Kogelvissen van nilo1804


Wil je ook een keer een filmpje maken als hij eet?
 
Wat een grappig beestje! šŸ˜
Mooi hoor hoe je je aquarium hebt gemaakt met die planten bovenop!
 
Mooie visje Niels en ik wist niet dat ze zich ook ingraven.
 
Voor @NathaliePip een eetfilmpje! Let op, levend voeren dus voor wie het niet wil zien scroll dan verder

Hij eet hier een (in verhouding tot de vis zelf vrij grote) dubia kakkerlak. Ik voer hem uit de tang omdat ik hem wil leren dat de tang eten brengt. Uiteindelijk zou het fijn zijn als hij ook stukjes tilapia filet gaat eten, maar dat is geen levend voer dus dan is het handig als hij weet dat wat in de tang zit eten is. Uiteindelijk zal z'n dieet deels insecten, deels wormen, deels vis moeten gaan worden. Halverwege het filmpje lijkt hij vast te hangen aan de tang, ik denk dat dat komt omdat hij probeert door de tang heen te bijten. Voeren en filmen tegelijk was wat lastiger dan verwacht hahah.

Hier zie je ook dat hij eigenlijk prima zonder tang kan eten. De andere kogel kan dat niet zo goed, dan eet hij maar de helft en dan steekt er nog een stukje uit zijn mond...

 
Laatst bewerkt:
Vast een leuke video maar gelet op de inleidende tekst niet aan mij besteed:sorry:
 
Die heeft een goede eetlust. Hij eet grote prooi.
Dank je wel!

P.s. Heeft hij ook slakken voor zn kaak of tandjes nodig of is dat bij deze soort niet zo?
 
P.s. Heeft hij ook slakken voor zn kaak of tandjes nodig of is dat bij deze soort niet zo?

Neen bij de visetende kogelvissen groeien de tanden niet zo snel, dus die slijten genoeg aan het skelet van de insectjes:)
 
Van mijn panthodon zei men dat het lastige eters zijn, die alleen levend oppervlakte voer eten. Hij eet heel braaf mee met het granulaat, dus ik hoop voor je dat je kogel zich laat inspireren en ook tabletjes eet.
Dat maakt het leven een heel stuk makkelijker!

Verder is je kogel een hartstikke leuke vis, ik hou wel van dat pittige.
Bijten ze eigenlijk als je je vingers in de bak steekt, of weten ze dat dat bij jou hoort?
 
wat een leuke vissen:love: hoe doe je dat met eten als je bijvoorbeeld een paar dagen weg gaat, als ze geen granulaat eten? kunnen ze lang zonder eten of laat je iemand komen om ze insecten en dergelijke te voeren?
 
@F.
wat een leuke vissen:love: hoe doe je dat met eten als je bijvoorbeeld een paar dagen weg gaat, als ze geen granulaat eten? kunnen ze lang zonder eten of laat je iemand komen om ze insecten en dergelijke te voeren?

Als het goed is zou een goed doorvoede kogelvis prima een week zonder eten moeten kunnen, als je bijvoorbeeld deze T. miurus wil leren om wormen of insecten te eten ipv levende visjes wordt het ook aangeraden om een week niet te voeren, en als hij dan nog niet eet gerust nog een week te wachten.
Deze kogel at na 3 dagen vasten al een insect dus dit is hopelijk een makkelijke eter.

Als we een lang weekend weggaan dan eten ze dus even een paar daagjes niet. Voor afgelopen vakantie heeft de buurman de T. schoutedeni verzorgd, dat heeft hij heel goed gedaan maar ik denk dat ik voor de vakanties in het vervolg de LFS inschakel.

Er zijn wel gevallen bekend van grotere kogelvissen dat die pallets eten, mijn T. schoutedeni pakte ze wel aan (want wat in de tang zit is voer), maar dan kijkt hij daarna heel sneu en bedrogen hahaha, en dan spuugt hij ze weer uit...

