Kommetjes kommetje (Kommetje)


Helaas zit er onder het grind een heel wortelstelsel. Als ik er een crypto uit wil trekken komt de halve bodem mee omhoog. Vandaar dat ik het niet aandurf
Met engelengeduld komt dat los! Trekken duwen trekken duwen op en neer wiebelen, trekkn duwen. Na 5 minuten zit ie los en als je niet te hard trekt krijg je de wortels er zo goed als brandschoon er uit 😄 de toplaag dekt vanzelf af wat er uit het gaatje komt maar meer hoeft er echt niet verstoord te worden. Elk worteltje zit vast geworteld en bij elke beweging die je maakt probeer je eigenlijk zachtjes wortel voor wortel los te wrikken.

Als je dat trekken en duwen ritmisch doet dan word de bodem ook luchtig en dan laat hij makkelijker los. Net zoals zand vloeibaar kan bewegen op een trilplaat.

Ik vind een plant er op die manier uit trekken zo bevredigend, net zoals het folie van een nieuwe telefoonscherm trekken. Of je beschermglas er af halen. Dat moet je ook met belijd doen, ipv rats dat ding er af trekken. Je moet de lucht de tijd geven om er onder te kruipen en dat zelfde kan ook met de bodem. Er kan geen wortel te vast zitten. Of hij moet echt in een stuk hout gegroeid zijn ofzo.

Als je dan in eens 3 planten de bodem in ziet duiken weet je gelijk dat die er aan vast zitten 😂
 
Hahaha wat mooi omschreven. Ik denk wel dat ze gelijk hebben dat je het kan proberen door heel zachtjes te trekken. Ik ben vandaag ook even aan het huzzelen geweest met planten in mijn twee aquariums en heb ook enorme wortelstelsels eruit getrokken, onder andere een heel oerwoud vallisneria. Gaf even rommel, maar na een paar uurtjes was het meeste alweer neergedwarreld of weggefilterd. Ik had ook niet heel erg voorzichtig gedaan, dus als je dat wel doet zal het nog meer meevallen. En het valt me op dat mijn garnalen het juist wel waarderen als ik de bodem omwoelt wanneer ik met de planten bezig ben, die zitten er direct bovenop. Meestal terwijl ik nog bezig ben...
Maar goed, misschien eerst ook even bedenken wat je dan wel erin wil en dat klaarleggen? 🙂
 
Ik ga het wel even proberen.. Nu heb ik er ook hout in zitten waarvan sommige takken zwart zijn geworden. Zal ik dat er ook uit moeten halen eigenlijk?
 
Als het zacht is geworden waarschijnlijk wel ja.
 
Het is een grote wortelmat. Waarschijnlijk zou ik de hele scape eruit moeten halen als ik het zo zie. Kan wel maar worden bewoners denk ik niet blij van en nitrietpiek? Door omwoelen van de bodem?
 

Bijlagen

  • IMG_8161.jpeg
    IMG_8161.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 31
Ja dat wordt een zooitje zo te zien maar goed je moet wat als je het niet mooi vindt. Garnalen eerst uitvangen is vast ook geen optie.
Anders had je een grote verversing na het onderhoud kunnen doen denk ik.
 
Ja dat wordt een zooitje zo te zien maar goed je moet wat als je het niet mooi vindt. Garnalen eerst uitvangen is vast ook geen optie.
Anders had je een grote verversing na het onderhoud kunnen doen denk ik.
Nee dat zijn er veel te veel tussen alle planten. Maar als ik de scape eruit haal en dan die wortels enzo. Dan kan ik wel daarna de helft van het water vervangen opzich?

Maar hoe zorgen jullie dan dat die wortels van planten niet door de hele bodem gaan woelen? Zet je ze in een potje ofzo?
 
Hier gaan de wortels ook door de bak hoor en dat hoort bij die plant. Ik had wel wortels van 30+cm.
Als ze op leidingwater zitten dan kun je gerust veel water verversen.
 
