer waar het op echt hete dagen best richting de 30 graden kan gaan. Dus wat er ook in gaat; het moet wel een beetje hitte bestendig zijn.

Deze vind ik ook heel mooi: http://www.aquascapingworld.com/threads ... 2013.8438/
 
Ik denk zelf dat je rekening moet houden dat je bak ondiep is voor sommige scapes lijkt mij
Als je ze echt wilt na maken tenminste.

Wel knap dat je het probeert!

Een tip zorg dat je een goede circulatie in je water hebt en een goede CO2 toevoer!


Veel succes!
 
Goed idee! Ben er zelf ook een topicje over begonnen en zit mezelf ook helemaal suf te lezen, want ik wil ook een aquascape
gaan maken. Hoe en wanneer ben ik nog niet over uit, juist om mezelf de tijd en rust te gunnen om alles goed uit te zoeken.
Als ik een bak in de huiskamer heb staan dan wil ik ook direct aan de slag. Nu ik alleen nog een 40l bakje heb staan kan ik
rustig aan doen.
Ik vind ook de laatste het mooiste van de 4 foto's uit je eerste bericht. Door de diepte van jouw bak denk ik dat dit moeilijk gaat worden. Ik zou daarom voor de eerste bak kiezen inclusief de tetra's al vissenbestand met wellicht wat bodembewoners en meer niet.

Ga je topic zeker in de gaten houden en wellicht kunnen we elkaar helpen!

Er schijnt bij Diebo in nieuwegein verschillende scape's in de winkel te staan, ben er nog niet geweest, maar wellicht kan je daar eens gaan kijken voor informatie en idee�n?

Wat me wel altijd stoort aan de meeste foto's is het feit dat je nergens een verwarming, uitstroompijpjes, instroompijpjes, Co2 en weet ik veel meer ziet terwijl dat er toch wel moet zijn naar mijn idee. Zal misschien weggehaald of met fotoshop verwijderd zijn, maar hou hier wel rekening mee in je eigen bak. Je ziet veel glazen pijpjes en dergelijke in plaats van het lelijke groen dus dat kan een uitkomst bieden.
 
@Aquariaan1967 thanks, ga ik zeker volgen!

@tonnyteun jup, ik ga ook niet te ambitieus doen en die andere scapes zijn ook zeker niet verkeerd. Ben ook nog niet helemaal uitgezocht.

@Vistick1984 ga ik jouw topic ook volgen! :) Tetra's heb ik altijd cool gevonden en wil ook zeker wat garnalen. Misschien dan nog 1 wat grotere soort erbij maar veel drukker gaat het waarschijnlijk niet worden.

Diebo kende ik nog niet, maar ik ga eens even op zoek. Nieuwegein is nog wel te doen. Staan in ieder geval mooie plaatjes op hun site, jammer dat er niet ook een webshop is!?

De foto's zijn natuurlijk mooier dan de werkelijkheid. Ik denk dat ze inderdaad meestal de techniek verwijderen. Er zit nooit een kap op die bakken en alles is superhelder. Er worden goede camera's gebruikt en mogelijk ook nog wel wat extra fliters en spul. Voor een normale bak is dat natuurlijk niet haalbaar, dus zo'n plaatje krijg je niet. Maar goed, dat weet je van tevoren :) Pijpjes kun je natuurlijk wel transparant voor pakken, is wel weer poetswerk om het netjes te houden.


Qua lay-out wil ik aanhouden wat Oliver Knott doet in de volgende video (4 delen totaal): http://www.youtube.com/watch?v=BC5_X6EjJvE. Ik vind dat hij veel te grote stenen gebruikt in deze scape, maar het idee van een eiland links en rechts is wel gaaf. Voor de ge�nteresseerden, hierbij de specs (zelfde afmeting bak ongeveer, dat is alvast mooi): http://www.thegreenmachineonline.com/ar ... ott-at-tgm
 
Okee, ik ben vanavond even aan de gang geweest met SketchUp. Was even geleden, dus ik moest er weer inkomen. Maar wel een briljante tool om redelijk nauwkeurig te berekenen hoeveel liter soil je nodig hebt. Ik ben voorlopig gekomen tot het volgende plaatje:

aquascape_layout.jpg


Links en rechts ga ik opvullen met zwarte soil (weet nog niet welke). Het 'paadje' wordt een licht kleur (rivier)zand waar geen beplanting op komt.

Door je groep te selecteren en de eigenschappen op te vragen, krijg je eenvoudig de inhoud in kubieke milimeters te zien. Die zet je eenvoudig weer om naar liters. Zo kom ik nu op 25 liter zwarte soil en 6 liter lichte bodem.