Verder is je kogel een hartstikke leuke vis, ik hou wel van dat pittige.
Bijten ze eigenlijk als je je vingers in de bak steekt, of weten ze dat dat bij jou hoort?
Ik vind dat pittige ook erg leuk! De T. schoutedeni zal mij niet zo snel bijten denk ik, misschien een knabbeltje uit interesse (zal vast ook pijn doen), maar van de T. miurus zal het mij niet verbazen als hij vol voor mijn vingers zal gaan als hij een beetje z'n draai heeft gevonden in de bak. Vroeger heb ik ook al een een T. miurus gehouden, die was niet meer bang voor mijn hand en zo deed ik waterwissels altijd met z'n 2en; mijn vriendin lette op de vis en ik zat met de handen in de bak...
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
kogelvissen blijven toppertjes. Het karakter is vooral erg leuk.
Mooie aankoop šŸ‘ŒšŸ¼
 
Kleine tegenslag, gisteravond zag ik dat de T. miurus een paar witte stipjes heeft. Of dit witte stip is weet ik nog niet zeker maar ik heb alvast eSHa EXIT gehaald. Vanmiddag bij thuiskomst lijken er minder stipjes op de vis te zitten (foto's zijn van gisteravond). Nog even aanzien denk ik. Ook de andere vissen in de gaten houden wat kans is aanwezig dat ik de andere bakken heb aangestoken...
1712155618736.png
1712155632178.png


IMG_7066.jpeg
 
Goed om het alvast in huis te hebben en wat voor meetding heb je daar op het raam want die ken ik niet Niels.
 
Goed om het alvast in huis te hebben en wat voor meetding heb je daar op het raam want die ken ik niet Niels.
Ja dat is een Seachem ammonia alert... Ik weet niet of het werkt (reviews en filmpjes op YouTube zijn positief) maar ik dacht omdat het opstarten een beetje snelsnel moest better safe than sorry. Hij zou het een jaar moeten doen volgens de verpakking. Er is ook een pH variant van. Een No3 variant zou ik nog wel handig vinden maargoed, ik vind het ook niet echt mooi in de bak, maar voor nu een fijne extra
 
Ja als je er gemak van hebt dan is het even handig. Straks heb je de zijruit vol met van die testen hangen:DD
 
Tijd voor een kleine update! Eerst maar eens het goede nieuws:
-De witte stip heb ik niet teruggezien, ik heb de esha EXIT nog niet gebruikt, dus waarschijnlijk waren het stekels van de miurus of zandkorrels
-Ik kan binnen 10min 50% WW doen bij de 54L, dat vind ik erg fijn, geen gesleep met emmers enzo zoals bij de reefer, 2 emmers eruit, 2 emmers er in en binnen 10min is de bak weer schoon
-De planten doen het uitstekend, de Alocasia's groeien erg rap en ik zie de eerste wortels van de Spatiphyllum uit de plantenhouders komen (zie foto)
-De temperatuur is zeer constant nu ik de Inktbird heb, ik heb nu ook een 2de inktbird voor de reefer. Wel verdampt het riparium veel; 1L per dag voor een 60cm bakje vind ik dat toch aardig, maargoed, de temperatuur staat ook op 26 graden
-Ik heb nu net ronde 2 van de 4 Ndx gehad voor het ontwormen, dus dat schiet ook lekker op

Dan de mindere dingen:
-Bij de WW zojuist vond de miurus de slang erg indringend en die moest natuurlijk verjaagd worden. Dat resulteerde in de kogelvis vast met zijn hoofd voorin de slang (halve vis zat erin), gelukkig kon ik hem snel bevrijden door aan de andere kant in de slang te blazen... Hij lijkt inmiddels wel weer oke en rustig maar ik hoop dat hij er geen schade aan heeft gehad. Volgende keer dus met een spons oid water afhevelen...
-Ik heb af en toe wat planaria, maar de afgelopen dagen heb ik dat ook niet meer gezien
-De schoutedeni eet wat moeizaam, misschien ligt dat aan mij omdat de miurus zo aggresief is dat alles wat beweegt gelijk hap sloek weg is, maar de schoutedeni is wat kieskeuriger en trager met eten

Opzich al met al dus erg tevreden, alleen voel ik me ontzettend dom over de vis in de slang... Het riparium bevalt me ook erg goed dus ik denk dat er wel een volgende komt. De schoutedeni ben ik de laatste tijd ook vaak kwijt in de reefer, een visje van 4,5-5cm in 150L is soms goed verstopt

1713798534989.png
 

Bijlagen

  • 1713798416998.png
    1713798416998.png
    7.7 MB · Weergaven: 12
Staat er mooi bij Niels en gelukkig kon je de vis snel bevrijden.
 
stuk horregaas (vastgemaakt met een elastiek) op de slang werkt goed, gebruik ik hier ook om te voorkomen dat ik vissen opzuig.

Die Alocasia's zien er leuk uit! Hoe hoog worden ze?
 
Ik heb een korfje van het filter op de afzuigslang gedrukt en dat werkt ook goed.
 
bedankt voor de tips beide!
De alocasia's kunnen ongeveer een meter hoog worden... Dus ik denk dat ik die eens in de zoveel tijd moet vervangen @BlupGup :juggle:
 

Terug
Bovenaan