Ja het is inderdaad gewoon kraanwater dus dat zal ik zo wel doen dan.
 
Dan ga ik toch maar gewoon verder met eruit halen. Welke planten hebben dit niet?
 
Veel moerasplanten wel omdat die voeding met de wortels opnemen en ze zich zo vasthouden.
 
Als ik dit zo zie twijfel ik of het wel goed gaat komen. Het is een grote ravage. Ik trek planten los en dan zet ik de pomp weer ff aan. Wat vuil water eruit gehaald en dan weer schoon kraanwater erbij…
 
IMG_8166.jpeg
 
F9433D5A-4F4D-4BE0-B281-06246A1B4A78.jpeg
Heb de planten maar gewoon omhoog getrokken… de halve bodem kwam mee…. Denk dat ik er nu nieuw grind in zal moeten doen… weet niet of dit nog goed komt… Stress
 
Jeetje wat een troep maar ja je hebt weinig keus. Niet grind gaat denk ik lastig als er garnalen inzitten. Ik zou een flinke wissel doen met water op de goede temp en de boel dan even laten rusten.
Je plantenmassa is natuurlijk erg groot op zo n klein bakje.
 
Ja ik laat nu even de pomp het water schoontrekken. Heb al een paar emmers vies water eruit gehaald en gieters schoon water erbij gedaan. Het klaart al wat op maar kan toch niet veel doen nu tot het beter is want ik zie niks dus
 
Nou ik wilde iets verplaatsen en toen viel er een steen op de bodem. 😵nu is het wel helemaal compleet de ramp.

Naar de hornbach geracet voor een nieuwe cube. Gelukkig hadden ze er nog een. Maar nu zal het wel helemaal een puinhoop zijn.

Nu nieuw grind erin gooien enzo. Hopelijk heb ik voldoende bacteriën in mijn pomp. Heb er een met sponsfilter en keramieke buisjes. En met al dat vuil wat opwaaide uit de bodem zit hij goed vol.

Wat kan ik nu het beste doen? Denk nieuwe bak omspoelen en grind omspoelen. Erin kiepen en zoveel mogelijk water uit de oude bak? En apparatuur over hangen? En dan vangen maar?
 
Nou wat een toestand. Ik heb er geen ervaring mee maar er was laatst een topic waar men dacht ik ook aangaf dat je het grind na uitspoelen weer kan herbruiken.
Water uit de oude bak zou ik niet gebruiken want ze zitten op leidingwater en bacterien zitten amper in het water.
Ik zou zelf nieuw water gebruiken en dan de komende dagen weinig voeren en even goed monitoren.
 
Nou wat een toestand. Ik heb er geen ervaring mee maar er was laatst een topic waar men dacht ik ook aangaf dat je het grind na uitspoelen weer kan herbruiken.
Water uit de oude bak zou ik niet gebruiken want ze zitten op leidingwater en bacterien zitten amper in het water.
Ik zou zelf nieuw water gebruiken en dan de komende dagen weinig voeren en even goed monitoren.
Ja alleen waar moet ik dan op letten als ik het in de gaten houd?
 
Of er geen nitriet of nh3/4 piek komt want dan moet je als de bliksem verversen met garnalen en daarom ook eerst heel weinig voeren. Gelukkig draait er wel een ingedraaid filter en dat scheelt alweer. Maar ja de bacterien in de bodem ben je deels kwijt lijkt me.
 
Of er geen nitriet of nh3/4 piek komt want dan moet je als de bliksem verversen met garnalen en daarom ook eerst heel weinig voeren. Gelukkig draait er wel een ingedraaid filter en dat scheelt alweer. Maar ja de bacterien in de bodem ben je deels kwijt lijkt me.
Ik snap het. Maar nu ik toch alles overhoop heb ga ik toch maar doorzetten met een nieuwe cube en bodem. Ik twijfel of hij lek is. Want hij lekt nu nog niet. Maar ik vind het geen fijn idee. Die steen klapte zo hard neer. Dat ik nu toch liever het zekere voor het onzekere neem. En er zaten veel krassen in het glas etc. Ik irriteerde me al langere tijd aan hoe het eruit zag. Nu noodgedwongen dan maar aanpakken. Ik zie het wel, er zitten gelukkig niet super veel bewoners meer in de bak. Een oto en wat garnalen.
 