Vraagje: zou het kwaad kunnen om het "bergje" op te vullen met ander (lees: goedkoper) materiaal? Ik kan daar wel 10 - 20 cm dure bodem neerleggen, maar daar schiet je bak verder niets mee op lijkt me. Wat is in dat geval geschikt materiaal om op te hogen?
 
Alles kan, maar de kans bestaat wel als je een plant er iets te hard uit trekt dat het met elkaar gaat vermengen.
Ik heb een voedingsbodem, ook daar kan je het zelfde probleem hebben, dus voorzichtig zijn.

Opzet is tof

Gr Martinez
 
jsiegmund zei:
Links en rechts ga ik opvullen met zwarte soil (weet nog niet welke). Het 'paadje' wordt een licht kleur (rivier)zand waar geen beplanting op komt.

Door je groep te selecteren en de eigenschappen op te vragen, krijg je eenvoudig de inhoud in kubieke milimeters te zien. Die zet je eenvoudig weer om naar liters. Zo kom ik nu op 25 liter zwarte soil en 6 liter lichte bodem.

Vraagje: zou het kwaad kunnen om het "bergje" op te vullen met ander (lees: goedkoper) materiaal? Ik kan daar wel 10 - 20 cm dure bodem neerleggen, maar daar schiet je bak verder niets mee op lijkt me. Wat is in dat geval geschikt materiaal om op te hogen?

Ik heb in mijn laatste bakje de onderkant opgevuld met lavasteen dat ik fijner gemaakt had, denk maximaal aan stukken van 5cm. Dit had twee redenen.
De soil die ik gebruikt hebt(ADA Amazonia) valt na 1 a 2jaar uit elkaar. Nu doordat ik een grove poreuze ondergrond hebt. Blijft de bodem daarna ook nog redelijk luchtig.
En als tweede had ik gelezen dat er bij het begin veel bacterie op op het Lavasteen afkomt en dit ook weer beter voor de planten bij de beginvazen.

Het is een goedkope manier voor het opvullen van de hoogte.

En verder bedenkt goed als je echt een zandstrand voorin te maken.
Ik weet niet of je mee wilt doen aan wedstrijden maar de jury waardeert het vaak niet. En het is ook erg moeilijk om er een geheel mee te maken.

En smal pad na achter is nu erg in, maar vergeet ook wel skills om het zo te maken dat het natuurlijk lijkt.
Ik ken veel andere die dit geprobeerd hebben. Maar later toch hun bak weer helemaal om moesten gooien omdat het er gewoon niet uitzag.
Dit waren meestal professioneel aquascapers die het niet naar wensen lukte.

Als je nog niet zoveel ervaring hebt zal ik eerder een pad maken door middel van planten. Dit is makkelijker te veranderen.

Maar dit is natuurlijk je eigen keuze.
 
-ooit komt er hier zo'n nature scape in men bakje, waar ik vooral op let is het opbouwen van de hard scape en Amano blijft voor mijn hierin het voorbeeld

-zo zal je maar weinig even aantallen van hout of steen zien (3,5,7,9,enz vermijden van symmetrie)

-sterke punten op de gulden snede plaatsen

-hou rekening dat je hard scape groot genoeg moet zijn ,want die zal na korte tijd maar voor de helft meer zichtbaar zijn.

-meestal gebruiken ze planten die niet teveel eisen stellen.
 
Dat punt van het vermengen is natuurlijk wel waar, helemaal als je visjes erin doet die nog een beetje in de bodem gaan lopen wroeten. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik in plaats van zand misschien een wat grijze soil plak en die dan beplant met glossostigma elatinoides bijvoorbeeld. Vind ik een grappig plantje wat ook leuk staat tegen de ruit aan.

Ik ben van plan om de overgang tussen eiland en 'pad' af te zetten met meerdere kleinere stenen zoals: http://www.aquaristic.net/Mini-Landschaft.html. "Op" het linker eiland komen dan wat stenen met grotere afmeting. Op die manier wil ik dan een soortgelijk plaatje maken aan http://www.aquascapingworld.com/attachm ... -jpg.6325/
 
Via het topic van Vistick1984 vond ik een blog over "iwagumi". Die stijl spreekt me wel aan, dus ik ben wat verder gaan zoeken op voorbeelden. Toen kwam ik uiteindelijk op YouTube uit op het volgende filmpje van een iwagumi bak:

http://www.youtube.com/watch?v=7m5jBuavXv8

Wat een prachtige scape! Ik ga deze als uitgangspunt nemen denk ik. Onder de video staat een comment van iemand die een poging heeft gedaan om de planten te identificeren. Hij kwam op het volgende lijstje uit:

Background: Straight Vallis (Vallisneria spiralis) Midground: Pennywort (Hydrocotyle leucocephala), Downoi (Pogostemon helferi), and Hairgrass (Elocharis acicularis) Groundcover: Glossostigma Elatinoides Rock Moss: Java Moss (Taxiphyllum barbieri)

Kan iemand hier zaken bevestigen of ontkennen, want ik kan alleen maar matchen met foto's en dat is nog best lastig.
 