Ja je moet er een goed gevoel bij hebben en ik snap je standpunt. Succes met inrichten.
 
Oh joh wat een stress allemaal zeg!!! Vervelend dat je nu overhaast aan de slag moet in plaats van dat je op je gemakje kan uitdenken wat je wil en balen van die steen 😥

Bij het opstarten van een nieuw iets gooi ik altijd een lading grof hoornblad erin, dat drijft gewoon rond en neemt heel wat voedingsstoffen op. Wat extra drijfplantjes zoals watersla erbij en dan heb je een aardige extra buffer. En als je het niet meer nodig vindt dan vis je het er zo weer uit.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb genoeg, je zou zo wat kunnen ophalen hier.

An sich zijn planten die de hele bodem doorwortelen juist goed voor een gezonde bodem. Alleen als ze heel groot worden en de hele bak overwoekeren is het minder praktisch natuurlijk. Dus ik zou sowieso kijken naar planten die klein blijven. Ik heb bepaalde hele kleine cryptocoryne soorten die geen enorme expansiedrang hebben. Maar ook mijn grotere soorten breiden zich niet zo indrukwekkend uit als die van jou.
Bucephalandra en anubias zijn natuurlijk soorten die je op hout of steen kan zetten en groeien bij mij ook niet heel hard.
Verder maken stengelplanten die hun voeding uit het water halen vaak iets minder uitgebreide wortels, al is mijn ervaring dat daar soms ook nog best wat aan kan hangen. Je hebt daarmee wel minder dat ze je hele bak doorwandelen.
Of je neemt een drijver als waterpest of grof hoornblad en verankerd die ergens onderin.
Mos maakt geen wortels, maar kan zich op een andere manier weer behoorlijk uitbreiden.
Marsilea, lileaopsis en valisneria zijn voorbeelden van soorten die met worteluitlopers de hele bak doorwandelen. Dus die zou ik sowieso niet nemen als je dit niet weer wil. De eerste twee wel met redelijk oppervlakkige wortels trouwens.

Lijkt mij dat je met de bodem hergebruiken juist veel goede bacteriën meeneemt. Maar misschien dat dat niet met alle bodems kan? Daar heb ik niet genoeg ervaring voor...
 
Sagittaria Sabulata is ook een leuk vrij klein voorgrondplantje om te gebruiken.
 
Thnx voor alle tips. Onder mijn fijne grind had ik een waszak met lavasteentjes zitten. Blijkbaar vonden de planten dit erg lekker want die hele zak zat vol wortels, kon het niet hergebruiken.

Maar dat werkte denk ik goed. Aan de blijdschap van de planten te zien.

Ik heb nu nog wat drijfplantjes bewaard en een mini anubias op de tak. Ben inderdaad van plan planten te nemen die ik op het hout kan vastmaken volgende keer zoals bucephalandra en anubias…. En misschien mos voor garnalen.

Vannacht liggen piekeren. Dacht misschien de vis en garnalen maar weg doen en de bak opnieuw inrichten en dan nieuwe bewoners halen later….
 
Ik heb een hele tijd een zieke garnaal in een klein vaasje gehouden met hoornblad, hoefde niet veel te verversen en ging gewoon lekker haar gangetje. Dus anders zet je toch gewoon je oude bak tijdelijk op een veilige plek neer (waar het niet tot enorme schade zou leiden als hij toch gaat lekken) met je oude plantjes en hardscape en een grote lading grof hoornblad of waterpest ofzo? Dat houdt het echt wel een tijdje uit hoor. Ondertussen gewoon goed testen.
Je kan zelfs je oude cryptocorynes erin laten drijven terwijl ze op marktplaats staan ofzo. Vinden de garnalen alleen maar fijn tussen als die worteltjes.
Dan kun jij in alle rust aan de nieuwe werken.

Zo zou ik het doen denk ik, maar als je het fijner vindt om ze weg te doen moet je dat doen natuurlijk, er is niet één goede manier 🙂
 
fijner niet per see, misschien wel handiger….

Bedankt voor je tips.. Ik dacht misschien is een ander kleurtje garnalen ook wel eens grappig maar dan moet ik deze dus weg doen want je kunt ze niet mixen..

Ik zag aan het hout wat ik erin had wat staghorn alg zitten. Misschien doe ik dat beter ook maar weg of niet?

Nieuw hout uit de aquariumwinkel,
Moest je dat nou uitkoken ofzo? Of in een emmer doen tot het zinkt ofzo toch….
 
Ik denk dat ik zelf de alg gewoon goed eraf zou borstelen en het er niet om zou wegdoen. Algen komen linksom of rechtsom toch wel in je bak als de omstandigheden gunstig zijn voor ze lijkt me. Maar misschien hebben andere leden er ervaring mee?

Hout uitkoken lees ik verschillende verhalen over. Het is een quick en dirty manier om het snel te laten zinken volgens mij, maar ik heb ook vaak gelezen dat het wordt afgeraden omdat je daarmee structuren kapot maakt waardoor het sneller zal vergaan. Ik weet niet wat waar is en heb het zelf nooit uitgeprobeerd uit te koken. In een emmer zetten tot het zinkt wel, en dat werkt in ieder geval :)

Maar nogmaals, ik heb geen enorme ervaring hoor, dus ik zou vooral ook nog even rondlezen en zoeken welke optie het beste is.
 
Ik zou het hout insmeren met carbo of natuurazijn en dan is de alg in de regel na een kapot.
 
Ik zou het hout insmeren met carbo of natuurazijn en dan is de alg in de regel na een kapot.
Maar dan kun je het na goed afspoelen wel weer in de bak zetten?
 
Ja hoor en ik behandel de stukjes hout in mn bak om de paar weken even op deze wijze met carbo tijdens het verversen. Ik heb 2 vrij grote stukken die ik dan doe en gebruik er zo n 20ml carbo voor en smeer dat er met een kwast gewoon op en daarna even afspoelen.
 
Schiet me net te binnen dat je wel garnalen hebt en die zijn niet zo gek op carbo. Dat is wel een dingetje.
Misschien hebben anderen daar ervaring mee.

Wat je ook kan doen is het doen zoals ik zei en het dan een dag in water laten liggen. Carbo breekt in 24 uur wel af en daarom moet je het normaal ook dagelijks toevoegen en ik denk dat je dan na 1 dag het wel kan terugplaatsen.
 
Ik zit nu toch te twijfelen of ik voor de Dennerle nano cube 60 ga of voor de Dennerle scapers tank 55 liter.

Ik kan hem nog ruilen nu? Kan iemand voor en nadelen benoemen?

Die scapers tank 55 liter is lager en breder. Dat lijkt me wel iets handiger dan de hoge bak die ik nu heb.
 
Zelf vindt ik een iets bredere vaak fijner want dan heb je vaak iets meer keus in bewoners en met beplanten vindt ik het ook fijner maar ja dat is persoonlijk.
 
Zelf vindt ik een iets bredere vaak fijner want dan heb je vaak iets meer keus in bewoners en met beplanten vindt ik het ook fijner maar ja dat is persoonlijk.
Dat dacht ik zelf ook, en dat hele diepe water is best onhandig met schoonmaken en de vissen gebruiken de hoogte niet echt erg….

Er is iemand gekomen voor mijn garnaaltjes en laatste vis dus nu kan ik op mijn gemak kijken…

Ik heb als pomp de aquael turbo 500 deze is 24 cm hoog en die Dennerle scapers is 34 in hoogte. Ik wil mijn pomp wel houden dus zou dat gaan?
 

Terug
Bovenaan