Schitterende filmpjes! Heel duidelijk uitgelegd ook, fijn. Ze denken daar wel echt over alles na heb ik heb idee, zo ver ben ik nog niet. Maar wel prima om inspiratie op te doen. Het idee van die strookjes om je verhogingen op hun plaats te houden is wel praktisch. Eens kijken van welk materiaal ik die na kan maken.
 
jsiegmund zei:
Het idee van die strookjes om je verhogingen op hun plaats te houden is wel praktisch. Eens kijken van welk materiaal ik die na kan maken.

Daar moet je echt wel aan denken, of het valt binnen de kortste keren in elkaar.
Een plastic potje uit elkaar knippen, en klaar.
Voor verhogingen kan je ook een filterzakje nemen gevuld met wat keramische pijpjes. Zo verhinder je ook dat alles wegschuift.
 
Goeie tip. In een van die filmpjes van the green machine gebruiken ze daar 'power soil' of iets dergelijks voor, maar dit is veel makkelijker en goedkoper. Ook die tip voor het plastic: top.

Ik ga deze stenen bestellen: http://www.zooplus.de/shop/aquaristik/a ... ets/283120. Heb alleen even nagevraagd of ze de 120cm set ook kunnen leveren want ik vermoed dat ik die XXL steen juist goed kan gebruiken.

Verder al voorzichtig aan het nadenken over de planten die ik wil gaan gebruiken. Het lijstje op dit moment (maar dat is nog wel aan verandering onderhevig:

Eleocharis: begroeiing vlakke gedeelte
Glossostigma elatinoides: begroeiing "berg"
Taxiphyllum sp. 'Flame Moss': voorgrond grootste stukken hardscape
Pogostemon helferi: opvulling rondom hardscape
Vallisneria spiralis: geheel achterop
Alternanthera reineckii: achter de grootste stukken hardscape

Ik ga de layout iets veranderen, waarschijnlijk laat ik het rechter eilandje vervallen om meer het effect te cre�ren zoals op eerder genoemd filmpje. Wanneer ik de boel binnen heb ga ik eerst eens met de hardscape puzzelen om die goed te krijgen. Zal allemaal nog wel even duren want de bak moet nog besteld worden. LED en CO2 zitten al wel op de post :)
 
Als je nog meer inspiratie nodig hebt kan je ook hier kijken, is de belangrijkste aquascape wedstrijd.
Vanaf het jaar 2000 t/m 2013 kan je alle genomineerde bekijken.

En veel zijn er echt stunning.

Hier is de link AGA Aquascaping Contest.

Veel kijk plezier als je dit nog niet gezien had.

En als je begint met je layout deel je het toch wel?? :foto:
 
Had ik nog niet gezien, dus ook daar ga ik zeker even neuzen. Misschien wel wat tricky om nu meteen wedstrijd bakken te gaan kopieren ;) En uiteraard: zodra het scapen begint ga ik alles voor jullie vastleggen!
 
Bak, techniek en toebehoren zijn nu ook besteld. Zal in de loop van de week allemaal binnenkomen. Nog even de reactie van Zooplus afwachten, dan kan ik ook de bodem + hardscape in bestelling zetten. Kan niet wachten om te beginnen :)
 
Als je plantjes koopt, neem dan zoveel mogelijk de "in vitro" potjes.
"Anubias" en "Tropica" hebben zulke potjes.
Het lijkt duurder, maar er zit meer in.
Geen troep en wol dat je af de plantjes moet doen.
Uit het potje, afspoelen en klaar.
Ervaar zelf dat die plantjes ook veel sneller aanslaan.

Hou rekening dat de stenen die je wil kalk afgeven, dus meer water verversen.
 
Dat staat er inderdaad bij, maar in alle reacties die ik lees staat dat dat alles meevalt. Hoe kun je een beetje fatsoenlijk inschatten hoeveel potjes je nodig hebt voor een stukkie bodem? Ik heb begrepen dat je beter niet teveel bezuinigd op planten, omdat je aquarium makkelijker start wanneer je meer planten hebt (doordat de alg dan weggeconcurreerd wordt). Voor de zekerheid heb ik een flesje 100ml bacto bij besteld om de opstart toch iets te bespoedigen, als het al niet helpt kan het in ieder geval geen kwaad lijkt me.
 
Hier is de link AGA Aquascaping Contest.


Prachtig prachtig....
:smitten:
 
@backplay heb je een goed adres voor die in vitro plantjes toevallig?

Edit: http://www.aquaplantsonline.nl/c/403/in-vitro-planten/ al gevonden ;)

In de reacties bij het potje Eleocharis Parvula schrijft iemand dat je met een potje (6 centimeter) een veldje van 20x30 kunt planten, dat is veel meer dan ik dacht! Top!
 
Je bent echt bezig om spijkers met koppen te slaan zeg! Ik blijf nog meer lezen en filmpjes te kijken....heb nog niet de durf om er al aan te gaan beginnen. Ben na een paar jaar weer begonnen en heb net een 40l bakje staan en ga me daar eerst maar eens mee bezig houden denk ik.
Lees dat er een bak besteld is....wat heb je besteld qua maten?

Bij Diebo heb ik geen weet of ze een webwinkel hebben. Ken de winkel zelf totaal niet en ben er ook nog nooit geweest, maar staat wel in de planning. Wel eens op azaqua.nl gekeken? Ze hebben veel spullen voor aquascaping.

Succes in ieder geval de komende tijd met je scape! Hou ons op de hoogte met veel foto's....:) (kan ik afkijken...;)!)
 
jsiegmund zei:
@backplay heb je een goed adres voor die in vitro plantjes toevallig?

Edit: http://www.aquaplantsonline.nl/c/403/in-vitro-planten/ al gevonden ;)

In de reacties bij het potje Eleocharis Parvula schrijft iemand dat je met een potje (6 centimeter) een veldje van 20x30 kunt planten, dat is veel meer dan ik dacht! Top!

In Duitsland heb je ook veel sites waar ze potjes verkopen, aquaplantsonline is ook ok.

Hoeveel potjes hangt van je manier van planten af.
Ik doe altijd hele kleine stekjes en plant ze vrij dicht bij ��n. Zo krijg je sneller een veld.
Voor de Parvula heb ik per potje ongeveer 6 x 3 cm.
Knip het af tot je ongeveer 1 cm over hebt, en dan met een pincet planten. De oude sprietjes sterven toch af.
Zeker een goede planten pincet koper overigens!

Als je met de plantjes begint die je opnoemt, zou ik in het begin max 6h licht geven en de eerste weken wat hoornblad in laten drijven.
 
Plantenpincet en schaar was ik inderdaad al van plan om aan te schaffen. Bestelling bodem en stenen vandaag gedaan, set van 120cm Seiryu stenen en 40L Knott bodem, 30 grof en 10 fijn.

Zou je me nog willen uitleggen waar dat hoornblad goed voor is?

Ik heb ook gelezen over de dry start methode. Dat leek me wel wat, totdat ik mezelf bedacht dat ik hoogteverschil ga maken. Dan gaat dat niet, lijkt me? Het idee is dat je de planten in het begin dan niet helemaal onder water zet zodat ze kunnen wennen en algen geen kans krijgen. Maar goed, wanneer ik het laagste niveau onder water zet, dan heeft het hogere niveau dus geen water.
 
Update: zojuist de LED verlichting binnen gehad. Ik twijfelde tijdens het bestellen of ik niet nog 2 extra SMD's zou toevoegen. Zojuist de stripjes aangedaan en besloten dat ik daar maar even mee ga wachten. Wat een licht! Erg blij mee, mooi programmeerbaar controllertje erbij en alleszins betaalbaar!
 
jsiegmund zei:
Zou je me nog willen uitleggen waar dat hoornblad goed voor is?

Zodat er toch planten zijn die onmiddellijk goed beginnen te groeien.

jsiegmund zei:
Ik heb ook gelezen over de dry start methode. Dat leek me wel wat, totdat ik mezelf bedacht dat ik hoogteverschil ga maken. Dan gaat dat niet, lijkt me? Het idee is dat je de planten in het begin dan niet helemaal onder water zet zodat ze kunnen wennen en algen geen kans krijgen. Maar goed, wanneer ik het laagste niveau onder water zet, dan heeft het hogere niveau dus geen water.

Dat hoogteverschil is geen probleem.
Met dry start moet je wel goed kijken of je planten ervoor geschikt zijn.
Je planten komen niet onder water, maar je moet zien dat de vochtigheid heel hoog is.
Voor een bakje met 1 of 2 verschillende bodemgroeiers vind ik het nuttig, anders vind het zelf teveel gedoe.
Daarom ook het hoornblad er in, goed groeiende planten is minder kans op algen.
En de eerste maanden veel waterverversingen doen.
 
Zucht... soms heb ik wel eens het idee dat winkels echt niets aan je willen verdienen. Ik wilde bodem + stenen bestellen bij zooplus.nl, maar daar hadden ze de 120cm set niet op de website staan. Gemailed, kreeg het advies om de boel dan op zooplus.de te bestellen omdat de set daar nog wel op staat. Ok, dat gedaan. Vanochtend een Duitse mail in de bus met de mededeling dat ze deze artikelen niet vanuit Duitsland naar Nederland versturen en dat ik wellicht beter bij de NL site kon bestellen.
 

Terug
Bovenaan